HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure)

HTTPS to skrót od Hypertext Transfer Protocol Secure. Jest to protokół transferu hipertekstu, zabezpieczony warstwą szyfrowania. To rozszerzona i bezpieczna wersja tradycyjnego protokołu HTTP, służąca do przesyłania dokumentów sieci Web.

Spis treści:

  1. Historia i rozwój HTTPS
  2. Jak działa HTTPS?
  3. Funkcjonowanie protokołu HTTPS
  4. Różnice pomiędzy HTTP a HTTPS
  5. Certyfikat SSL – co to jest i jakie są jego rodzaje?
  6. Przejście na HTTPS – kilka powdrożeniowych wskazówek
  7. HTTPS a SEO
  8. Podsumowanie

Historia i rozwój HTTPS

Początkowo w sieci wykorzystywano głównie protokół HTTP, który przesyłał informacje w formie jawnej. Wraz z rosnącą świadomością, dotyczącą  potrzeby bezpieczeństwa w transmisji danych, wprowadzono HTTPS. W protokole tym zastosowano warstwę szyfrowania SSL/TLS, dzięki czemu dane, przesyłane między serwerem a klientem, nie są czytelne dla osób trzecich.

Jak działa HTTPS?

By w dużym skrócie wyjaśnić, na czym polega działanie protokołu HTTPS, można zobrazować to mniej więcej w ten sposób: zanim do serwera dotrze żądanie od użytkownika, dojdzie do wymiany kluczy zabezpieczających i to dopiero po niej, serwer zacznie wykonywać konkretne polecenia. HTTPS znajduje zastosowanie w miejscach, w których konieczne jest podanie danych osobowych użytkownika. Będzie on więc widoczny m.in. na stronach bankowości elektronicznej czy w sklepach internetowych, ale nie tylko.

Trzeba zaznaczyć, że strony, które posiadają HTTPS, są postrzegane przez użytkowników, jako bezpieczne, co przekłada się na zaufanie do witryny i może być istotne z punktu realizacji celów marki. Wprowadzenie tego protokołu warto więc rozważyć niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności.

Funkcjonowanie protokołu HTTPS

HTTPS wykorzystuje certyfikaty SSL/TLS, które są wydawane przez centra certyfikacji. Takie certyfikaty zapewniają użytkownika sieci, że łączy się z prawdziwym, zaufanym serwerem, a nie np. ze sfałszowaną stroną. Dzięki temu użytkownik ma pewność, że informacje, które przesyła (np. dane logowania czy te pochodzące z kart kredytowych) są chronione przed przechwyceniem. Posiadanie przez stronę HTTPS jest więc niejako jednym z wyznaczników bezpieczeństwa w sieci.

Różnice pomiędzy HTTP a HTTPS

Chociaż zarówno HTTP, jak i HTTPS służą do przesyłania informacji w Internecie, to istnieją między nimi pewne kluczowe różnice technologiczne.

  • Bezpieczeństwo – HTTPS stosuje warstwę szyfrowania SSL/TLS, która chroni dane przesyłane między serwerem a klientem. HTTP przesyła informacje w formie jawnej, co sprawia, że są one podatne na przechwycenie.
  • Certyfikaty – HTTPS wymaga certyfikatów SSL/TLS do weryfikacji tożsamości serwera i szyfrowania danych. HTTP nie używa tych certyfikatów.
  • Port – standardowo HTTP korzysta z portu 80, podczas gdy HTTPS używa portu 443.
  • Wydajność – HTTPS może być nieco wolniejszy niż HTTP ze względu na proces szyfrowania. Jednakże z perspektywy użytkowników różnica często jest minimalna.
  • Proces nawiązywania połączenia – HTTPS dodaje etap uzgadniania klucza i autentykacji, co nie ma miejsca w HTTP. Pozwala to na zabezpieczenie połączenia przed różnymi rodzajami ataków.
  • Wymagania sprzętowe – zarządzanie szyfrowaniem w HTTPS może wymagać od serwera większej mocy obliczeniowej, co różni się od prostszej struktury HTTP.
  • Koszt i zarządzanie – implementacja HTTPS może wymagać zakupu i odnowienia certyfikatów, a także dodatkowej konfiguracji i zarządzania, podczas gdy HTTP jest prostszy i tańszy w utrzymaniu.
  • Współpraca z pośrednikami – HTTPS ogranicza możliwości cache’owania przez pośredników internetowych (takich jak serwery proxy), ponieważ dane są szyfrowane. HTTP nie ma tej samej ograniczonej zdolności do cache’owania.

Certyfikat SSL – co to jest i jakie są jego rodzaje?

