Strategia marketingowa jest dokumentem, który powinien znaleźć się w każdym przedsiębiorstwie. Zawiera w sobie elementy działań marketingowych, zarówno tych krótko, jak i długoterminowych budujących świadomość marki na rynku, co przekłada się zyski. To swojego rodzaju przewodnik dla marketingowców ułatwiający im dążenie do ważnych dla marki celów. Profesjonalnie przygotowana obejmuje również sposoby działania podczas sytuacji kryzysowych: problemy, jakie mogą wystąpić w trakcie realizacji działań marketingowych oraz procedury postępowania i przeciwdziałania eskalacji zaistniałych problemów. Strategia marketingowa powinna być traktowana jako integralna część planu rozwoju przedsiębiorstwa, a także być zgodna z misją firmy. Dokument należy przygotować w taki sposób, by osoby realizujące strategię mogły zapoznać się z zasadami dotyczącymi języka stosowanego w komunikacji z odbiorcami oraz poznały wytyczne, które pozwolą na budowanie jednolitego wizerunku firmy oraz spójnej komunikacji, bez względu na kanał.
Współczesny marketing, zarówno ten online, jak i offline, to rozbudowane dziedziny, wymagające odpowiedniego planowania. Brak jasno określonych celów i odpowiednio dobranych narzędzi promocji, w najlepszym przypadku grozi znacznym ograniczeniem efektów podejmowanych działań.

- 697 258 148
Planuj z wyprzedzeniem
Elastyczność w podejmowaniu decyzji biznesowych i szybka adaptacja do zmieniających się okoliczności, to cenne atuty każdego przedsiębiorcy. Jednak pozostawione same sobie, nie zawsze przynoszą spodziewane efekty. Wymagają odpowiednio mocnej podstawy w postaci przemyślanego planu działania, wyznaczenia celów i sposobów ich osiągnięcia. Taką rolę spełnia właśnie strategia marketingowa, która razem z firmową księgą znaku i biznes planem, powinny stanowić jedne z najważniejszych dokumentów w każdej organizacji.
Strategia e-marketingowa skupia się na specyficznym, nieustannie rozwijającym się rynku interaktywnym, który w wielu przypadkach zaczyna dominować nad bardziej klasycznymi mediami.
Jakie są cele strategii marketingowej?
Strategia e-marketingowa dostarcza ogromnych możliwości promocji, sprzedaży i budowania wizerunku, dlatego prowadzone w nim działania nie mogą być chaotyczne. Przygotowanie takiego dokumentu zawsze warto powierzyć specjalistom, którzy na co dzień opiekują się markami w sieci. Świetnie znają sieciowe narzędzia, mają odpowiednią wiedzę, doświadczenie oraz rozeznanie w aktualnych trendach. Celem strategii marketingowej jest odpowiedź na pytanie: jakie cele chcemy osiągnąć w firmie oraz jakie działania należy podjąć, by je osiągnąć. Chociaż głównym celem istnienia każdego przedsiębiorstwa jest maksymalizacja zysków, pośrednie działania, dzięki którym można to osiągnąć, są kwestiami indywidualnymi. Podobnie będzie z ich realizacją – ścieżka każdej firmy powinna zostać wytyczona zgodnie z jej potrzebami, możliwościami oraz specyfiką branży.
Celem pośrednim może być np. zwiększenie ruchu na stronie, poprawa wizerunku firmy czy budowanie świadomości marki. Swoje działania można skupić na penetracji dotychczasowego rynku i zwiększaniu zysków dzięki obecnym na nim produktów, wejściu na nowe rynki, czy też wprowadzaniu nowego produktu.
Powstanie strategii marketingowej powinna poprzedzać dogłębna analiza potrzeb, słabych i mocnych stron danej firmy. Przyda się także znajomość działań podejmowanych przez konkurencję, do których można się odnieść wyznaczając własne cele i tworząc swoją strategię marketingową.
