Off-site

Off-site SEO odnosi się do działań prowadzonych na zewnątrz witryny, które wpływają na jej pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania oraz wpływają na to, jak ludzie odkrywają i angażują się w publikowaną treść. Zalicza się do nich m.in. link building, polegający na zdobywaniu linków (odnośników z innych witryn), które będą prowadzić do pozycjonowanej witryny; sygnały społecznościowe z Social Mediów; utworzenie i pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma; analiza konkurencji. Optymalizacja off-page SEO dąży do poprawy postrzegania strony zarówno przez ludzi, jak i wyszukiwarki zwłaszcza w kwestii wiarygodności, ekspertyzy, autorytetu, relewantności i popularności. O czym należy pamiętać w off-site SEO? Z jakich praktyk warto korzystać, a czego lepiej unikać? Sprawdź.

Spis treści:

  1. Co to jest off-site (off-page SEO)?
  2. Off-site SEO a On-site SEO – czym się różnią?
  3. Dlaczego off-site SEO jest ważne?
  4. Budowanie linków (link building)
  5. Podział backlinków ze względu na źródło pochodzenia – skąd pozyskiwać linki zwrotne?
  6. Jak bezpiecznie pozyskiwać linki zwrotne – porady
  7. Jak rozpoznać korzystne linki?
  8. Jak sprawdzić, czy profil linków jest wartościowy?
  9. Jakich narzędzi używać do analizy backlinków?
  10. Co zrobić, jeśli w profilu linkowym występują linki o słabej jakości?
  11. Podsumowanie

Co to jest off-site (off-page SEO)?

Off-page SEO odnosi się do działań zewnętrznych, które wpływają na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania. Działania te nie są bezpośrednio wykonywane na stronie, lecz poza nią i mają na celu zwiększenie zaufania, autorytetu pozycjonowanej strony (zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek). Jeśli chodzi o off-site SEO, to można zaliczyć do tego działania, takie jak m.in.:

  • Link building – to najważniejszy element działań off-page SEO. Polega na zdobywaniu wartościowych, mocnych linków do naszej strony. Pozwala budować jej reputację i autorytet, co ma duży wpływ na pozycjonowanie. Link building to jeden z głównych filarów, na których opiera się SEO.
  • Działania w mediach społecznościowych – to kolejny element działań off-site SEO na stronie internetowej. Obecność w popularnych mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, Twitter, TikTok  pozwala budować świadomość marki. Sygnały z social mediów mają wpływ na pozycjonowanie. Sygnały t to różne działania podejmowane na platformach społecznościowych, takie jak udostępnianie treści, polubienia, komentarze, retweety.  Poprzez media społecznościowe można budować lojalność z klientami, a także kształtować postrzeganie brandu i wpływać pozytywnie na reputację strony.
  • Opinie, recenzje o marce w Internecie – czynniki te również odgrywają ważną rolę w działaniach off-site SEO. Wpływają na zwiększenie zaufania do marki. Warto dbać o pozytywne opinie, ponieważ pomagają one przyciągnąć nowych klientów.

Dlaczego off-page SEO ma znaczenie?
Z tego względu, że zarówno wyszukiwarki, jak i użytkownicy Internetu docierają do treści za pomocą linków i wzmianek społecznościowych. Jeśli dostarczymy wyszukiwarkom odpowiednią ilość autorytarnych źródeł odnoszących się do naszej treści, zwiększymy szansę na to, że uzyska ona lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Off-site SEO a On-site SEO – czym się różnią?

Jak już wcześniej wspomniano off-site SEO skupia się na działaniach wykonywanych poza stroną internetową w celu zwiększenia autorytetu, popularności i wiarygodności witryny.

Działania on-site SEO skupiają się z kolei na optymalizacji strony internetowej – elementów i treści, które znajdują się bezpośrednio w witrynie. Do pozycjonowania warto podejść kompleksowo i dbać zarówno o działania off-site SEO, jak i on-site SEO. Oba te aspekty wzajemnie się bowiem uzupełniają, są równie ważne w procesie pozycjonowania i wpływają na poprawę pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

Dlaczego off-site SEO jest ważne?