SSL (Secure Socket Layer) to technologia, zabezpieczająca przesyłanie danych ze strony na serwer, na której bazuje HTTPS. Występuje wiele rodzajów SSL, różniących się od siebie m.in. metodą walidacji. Zalicza się do nich np.:

  • SSL/TLS DV (Domain Validated) – to wersja podstawowa, potwierdzająca, że nazwa domeny, która została objęta certyfikatem SSL, jest pod kontrolą podmiotu, który wystąpił o jego wydanie.
  • SSL/TLS OV (Organization Validated) – certyfikat zawiera nazwę firmy (OV) lub osoby fizycznej (IV). By go otrzymać, trzeba udowodnić nie tylko, że jest się właścicielem domeny. Należy przedstawić także dokumenty rejestrowe organizacji i skan dowodu osobistego, co potwierdzi zarówno wiarygodność strony, jak i jej właściciela.
  • Extended Validation (EV) – najwyższy standard uwierzytelnienia tożsamości w sieci, z perspektywy procedur przyjętych przy wydawaniu certyfikatu. Przyznawany tylko zarejestrowanym organizacjom. W jego zawartości wyeksponowana jest nazwa podmiotu, co sygnalizuje internautom bezpieczeństwo strony.
  • Wildcard SSL – stosowany celem zabezpieczenia wszystkich subdomen, funkcjonujących pod daną domeną.
  • SSL Multi-Domain (UCC/SAN) – pozwala zabezpieczyć kilka różnych domen albo subdomen jednym certyfikatem. To dobre rozwiązanie dla osób, posiadających wiele witryn pod jednym serwerem.
Zadbamy o bezpieczeństwo Twojej witryny!
Zapytaj o ofertę

Przejście na HTTPS – kilka powdrożeniowych wskazówek

Po wykupieniu certyfikatu SSL i skonfigurowaniu go dla danej domeny, w kolejnych etapach istotne będzie zadbanie o kilka istotnych kwestii, do których zalicza się m.in.:

  • Przekierowania 301 – po przejściu na HTTPS trzeba przekierować wszystkie adresy z wersji HTTP na nowa wersję, co pozwoli uniknąć zjawiska duplicate content.
  • Zasoby wewnątrz witryny – wszelkie pliki występujące w witrynie powinny używać HTTPS.
  • Linki kanoniczne i ścieżki w kodzie – ścieżki występujące w kodzie witryny lub meta danych czy np. w mapie strony, muszą działać w ramach HTTPS.
  • Linki w komunikatach reklamowych – we wszelkich kampaniach reklamowych należy zaktualizować linki na te, które zawierają nowy protokół. 
  • Linki poza serwisem – odnośniki do strony, zamieszczone w innych serwisach, również powinny zostać zamienione na wersję z protokołem HTTPS. Będzie to dotyczyć np. linków w artykułach sponsorowanych.
  • Konfiguracja wykorzystywanych narzędzi – żeby otrzymywać właściwe dane i móc je efektywnie monitorować, należy zmienić adres strony również w wykorzystywanych przez nią narzędziach. Dla przykładu w Google Search Console istotne będzie dodanie nowej wersji witryny oraz mapy z adresami HTTPS.

HTTPS a SEO

W erze cyfrowej, wyszukiwarki internetowe nieustannie dążą do zapewnienia użytkownikom jak najbardziej odpowiednich i bezpiecznych wyników wyszukiwania. Wprowadzenie protokołu HTTPS stało się ważnym krokiem w tym kierunku.

  • Ranking – Google, będące jednym z liderów na rynku wyszukiwarek, jasno zadeklarowało, że HTTPS jest czynnikiem rankingowym. Oznacza to, że strony zabezpieczone tym protokołem mają większe szanse na osiągnięcie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.
  • Zaufanie – użytkownicy są coraz bardziej świadomi kwestii bezpieczeństwa w Internecie. Strony oznaczone, jako „bezpieczne” w przeglądarkach (często symbolizowane zamkniętą kłódką) wzbudzają zaufanie wśród odwiedzających, co może prowadzić do większej interakcji i konwersji.
  • Wskaźniki jakości – szybkość ładowania strony, spędzony na niej czas, czy wskaźnik odrzuceń, wpływają na ranking SEO. Bezpieczne strony HTTPS często oferują lepsze wrażenia dla użytkowników, co może pośrednio wpływać na poprawę tych wskaźników.

Podsumowanie

W erze rosnącej cyberprzestępczości i nacisku na ochronę prywatności, HTTPS jest nie tylko zalecany, ale często traktowany, jako  standard. W kontekście SEO korzystanie z HTTPS jest kluczowe dla osiągnięcia lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania i zwiększenia zaufania wśród użytkowników. Dlatego każdy właściciel witryny internetowej powinien rozważyć przejście na ten rodzaj protokołu, nie tylko dla poprawy bezpieczeństwa, ale także dla lepszego pozycjonowania w wynikach wyszukiwania.


Powiązane frazy