Przekierowania

Celem przekierowań jest przeniesienie ruchu z dokumentów (plików, stron www) które wcześniej znajdowały się w określonym miejscu, a następnie zostały przeniesione na inny adres. Wprowadzanie tego typu zmian na stronie bez odpowiednich przekierowań może spowodować nie tylko negatywne doświadczenia użytkowników, ale też wprowadzać w błąd roboty wyszukiwarek.

Spis treści:

  1. Znaczenie przekierowań w SEO
  2. Rodzaje przekierowań
  3. Przekierowania – kiedy należy o nich pamiętać?
  4. Pętle przekierowań – jak ich uniknąć?
  5. Podsumowanie

Znaczenie przekierowań w SEO

Przy dokonywaniu określonych zmian w witrynie, do których zalicza się np. usuwanie podstron czy przenoszenie ich zawartości na inne adresy URL, należy pamiętać o przekierowaniach. Pomagają one w utrzymaniu spójności strony internetowej i mają wpływ na pozytywne doświadczenia użytkowników korzystających z witryny.

Zwiększymy widoczność Twojej witryny w wyszukiwarce Google!
Zapytaj o ofertę

Jeśli odbiorca będzie nagminnie trafiał na stronie na błąd 404 (zasób nie został znaleziony), jest duże prawdopodobieństwo, że zdecyduje się ją opuścić. Przekierowania są ważne także z perspektywy wyszukiwarek. Roboty mogą dzięki nim lepiej zrozumieć stronę, gdyż przekierowania wskazują im, gdzie dana zawartość została przeniesiona oraz czy zmiana ta ma charakter stały, czy tymczasowy. To wpływa z kolei na widoczność witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.

Rodzaje przekierowań

  • Przekierowanie 301 – to przekierowanie stałe, informujące wyszukiwarki, że adres URL został przeniesiony w inne miejsce. Przy dokonywaniu tego rodzaju przekierowań należy pamiętać o ich właściwej konfiguracji. Trzeba użyć odpowiedniego kodu odpowiedzi HTTP, zaktualizować mapę witryny oraz zadbać o integralność linkowania wewnętrznego. Przekierowania 301 najczęściej są wykorzystywane przy zmianie struktury adresów URL lub w przypadku przenoszenia strony na nową domenę. Dzięki zastosowaniu tego rodzaju przekierowań możliwe jest przekazywanie wartości linków i indeksu z poprzedniego adresu URL na nowy, co ma istotne znaczenie z perspektywy SEO.
  • Przekierowanie 302 –  to rodzaj przekierowania tymczasowego. Używa sięgo najczęściej w sytuacji, w której strona musi zostać przeniesiona na inny adres URL tylko na pewien czas. W przeciwieństwie do przekierowania 301, 302 nie informuje wyszukiwarek, że powinny zaktualizować indeksy, z uwzględnieniem nowego URL. To powoduje z kolei, że przekierowanie 302 nie przekazuje pełnej wartości SEO na nowy adres. Jest wykorzystywane m.in. wtedy, kiedy strona ma nie być dostępna przez pewien czas lub jest w fazie testów. Stosując tego typu przekierowania, należy pamiętać m.in. o aktualizacji oryginalnej strony po czasie, w którym nie będzie ono już wykorzystywane.
  • Przekierowanie kanoniczne (tag canonical) – to technika wykorzystywana do wskazania wyszukiwarkom preferowanej wersji URL, kiedy występuje kilka wariantów jego zawartości. Ten typ przekierowań pomaga uniknąć duplikacji treści i sprawia, że wyszukiwarki skupiają się na wskazanym im wariancie adresu. W stosowaniu tego rodzaju przekierowań należy pamiętać o wskazywaniu preferowanej wersji URL, poprzez używanie tagu linkowego rel=”canonical”. Należy także zadbać o spójność treści we wszystkich wariantach adresów URL.
  • Przekierowanie 303 – znane pod postacią „Zobacz inne”. Stosuje się je, aby przekierować wyszukiwarkę do nowego adresu po zakończeniu operacji POST. Jest przydatne zwłaszcza w momencie, w którym nie chcemy, aby użytkownicy odświeżali stronę i ponownie przesyłali formularz. Przekierowanie to ma charakter tymczasowy i sugeruje, że odbiorca powinien wykonać kolejne żądanie pod wskazanym adresem URL. Jest stosowane np. w przypadku formularza rejestracji lub logowania na stronie internetowej. Kiedy dane zostaną przetworzone poprawnie, serwer może zwrócić status 303 i przekierować użytkownika na inną podstronę – potwierdzającą sukces przeprowadzenia operacji (np. rejestracji). Co istotne, przekierowanie tego typu kieruje klienta  w inne miejsce, nie zmieniając metody żądania (np. z POST na GET), co jest charakterystyczne dla przekierowań 301 i 302.
  • Przekierowanie 307 –  to rodzaj przekierowania tymczasowego. Wskazuje, że żądanie klienta zostało przetworzone pomyślnie ale zasoby znajdują się pod innym adresem URL. Ten typ przekierowania jest podobny do 302, ale występują pewne różnice w jego interpretacji przez przeglądarki i roboty wyszukiwarek. Przekierowanie 307 informuje przeglądarkę, że zasoby pod wskazanym adresem URL są tymczasowo dostępne pod nowym adresem i że klient powinien wykonać kolejne żądanie właśnie tam. Najczęściej używa się go w sytuacjach, gdy serwer chce skierować klienta na inną stronę, ale nie chce automatycznie zmieniać metody żądania (np. z POST na GET), co jest charakterystyczne dla przekierowań 301 i 302.
  • Przekierowanie 308 – to jeden z rodzajów przekierowań HTTP stosowanych w celu przekierowania użytkownika z jednego adresu URL na inny. Status HTTP 308 („Permanent Redirect”) wskazuje, że żądanie klienta zostało przetworzone pomyślnie i zasoby znajdują się pod innym adresem URL. Ten typ przekierowania informuje wyszukiwarkę, że zasoby pod wskazanym adresem URL zostały przeniesione na stałe pod nowy adres URL i że klient powinien kontynuować żądania pod tym nowym adresem.

