FLoC

Federated Learning of Cohorts (FLoC) miało być odpowiedzią Google na rosnące obawy dotyczące zachowania prywatności w sieci. Celem FLoC było zastąpienie tradycyjnych plików cookie przez grupowanie użytkowników w tzw. kohorty według ich historii przeglądania. Ostatecznie Google zdecydowało się wycofać ten mechanizm na rzecz innego rozwiązania.

Spis treści:

  1. Co to jest FLoC?
  2. Jak działa FLoC?
  3. FLoC – czym różni się od ciasteczek?
  4. Dlaczego Google wycofało FLoC?
  5. Jakiego mechanizmu Google użyje zamiast FLoC?
  6. Google Privacy Snadbox – alternatywa dla cookies
  7. Google Privacy Snadbox – odpowiedź na potrzeby reklamodawców i użytkowników
  8. Podsumowanie

Co to jest FLoC?

Wprowadzenie FLoC, czyli Federated Learning of Cohorts było inicjatywą Google, mającą na celu zastąpienie plików cookie trzeciej strony, poprzez grupowanie użytkowników w kohorty na podstawie ich historii przeglądania. Kohorty były dynamiczne i aktualizowane co tydzień, odzwierciedlając zmieniające się zainteresowania użytkowników. 

Ponadto FLoC wykorzystywało algorytmy uczenia maszynowego do analizowania historii przeglądania, jednak wszystkie te procesy odbywały się lokalnie na urządzeniu użytkownika, co miało zwiększać prywatność.  

FLoC wzbudzało spore kontrowersje i spotkało się z krytyką ze strony ekspertów ds. prywatności, organizacji zajmujących się ochroną danych oraz innych firm technologicznych. Główne obawy dotyczyły potencjalnego ryzyka, związanego z tworzeniem nowych form śledzenia oraz możliwości dyskryminacji i profilowania na podstawie przynależności do określonych kohort. 

W odpowiedzi na te obawy Google kontynuowało rozwój i testowanie różnych aspektów, związanych z technologią FLoC, jednocześnie poszukując alternatywnych rozwiązań w ramach projektu Privacy Sandbox, które mogłyby lepiej odpowiadać na kwestie prywatności.  

Jak działa FLoC?

W modelu FLoC dane były przechowywane w przeglądarce użytkownika. To właśnie na ich podstawie, przeglądarka przypisywała użytkowników do większych grup (kohort). Kohorty te były następnie wykorzystywane przez reklamodawców do celów reklamowych, ale bez udostępniania danych o historii przeglądania użytkowników.

FLoC – czym różni się od ciasteczek?

Główną różnicą między FLoC a tradycyjnymi plikami cookie było to, że w przypadku FLoC, historia przeglądania użytkownika nie była udostępniana. Zamiast tego, przeglądarka przechowywała te dane i udostępniała tylko identyfikator kohorty, do której należał użytkownik. W przypadku plików cookie trzeciej strony, dane o aktywności użytkownika na różnych stronach były zbierane i wykorzystywane przez reklamodawców do tworzenia spersonalizowanych kampanii reklamowych. 

Dlaczego Google wycofało FLoC?

Google zdecydowało się wycofać FLoC na rzecz nowego systemu o nazwie „API Topics”. Decyzja ta była podyktowana potrzebą lepszego zrównoważenia potrzeb reklamodawców i ochrony prywatności użytkowników. Krytycy FLoC sugerowali, że choć technologia ta miała zapewnić większą prywatność, nadal mogła być łączona z bardziej inwazyjnymi formami śledzenia, takimi jak digital fingerprinting, co mogło prowadzić do jeszcze bardziej szczegółowego profilowania użytkowników. 

Jakiego mechanizmu Google użyje zamiast FLoC?

Google postanowiło zastąpić FLoC wspomnianą już wcześniej technologią – API Topics. W tym rozwiązaniu, przeglądarka użytkownika „uczy się” o jego zainteresowaniach na podstawie historii przeglądania, ale dane te są ograniczone do ostatnich 3 tygodni aktywności. System ma zapewnić większą kontrolę i przejrzystość dla użytkowników, pozwalając im na przeglądanie i usuwanie tematów z ich list, a także wyłączanie interfejsu API Topics. 

Google Privacy Sandbox – alternatywa dla cookies

Wspominając o API Topics nie sposób nie wspomnieć o Google Privacy Sandbox, które działa właśnie w oparciu o tę technologię.  Privacy Sandbox jest inicjatywą, która ma na celu zapewnienie otwartego dostępu do sieci przy jednoczesnej poprawie prywatności jej użytkowników i użytkowniczek. Ma także zagwarantować firmom narzędzia, które będą niezbędne do efektywnego promowania biznesu w świecie online.  

W Google Privacy SandboxAPI Topics zastępuje tradycyjną metodę śledzenia, wykorzystującą third-party cookies. Jak dokładnie działa ta technologia? Kiedy użytkownik odwiedza stronę, jego przeglądarka uczestniczy w procesie identyfikowania kategorii tej witryny. To właśnie na podstawie działań użytkowników na różnych stronach, przypisywane są im specjalne etykiety – tematy, czyli właśnie „Topics”.  

Podsumowując – Google Privacy Sandbox oznacza spore zmiany w całym ekosystemie cyfrowym, w tym także w prowadzeniu niektórych działań digital marketingowych. Warto posłużyć się tutaj przykładem. Wyobraźmy sobie Tomasza – użytkownika sieci, który spędza sporo czasu na czytaniu artykułów o tym, jak urządzić domową siłownię. Przeglądarka Chrome zarejestruje ten temat jako związany z jego zainteresowaniami.  

