Dane strukturalne

Dane strukturalne, nazywane również danymi uporządkowanymi, rich snippets lub schematem, to specjalne znaczniki opisujące zawartość strony internetowej w sposób zrozumiały dla wyszukiwarek. Dzięki nim roboty indeksujące są w stanie precyzyjnie rozpoznać rodzaj treści prezentowanej na stronie. Wyszukiwarka Google, korzystając z tych danych, umożliwia wyświetlanie rozszerzonych opisów.

Spis treści:

  1. Co to są dane strukturalne i dlaczego są ważne?
  2. Jakie są formaty schema?
  3. Dlaczego warto stosować dane strukturalne na stronie internetowej?
  4. Jakie są najczęstsze typy danych strukturalnych i jak je wykorzystać?
  5. Jakie narzędzia mogą pomóc we wdrożeniu danych strukturalnych?
  6. Podsumowanie

Co to są dane strukturalne i dlaczego są ważne?

Dane strukturalne umożliwiają zidentyfikowanie rodzaju treści prezentowanej na stronie internetowej. Mają one za zadanie wyróżnienie kluczowych składników witryny oraz kategoryzowanie jej zawartości. Wprowadzenie tych danych do kodu źródłowego strony pozwala na eksponowanie najistotniejszych informacji z danej strony czy podstrony, a także na wzbogacenie wyników wyszukiwania o dodatkowe elementy, takie jak oceny produktów, opinie, ceny, dostępność, dane kontaktowe firm czy czas przygotowania potraw. Dzięki temu użytkownicy mogą łatwiej dokonać wyboru interesującej ich strony, co przyczynia się do zwiększenia współczynnika klikalności (CTR). Ponadto, dane strukturalne ułatwiają wyszukiwarkom rozumienie i indeksowanie zawartości stron, co optymalizuje proces wyświetlania najbardziej trafnych wyników dla zapytań użytkowników.

Jakie są formaty schema?

Schema” odnosi się do „Schema.org”, które jest wspólną inicjatywą kilku głównych wyszukiwarek, w tym Google, Bing, Yahoo i Yandex, mającą na celu utworzenie wspólnego słownika znaczników, które mogą być wykorzystywane przez webmasterów do oznaczania treści na ich stronach w sposób, który jest zrozumiały dla wyszukiwarek.

Stworzymy treści szyte na Twoją miarę!
Zapytaj o ofertę

Oto główne formaty, w jakich można wdrożyć dane Schema.org na stronie:

  • Mikrodane (Microdata): Jest to format osadzania danych strukturalnych w HTML. Umożliwia dodawanie atrybutów do istniejących tagów HTML w celu dostarczenia wyszukiwarkom dodatkowych informacji na temat zawartości.
  • Mikroformaty (Microformats): Chociaż nie są one bezpośrednio związane z Schema.org, mikroformaty to inny sposób osadzania danych strukturalnych w HTML. Mają one jednak inny zestaw specyfikacji i słownictwa.
  • RDFa (Resource Description Framework in Attributes): Jest to rozszerzenie specyfikacji HTML5, które umożliwia dodawanie atrybutów do istniejących tagów HTML w celu dostarczenia dodatkowych metadanych.
  • JSON-LD (JavaScript Object Notation for Linked Data): Jest to format danych, który pozwala na dodawanie skryptu JSON do sekcji nagłówka strony, zawierającego wszystkie potrzebne dane strukturalne. Jest to obecnie preferowany format dla wielu zastosowań, w tym dla Google.

Wszystkie te formaty mają na celu dostarczenie wyszukiwarkom informacji na temat zawartości strony w sposób zrozumiały dla maszyny, ale wybór konkretnego formatu zależy od potrzeb i preferencji twórcy strony.

Dlaczego warto stosować dane strukturalne na stronie internetowej?

Stosowanie danych strukturalnych na stronie przynosi wiele korzyści, zarówno dla użytkowników, jak i dla wyszukiwarek internetowych. Przede wszystkim dane tego typu poprawiają widoczność witryny w sieci i pozwalają wyszukiwarkom lepiej zrozumieć treść strony oraz wyświetlać bardziej precyzyjne wyniki.