Działania off-site SEO są ważne z kilku powodów:

  • budują autorytet i zaufanie do strony internetowej,
  • umożliwiają interakcję z klientami,
  • wpływają na poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania,
  • przyczyniają się do przyciągania użytkowników na stronę,
  • zwiększają świadomość marki i pomagają budować jej reputację (a także marki, jako eksperta w branży),

Istnieje kilka platform, na których można rozwijać opinie o marce, a zalicza się do nich m.in.:

  • Google Moja Firma – klienci mogą pisać w niej opinie o marce, co jest szczególnie istotne dla działań lokalnych.
  • Trusted Shops – na tej platformie można zdobyć certyfikat zaufania, a klienci wystawiają recenzje i oceny sklepów. Tego typu certyfikat może wpłynąć na wiarygodność firmy w oczach klientów.
  • Facebook – strona firmowa na Facebooku to świetny sposób na zbieranie opinii i recenzji.
  • Opineo – to kolejna popularna platforma, na której można zdobyć certyfikat, a także pozyskiwać opinie i oceny użytkowników.
  • Ceneo – na tej platformie klienci mogą porównać ceny produktów, ale także stworzyć o nich opinie.
  • TripAdvisor – platforma polecana szczególnie osobom, prowadzącycm działalność w  branży hotelarskiej, gastronomicznej czy turystycznej.

Można więc stwierdzić, że działania off-site SEO to nie tylko linki kierujące do witryny, ale także inne działania mogące mieć wpływ na postrzeganie marki w Internecie.

TrustRank

Warto wspomnieć chociażby o TrustRank, który mierzy „sygnały zaufania” pomagające ocenić, czy główne sygnały rankingowe (treść, linki) są autentyczne. Godne zaufania witryny mają większą szansę na pojawienie się wyżej w wynikach wyszukiwania. Jak zmierzyć TrustRank dla konkretnej domeny? Można to zrobić w pewnym stopniu poprzez narzędzia Moz.com https://moz.com/domain-analysis, Majestic, Ahrefs. Warto stosować kombinację różnych narzędzi i analizować wiele czynników, tak aby uzyskać pełniejszy obraz jakości i zaufania witryny.

Optymalizacja off-page trust na stronie internetowej

Jakie działania optymalizacyjne warto wykonywać w kontekście off-page SEO?

  • Linkuj do stron autorytatywnych – istnieje korelacja między linkowaniem do innych stron a wyższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania;
  • Upewnij się, że strona posiada stronę z regulaminem i polityką prywatności;
  • Zadbaj o niski współczynnik odrzuceń na stronie – jak to zrobić? Zadbaj o dobrej jakości treść, dopasowaną do zapytań użytkowników. Popraw szybkość ładowania strony, upewnij się, że strona jest responsywna i posiada dobrą nawigację. Ogranicz ilość reklam, zadbaj o call to action;
  • Umieszczaj źródła i bibliografię na końcu artykułu;
  • Zadbaj o budowanie sygnałów marki – zaprojektuj logo, wybierz odpowiednią nazwę domeny, dostosowaną do marki; dodaj kategorię „O nas” i opisz swoją firmę, jej historię, osoby w niej pracujące;
  • Działaj aktywnie w mediach społecznościowych – załóż konto na Facebooku, Linkedin, Printerest, Instagramie;
  • Pamiętaj o linkach zwrotnych z tekstem zakotwiczenia na nazwę marki;
  • Rejestruj domenę na okres dłuższy niż 2 lata – dla Google jest to informacja, że dana strona będzie aktywna dłużej; upewnij się, że informacje o firmie są widoczne w Whois. Możesz również umieścić informacje z Whois na stronie kontaktowej.
  • Zdobywaj linki z zaufanych stron – najbardziej zaufane strony to .gov, .edu. Nie jest łatwo zdobyć od nich linki, ale można pozyskiwać linki również od stron, które pozyskały linki ze stron bazowych (najbardziej zaufanych). Z tego względu zawsze przeglądaj profil linków danej strony, aby sprawdzić, czy warto pozyskiwać od niej linki;
  • Zdobywaj linki ze stron Google News – tego typu strony to jedne z najbardziej zaufanych stron w oczach Google. Strony informacyjne są oceniane wysoko, ponieważ z założenia ich treść musi być wiarygodna, ponadto aby być uwzględnione w Google News, muszą przejść rygorystyczną recenzję ręczną;
  • Publikuj komunikaty prasowe – ciekawe komunikaty prasowe opowiadające o istnotnych wydarzeniach w firmie, pomagają pozyskać wzmianki na różnych platformach medialnych;