Wykorzystaj potencjał danych w swoim e-commerce!
Zapytaj o ofertę

Taka informacja zostanie w przeglądarce Tomasza i kiedy odwiedzi on inny serwis, w którym wyświetlane są reklamy i który współpracuje z Privacy Sandbox – „zapyta” przeglądarkę Tomasza o to, czym się interesuje i na tej podstawie, wyświetli mu odpowiednie komunikaty reklamowe. Co ważne – mechanizm działa bez wykorzystywania zewnętrznych serwerów śledzących i tworzenia cross-site-tracking, co w przeszłości było standardowym działaniem. Do głównych zalet wykorzystywania API Topics zalicza się:  

  • Wzmocnienie prywatności – historia przeglądania sieci przez Tomasza, wraz z informacjami o jego zainteresowaniach, są bezpiecznie przechowywane na jego własnym urządzeniu. Dzięki zabezpieczeniom zaimplementowanym w przeglądarce te informacje nie są udostępniane zewnętrznym podmiotom. 
  • Autonomia użytkownika – Tomasz posiada możliwość personalizacji i edycji tematów, a także ich usuwania, korzystając z opcji dostępnych w ustawieniach przeglądarki Chrome. Pozwala mu to na lepsze dostosowanie wyświetlanych reklam do swoich preferencji. 
  • Skuteczność dla reklamodawców – reklamodawcy wciąż mogą skutecznie dotrzeć do swojej docelowej grupy odbiorców, korzystając z danych opartych na ogólnych zainteresowaniach użytkowników, zamiast na szczegółowym profilowaniu. 

Google Privacy Sandbox to projekt obejmujący więcej niż tylko API Topics. W jego skład wchodzą również inne innowacje, takie jak Turtledove, które mają na celu nie tylko identyfikację zainteresowań użytkowników, ale również zapewnienie innych istotnych funkcji dla reklamodawców, w tym ocenę efektywności i konwersji reklam. 

Wdrażanie technologii Privacy Sandbox jest uważnie obserwowane przez całą branżę i może stać się fundamentem dla przyszłego modelu reklamy online, który będzie bardziej zrównoważony i respektujący prywatność użytkowników. 

Co ważne, Google aktywnie konsultuje ten projekt z innymi kluczowymi graczami na rynku – w tym z RTB House czy Criteo, którzy są zainteresowani współpracą nad tworzeniem nowych standardów branżowych po zakończeniu ery plików cookie. Google ogłosiło, że pełna implementacja tej technologii ma nastąpić w 2024 roku, co pozwoli reklamodawcom na przygotowanie się do nowych warunków rynkowych. 

Zastanawiasz się, jak skutecznie prowadzić działania digital marketingowe w erze cookieless? Sprawdź!  

Google Privacy Sandbox – odpowiedź na potrzeby reklamodawców i użytkowników

Ochrona prywatności użytkowników 

To główne założenie Privacy Sandbox. W odpowiedzi na rosnące obawy dotyczące prywatności i regulacje, takie jak RODO – Google opracowało tę metodę, jako sposób na zmniejszenie śledzenia indywidualnych użytkowników przez zewnętrzne podmioty.  

Innowacje w targetowaniu reklam 

Privacy Sandbox wprowadza nowe technologie, takie jak wspomniane wcześniej API Topics, które umożliwiają reklamodawcom dotarcie do odpowiednich grup odbiorców bez konieczności dostępu do szczegółowych danych o historii przeglądania. Dzięki temu reklamodawcy mogą nadal efektywnie docierać do swojej grupy docelowej, jednocześnie respektując prywatność użytkowników. 

Transparentność i kontrola dla użytkowników 

Privacy Sandbox daje użytkownikom większą kontrolę nad tym, jak ich dane są wykorzystywane. Użytkownicy mogą zarządzać swoimi ustawieniami prywatności, co daje im większą przejrzystość i kontrolę nad tym, jakie informacje są zbierane i jak są wykorzystywane. 

Zgodność z regulacjami  

W obliczu wprowadzenia regulacji, dotyczących prywatności danych, takich jak RODO –  Privacy Sandbox jest próbą dostosowania swoich usług do nowych wymogów prawnych. Dzięki temu Google może zapewnić, że ich platformy reklamowe są zgodne z przepisami o ochronie danych, co jest kluczowe zarówno dla użytkowników, jak i dla biznesu. 

Współpraca z branżą 

Google aktywnie współpracuje z innymi podmiotami branżowymi, w tym z konkurentami, twórcami przeglądarek, wydawcami i reklamodawcami, aby rozwijać standardy Privacy Sandbox. Taka współpraca ma na celu stworzenie zrównoważonego ekosystemu reklamowego, który będzie korzystny dla wszystkich stron. 

Przygotowanie na przyszłość  

W miarę jak technologie i oczekiwania użytkowników ewoluują, Google za pomocą Privacy Sandbox stara się być na czele innowacji w zakresie reklamy cyfrowej. Działania te są krokiem w kierunku przyszłości, w której reklama internetowa będzie bardziej zrównoważona, etyczna i zgodna z oczekiwaniami użytkowników dotyczącymi prywatności. 

Podsumowanie

Wprowadzenie FLoC było próbą zrównoważenia potrzeb reklamodawców i ochrony prywatności użytkowników, jednak ostatecznie technologia ta zostanie zastąpiona przez „Api Topics”. Te zmiany są świadectwem dynamicznego rozwoju branży technologicznej i reklamowej oraz rosnącej świadomości konsumenckiej dotyczącej prywatności danych i konieczności ich ochrony. 


Powiązane frazy