PPC  

PPC to skrót od angielskiego terminu Pay Per Click, który w tłumaczeniu na język polski oznacza płatność za kliknięcie. Jest to model reklamy internetowej, w którym reklamodawca płaci wydawcy (np. Google) za każde kliknięcie reklamy. Kampanie PPC są popularną formą działań reklamowych, gdyż pozwalają szybko i skuteczne dotrzeć do potencjalnych klientów.  

Spis treści:

  1. Co to jest PPC?  
  2. Kampanie PPC – kiedy warto z nich skorzystać? 
  3. Rodzaje kampanii PPC  
  4. Od czego zależą koszty kampanii PPC? 
  5. Kampanie PPC w Google Ads  
  6. Kampanie PPC w Microsoft Advertising  
  7. Kampanie PPC – zalety  
  8. Podsumowanie  

Co to jest PPC? 

PPC to inaczej płatne kampanie reklamowe. Mogą być prowadzone z poziomu różnych platform, a do najbardziej popularnych zalicza się Google Ads i Microsoft Advertising. Tego typu kampanie występują także w mediach społecznościowych (np. Meta Ads) oraz na platformach handlowych (Allegro Ads).  

Na czym dokładnie polegają? Jak mówi sama nazwa – Pey Per Click – reklamodawca ponosi koszty związane tylko z kliknięciem reklamy przez odbiorcę. W zależności od wybranego ekosystemu komunikaty reklamowe wyświetlają się w różnych miejscach w sieci. W przypadku Google Ads np. w wynikach wyszukiwania, a także w sieci reklamowej (m.in. YouTube, Gmail). 

Podobnie wygląda to w Microsoft Ads, gdzie komunikaty reklamowe są wyświetlane nie tylko w Bingu, ale też w Yahoo, MSN w sieci Microsoft Audience Network czy też w witrynach partnerów. Użytkownik, który zauważy reklamę, zainteresuje się nią i zdecyduje się na jej kliknięcie, przenoszony jest na stronę docelową wskazaną przez reklamodawcę, a ten ostatni ponosi koszt kliknięcia, który jest zależny od wielu czynników, np. liczby użytkowników sieci spełniających kryteria targetowania reklamy, aktywności konkurencji, maksymalnej stawki za kliknięcie zdefiniowanej w panelu reklamowym itd.  

Kampanie PPC – kiedy warto z nich skorzystać? 

Kampanie PPC są skutecznym narzędziem marketingowym, które w odróżnieniu od innych form pozyskiwania klientów, przynosi niemalże natychmiastowe efekty. W reklamy tego typu warto zainwestować zwłaszcza wtedy, gdy celem firmy jest:  

  • zwiększenie ruchu na stronie internetowej, 
  • maksymalizacja sprzedaży produktów lub usług, 
  • zwiększenie świadomości marki, 
  • dotarcie do nowych klientów. 

Wyróżnia się też kilka sytuacji, w których inwestycja w tego typu działania reklamowe może być szczególnie opłacalna. Mowa tutaj m.in. o:  

  • Wejściu na rynek – strona dopiero została uruchomiona, a firmie zależy na tym, by szybko zwiększyć jej widoczność w sieci. Na efekty długofalowych działań, takich jak pozycjonowanie (które także warto rozpocząć już na samym początku) trzeba będzie poczekać nieco dłużej, podczas gdy reklama PPC sprawi, że marka zacznie być widoczna niemal natychmiast po uruchomieniu kampanii.   
  • Akcjach sezonowych – kampanie PPC mogą przyczynić się do zwiększenia sprzedaży produktów sezonowych, np. choinek czy dekoracji w okresie Świąt Bożego Narodzenia. Kiedy popyt na tego rodzaju produkty rośnie, użytkownicy zaczynają poszukiwać ich w sieci, a stosując reklamy PPC firma może wyróżnić się na tle konkurentów, docierając ze swoją ofertą do docelowych odbiorców.  
  • Działaniach lokalnych – jeśli marka działa np. na terenie danego miasta czy najbliższej okolicy reklamy PPC także mogą poskutkować wysokim ROI. W zależności od branży – jeśli firma działa lokalnie i nie ma dużej konkurencji, to przy spełnieniu kilku dodatkowych warunków (m.in. wysoka jakość strony docelowej i właściwy wybór słów kluczowych), może uzyskać naprawdę atrakcyjną stawkę za kliknięcie.   