Sygnały społeczne

W kontekście Off-page SEO należy wspomnieć również o sygnałach społecznych. Czym są? To udostępnienia, polubienia i widoczność w mediach społecznościowych. Działania te są ważne, ponieważ również mają na pozycję w wynikach wyszukiwania. Z tego względu ważne jest, by sklepy e-commerce tworzyły spójną strategię również w mediach społecznościowych. Wzrost sygnałów społecznościowych wpływa na autorytet strony. Jeśli dużo użytkowników udostępnia treści i lubi stronę, to dla Google oznacza to, że jest ona wartościowa i godna uwagi.

Istotne sygnały społeczne obejmują:

  • udostępnienia na Facebooku;
  • liczbę tweedów i retweetów;
  • popularność (liczbę followersów i tweetujących);
  • wzmianki na stronach społecznościowych (typu Reddit, Tumblr);

Jak zwiększyć sygnały społecznościowe do domeny?

  • Zadbaj o wysokiej jakości treść, aby mieć szasnę zwiększyć ilość jej polubień i udostępnień, co przełoży się na sygnały społecznościowe. Warto zadbać o to, by treści były merytoryczne, a także wnosiły coś nowego do branży. Np. jeśli przeprowadziłeś ciekawe badania, analizy, warto się podzielić efektami z innymi;
  • Staraj się regularnie publikować posty w mediach społecznościowych;
  • Publikując posty, pamiętaj o potencjale obrazów, które świetnie zwiększają wskaźniki interakcji;
  • Reaguj na komentarze o marce, także te negatywne. Jeśli pojawią się opinie na Facebooku, Google Moja Firma itd., to odpowiadaj na nie na bieżąco;
  • Organizuj konkursy, które zainteresują i zaangażują użytkowników;
  • Wykorzystuj potencjał wszystkich głównych mediów społecznościowych takich jak Facebook, Instagram, Tweeter, LinkedIn, TikTok;
  • zdobywaj wzmianki, cytaty o marce. Za pomocą narzędzia Brand24 https://brand24.pl/ łatwo można zauważyć, gdy ktoś wspomina o naszej marce. Można wtedy poprosić o dołączenie linku zwrotnego do witryny.

Budowanie linków (link building)

Znaczenie budowania linków dla off-site SEO

Budowanie linków (link building) to kluczowy czynnik działań off-site SEO. To jeden z filarów, na których opiera się SEO. Liczba i jakość linków kierowanych do witryny to dla wyszukiwarek ważna wskazówka popularności, wartości i autorytetu witryny. Istotne jest jednak umiejętne budowanie profilu linków, które nie zaszkodzi stronie. Z tego względu warto bliżej poznać zagadnienie link buildingu.

Rodzaje linków zwrotnych

Linki zwrotne możemy podzielić na kilka rodzajów:

Występuje m.in. podział ze względu na atrybut „rel” (umieszczany w tagu HTML).

  • dofollow (follow) – linki tego rodzaju przekazują stronie docelowej wartość SEO, przyczyniając się do wzrostu autorytetu,
  • nofollow – w tym przypadku wyszukiwarki nie będą śledzić linku, nie przekażą też stronie docelowej wartości SEO. Jednak mimo to dalej mogą przyciągnąć ruch do witryny. Używane są w celu dywersyfikacji profilu linków i ochrony przed spamem,
  • UGC – to skrót od User Generated Content. W tym przypadku atrybut „rel” odnosi się do linków, które są generowane przez użytkownika. Na przykład linki pozostawione przez  internautów w komentarzach na blogu czy na forach,
  • sponsored – atrybut ten używany jest do oznaczania linków zdobywanych w sposób płatny. Wyszukiwarki w tym przypadku nie przekazują wartości SEO do strony docelowej.

Pozyskując linki, musimy pamiętać o ich dywersyfikacji. Oczywiście każdy chciałby pozyskiwać wyłącznie linki z atrybutem dofollow, które przekażą cenny link juice, jednak warto pamiętać o tym, że profil linków musi być w miarę naturalny, dlatego warto dodawać do niego również linki z atrybutem nofollow.