Dodatkowo dane strukturalne poprawiają doświadczenia użytkowników w trakcie korzystania z witryny. Wyszukiwarki wyświetlają dodatkowe informacje, takie jak np. oceny, czas trwania filmików, godziny otwarcia firmy czy ceny, co ułatwia konsumentom znalezienie ważnych informacji.

Dane strukturalne ułatwiają integrację z aplikacjami, takimi jak mapy, kalendarze czy programy do zarządzania finansami. Poza tym poprawiają widoczność witryny w wyszukiwarkach, a tym samym wspierają SEO.

Jakie są najczęstsze typy danych strukturalnych i jak je wykorzystać?

Do najczęstszych formatów danych strukturalnych, które można zamieścić na stronie internetowej, zalicza się:

  • Menu nawigacyjne (Breadcrumbs, okruszki) – wskazuje hierarchię witryny i ścieżkę nawigacyjną, ułatwiając użytkownikom poruszanie się po stronie. Wdrożenie danych strukturalnych breadcrumbs, pomaga botom Google szybciej zrozumieć hierarchię i strukturę strony. Dodatkowo pomaga prawidłowo wyświetlić ścieżkę danej podstrony w snippecie wyniku organicznego. Przykładowo sklep internetowy może zastosować breadcrumbs, aby ułatwić swoim klientom powrót do poprzedniej kategorii, a także ułatwić nawigację na stronie.
  • Produkt (Product) – to jedno z kluczowych oznaczeń, jakie wykorzystują sklepy internetowe. Pozwala wyróżnić i łatwiej odszukać produkt. Po implementacji tego typu danych strukturalnych, przy zdjęciu w „Google Grafika” ukaże się  etykieta z nazwą „Produkt”. Do każdego przedmiotu można dodać nazwę, opis, zdjęcia, ceny czy opinie. W tym miejscu warto zaznaczyć, że wszelkie wprowadzane dane w sklepie internetowym, powinny zostać zaktualizowane w danych strukturalnych.
  • Artykuł (Article) – znacznik ten używany jest przy publikacji różnych artykułów na blogach firmowych. Dzięki temu można poznać autora tekstu, datę publikacji, meta description, kategorię tematyczną czy komentarze.
  • Przepis (Recipe) – format ten udostępnia na stronie wyszukiwarki czas przygotowania potrawy lub pieczenia, listę składników, informacje o kaloriach i wartościach odżywczych czy oceny internautów.
  • Lokalny biznes lub organizacja (LocalBusiness) – format ten w głównej mierze wykorzystują firmy lokalne. W danych strukturalnych można załączyć adres e-mail, dane firmowe, adres, godziny otwarcia, ceny czy lokalizację.
  • Najczęściej zadawane pytania (FAQ Page) – format ten pozwala wyświetlić pytania i odpowiedzi w wynikach wyszukiwania w Google.
  • Wydarzenie (Event) – znacznik ten pomaga wspierać nadchodzące wydarzenie, dlatego zainteresowani mogą dowiedzieć się, kiedy będzie organizowane, w jakim miejscu oraz gdzie będzie można zakupić bilet.
  • Materiał wideo (VideoObject) – pomaga wyróżnić materiał wideo, który umieszcza się na stronie internetowej. Format ten zajmuje najwięcej miejsca w wynikach wyszukiwania w porównaniu do pozostałych. Pozwala umieścić spis treści danego filmu z odpowiednimi odnośnikami i słowami kluczowymi, a to z kolei wpływa na pozycjonowanie pod kątem SEO.
  • Osoba (Person) – polega na prezentacjiautora lubpewnej osobowości. Format ten jest najmniej popularny i pojawia się w wynikach wyszukiwania na smartfonie lub tablecie.

Wszystkie powyższe znaczniki danych strukturalnych, należy dopasować pod konkretną branżę i firmę oraz do potrzeb użytkowników, aby współczynnik CTR był na jak najwyższym poziomie.

