Domeny odsyłające

Przy dużej konkurencji walka o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania staje się nie lada wyzwaniem. Z tego względu w procesie pozycjonowania należy brać pod uwagę różne aspekty, między innymi domeny odsyłające. W poniższym artykule wyjaśniono, czym są domeny odsyłające, jak wpływają na pozycjonowanie, za pomocą jakich narzędzi analitycznych można je sprawdzać, a także, jak skutecznie z nich korzystać, by wzmocnić pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.

Spis treści:

  1. Co to są domeny odsyłające?
  2. Jaka jest różnica pomiędzy domenami odsyłającymi a backlinkami (linkami zwrotnymi)?
  3. Wpływ domen odsyłających na SEO
  4. Co zrobić w sytuacji, gdy w profilu domen odsyłających znajdują się małowartościowe domeny?
  5. Narzędzia analizujące domeny odsyłające
  6. Czynniki wpływające na autorytet domen odsyłających – na jakie parametry zwracać uwagę?
  7. Regionalne i lokalne domeny odsyłające
  8. Negative SEO a domeny odsyłające
  9. Wykluczanie niechcianych odesłań
  10. Podsumowanie

Co to są domeny odsyłające?

Domeny odsyłające (linkujące) są to strony internetowe, które zawierają link (odnośnik) prowadzący do innej, konkretnej witryny. Domeny odsyłające mogą obejmować różne źródła, takie jak serwisy informacyjne, blogi, witryny edukacyjne i rządowe, fora, katalogi online, platformy mediów społecznościowych, czy strony branżowe. Z każdej odsyłającej domeny może prowadzić jeden lub kilka linków do strony. Z perspektywy pozycjonowania domeny odsyłające mają wpływ na ranking domeny w wynikach wyszukwania.

Jaka jest różnica pomiędzy domenami odsyłającymi a backlinkami (linkami zwrotnymi)?

Domena odsyłająca odnosi się do całej strony, która zawiera link zwrotny. To witryna, która odsyła do innej witryny za pomocą linków zwrotnych.

Backlink (link zwrotny) to natomiast konkretny, pojedynczy link z zewnętrznej witryny, prowadzący do danej strony. Backlink może przyjmować różne formy. Najczęstsza jest  forma tekstowa (link osadzony w tekście, a słowa zawierające link to teksty zakotwiczenia, tzw. anchor teksty). Oprócz formy tekstowej backlinki mogą być również osadzone w obrazkach, infografikach, przyciskach. Wyszukiwarki wykorzystują je do przechodzenia z jednej strony na drugą, a tekst zakotwiczenia pomaga im zrozumieć tematykę linkowanej strony.

Aby lepiej wytłumaczyć różnicę między backlinkiem a domeną odsyłającą, można posłużyć się przykładem: jeśli strona internetowa ma backlink od onet.pl, to posiada wówczas jedną domenę odsyłającą. Jeśli ma backlink od onet.pl, a dodatkowo od wp.pl, to posiada już 2. domeny odsyłające. Z kolei posiadanie przez nią 2. backlinków prowadzących od onet.pl, będzie świadczyć o tym, że domena ma 2 linki zwrotne z jednej domeny odsyłającej.

Jeśli z danej domeny odsyłającej prowadzi tylko jeden odnośnik do konkretnej witryny, to wtedy liczba pozyskanych stron linkujących i odnośników zwrotnych będzie równa.  Taka sytuacja występuje jednak bardzo rzadko. Każda zewnętrzna witryna może „odsyłać” do docelowej strony za pomocą więcej niż 1. odnośnika zwrotnego.

Warto dążyć do zdobywania odnośników (linków zwrotnych) z różnorodnych i autorytarnych domen odsyłających, powiązanych tematycznie. Ważna jest przy tym również dywersyfikacja profilu linków.