A jak dzieli się linki ze względuna rodzaj anchorów (tekst kotwicy, czyli tekst klikalny, który zawiera link)?

  • Exact match – to linki EMA (Exact Match Anchor), zawierające w kotwicy nieodmienioną i ściśle dopasowaną frazę kluczową np. „basen do ogródka”. Przekazują najwięcej mocy rankingowej, ale należy bardzo uważać i nie stosować ich nadmiernie. Przy naturalnym pozyskiwaniu linków tego typu – anchor text zdarzałby się przecież bardzo rzadko.
  •  Partial match – to linki PMA (Partial Match Anchor). Również zawierają frazę kluczową, ale odmienioną, a stosowanie ich jest bardziej bezpieczne. Przykład: Zabawa w basenie to świetny sposób na spędzenie czasu dla dzieci (gdzie anchorem byłaby fraza „basenie”, a link kierowałby do sklepu z kategorią baseny).
  • Brandowe – zawierają nazwę marki lub firmy. Np. „Nike” czy „Coca-Cola”.
  • Naked URL  – występuje, gdy anchor text zawiera tylko adres URL, bez żadnych dodatkowych wyrażeń, np. https://www.example.com.
  • Generic – to anchor text ogólny, niepowiązany z frazą, konkretnym tematem czy marką. Na przykład: „zobacz więcej” czy „kliknij tutaj”. Tego typu anchory uważa się za najbardziej naturalne, podobnie jak naked URL.
  • Long-tail anchor text – to tekst kotwicy, który zawiera w sobie frazę long tail (bardziej złożoną, zawierającą też pytania) np. „jak gotować zdrowe posiłki dla dzieci?”.
  • Image anchor text – link prowadzący do innej strony za pomocą obrazu, gdzie anchor tekstem jest opis alternatywny (opis ALT) tej grafiki.

Anchor text daje wyszukiwarkom wskazówkę o zawartości i tematyce strony. W tym przypadku najlepsze dla SEO oczywiście są anchor texty, zawierające ważne frazy kluczowe. Trzeba jednak bardzo uważać i pamiętać o dywersyfikacji – należy pozyskiwać backlinki zawierające różnorodne anchor teksty, aby profil linków wyglądał jak najbardziej naturalnie.

A jak dzieli się backlinki ze względu na miejsce, do którego prowadzą?  

  • Homepage link – link prowadzący do strony głównej. Najbardziej naturalną sytuacją jest taka, w której to strona główna pozyskuje jak najwięcej linków.  
  • Deeplink – link prowadzący w głąb serwisu, do konkretnych podstron np. kategorii produktu.

Warto pozyskiwać najwięcej linków do strony głównej oraz linki do ważnych podstron. Trzeba jednak pamiętać o dywersyfikacji – nie powinno się np. zdobywać 100% linków dla ważnej kategorii z usługami, bo od razu wskazywałoby to na nienaturalne działania.

Wyróżnia się także podział backlinków ze względu na formą, którą przybierają:

  • Linki tekstowe – to linki, które występują w postaci linku klikalnego.
  • Linki graficzne – tego rodzaju linki występują w postaci obrazów/grafik. Kliknięcie grafiki przekierowuje użytkownika do strony docelowej.

Zarówno linki tekstowe, jak i graficzne są ważne dla strategii linkowania. Co prawda backlinki tekstowe są bardziej preferowane przez wyszukiwarki (ponieważ ułatwiają określenie tematu strony docelowej), jednak te z obrazami równie „dobrze sobie radzą”, zwłaszcza jeśli uzupełniony zostanie opis alternatywny (atrybut alt). Zarówno linki tekstowe, jak  i graficzne należy jednak pozyskiwać w sposób naturalny, równomierny.

Położenie linków na stronie (od najlepszego do najgorszego)

Zdobywając linki zwrotne od wydawców, warto pamiętać, że miejsce zamieszczenia linka także ma znaczenie dla SEO. Linki umiejscowione w wartościowym artykule, w jego górnej części, będą bardziej wartościowe niż np. linki z bocznego paska, ramki czy stopki.