Rodzaje kampanii PPC 

Istnieją różne rodzaje kampanii PPC, które można wykorzystać w zależności od celów reklamowych. Do najpopularniejszych zalicza się:  

  • Kampanie w sieci wyszukiwania – w zależności od ekosystemu, reklamy wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google, Bing czy Yahoo w odpowiedzi na frazę kluczową wpisywaną przez użytkownika w wyszukiwarkę. Dociera więc wyłącznie do osób, którzy poszukują określonych produktów bądź usług, stąd też przynosi bardzo dobre wyniki.  
  • Kampanie w sieci reklamowej – reklamy wyświetlane na stronach internetowych, które współpracują z wydawcami reklamowymi. Strony internetowe udostępniają część swojej powierzchni systemowi reklamowemu, który w ich ramach może wyświetlać reklamy tworzone przez reklamodawców. Kierowanie tego rodzaju kampanii odbywa się najczęściej za pomocą wskazywanie danych demograficznych, behawioralnych oraz zainteresowań adresatów.  
  • Kampanie remarketingowe – reklamy wyświetlane użytkownikom, którzy wcześniej odwiedzili stronę internetową reklamodawcy.  
  • Kampanie wideo – reklamy wideo wyświetlane na platformach takich jak np. YouTube. 

W zależności od wybranego ekosystemu w kampaniach można korzystać z różnych formatów reklam. Sprawdź, jak wygląda to w Google Ads, Microsoft Ads, Meta Ads i Allegro Ads.  

Od czego zależą koszty kampanii PPC? 

Koszty kampanii PPC są zależne od wielu czynników, takich jak:  

  • słowa kluczowe, 
  • konkurencja, 
  • jakość reklamy, 
  • jakość strony docelowej, 
  • stawka za kliknięcie. 

Warto wiedzieć, że im bardziej konkurencyjne będą słowa kluczowe lub im węższa (mniej liczebna) będzie grupa docelowa, tym wyższa będzie także stawka za kliknięcie reklamy. Warto więc szukać sposobów kierowania kampanii, które będą dobrze dopasowane do oferty firmy, a jednocześnie mniej używanie, dzięki czemu koszty kampanii będą niższe.  

Jak wybrać słowa kluczowe do kampanii PPC i grupę docelową?  

Wiedząc już, że dobór słów kluczowych i grupy docelowej jest jednym z czynników, wpływających na koszty kampanii, warto zastanowić się, jak skutecznie wybrać frazy. W tym celu można niejako „wejść w buty klienta” i wyobrazić sobie to, czego i jak szuka. Jaką frazę może wpisać w wyszukiwarkę, jeśli będzie chciał kupić np. buty do biegania? 

Może to być np. zwrot „Buty dla biegaczy”. Ta fraza może mieć wysoką konkurencyjność, ale jeśli zdecyduje się wpisać „Czerwone buty do biegania na białej grubej podeszwie” będziemy mieli do czynienia z frazą long tail. To tzw. frazy długiego ogona, które warto wykorzystać w kampanii. 

Stosując je, można zwiększyć zwrot z inwestycji w działania reklamowe. Mniejsza konkurencyjność sprawi, że koszt za kliknięcie reklamy także będzie niższy, a ponadto – komunikat będzie mocno dopasowany do potrzeb odbiorcy.  