Wpływ domen odsyłających na SEO

W kontekście SEO domeny odsyłające odgrywają dużą rolę w ocenie jakości i autorytetu witryny. Jeśli inne, zewnętrzne domeny linkują do naszej, to dla robotów Google oznacza to, że rekomendują ją dzięki wysokiej jakości treści. W kontekście SEO ważne jest również to, jakiego typu domeny odsyłają do naszej witryny. Linki pochodzące z autorytatywnych, powiązanych tematycznie domen odsyłających, mają większą wartość niż linki z witryn niskiej jakości.

Domeny odsyłające nie tylko wzmacniają pozycję witryny w wynikach wyszukiwania, ale także przyczyniają się do generowania ruchu i  zwiększenia świadomości marki.

Liczba oraz jakość domen odsyłających ma duże znaczenie dla SEO. Domena odsyłająca (linkująca) i jej autorytet wpływa na jakość profilu linków zwrotnych. Należy dbać o zdobycie jak największej liczby dobrej jakości, powiązanych tematycznie domen odsyłających. Zwiększenie liczby backlinków nie wpłynie bowiem istotnie na SEO, bez zwiększenia liczby domen odsyłających. Z tego względu warto sprawdzać proporcje między domenami backlinkami a domenami odsyłającymi.

Poprawa pozycji w SERP

Liczba i autorytet domen odsyłających wpływa na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania, bardziej niż liczba linków zwrotnych. Ważna jest nie tyle liczba  linków zwrotnych i domen odsyłających, ale głównie ich jakość i powiązanie tematyczne z domeną. Na przykład strona sklepu z materiałami budowlanymi powinna otrzymywać linki z domen odsyłających, których tematyka skupia się wokół budowania domu, aranżacji wnętrz, a nie mody czy urody.

Posiadanie dużej ilości linków zwrotnych nie oznacza automatycznie lepszej pozycji w SERP, zwłaszcza jeśli linki te mogą pochodzić ze słabej jakości domen odsyłających. Pamiętajmy, że Google analizuje jakość odnośników i ich źródło, a nie tylko ich liczbę.

Jeśli nasza domena otrzyma w krótkim czasie dużą liczbę słabej jakości linków, pochodzących z podejrzanych domen niskiej jakości, to może być to potraktowane przez Google, jako spam i negatywnie wpłynąć na pozycje w wynikach wyszukiwania. Dzieje się tak ze względu na aktualizacje algorytmów, dotyczące linków (Pingwin czy niedawne Spam Brain Update). Dlatego warto dbać o to, by profil linkowania był urozmaicony – linki zwrotne powinno się pozyskiwać z wielu domen dobrej jakości (autorytarnych, powiązanych tematycznie), co pozytywnie wpłynie na pozycje w SERP.

Poniższy wykres przedstawia zależność stron z najwyższymi pozycjami w SERP z większą liczbą domen odsyłających. Analiza przeprowadzona przez Backlinko, wykazała duży wpływ liczby unikalnych domen, odsyłających do strony internetowej na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Źródło: https://backlinko.com/search-engine-ranking

Poniższy wykres również przedstawia ciekawą zależność:

Źródło: https://help.ahrefs.com/en/articles/2791107-what-s-the-difference-between-referring-domains-and-backlinks

Aby domena odsyłająca miała realny wpływ na poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania, należy brać pod uwagę:

  • Powiązanie tematyczne – warto zdobywać backlinki z domen powiązanych tematycznie i branżowo z witryną. Dla przykładu:  dla e-sklepu z odzieżą sportową, link z witryny skupionej na sporcie, będzie bardziej wartościowy ze względu na temat niż backlink z domeny o aranżacji wnętrz.
  • Autorytet domeny odsyłającej – backlinki z witryn o wysokim autorytecie przekazują więcej mocy linku i mają większy wpływ na zdobywanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.
  • Ruch organiczny – przy pozyskiwaniu backlinków z domen odsyłających, warto brać pod uwagę również ruch organiczny. Strony z wysokim ruchem wzbudzają większe zaufanie i wiarygodność.
  • Anchor text w backlinku – również ma duże znaczenie dla pozycjonowania. Opisowy, powiązany z treścią tekst kotwicy pomaga zrozumieć wyszukiwarkom zawartość strony, do której prowadzi. Jednak należy uważać  z nadużywaniem słów kluczowych w anchor tekstach.
  • Naturalny przyrost domen odsyłających – pozyskując linki zwrotne i domeny odsyłające do swojej domeny, trzeba pamiętać o tym, by robić to w sposób, możliwie jak najbardziej naturalny. Warto rozłożyć pozyskiwanie domen odsyłających w czasie. Stopniowe budowanie profilu linków zwrotnych, wygląda bardziej naturalnie (bo pozyskiwanie naturalnych odnośników wcale nie jest takie proste), niż pozyskanie wielu domen odsyłających w krótkim czasie.

Wzmocnienie autorytetu domeny

Wyszukiwarka Google ocenia jakość i autorytet domeny, częściowo na podstawie tego, jaką jakość i autorytet mają domeny odsyłające do danej witryny.

Jak wygląda to w przypadku innych wyszukiwarek?

  • Bing – pozyskiwanie domen odsyłających ma znaczenie również dla wyszukiwarki Bing, jednak Google i Bing wydają się używać oddzielnych systemów do oceny profili linków zwrotnych. W przypadku wyszukiwarki Bing ocena domeny odsyłającej zależy w dużej mierze od tego, jak długo witryna jest zarejestrowana w indeksie. Oznacza to, że większe szanse na ulepszenie swojego profilu linków zwrotnych mają strony, które pozyskają linki zwrotne z witryn „starszych” niż z tych, które są zaindeksowane od niedawna. Dodatkowo wyszukiwarka Bing faworyzuje domeny z rozszerzeniami .edu, .org, .gov, więc pozyskiwanie linków zwrotnych z tego typu domen jest bardzo cenne.

W przypadku wyszukiwarki Bing poleca się  korzystać z narzędzia Bing Backlink Research Tool. Narzędzie to umożliwia przesłanie adresów URL stron zawierających backlinki do strony, które wydają się być nienaturalne, czyli pochodzące ze spamu lub witryn o niskiej jakości.

  • Yandex – podczas gdy dla Google backlinki są jednym z najważniejszych czynników rankingowych dowodzących autorytetu i wiarygodności witryny, wyszukiwarka Yandex przypisuje linkom mniejsze znaczenie. Algorytmy Yandex sprawdzają nie tylko jakość, ale także niszę witryn odsyłających. Ponadto algorytmy określają procent tekstu hiperłączy i oceniają jakość linków kierowanych do witryny. Strony, które zawierają znaczną liczbę płatnych, niskiej jakości linków są karane.

Dywersyfikacja profilu linków

Posiadanie różnorodnych domen odsyłających, wpływa na naturalność profilu linków. Z tego względu powinno się dążyć do pozyskiwania linków zwrotnych z wielu domen – autorytatywnych i powiązanych tematycznie. Należy dbać również o zróżnicowanie anchor textów.

Wzmacnianie treści

Jeśli do treści linkują dobrej jakości domeny, jest to potwierdzeniem ich jakości. Dla Google będzie to z kolei oznaczać, że content jest cenny i warto go polecać.  

Co zrobić w sytuacji, gdy w profilu domen odsyłających znajdują się małowartościowe domeny?

Jeśli do strony przybędzie wiele domen odsyłających o niskiej wartości i to w krótkim czasie, to domena, do której odsyłają, może spaść w wynikach wyszukiwania na niższe pozycje. Co robić w takiej sytuacji? Najlepiej zrzec się linków zwrotnych prowadzących z takich domen.

Jak usunąć backlinki z niskiej jakości lub spamerskich domen odsyłających? Konieczne będzie postępowanie zgodnie z poniższą instrukcją.