Zamów audyt SEO Twojej witryny!
Zapytaj o ofertę

Poniżej ocena położenia linków zwrotnych od najlepszego do najgorszego miejsca (pod kątem SEO):

  • wewnątrz treści,
  • w ramce (box) – np. w ramce z biografią autora,
  • w bocznym pasku,
  • w stopce.

Podział backlinków ze względu na źródło pochodzenia – skąd pozyskiwać linki zwrotne?

Warto wiedzieć, z jakich miejsc można pozyskiwać linki zwrotne. Jeśli zadbamy o pozyskiwanie ich z różnorodnych witryn, będziemy budować bardziej naturalny i zdywersyfikowany profil linków. Skąd więc można pozyskiwać linki?

  • Artykuły sponsorowane – przydatne, zwłaszcza w kontekście jakościowych artykułów, umiejscowionych na portalach o wysokich parametrach (informacje o tym, na jakie parametry należy zwracać uwagę, w dalszej części artykułu). Dobrym miejscem na znalezienie miejscówek na artykuły sponsorowane są portale takie jak Whitepress czy Linkhouse. Są tam podane różnorodne parametry, więc jest to dobra opcja, jeśli nie mamy dostępu do specjalistycznych narzędzi analitycznych. Minusem jest to, że każdy ma dostęp i wgląd do tych portali i  łatwo je znaleźć, co oznacza, że konkurencja również z łatwością pozyska linki z tych miejsc.
  • PBNy (prywatne strony zapleczowe) dobrej jakości, zadbane PBNy to ponownie dobre źródło pozyskiwania wartościowych linków. Dają przewagę nad konkurencją, która nie pozyska linków z PBNów (może jednak pozyskać takie same linki z artykułów sponsorowanych). Warto jednak dbać o to, by PBNy nie były wykryte i rozpoznane, jako strony zapleczowe (zarówno przez wyszukiwarki, jak i przez konkurencję). 
  • Katalogi stron i firm (NAPy) – to witryny, w których przedsiębiorcy mogą umieszczać informacje o swojej działalności, takie jak nazwa firmy, adres, numer telefonu. Warto je pozyskiwać, jednak katalogi powinny być dobrej jakości. Trzeba unikać nadmiernego linkowania z niezaufanych, podejrzanych katalogów. Nie należy też stosować identycznego anchor tekstu we wszystkich wpisach.
  • Fora – backlinki pozyskane z for dyskusyjnych powinny wyglądać naturalnie i  być pozyskiwane z tematów powiązanych z tematem strony docelowej. Wybieraj fora zaufane, dobrej jakości, które nie zawierają spamu. Staraj się być aktywnym uczestnikiem na forum, w którym umieszczasz link. Twórz wartościowe komentarze, które pomogą użytkownikom i będą nawiązywać do dyskusji.
  • Komentarze na blogach – komentarze na blogach powinny być użyteczne zarówno dla użytkowników, jak i dla SEO. Trzeba unikać krótkich, spamowych komentarzy, dodawać je w sposób powiązany z treścią artykułu lub bloga.  Nie należy umieszczać ich tylko w celu autopromocji.
  • Wpisy gościnne (guest blogging) – warto udzielać np. wywiadów, które zostaną umieszczone u kogoś na blogu/stronie. Zwłaszcza, jeśli tematyka będzie ekspercka i dotyczyć będzie tematu branżowego, a ponadto będzie można pozyskać link zwrotny do strony i zaprezentować markę w roli eksperta.
  • Witryny ogłoszeniowe – należy wybierać wiarygodne i popularne witryny ogłoszeniowe, powiązane z tematyką strony. Jeśli w ogłoszeniu jest możliwość umieszczenia treści, należy zadbać o jej wysoką jakość. Trzeba unikać spamu i nie nadużywać słów kluczowych, jako anchor tekstów.
  • Udział serwisu w różnego typu promocjach (np. kody rabatowe, gazetki promocyjne),
  • Pozyskiwanie linków dzięki nawiązaniu relacji z właścicielem strony – często na zasadzie barteru.
  • Dodanie produktów/usług do programów afiliacyjnych.
  • Współpraca z influencerami (np. promowanie przez nich naszego produktu i podanie linku do strony, wraz z kodem rabatowym na zakupy).
  • Aktualizacja niedziałających linków (tzw. Broken link building).
  • Linki ze wzmianek o serwisie – dotyczy to zwłaszcza dużych i znanych marek, które mogą być wspomniane w artykułach itd. (bez linku). Dzięki narzędziu Brand24.pl można sprawdzić, czy ktoś wspomniał o marce, a  następnie skontaktować się z tą osobą, z prośbą o umieszczenie linku do witryny.
  • Tworzenie własnych ciekawych infografik, konkursów, quizów.
  • Regularne newsy o nowościach i nowinkach w branży.