Jakie narzędzia mogą pomóc we wdrożeniu danych strukturalnych?

Do narzędzi, które mogą pomóc w drożeniu danych strukturalnych, zalicza się do nich m.in.:

  • Google Search Console – pomaga wdrożyć dane strukturalne dzięki narzędziu „Testowanie zgodności z danymi strukturalnymi” oraz monitoruje ich skuteczność w wyszukiwarce Google.
  • Google Tag Manager – narzędzie to może okazać się pomocne przy wdrażaniu danych strukturalnych. W tym celu należy utworzyć tag z kodem JavaScript, który będzie pobierał informacje z elementów strony np. nazwę produktu, opis, zdjęcie lub cenę i przekazywał je do wyszukiwarki, jako dane strukturalne w formacie JSON-LD.
  • Google Rich Results Test – to narzędzie, które umożliwia wdrażanie, weryfikację i testowanie danych strukturalnych na stronie internetowej. Po wklejeniu adresu URL do narzędzia, rozpoczyna się analiza kodu i pojawia się interpretacja danych strukturalnych, które zostały na niej umieszczone. W przypadku wystąpienia błędów lub nieprawidłowości, to Google Rich Results Test wyświetla szczegółowy raport i sugestie dotyczące poprawy danych strukturalnych.
  • Schema.org Validator – umożliwia poprawną implementację danych porządkowych zgodnie ze standardami Schema.org. W celu skorzystania z tego narzędzia należy skopiować kod HTML z witryny, której chcemy sprawdzić poprawność danych strukturalnych. Następnie należy wkleić kod do pola tekstowego na stronie Schema.org Validator i nacisnąć „Check”. Narzędzie przeprowadzi analizę kodu i wyświetli raport z informacjami na temat ewentualnych błędów lub ostrzeżeń.
  • JSON-LD Generator – to narzędzie online, umożliwia tworzenie danych strukturalnych w formacie JSON-LD. Wygenerowany kod należy umieścić na stronie internetowej. Pozwala użytkownikom na wprowadzenie różnych rodzajów danych strukturalnych np. informacje o biznesie, recenzjach, filmach czy książkach.
  • Microdata Generator – narzędzie online, pozwala w łatwy sposób dodać dane strukturalne do kodu HTML w witrynie. Umożliwia tworzenie kodu zgodnie z wymaganiami Schema.org, co pozwala dostosować się do standardów Google’a, Binga, czy Yahoo! W celu wdrożenia danych strukturalnych należy wprowadzić odpowiednie dane, a program automatycznie wygeneruje kod HTML, który należy umieścić na stronie.  
  • SEMrush – umożliwia szybkie i łatwe wdrażanie danych strukturalnych na stronie, bez konieczności ręcznego dodawania kodu HTML. W celu skorzystania z tej funkcji należy przejść do zakładki „Projekty” i wybrać ten, który ma być zoptymalizowany. W sekcji „Dane strukturalne” należy wytypować odpowiedni typ danych, który ma zostać dodany np. produkt, recenzje, oceny czy lokalizacja. Po wskazaniu odpowiedniego typu danych SEMrush generuje specjalny kod HTML, który należy umieścić na stronie.

Podsumowanie

Dane strukturalne to specjalnie oznaczone informacje na stronie internetowej, które pomagają wyszukiwarkom zrozumieć treść i kontekst witryny. Umożliwiają lepsze indeksowanie i wyświetlanie witryny w wynikach wyszukiwania. Dzięki nim, bardziej widoczne są kluczowe informacje, takie jak recenzje, które stanowią istotny czynnik w procesie podejmowania decyzji zakupowych. Klienci szukający pewności i potwierdzenia jakości oferowanych produktów lub usług mogą polegać na recenzjach innych użytkowników, co może skłonić ich do odwiedzenia strony firmy oraz skorzystania z jej oferty. Dzięki ich wykorzystaniu, witryny firmowe mogą zyskać większą widoczność w wyszukiwarkach internetowych.


Powiązane frazy