Podsumowując – przed utworzeniem listy słów kluczowych, trzeba przemyśleć to, czego mogą poszukiwać klienci i określić główne kategorie działalności firmy. W dalszej kolejności trzeba utworzyć listę haseł, które mogą być z nimi związane i które z dużym prawdopodobieństwem zostaną wykorzystane przez klientów.  

Kampanie PPC w Google Ads 

Google Ads to najpopularniejsza platforma reklamowa, która umożliwia prowadzenie kampanii PPC w sieci wyszukiwania, sieci reklamowej oraz wykorzystywanie remarketingu. Google Ads oferuje wiele narzędzi i funkcji, które pozwalają na skuteczne zarządzanie kampaniami.  

Jakie są zalety reklam w tym ekosystemie?  

Google jest najpopularniejszą wyszukiwarką w Polsce, co daje markom możliwość dotarcia z reklamą do bardzo szerokiej grupy docelowej.  Ponadto dzięki wykorzystywaniu narzędzi analitycznych, takich jak Gogle Analytics 4, działania są w pełni mierzalne, co pozwala skutecznie je analizować, a w razie konieczności optymalizować.  

Jak stworzyć kampanię Google Ads?  

  • W pierwszym etapie należy stworzyć nową kampanię i wybrać cel reklamowy. Następnie trzeba określić szczegółowe cele i ustalić najlepszy typ kampanii, który pozwoli dotrzeć do pożądanej grupy docelowej.  
  • Po wybraniu celu użytkownikowi wyświetli się lista typów kampanii, które pozwolą go osiągnąć. Można wybrać m.in. kampanie w sieci wyszukiwania lub w sieci reklamowej, wideo, zakupy, Discovery, promowanie aplikacji, kampanię lokalną lub inteligentną. Do wyboru jest także Performance Max, czyli typ kampanii, w której wartościowi klienci są znajdowani we wszystkich kanałach.  
  • Istotnym krokiem jest także ustalenie budżetu reklamowego i dostosowanie stawek oraz dobór trafnych słów kluczowych. To jednak nie wszystko… 

Dowiedz się, jaką strategię przyjąć, by stworzyć skuteczną kampanię w Google Ads!  

Stworzymy skuteczną strategię reklamową dla Twojej marki!
Zapytaj o ofertę

Kampanie PPC w Microsoft Advertising  

Inwestycja w kampanie Microsoft Advertising (Bing Ads) jest jednym ze sposobów na dywersyfikowanie działań reklamowych. W dobie walki o klientów, reklamy w tym systemie pozwalają docierać do nich w miejscach, w których nie jest to możliwe np. za pośrednictwem Google Ads. Wiele mówi się m.in. o tym, że jest to ekosystem polecany zwłaszcza firmom, działającym w sektorze B2B. Dlaczego? Sprawdź.  

Kampanie PPC – zalety  

  • Natychmiastowe efekty – reklamy są widoczne niemalże natychmiast po uruchomieniu kampanii, co pozwala osiągnąć szybkie rezultaty.  
  • Elastyczność – w kampaniach można swobodnie zarządzać budżetem i przeznaczać go na różne reklamy w zależności od ich skuteczności.  
  • Skuteczność – na efekty działań PPC nie wpływają algorytmy Google, co daje pewność, że kampanie dotrą do właściwej grupy docelowej.  
  • Zwiększenie świadomości marki – reklamy PPC pozwalają zwiększyć świadomość o marce wśród docelowych odbiorców.  
  • Globalny zasięg – dzięki kampaniom PPC można dotrzeć do potencjalnych klientów na całym świecie.  

Podsumowanie  

Kampanie PPC to skuteczne narzędzie marketingowe, które pozwala efektywnie docierać do nowych odbiorców, a co za tym idzie osiągać zamierzone cele biznesowe, takie jak zwiększenie sprzedaży. Kluczem do sukcesu jest jednak właściwa optymalizacja kampanii, tak by działania mogły poskutkować wysokim zwrotem z inwestycji.  


Powiązane frazy