  • w pierwszej kolejności należy stworzyć plik .txt (np. używając notatnika, w którym będą znajdować się konkretne linki do usunięcia),
  • w każdym wierszu powinien znajdować się jeden URL lub domena, których trzeba się zrzec,
  • aby zrzec się konkretnej domeny odsyłającej (z której może pochodzić np. bardzo dużo backlinków spamerskich), należy dodać przedrostek: „domain:” np. domain:example.com,
  • tworzony plik musi być plikiem tekstowym z kodowaniem UTF-8 lub musi zostać zapisany w 7-bitowym kodzie ASCII,
  • warto pamiętać, że maksymalna długość adresu URL w pliku wynosi 2048 znaków, a maksymalny rozmiar pliku to 100 tysięcy wierszy oraz 2 MB,
  • po utworzeniu listy, należy zalogować się do Google Search Console,
  • następnie przejść na stronę: https://search.google.com/search-console/disavow-links
  • wybrać usługę, której będzie dotyczyć zrzeczenie się linków,
  • przesłać listę,
  • należy pamiętać, że lista może zostać uwzględniona dopiero po jakimś czasie.

Więcej na temat zrzekania się linków, prowadzących do witryny z niechcianych domen odsyłających, można przeczytać na: https://support.google.com/webmasters/answer/2648487?hl=pl.  

Narzędzia analizujące domeny odsyłające

Istnieje kilka narzędzi, w których można sprawdzić, jakiego typu domeny odsyłające kierują do badanej domeny. Zaleca się przeprowadzanie takich analiz regularnie, aby upewnić się, czy linki pochodzą z wiarygodnych, renomowanych stron, czy też z miejsc wątpliwej jakości. Wykrycie linków pochodzących z niezaufanych witryn pozwala na ich usunięcie i zminimalizowanie ryzyka spadku widoczności w wynikach wyszukiwania. Z jakich narzędzi można skorzystać, by móc przeanalizować odsyłające domeny?

  • Ahrefs

Jest to jedno z najlepszych i najpopularniejszych narzędzi do analizy witryn i linków do nich prowadzących. Analiza w tym narzędziu jest łatwa i dostarcza wiele cennych informacji. Aby sprawdzić, jakie domeny odsyłają do analizowanej witryny, należy sprawdzić raport „Odsyłające domeny”.

Raport ten pokazuje unikalne domeny, posiadające  co najmniej jeden link do danej strony. Możemy sprawdzić domeny najwyższego poziomu oraz to, jaki rodzaj linka odsyłają (dofollow, redirect, governmental, educational, nofollow, UGC, sponsored). Sprawdzimy również DR, czy Ahrefs Rank, odsyłające domeny do domen (czyli całkowitą liczbę unikalnych domen, które linkują do konkretnej witryny z użyciem linków dofollow).

Raport pozwala przeanalizować również linkowane domeny (zgodnie z Ahrefs: „pokazuje całkowitą liczbę unikalnych domen, linkujących do odsyłającej domeny wybranej witryny lub adresu URL, poprzez linki dofollow”). Można sprawdzić również ruch organiczny (szacowany, miesięczny ruch organiczny z wyszukiwarki dla odsyłającej domeny), a także linki do strony (liczbę linków zwrotnych dla danej nazwy domeny, kierujących do wybranej witryny).

  • Majestic

Majestic to kolejne narzędzie specjalizujące się w analizie linków prowadzących do witryn oraz dostarczaniu informacji o profilu linków danej strony internetowej.

Aby sprawdzić domeny odsyłające za pomocą  tego narzędzia, po wpisaniu adresu URL domeny, warto skorzystać z raportu „Referring Domain”. Otrzymamy w nim informację na temat domen odsyłających, które pozwalają ocenić ich jakość.

W narzędziu Majestic można również łatwo sprawdzić, czy linki przychodzą z takich typów domen jak np. .gov, czy .edu, co pomaga w badaniu różnorodności źródeł domen.