Przekierowania – kiedy należy o nich pamiętać?

  • Reorganizacja struktury URL – zmieniając strukturę URL na stronie, należy na stałe przekierować stare URL do nowych miejsc. To istotne z perspektywy SEO, gdyż każda podstrona, która została zaindeksowana przez roboty wyszukiwarki, zyskała pewną wartość, którą może stracić po zmianie struktury URL, jeśli nie dokonamy przekierowania. To dlatego, że wyszukiwarki traktują nowy URL, jako zupełnie inny adres, a przekierowania pomagają w przekazaniu wartość SEO z poprzedniego do obecnego URL. Ponadto stosowanie przekierowań pomaga utrzymać spójność linkowania wewnętrznego. Jeśli link znajdujący się np. wewnątrz artykułu blogowego, będzie prowadził do starego adresu URL, odbiorcy, który kliknie nieaktualny odnośnik, wyświetli się błąd 404. Przekierowania pozwolą zapobiec takiej sytuacji.
  • Przenoszenie domeny – przy przenoszeniu domeny należy trwale przekierować wszystkie strony z poprzedniej domeny do miejsc, które będą ich odpowiednikami w nowej domenie. Ponadto poprzednia domena musi być cały czas opłacana, gdyż w przeciwnym razie ktoś może ją wykupić, co spowoduje, że poprzedni właściciel straci linki przychodzące oraz z dużym prawdopodobieństwem także część ruchu. Przenosząc domenę, dla każdej ze stron należy wykorzystać przekierowania 301. Istotna jest także aktualizacja mapy witryny i linków wewnętrznych oraz monitorowanie indeksacji.
  • Przejście na certyfikat SSL (HTTPS) – przechodząc z HTTP na HTTPS należy na stałe przekierować każdą stronę z poprzedniego certyfikatu na jej nowy odpowiednik. Przekierowania pomogą zachować autorytet domeny, czyli wartości, którą  algorytmy wyszukiwarek przypisują danej stronie. Przy tego typu zmianie należy zastosować przekierowania 301, które pomogą przenieść większość wartości ze starego do nowego adresu. Problem może pojawić się jednak w momencie, w którym implementacja przekierowań nie przebiegnie poprawnie, a wtedy dostępna będzie zarówno wersja strony z certyfikatem HTTP, jak i HTTPS. To może z kolei wywołać powstanie zjawiska duplicate content, co negatywnie wpłynie na ocenę witryny przez roboty wyszukiwarki i może doprowadzić do spadku jej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania.
  • Usuwanie stron – na skutek usuwania stronbez stosowania przekierowań, powstają błędy 404.Te mają negatywny wpływ nie tylko na użytkowników, ale także na pozycję strony w SERP.Jeśli roboty wyszukiwarki wykryją, że witryna generuje tego rodzaju błędy, mogą obniżyć jej widoczność.

Pętle przekierowań – jak ich uniknąć?

O pętli przekierowań można mówić w sytuacji, w której strona internetowa przekierowuje użytkownika z jednej strony do drugiej, a następnie z powrotem do pierwotnej lub innej  strony w tej samej pętli. To powtarzający się proces, który sprawia, że użytkownik nie jest w stanie otrzymać pożądanej zawartości.

Występowanie pętli negatywnie wpływa zarówno na użyteczność witryny i doświadczenia użytkownika, jak i na jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. Ponadto zbyt  duża liczba przekierowań może obniżyć wydajność strony, gdyż staje się ona wolniejsza, co negatywnie wpływa nie tylko na użyteczność, ale też na ocenę przez wyszukiwarki.

Jak więc uniknąć powstania pętli przekierowań?

  • Planowanie – zmiana struktury witryny lub wdrażanie przekierowań wymaga planu i określenia tego, które z nich są niezbędne. Przed podjęciem decyzji o zastosowaniu przekierowań, należy dobrze zrozumieć ich ścieżki i wziąć pod uwagę ewentualne konsekwencje.
  • Testowanie –  warto korzystać z narzędzi do testowania zastosowanych przekierowań, by już na wczesnym etapie zidentyfikować potencjalne problemy.
  • Monitorowanie – regularne monitorowanie błędów w witrynie z wykorzystaniem narzędzi, takich jak np. Google Search Console pozwala szybko wykryć powstanie ewentualnych pętli.

Warto korzystać także z innych narzędzi, które pozwalają sprawdzać przekierowania, monitorować ruch i analizować logi serwera. Ich stosowanie może pomóc w skutecznej identyfikacji i naprawie pętli przekierowań. Do narzędzi, które warto wykorzystać, zalicza się m.in. Screaming Frog, Ahrefs, Moz. Można wykorzystać także Redirect Checker – rozszerzenie dla Chrome.

Podsumowanie

Stosowanie przekierowań na stronie jest istotne zarówno z perspektywy doświadczeń użytkowników, jak i zachowania wysokiej pozycji witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. W procesie tworzenia przekierowań ważne jest jednak to, by uważać na powstawanie ich pętli. Ponadto należy pamiętać o tym, że ich zbyt duża liczba może negatywnie wpłynąć na wydajność, a co za tym idzie szybkość ładowania strony, co nie jest pożądane ani pod kątem użyteczności, ani widoczności w SERP.


Powiązane frazy