SEO

SEO (ang. Search Engine Optimization) to proces optymalizacji strony internetowej pod kątem działania wyszukiwarek, takich jak Google. Celem działań z tego zakresu jest zwiększenie widoczności witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, a w konsekwencji także pozyskiwanie ruchu organicznego.

Spis treści:

  1. SEO – co to jest?
  2. SEO a pozycjonowanie stron internetowych – czy jest różnica?
  3. Optymalizacja strony pod kątem SEO – na czym polega?
  4. Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne a SEO
  5. Jakie czynniki wpływają na pozycjonowanie witryny?
  6. SEO i UX czyli SXO
  7. SEO – narzędzia przydatne w optymalizacji stron
  8. Podsumowanie

SEO – co to jest?

SEO to szereg działań optymalizacyjnych, skupiających się na osiągnięciu przez stronę jak najwyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Podstawowe czynności z tego zakresu obejmują m.in. optymalizację witryny pod kątem wymagań wyszukiwarek (np. algorytmów Google). Celem jest zapewnienie stronie maksymalnie wysokiej pozycji w SERP, na jak największą liczbę fraz kluczowych, które użytkownicy stosują m.in. podczas poszukiwania określonych produktów i usług w sieci. 

SEO a pozycjonowanie stron internetowych – czy jest różnica?

Pojęcie SEO często jest używane zamiennie z terminem pozycjonowania, jednak drugie z wymienionych pojęć jest szersze, odnosząc się do ogółu czynności, zmierzających do zwiększenia widoczności strony w wyszukiwarkach. W zależności od przyjętej terminologii – SEO, a dokładniej optymalizację strony pod jego kątem można określić, jako działanie wchodzące w zakres pozycjonowania.

Warto jednak zaznaczyć, że taki podział jest stosowany głównie w Polsce, gdyż w publikacjach anglojęzycznych, pojęcia – SEO i pozycjonowanie (ang. Web Positioning) są wykorzystywane synonimicznie. Druga z wymienionych nazw pojawia się w nich jednak znacznie rzadziej.

Optymalizacja strony pod kątem SEO – na czym polega?

Brak zoptymalizowania strony pod kątem SEO w zasadzie uniemożliwia poprawę jej widoczności w SERP (biorąc pod uwagę wyłącznie działania organiczne). Samo zwiększenie pozycji witryny to jedno, lecz bezpośrednim celem SEO jest przecież przyciągnięcie do serwisu nowych użytkowników, a co za tym idzie zwiększenie  ruchu i sprzedaży oraz budowanie stabilnej pozycji firmy w branży.

Jakie elementy strony podlegają optymalizacji?

Wyróżnia się zarówno optymalizację elementów na stronie (on page), jak i poza nią (off page). W zakresie on page mówi się m.in. o optymalizacji treści, słów kluczowych (m.in. w nagłówkach), architektury informacji, kodu HTML oraz o dostosowaniu strony pod kątem działania na urządzeniach mobilnych. Mówiąc o off page SEO pod uwagę bierze się m.in. podniesienie jakości linków kierujących do strony.

Kluczowe działania optymalizacyjne

W skład kluczowych działań optymalizacyjnych wchodzi m.in. optymalizacja kodu źródła strony oraz treści pod kątem SEO. Na czym dokładnie polegają wymienione rodzaje optymalizacji?

Optymalizacja kodu źródła strony

W jej ramach należy sprawdzić m.in. to, czy witryna została stworzona zgodnie ze standardami W3C (są to zasady Konsorcjum World Wide Web) oraz czy właściwie wyświetla się na wszystkich urządzeniach z uwzględnieniem mobile. Przeprowadzając tego typu optymalizację, określa się także dostęp robotów Google do CSS i JS. To istotne, gdyż jeśli będzie on utrudniony, działania z zakresu SEO nie będą efektywne.

Dużą uwagę należy przyłożyć także do struktury serwisu. Mowa tu m.in. o stronie głównej czy podstronach opisowych, takich jak np. „kontakt”. Im więcej podstron w witrynie, tym będzie ona mogła wyświetlać się na większą liczbę fraz kluczowych. Istotne jest także sprawdzenie np. tego czy linki nawigacyjne występują pod postacią znaczników HTML.