Poniższy wykres obrazuje rozkład różnych typów domen odsyłających, które linkują do badanej witryny. Pomaga określić, z jakich konkretnie źródeł pochodzą linki zwrotne i jakie są proporcje pomiędzy nimi.

Kolejny wykres ukazuje liczbę nowych domen odsyłających pozyskanych w ostatnim czasie. Ułatwia to sprawdzenie, czy domeny odsyłające pozyskiwane są w sposób równomierny.

W Majestic można również sprawdzić mapę unikalnych domen, które linkują do wybranego adresu URL. Mapka pokazuje obrazowo, w jakich miejscach zarejestrowane są domeny odsyłające, linkujące do analizowanej domeny.

  • Google Search Console

W Google Search Console również można sprawdzić informacje, dotyczące domen odsyłających, poprzez sekcję „Linki”, znajdującą się w dolnej części lewego menu. Można tam zobaczyć „Witryny z największą liczbą linków przychodzących”. W wykazie widać informacje o serwisach internetowych, które najczęściej odwołują się do badanej witryny. Po kliknięciu tej sekcji można sprawdzić liczbę linków z wybranej domeny zewnętrznej, kierujących do danej podstrony w serwisie.


  • SEOquake

Za pomocą wtyczki do Chrome „SEOquake” również można sprawdzić parametry domen odsyłających, z których kierowane są backlinki do analizowanej domeny.

Czynniki wpływające na autorytet domen odsyłających – na jakie parametry zwracać uwagę?

Podczas analizy domen odsyłających, z których chcemy pozyskać link zwrotny, warto zwracać uwagę na parametry takie jak:

  • Domain Authority – to wskaźnik stworzony przez Moz do mierzenia siły i autorytetu danej domeny w kontekście SEO. DA przypisywane jest w skali od 1 do 100. Im wyższa liczba, tym wyższy autorytet. Domain Authority uwzględnia różne czynniki, takie jak jakość linków odsyłających, struktura witryny, zgodność tematyczna. Warto wybierać domeny odsyłające z wysokim DA, najlepiej wynoszącym powyżej 40.
  • Trust Flow – jest to wskaźnik stworzony przez Majestic. Również ocenia wiarygodność i zaufanie witryn odsyłających. Wartość tego wskaźnika przypisywana jest w skali od 0 do 100 i podobnie jak przy DA, wyższa liczba oznacza większe zaufanie.
  • Citation Flow – to kolejny wskaźnik firmy Majestic. Skupia się na liczbie  linków odsyłających do danej witryny. Ocenia, ile linków pozyskuje dana domena i z jakiej ilości różnych źródeł one pochodzą. Warto jednak wiedzieć, że Citation Flow nie uwzględnia jakości ani wiarygodności tych linków. Z tego względu może się zdarzyć, że witryna ma wysoką wartość Citation Flow, a niską wartość Trust Flow. Oznacza to, że posiada dużą liczbę linków zwrotnych, ale są one słabej jakości. Dlatego warto oceniać te dwa wskaźniki (TF i CF) razem, co pozwoli na lepszą oceną zarówno liczby, jak i jakości linków odsyłających i ich wpływu na autorytet witryny.
  • Liczba linków odsyłających z różnych witryn – warto skupić się na jakości tych linków, bo jeśli domena otrzymywała wartościowe linki, mogło to wpłynąć na jej autorytet
  • Zgodność tematyczna – należy wybierać domeny powiązane tematycznie.
  • Treści w witrynie – warto sprawdzić, czy domena posiada angażujące i wartościowe treści i czy nie wszystkie z nich to artykuły sponsorowane.