Dwa z ostatnich wymienionych sposobów, mogą być doskonałym źródłem tzw. link baitingu, czyli przynęty na linki pozyskiwane w sposób naturalny (ciekawe infografiki, konkursy czy nowinki z branży mogą być linkowanie naturalnie przez użytkowników).

Warto także na bieżąco analizować profil linków konkurencji, dzięki czemu będziemy mogli wyłapać interesujące i ważne miejsca do linkowania.

Jak bezpiecznie pozyskiwać linki zwrotne – porady

  • Właściwe dostosowanie stopnia ryzyka (np. duża konkurencja wymaga intensywniejszych działań).
  • Dywersyfikacja anchorów linków.
  • Różnicowanie linkowanych podstron (linki warto zdobywać nie tylko do strony głównej, ale także do podstron).
  • Dywersyfikowanie źródeł pozyskiwania linków (linki należy zdobywać z różnych miejsc np. z artykułów sponsorowanych, publikacji gościnnych, for, katalogów firm, social mediów, serwisów ogłoszeniowych, czy katalogów NAP).
  • Różnicowanie intensywności linkowania i unikanie schematów. schematów;
  • Liczy się bardziej jakość niż ilość linków.
  • Wzmacnianie pozyskiwanych linków (artykuły sponsorowane można „podlinkowywać”, warto także systematycznie udzielać się na forach, na których zamieszczono link).  
  • Różnicowanie rodzajów linków.
  • Wybieranie miejsc powiązanych tematycznie ze stroną docelową.

Jak rozpoznać korzystne linki?

  • Używając Linkhouse lub Whitepress, należy stosować różne filtry i analizować dostępne parametry (np. Trust Flow, Domain Authority), które pomogą ocenić jakość strony. Trzeba jednak pamiętać, że niektóre parametry mogą być sztucznie zwiększane.
  • Sprawdzenie wieku strony, z której chcemy pozyskać link. Powinien wynosić minimum 12 miesięcy (a im strona jest starsza, tym lepiej).
  • Zweryfikowanie widoczności i ruchu danej domeny.
  • Ocenienie DR (Domain Rating) – sprawdzenie miary popularności i autorytetu domeny w skali 1-100. Warto ograniczać wybór serwisów poniżej oceny DR, wynoszącej 5. Warto pozyskiwać linki z witryn o jak najwyższym DR – minimalnie 30. Należy jednak uważać na miejsca, w których DR jest wysoki, a TF niski.
  • Sprawdzenie danego serwisu w Ahrefs. Trzeba wiedzieć, jakie domeny do niego linkują i zweryfikować, czy nie wyglądają na domeny spamowe.
  • Zweryfikowanie w Senuto, na jakie frazy widoczna jest dana witryna.
  • Sprawdzenie stosunku liczby linków wychodzących i przychodzących do tej domeny (im ten stosunek jest wyższy tym lepiej).
  • Określenie liczby stron linkowanych w czasie (do których domena odsyła linki).
  • Sprawdzenie w Majestic opcji – link graph.  Dzięki niej można zobaczyć,, kto linkuje do danej strony oraz, kto odsyła do witryn linkujących. Można to sprawdzić w zależności od 4. poziomów (4. tierów). Warto w ten sposób sprawdzać konkurentów i zdobywać pomysły na wartościowe linki. Można np. obserwować profile linków, zwłaszcza stron eksperckich w branży (tzw. przewodników branżowych).
  • Zweryfikowanie wyglądu strony (czy jest zadbana, czy oferuje użytkownikom możliwość dodawania komentarzy itp.).
  • Sprawdzenie powiązania tematycznego domeny ze stroną internetową.
  • W Linkhouse można sprawdzić gęstość linków wychodzących. Parametr ten wskazuje, ile serwis ma podstron i do ilu linkuje. Jeśli wskaźnik zaczyna się od 4., wartość jest optymalna. Jeśli wynosi on zaś ok. 1, to oznacza, że wszystkie publikowane tam artykuły to teksty sponsorowane z linkami do różnych stron (linki z takiej strony mogą dawać mniejsze efekty).