W optymalizacji kodu strony, dużą uwagę należy przywiązać także do tworzenia tytułów, nagłówków H1 oraz meta opisów. Ważne jest również sprawdzenie poprawności indeksowania URL, zweryfikowanie stron z błędem 404 oraz stworzenie niezbędnych przekierowań 301. Należy także sprawdzić, czy na stronie nie występuje duplikacja znacznika title, która ma negatywny wpływ na pozycjonowanie.

Mówiąc o dobrych praktykach optymalizacyjnych, warto wspomnieć o znaczeniu bezpieczeństwa witryny, mającego ogromne znaczenie z perspektywy użytkowników. Strona powinna mieć uruchomiony certyfikat SSL i zostać zabezpieczona protokołem HTTPS. Co istotne, posiadanie takiego certyfikatu wpływa nie tylko na komfort samych użytkowników, ale także na pozycjonowanie, gdyż witryny, które nim dysponują, są lepiej oceniane przez Google.

Optymalizacja treści pod kątem SEO

 W optymalizowaniu treści pod kątem SEO należy skupić się na  tym, by witryna została odpowiednio nasycona słowami kluczowymi. Dobrze jest wykorzystywać frazy, które wykazują wysoki potencjał konwersji użytkowników z wyszukiwarki.  Istotne jest także sprawdzenie czy na stronie nie występuje np. zjawisko duplikacji contentu czy thin content (treści niskiej jakości), co negatywnie wpływa na pozycjonowanie. Jeśli w witrynie występuje taki problem, treści powinny zostać zaktualizowane z uwzględnieniem słów kluczowych i odpowiedniej hierarchii nagłówków.

Istotne jest także zastosowanie linkowania wewnętrznego, wzmacniającego widoczność fraz w SERP. Warto pamiętać, że content to nie tylko teksty, ale także grafiki. To, ile ważą elementy graficzne, przekłada się na szybkość ładowania strony, a co za tym idzie również na jej pozycjonowanie. Grafiki powinny być zaopatrzone w atrybut ALT (tekst, który odbiorca widzi, jeśli zdjęcie nie może zostać załadowane) oraz title (tekst, który będzie widoczny po tym, jak użytkownik najedzie kursorem myszy na grafikę).

Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne a SEO

Linkowanie wewnętrzne

Stosowanie linkowania wewnętrznego jest ważnym elementem optymalizacji witryn. Trzeba zaznaczyć, że ułatwia ono nie tylko nawigację po stronie (wpływając na komfort odbiorców), ale jest ważne także z perspektywy jej indeksowania.  Stosując linki wewnętrzne, można liczyć nie tylko na zwiększenie liczby wyświetleń poszczególnych treści na stronie, ale również na wydłużenie czasu, który użytkownicy będą spędzać w jej obrębie. Zmniejszeniu może ulec także współczynnik odrzuceń.

Linkowanie wewnętrzne polega na umieszczaniu w różnych tekstach na stronie linków, które kierują odbiorców do innych miejsc w serwisie (np. do innego artykułu blogowego). Trzeba jednak pamiętać o tym, by skutecznie dobierać miejsce zakotwiczenia linku oraz dbać o to, by linki te były spójne z całym tekstem. Warto wykorzystywać frazy, które jasno wskażą odbiorcy, do jakich treści zostanie przekierowany po ich kliknięciu.

Linkowanie zewnętrzne

To nic innego, jak umieszczanie odnośników do pozycjonowanej witryny w innych serwisach,w tym np. na blogach tematycznych. Dużą uwagę trzeba zwracać jednak na jakość stron, na których ma zostać zakotwiczony link. Profil linkowania powinien być naturalny i uwzględniać dywersyfikację miejsc, w których będą pojawiały się odnośniki. Linki te mogą mieć postać zwykłych URL, słów kluczowych lub elementów graficznych.

Zamów audyt SXO Twojej witryny!
Zapytaj o ofertę

Stosowanie linkowania zewnętrznego wpływa na zwiększenie ruchu na stronie, poprawę jej pozycji w wyszukiwarce oraz budowę pozytywnego wizerunku pozycjonowanej firmy. Linki zewnętrzne to jeden z ważnych czynników rankingowych Google. Wskazują one algorytmom, że dana strona jest wartościowa, co ma wpływ na ustalenie jej pozycji w SERP. 

