Long tail

Long tail to tzw. frazy długiego ogona. Są to rozbudowane, składające się z kilku słów wyrażenia, wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę, celem otrzymania bardziej precyzyjnych wyników. Tego typu frazy cechują się zazwyczaj mniejszym wolumenem wyszukiwań, jednak jeśli dany podmiot uwzględnia je w procesie pozycjonowania, trafia do użytkowników mocno zainteresowanych konkretnymi produktami i może liczyć na zwiększenie współczynnika konwersji.

Spis treści:

  1. Frazy long tail – co to jest?
  2. Pozycjonowanie szerokie, czyli jak działa długi ogon
  3. Long tail w praktyce
  4. Jak trafnie wybrać frazy long tail?
  5. Jak organizować content mając na uwadze frazy long tail?
  6. Nie tylko SEO, czyli long tail w PPC
  7. Dlaczego warto korzystać z fraz long tail?
  8. Podsumowanie

Frazy long tail – co to jest?

Do fraz long tail zalicza się wyrażenia, zawierające więcej niż 3 słowa. To frazy, które mocno precyzują zamiary użytkowników i mimo że zazwyczaj nie są wyszukiwane tak często, jak frazy generyczne (ogólne), to wykazują duży potencjał konwersji.

Dla przykładu – firma oferująca zabawki dla dzieci może pozycjonować się, wykorzystując zarówno ogólne słowa kluczowe – np. zabawki dziecięce, jak i rozbudowane frazy long tail, takie jak „zabawki dla dzieci na urodziny”.

Organizacje, które wykorzystują tego rodzaju frazy w swojej strategii pozycjonowania, zazwyczaj liczą na szybsze zwiększenie widoczności stron w wyszukiwarce. Jeśli wybiorą właściwe słowa i trafnie rozmieszczą je w strukturze serwisu oraz w tworzonych treściach, mają  szansę na osiągnięcie tego celu.

Pozycjonowanie szerokie, czyli jak działa długi ogon

W pozycjonowaniu stron internetowych można wyróżnić podejście ukierunkowane na ściśle określoną liczbę fraz kluczowych oraz szerokie. To właśnie w drugim z wymienionych typów, istotne znaczenie odgrywają frazy długiego ogona.

W pozycjonowaniu szerokim liczy się wzrost potencjału wyszukiwawczego witryny. Nie ma więc właściwie limitu wykorzystywanych słów kluczowych, podczas gdy w pozycjonowaniu ukierunkowanym na określoną liczbę fraz, są one najczęściej ograniczane do kilkunastu, czy kilkudziesięciu, najpopularniejszych w danej branży.

Pozycjonując stronę, dba się nie tylko o to, by przyciągany do niej ruch był jak najwyższy, ale także kaloryczny. Celem jest uzyskanie wysokiego współczynnika konwersji.Użytkownik, który wpisuje w wyszukiwarkę frazę long tail – np. „Jaki chleb jest najzdrowszy i dietetyczny” – ma jasno sprecyzowane intencje. Chce otrzymać informacje o tym, jakie pieczywo powinien wybrać, w kontekście wpisanego zapytania. Taką informację może znaleźć np. w e-sklepie ze zdrową żywnością, posiadającym bloga, gdzie w jednym z artykułów znalazła się fraza, którą  internauta wpisał w wyszukiwarkę, czyli właśnie: „Jaki chleb jest najzdrowszy i dietetyczny”.

Jeśli twórca treści blogowej dodatkowo zdecydował się na umieszczenie  w tekście linków do produktów, które opisał i które odpowiadają intencji użytkownika, szansa na konwersje – nie tylko w postaci przejścia do sekcji e-commerce, ale także tej w postaci zakupu, znacznie wzrasta.

Powyższy przykład wskazuje, że pozycjonowanie z wykorzystaniem fraz long tail sprzyja trafianiu do użytkowników, którzy dokładnie wiedzą czego szukają i jest spora szansa na to, że staną się klientami danej marki. Wejścia na stronę w wyniku pozycjonowania na długi ogon, zapewniają wysoką jakość ruchu i niski współczynnik odrzuceń, dlatego wykorzystywanie fraz long tail w strategii SEO, ma realny wpływ na sprzedaż produktów czy usług. Stosowanie tego typu fraz zaleca się m.in. e-commerce o dużym asortymencie oraz stronom, zawierającym dużą liczbę podstron.

Long tail w praktyce

Zastanawiając się nad tym, jak stosować frazy long tail w praktyce, można wcielić się np. w rolę właściciela e-commerce, oferującego  artykuły spożywcze. W jednej z zakładek, w ramach prowadzenia sekcji blogowej – e-sklep może podawać użytkownikom przepisy na różne potrawy z wykorzystaniem produktów z asortymentu, linkując do nich w tekstach blogowych.