  • Aktywność społeczna w mediach – jeśli domena odsyłająca ma profile w mediach społecznościowych, może to przyczynić się do zwiększenia jej autorytetu.
  • Regionalne i lokalne domeny odsyłające

    Tego rodzaju domeny odsyłające odgrywają ważną rolę w strategii SEO, szczególnie dla firm działających na konkretnym obszarze geograficznym. Linki pozyskiwane z lokalnych domen odsyłających pomagają zbudować autorytet witryn w danym regionie oraz zwiększyć widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania. Linki z lokalnych domen odsyłających mogą przyczynić się do zwiększenia widoczności i zaufania wśród lokalnej społeczności.

    Jak pozyskać więcej domen odsyłających?

    • Tworzenie wysokiej jakości, merytorycznych treści – poprzez tworzenie interesujących, treści, zwiększa się szansę na naturalne pozyskanie linków zwrotnych z dobrej jakości domen odsyłających. Istnieją pewne rodzaje treści, które warto tworzyć, aby mieć większe szanse na pozyskanie wysokiej jakości odsyłających domen.
    • Wnikliwe merytoryczne artykuły.
    • Wnioski z badań, analiz, tzw. case study.
    • Artykuły prezentujące poglądy autorytetów w branży.
    • Posty typu przegląd.
    • Infografiki.
    • Analiza raportów o domenach odsyłających – weryfikacja istniejących linków zwrotnych i przeanalizowanie tego, skąd pochodzą. Określenie, czy istnieją wartościowe domeny odsyłające, z których warto pozyskać backlinki.  
    • Analiza konkurencji – warto sprawdzić profil linkowy konkurencji np. w narzędziu Ahrefs. Przeprowadzenie analizy GAP pozwoli sprawdzić, z których witryn warto pozyskać linki zwrotne. Warto skorzystać z narzędzia „Backlink GAP” oferowanego przez Semrush. Można również sprawdzić, do jakich treści prowadzą odnośniki z domen wysokiej jakości. Na podstawie tego można udoskonalić swoje treści.
    • Wykorzystanie wyszukiwarki do znalezienia stron o zbliżonej tematyce –  warto skontaktować się z właścicielem i zapytać o współpracę, w kwestii linkowania do domeny.
    • Sprawdź lokalne serwisy informacyjne – w takich miejscach łatwiej uzyskać link w zamian za napisanie artykułu branżowego.
    • Blogowanie gościnne –  dobrym pomysłem jest znalezienie blogów lub serwisów branżowych, które oferują gościnne wpisy. Można opublikować na nich np. artykuł ekspercki. Do napisanego artykułu gościnnego zazwyczaj można dodać link do swojej domeny, a jeśli nie, to dodanie linku zwrotnego będzie w biografii autora. Jak to zrobić? Trzeba wyszukać strony internetowe ze swojej dziedziny i skontaktować się z ich właścicielami, przedstawiając pomysł na artykuł. Trzeba jednak upewnić się, że proponowany temat będzie ciekawy, wartościowy i innowacyjny.
    • Korzystanie z portali, oferujących możliwość wstawienia artykułu z linkiem zwrotnym – warto przeglądać i korzystać z ofert portali, takich jak WhitePress, czy Linkhouse, gdzie można sprawdzić parametry domen. Jest to dobra opcja dla osób, które nie mają dostępu do płatnych narzędzi, takich jak Ahrefs czy Majestic. Można również szukać ofert od niezależnych wydawców, jednak w tym przypadku należy sprawdzać parametry domen w wyżej wymienianych narzędziach analitycznych.
    • Szukanie artykułów z zepsutymi linkami – zdobywanie domen odsyłających, poprzez naprawę zepsutych odnośników to praktyka, polegająca na znajdowaniu stron z zepsutymi odnośnikami lub nieistniejących (błędy 404), a następnie napisanie swojego artykułu i skontaktowanie się z właścicielem strony, aby zaproponować zastępstwo. Tego typu zepsute linki można znaleźć dzięki Ahrefs – warto wybrać strony konkurentów. Następnie należy przejść do raportu „Najlepsze według linków” i wpisać adres strony konkurenta do przeanalizowania. Należy zastosować filtr „404 nie znaleziono”, aby uzyskać listę zepsutych stron w  analizowanej domenie. Po kliknięciu „referring domains” będzie można sprawdzić, jakie domeny wskazują na zepsute strony. Należy przenalizować odsyłające domeny, aby wybrać te, z których chce się pozyskać link zwrotny. Korzystając z narzędzia Wayback Machine https://archive.org/web/,można sprawdzić, jakie treści znajdowały się na zepsutych stronach. Następnie  należy napisać podobny, ale lepszy tekst, aby przekonać właścicieli domeny do wstawienia artykułu wraz z linkiem zwrotnym.
    • Szukanie wzmianek o marce – to dobry sposób pozyskiwania domen odsyłających i backlinków zwłaszcza dla większych marek. Korzystając z narzędzia Brand24 można wyłapać wszystkie zmianki na temat swojej marki, które nie zostały podlinkowane. Następnie można się skontaktować z wydawcą i poprosić o „podlinkowanie” marki.
    • Poznaj grupę docelową odbiorców – dzięki określeniu grupy docelowej odbiorców, można lepiej zrozumieć ich zainteresowania, potrzeby i wymagania. Pozwala to na lepsze dostosowanie tematów i treści, co może przełożyć się na większe zainteresowanie tekstem i pozyskanie wartościowych backlinków i domen odsyłających.