Podglądaj konkurencję i analizuj
Konkurencja – nie tylko ta bezpośrednia, ale i dalsza – zawsze jest źródłem wartościowych danych. Znajomość prowadzonych przez nią działań, pozwala modyfikować własną aktywność tak, aby budować przewagę rynkową.
Współczesna rzeczywistość dostarcza licznych narzędzi pozwalających monitorować i analizować firmy w sieci. Dla naszych klientów przeprowadzamy zarówno jednorazowe analizy marketingowe, jak i regularne, okresowe raportowanie, pozwalające na obserwację zmian zachodzących w ich biznesowym otoczeniu.
Obserwuj rynek
Dobra strategia nie może powstać ani istnieć bez odpowiedniego kontekstu. Jej stworzenie wymaga zatem znajomości nie tylko aktualnych trendów oraz licznych narzędzi promocyjnych, ale także samego klienta i branży.
Dlatego każdy projekt zaczynamy od poznania jego specyfiki – potrzeb, możliwości i uwarunkowań. Staramy się zrozumieć, jak działają i myślą jego klienci, aby wiedzieć jak do nich skutecznie dotrzeć. W ten sposób gromadzimy stopniowo coraz więcej informacji, które pozwalają nakreślić zastaną rzeczywistość. Dopiero kolejnym etapem jest przygotowanie dokumentu strategicznego.
Elementy naszych strategii
Nie ma jednego uniwersalnego wzoru strategii e-marketingowej. Taki dokument jest za każdym razem przygotowywany indywidualnie dla każdego klienta. Poszczególne elementy dopasowuje się do jego potrzeb, oczekiwań i specyfiki.
Z reguły pośród segmentów opracowywanych w strategii znajdują się:
- analiza marketingowa konkurencji,
- opis grup docelowych,
- określenie punktów styczności klienta z marką,
- strategia i język komunikacji marki,
- opis narzędzi promocji,
- strategia działań marketingowych w poszczególnych kanałach,
- harmonogram działań promocyjnych,
- sposoby realizacji celów wizerunkowych, komunikacyjnych, informacyjnych i sprzedażowych.
Zastanawiasz się co jeszcze możesz zrobić, by podnieść efektywność funkcjonowania Twojej firmy? Poznaj ofertę Ideo Software House, w zakresie profesjonalnych systemów IT, które usprawniają i optymalizują pracę każdej organizacji.
Co warto wiedzieć o strategii
Dlaczego warto?
- Współczesny marketing, tak jak i podejmowanie decyzji biznesowych, wymagają połączenia elastyczności i szybkości reakcji z uprzednio opracowanym planem działań – w ten sposób możliwe jest dopasowanie do zmieniających się warunków rynkowych, a jednocześnie zachowanie konsekwencji działań.
- Kompleksowa strategia e-marketingowa dokonuje analizy konkurencji, porządkuje informacje o grupach docelowych oraz wyznacza najważniejsze cele marketingowe oraz wskazuje na odpowiednie ścieżki ich osiągnięcia.
- Dokument strategiczny stanowi swego rodzaju przewodnik po rynku interaktywnym, ułatwiając i systematyzując prace marketingowców.
- Strategia obejmująca charakterystykę komunikacji marki, wyznacza podstawowe zasady dotyczące stosowanego języka, konstruowania przekazów marketingowych czy prowadzenia dialogu z odbiorcami; stosowanie się do wytycznych umacnia wizerunek marki i jej rozpoznawalność w świadomości klientów.
- Bez względu na to, kto odpowiada za promocję marki otrzymuje w strategii e-marketingowej wytyczne, pozwalające na zachowanie spójnej komunikacji oraz budowanie jednolitego, a przez to wiarygodnego wizerunku firmy.
- Monitoring bliżej i dalszej konkurencji stanowi źródło bezcennych informacji oraz inspiracji dla własnych działań, pomagając podejmować właściwe decyzje biznesowe oraz oceniać własną aktywność marketingową w szerszej, bardziej obiektywnej skali.
- Obserwacja rynku pozwala wcześnie zauważyć zmianę natężenia aktywności konkurencyjnych firm i dzięki temu podjąć odpowiednie działania.