Jakie czynniki wpływają na pozycjonowanie witryny?

Istnieje wiele czynników, mających wpływ na pozycjonowanie witryny. Jakość treści, wybór odpowiednich słów kluczowych, szybkość ładowania strony  czy logiczna struktura i hierarchia serwisu to tylko niektóre z nich. Praktyczne informacje zarówno na temat tych, jak i pozostałych czynników znajdziesz w haśle: Pozycjonowanie.

SEO i UX czyli SXO

UX (User Experience), czyli doświadczenia użytkowników związane z korzystaniem ze stron internetowych są ważne także w kontekście indeksowania i pozycjonowania witryn. Dlatego warto stosować praktyki, dzięki którym strona będzie mogła zostać uznana za SXO friendly.

Co oznacza SXO? To inaczej Search Experience Optimization. Pojęcie powstałe w wyniku połączenia skrótów SEO i UX.  Celem działań z zakresu SXO jest nie tylko pozyskiwanie  ruchu na stronę, ale także umiejętne zatrzymywanie użytkowników w serwisie. By tak się stało, należy stosować użyteczne funkcjonalności, dzięki którym strona będzie dopasowana do potrzeb klientów. W witrynach, wykorzystujących podejście SXO można zaobserwować zwiększenie liczby konwersji, co w konsekwencji przekłada się również na maksymalizację zysków. Dowiedz się: Czy SXO będzie następcą SEO i jak wpływa na e-commerce?

A jak określić, jakie zmiany należy wprowadzić na stronie, by dopasować ją do potrzeb odbiorców? Trzeba przeprowadzić audyt SXO, który dostarczy wniosków i rekomendacji, na podstawie których będzie można zoptymalizować witrynę zarówno pod kątem użytkowników, jak i wyszukiwarek. 

SEO – narzędzia przydatne w optymalizacji stron

  • Google Search Console – to bezpłatne narzędzie oferowane przez Google, które umożliwia monitorowanie i raportowanie o witrynie w indeksie. Można  uzyskać dzięki niemu informacje na temat indeksowania strony, wyświetleń w wynikach wyszukiwania, wykrytych błędach, a także wysyłać mapy witryny (sitemap).
  • Google Analytics – to popularne i bezpłatne narzędzie do analizy ruchu na stronie. Pozwala na monitorowanie ruchu w witrynie, analizę jego źródeł, zachowań użytkowników, konwersji i wielu innych metryk, które są istotne z perspektywy optymalizacji strony.
  • Ahrefs – to komercyjne narzędzie, które oferuje wiele funkcji do analizy linków, badań konkurencji, badania słów kluczowych i monitorowania pozycji w wynikach wyszukiwania. Jest to jedno z najbardziej wszechstronnych narzędzi SEO na rynku.
  • Screaming Frog – to narzędzie do analizy struktury strony, które przeszukuje witrynę i dostarcza informacji o strukturze URL, nagłówkach, metadanych, linkach i innych czynnikach technicznych. Jest przydatne do wykrywania błędów, duplikacji treści, problemów z przekierowaniami i innych czynników technicznych.
  • Senuto – zawiera bazę słów kluczowych i umożliwia dokładną analizę widoczności strony w Google oraz monitoring pozycji na konkretne słowa kluczowe.
  • Majestic – dostarcza m.in. całościowych danych związanych z linkami dzięki zaawansowanym opcjom (np. wyszukiwanie, śledzenie, filtrowanie).  

Podsumowanie

Działania z obszaru SEO nie przynoszą natychmiastowych rezultatów, jednak w długofalowej perspektywie prowadzą do zwiększenia ruchu organicznego w witrynie, a co za tym idzie do realizacji celów biznesowych, takich jak np. zwiększenie sprzedaży. Trzeba jednak pamiętać, że optymalizacja strony pod kątem SEO nie ma jednorazowego charakteru i powinna być przeprowadzana cyklicznie. 


Powiązane frazy