Chcąc pozycjonować stronę szeroko, przy tworzeniu treści do takiego e-commerce, nie powinno skupiać się wyłącznie na wykorzystaniu ogólnych fraz, takich  jak np. „Kaczka pieczona”, ale także na stosowaniu zwrotów, takich jak np. „Aromatyczna kaczka z pieca z żurawiną i pomarańczami”. To właśnie w ten drugi sposób powinna zostać zatytułowana podstrona, zawierająca przepis na przygotowanie dania. Powinna zostać także umieszczona w odpowiednim miejscu w strukturze całej strony i być właściwie zoptymalizowana.

Dzięki mocno rozbudowanemu tytułowi, organizacja zyskuje możliwość promocji na większą liczbę fraz kluczowych, np. „aromatyczna kaczka z pieca”, „kaczka z pomarańczami”, „przepis na aromatyczną kaczkę” – będących kombinacjami pojedynczych słów zawartych w tytule.

Warto wspomnieć również, że frazy długiego ogona mają zastosowanie także w promocji usług lokalnych. Mowa np. o frazach, takich jak „Najlepszy fryzjer dla blondynek w Gdańsku”.

Jak trafnie wybrać frazy long tail?

W wyborze fraz z długiego ogona warto skupić się na kilku obszarach. Można szukać ich, korzystając z przeznaczonych do tego narzędzi, ale należy skupić się także na wykonaniu analizy konkurencji, pod kątem wykorzystywanych przez nią wyrażeń oraz np. przeszukaniu grup dyskusyjnych, w których użytkownicy zadają określone pytania, prosząc o rady. Co istotne – należy zwracać uwagę na problemy własnych klientów i próbować je rozwiązywać, np. dostarczając im wartościowy content.

Istnieje wiele systemów, które wspomagają dobór trafnych fraz kluczowych. Zalicza się do nich m.in. SEMSTORM, AnswerThePublic oraz SENUTO.

  • SEMSTORM – to narzędzie wykorzystywane przy pracach z zakresu pozycjonowania stron internetowych. Pozwala sprawdzić, czego faktycznie poszukują klienci oraz korzystać z bazy słów kluczowych, które można zastosować np. w opisach produktów czy w tekstach blogowych.  
  • AnswerThePublic – umożliwia nie tylko odnalezienie trafnych fraz kluczowych, ale też zrozumienie tego, jak internauci poszukują informacji w sieci. Wiele zapytań ma formę, którą trudno byłoby wskazać bez skorzystania z narzędzia.
  • SENUTO – pozwala m.in. na analizę widoczności, co ułatwia kontrolowanie zmianw wynikach wyszukiwania, dotyczących witryny, jak i jej konkurencji. Zapewnia też dostęp do rozbudowanych statystyk słów kluczowych.

Z jakich jeszcze metod można skorzystać, by trafnie dobierać frazy kluczowe? Warto wcielić się w rolę własnego klienta i zastanowić, jakiego języka użylibyśmy na jego miejscu. Jak wyrazilibyśmy intencję, związaną z zakupem określonego produktu? Łącząc wszystkie z wymienionych sposobów na dobór słów kluczowych, zwiększamy szansę na to, że wybrane frazy przyniosą zamierzony efekt.

Wskazówka – sprawdzając popularność słów, należy pamiętać o sezonowości. Dla przykładu – wiosną firma może zdecydować się na to, by położyć nacisk na wykorzystywanie w swojej komunikacji frazy, takiej jak  np. „kwiaty do doniczek na balkon”, podczas gdy jesienią i zimą, taka fraza nie będzie już popularna wśród użytkowników.Podobnie jest ze zwrotami, takimi jak np. „prezenty na święta dla dzieci” czy „wysokie choinki sztuczne do salonu”. Sezonowość fraz można sprawdzić np. z pomocą Google Trends.

Jak organizować content mając na uwadze frazy long tail?

Optymalizacja witryny pod frazy długiego ogona polega nie tylko na właściwym zaplanowaniu treści w sekcji blogowej, ale również na odpowiedniej organizacji contentu na różnych typach podstron. Dzięki odpowiednim zabiegom SEO, specjalista jest w stanie rozszerzyć zakres fraz kluczowych, na które może wyświetlać się dany URL w organicznych wynikach wyszukiwania.