    Negative SEO a domeny odsyłające

    Negative SEO to praktyki, których celem jest szkodzenie konkurencyjnym witrynom. Warto wiedzieć, że domeny odsyłające mogą być wykorzystywane w negatywnych praktykach SEO. Osoby próbujące zaszkodzić naszej domenie mogą celowo tworzyć lub kupować niskiej jakości, spamowe linki i nakierowywać je do domeny.

    Zwiększymy widoczność Twojej strony w wyszukiwarce Google!
    Zapytaj o ofertę

    Z tego względu warto regularnie monitorować profil linków i sprawdzać, z jakich domen je otrzymujemy. Jeśli w narzędziu Ahrefs zauważymy wyjątkowo dużą liczbę nowych domen odsyłających, należy je dokładnie przeanalizować, aby upewnić się, że nie jest to negatywny atak SEO. Raport odsyłających adresów IP pomoże upewnić się, czy nie otrzymaliśmy linków z wielu domen odsyłających o tym samym adresie IP podsieci. Trzeba zwrócić uwagę również na raport z anchor textami. Teksty zakotwiczeń bogate w słowa kluczowe z domen niskiej jakości i zawierających spam.

    Wykluczanie niechcianych odesłań

    Zdarzają się sytuacje, w których konkretne domeny nie powinny pojawiać się w domenach odsyłających, ponieważ zaburza to analitykę.

    Jakie domeny wykluczyć w przypadku e-commerce?

    • IP osób z firmy,
    • bramki płatności,
    • banki,
    • poczta,
    • własna domena.

    Jak to zrobić?

    W panelu administracyjnym GA4 należy wejść w: Usługa à Strumienie danych à Sieć à Skonfiguruj ustawienia tagów à konfigurowanie domen. W tym miejscu można wskazać niechciane odesłania.

    Więcej na ten temat niechcianych odesłań i ich wykluczeń w Google Analytics 4, można przeczytać na: https://support.google.com/analytics/answer/10327750?sjid=18186355638840553553-EU  

    Podsumowanie

    Domeny odsyłające mają duże znaczenie dla pozycjonowania. Odgrywają istotną rolę w budowaniu autorytetu i widoczności witryn w wyszukiwarkach. Dobrą praktyką jest systematyczne analizowanie profilu linków i domen odsyłających, aby mieć pewność, że backlinki kierujące do domeny pochodzą z wartościowych, autorytatywnych źródeł i nie wykazują oznak spamu. Warto również skupić się na systematycznym budowaniu zróżnicowanego profilu linków, pochodzących z wysokiej jakości domen odsyłających, co dobrze wpływa na SEO.


    Powiązane frazy