Jak sprawdzić, czy profil linków jest wartościowy?

W celu oceny profili linków swojej witryny należy sprawdzić:

  • ogólną liczbę aktualnych backlinków,
  • czy linki pochodzą z wiarygodnych i zaufanych źródeł,
  • czy występuje powiązanie tematyczne strony z miejscami, z których pozyskiwane są linki,
  • tempo wzrostu liczby backlinków w czasie (jaka liczba  linków jest pozyskiwana i w jakim czasie),
  • czy linki są odpowiednio zdywersyfikowane,
  • jakie są anchory linków i jakie jest ich zróżnicowanie,
  • jaki jest procentowy udział linków dofollow i nofollow w ogólnej liczbie wykrytych backlinków,  
  • ile wynosi procentowy udział linków tekstowych i graficznych oraz, jaki jest stopień zróżnicowania,
  • czy domeny i adresy IP, z których pochodzą backlinki, są odpowiednio zdywersyfikowane.

Jakich narzędzi używać do analizy backlinków? 

  • Google Search Console – w menu po lewej w zakładce „linki” jest informacja m.in. o linkach zewnętrznych: najczęściej linkowane strony w domenie, witryny z największą liczbą linków przychodzących do j domeny (należy wziąć pod uwagę, że posiadanie wielu linków z małej liczby witryn jest zwykle czymś gorszym niż posiadanie tylko jednego linku do wielu różnych witryn) oraz tekst z największą liczbą linków przychodzących (mowa o anchor tekstach).
  • Moz Link Explorer –  z dostarczanych danych warto zwrócić uwagę na DA (Domain Authority), który ma skalę od 0. do 100. Ocenia wiarygodność, renomę i autorytet danej witryny. Posiadanie witryn o wysokim DA jest ważne, bo to one dają wyższy PageRank. Z pomocą tego narzędzia można zbadać anchor tekst każdego linku, sprawdzić stosunek dofollow i nofollow praz najczęściej linkowane strony.
  • Ahrefs – dostarcza wielu cennych informacji o backlinkach.              
  • Majestic – funkcje podobne do Link Explorera, ale ponieważ posługują się różnymi spiderami, to bardzo często dają odmienne wyniki. Majestic klasyfikuje backlinki przy użyciu wskaźników: Citation Flow i Trust Flow. Służą one do oceny różnych witryn dostarczających linki, w celu podziału ich na witryny o niskiej lub wysokiej jakości.

Co zrobić, jeśli w profilu linkowym występują linki o słabej jakości?

Jest kilka podstawowych kroków, które można podjąć w przypadku posiadania profilu linkowania, zawierającego linki o słabej jakości. Zalicza się do nich m.in.:

  • Usunięcie backlinków, prosząc o ich wycofanie właściciela witryny (jeśli jest to możliwe). Warto poszukać danych do właściciela domeny w bazie WHOIS, telefon, e-mail itd.
  • Zwrócenie się do  właściciela witryny o dodanie do backlinku atrybutu „nofollow”.
  • Wprowadzenie „noindex” na stronę, która otrzymuje linki niepożądane (jeśli jest to możliwe).
  • Wykorzystanie disavow Tools w konsoli GSC, aby zrzec się niechcianych linków.

Podsumowanie

Prawidłowo zbudowany profil linków to bardzo ważna część działań off-site SEO. Warto więc stosować powyższe porady i budować profil jak najbardziej naturalnie, tak, by zawierał dobrej jakości linki zwrotne. Trzeba jednak pamiętać, że działania off-site SEO nie ograniczają się tylko do zdobywania linków zwrotnych (choć jest to najważniejsze). Warto dbać przy tym także o  działania w mediach społecznościowych i pozyskiwanie dużej liczby opinii i recenzji o marce.


Powiązane frazy