Na jakich portalach społecznościowych warto reklamować swój sklep?
Najpopularniejszymi kanałami w polskim e-commerce są Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube. Coraz więcej marek prowadzących sprzedaż zaznacza swoją obecność na portalach typu Snapchat czy TikTok. Jednak w przypadku tego rodzaju serwisów warto pod uwagę grupę wiekową odbiorców i typ treści.
Kampanie w social media dla e-commerce mogą przybierać różne formaty, z których każdy daje inne możliwości realizowania celu biznesowego. Wszystko zależy od tego, na jaki kanał komunikacji z odbiorcami naszej marki zdecydujemy się. Jako że marketing w handlu internetowym ma za zadanie sprzedawać, skupiamy się na uzyskaniu, jak największego ruchu w sklepie internetowym. Naszym zadaniem jest przekształcenie ruchu w konwersję i ponowne przyciągnięcie klientów na stronę, co będzie możliwe dzięki wykorzystaniu systemów reklamowych powstałych z myślą o firmach.
Najpopularniejsza platforma społecznościowa w Polsce i na świecie, która oferuje sklepom internetowym prowadzenie kampanii z użyciem zaawansowanego narzędzia. Menedżer reklam umożliwia wyświetlanie reklam zarówno na Facebooku i Messengerze, jak i na Instagramie i Audience Network. Reklamę możemy stworzyć przy użyciu zdjęcia/zdjęć lub filmu. Kreacja może mieć format relacji, karuzeli, pokazu slajdów, interaktywnego video, reklamy błyskawicznej przystosowanej do urządzeń mobilnych lub zostać pokazana na kracie Czaty w aplikacji Messenger. Kierowanie reklamy na Facebooku odbywa się na podstawie jednego z trzech celów: rozpoznawalność, działanie, konwersja. Kampania prowadzona w ostatnim z wymienionych celów znacząco generuje sprzedaż w e-commerce.
To drugi, po Facebooku kanał mediów społecznościowych najczęściej użytkowany w Polsce. Cieszy się popularnością również wśród przedsiębiorców, dla których sprzedaż jest podstawą działalności w Internecie. Menadżer reklamy Instagram to narzędzie, dzięki któremu przygotujemy kampanię w czterech formatach: pojedynczy obraz (kwadratowy, poziomy lub pionowy), film (format kwadratowy lub poziomy dostępny w kilku proporcjach), reklama karuzelowa (kwadratowa lub pionowa) i Instagram Stories (zdjęcie lub film). Sklep internetowy ma możliwość umieścić reklamę na Stories lub w aktualnościach. Promocja na Instagramie dla e-commerce charakteryzuje się precyzyjnym targetowaniem i pełną kontrolą nad budżetem. Reklamę możemy prowadzić na podstawie jednego z celów: rozpoznawalność, rozważanie zakupu i konwersja.
Jak pokazują badania, użytkownicy najczęściej szukają pomysłów na zakupy nie w wyszukiwarce Google, ale na Pintereście. Spora ich część znajduje inspiracje również w innych mediach społecznościowych. Menedżer reklam Pinterest pozwala prowadzić kampanie z wykorzystaniem czterech formatów reklam. Mogą to być promowane piny (format podstawowy w postaci obrazu z krótkim tekstem), piny filmowe (kilka rozmiarów do wyboru), piny karuzelowe złożone z kilku zdjęć (max. 5) i promowane piny aplikacji, zachęcające do instalowania Pinteresta. Serwis cechuje się niską konkurencyjnością z uwagi na mniejszą, niż przykładowo na Facebooku czy Instagramie liczbę reklamodawców.
Reklama na Snapchacie buduje świadomość o firmie i produktach, zwiększa konwersję i sprzedaż, a także pozwala poznawać opinie użytkowników. Jej efekty obserwujemy w branżach takich jak e-commerce, turystyka, rozrywka, technologia i usługach, np. gastronomicznych, ubezpieczeniowych. Marka może realizować cele w ramach dwóch typów kampanii: Instant Create i Advanced Create. Przy pomocy zaawansowanych kampanii skieruje użytkowników do strony internetowej, zachęci do kontaktu, pobrania aplikacji lub ponownego korzystania z niej. Snapchat Ads daje reklamodawcy kontrolę nad przebiegiem kampanii, w tym szybki wgląd w płatności, ponadto umożliwia segmentację odbiorców, kierowanie promocji do grupy docelowej i retargeting. Menedżer reklam Snapchata pozwala tworzyć i zarządzać wieloma kampaniami w jednocześnie.
Reklama na TikTok jest doskonałym sposobem dotarcia do konsumentów z młodego pokolenia. Z uwagi na wiek użytkowników jej forma powinna być angażująca, przykuwająca uwagę, a przekaz trafiać w gusta młodych ludzi. Narzędzie TikTok Ads Manager pozwala markom na osiąganie korzyści wynikających z czterech celów kampanii. Firma dzięki reklamie zwiększy zasięg i liczbę pobrań aplikacji, wygeneruje ruch i konwersję. Marka może przygotować reklamę przy użyciu kilku formatów: pełnoekranowego wideo TopView, Brand Takeover – formatu statycznego lub dynamicznego pokazywanego na pełnym ekranie, In-Feed Ads – pojawiającego się w zakładce „Dla Ciebie” i automatycznie odtwarzanego, Branded Hashtag Challenge – zapraszającego użytkowników do udziału w tworzeniu treści i Branded Effects – udostępniającego filtry, naklejki i efekty specjalne.