Jeśli sklep sprzedaje np. kosmetyki – to istotne będzie wykorzystywanie słów związanych z ich konkretnymi rodzajami, producentami lub też opiniami o nich. Frazy long tail znajdą więc swoje zastosowanie m.in. na karcie produktu.

Skutecznie wypozycjonujemy Twój serwis!
Zapytaj o ofertę

Część fraz z długiego ogona świetnie sprawdza się w budowie tzw. świadomości produktowej, czyli np. „Jaki podkład dla skóry z niedoskonałościami?” lub „Jaki szampon do suchej skóry głowy?”. To właśnie takie frazy pozwalają nie tylko zwiększyć świadomość, ale też wskazują na to, że marka dostarcza użytkownikom treści, które odpowiadają na ich realne potrzeby. Pozwalają też nawiązywać relacje i budować zasięg.

Na tym etapie użytkownik nie jest jeszcze zdecydowany na zakup, ale nawet jeśli nie jest na niego gotowy teraz, to po zdobyciu określonej wiedzy, w przyszłości może wrócić na stronę, celem zrealizowania transakcji. Należy zadbać o to, by słowa kluczowe znajdowały się także w tytułach, nagłówkach (w tym zwłaszcza H1), meta description, w opisach alternatywnych obrazów i grafik, a także w anchor tekstach linków wewnętrznych oraz zewnętrznych.

Nie tylko SEO, czyli long tail w PPC

Pozycjonowanie to tylko jeden ze sposobów przyciągnięcia ruchu na stronę, w którym z reguły dobrze sprawdza się wykorzystanie fraz z długiego ogona. Tego typu frazy znajdują swoje zastosowanie również w przypadku płatnych kampanii reklamowych. Wykorzystując zwroty bardziej precyzyjne niż ogólne frazy, można zwiększyć zwrot z inwestycji w działania reklamowe. Dzięki mniejszej konkurencyjności fraz koszt za kliknięcie reklamy jest relatywnie mniejszy a ponadto – komunikaty są mocniej dopasowane do potrzeb odbiorców.

Dlaczego warto korzystać z fraz long tail?

  • Szybsze pozycjonowanie – strony, które pozycjonują się w ujęciu, ukierunkowanym na ściśle określoną liczbę fraz, wykorzystując głównie generyczne (ogólne) słowa kluczowe, mierzą się ze sporą konkurencją, jeśli chodzi o pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Osiągnięcie wysokiej widoczności strony, przy używaniu wyłącznie mocno konkurencyjnych fraz, może trwać przez bardzo długi czas. Wpisując w wyszukiwarkę: „kosmetyki”, użytkownik otrzymuje ok. 50 000 000 wyników, podczas gdy wpisując: „kosmetyki hipoalergiczne dla kobiet” uzyskuje ich już ok. 190 000. Warto jednak zaznaczyć, że ogólny charakter tych fraz sprawia, że organizacja nie jest w stanie poznać kontekstu, w jakim dana osoba szuka informacji. Nie można określić np. czy chce dokonać zakupów stacjonarnie, online czy może po prostu szuka porad z tego obszaru. Różnica w liczbie wyszukiwań jest jednak spora i dobrze obrazuje to, jak dobór fraz ma wpływ na to, z jak dużą konkurencją strona mierzy się w procesie pozycjonowania.
  • Wysoka jakość ruchu – frazy long tail są rzadziej wykorzystywane przez użytkowników, co tylko pozornie może wydawać się ich wadą. Użytkownik, który zdecyduje się na wpisanie rozbudowanej frazy w wyszukiwarkę, zazwyczaj jest bliżej dokonania konwersji niż ten, który korzysta z fraz ogólnych. Dodatkowo warto zaznaczyć, że większość użytkowników, którzy wchodzą na stronę, w wyniku stosowania fraz z długiego ogona, spędza w witrynie więcej czasu i najczęściej odwiedza większą liczbę podstron. Długi ogon często przyciąga więc lepiej konwertujących użytkowników, co sprawia, że strategia long tail SEO skutkuje wysokim ROI.

Podsumowanie

Strony, które pozycjonują się z wykorzystaniem fraz long tail trafiają do użytkowników, którzy najczęściej mają już dość mocno zarysowaną intencję zakupową. Ponadto konkurują z mniejszą liczbą innych firm w wyszukiwarce, co sprawia, że pozycjonowanie jest nie tylko tańsze, ale też przynosi szybsze efekty. Witryna może łatwiej uzyskać wysoką widoczność na frazę „ekologiczne zabawki z drewna dla dzieci” niż na frazę „drewniane zabawki”. Niewątpliwie warto więc wykorzystywać frazy długiego ogona w strategii pozycjonowania.


Powiązane frazy