Crawler

Crawler, znany również jako web crawler, bot indeksujący, pająk, pełzacz czy robot sieciowy, jest programem komputerowym wykorzystywanym przez wyszukiwarki do automatycznego przeszukiwania zasobów internetowych w celu zbierania danych o stronach. Jego głównym zadaniem jest indeksowanie nowych i zmienionych witryn internetowych, aby umożliwić użytkownikom szybki dostęp do aktualnych i trafnych wyników. Crawler działa na podstawie algorytmów i reguł, które wskazują mu, w jaki sposób przeglądać strony internetowe oraz jak często to robić. Najbardziej popularnym web crawlerem jest Googlebot.

Spis treści:

  1. Co to jest crawler i w jaki sposób działa?
  2. W jaki sposób boty wyszukiwarek przeszukują strony internetowe?
  3. Jak boty wyszukiwarek wpływają na pozycjonowanie stron internetowych?
  4. Jakie narzędzia i technologie wykorzystują boty indeksujące?
  5. Wykorzystanie crawlerów w marketingu internetowym
  6. Podsumowanie

Co to jest crawler i w jaki sposób działa?

Podstawową funkcją web crawlera jest analizowanie stron internetowych w celu gromadzenia informacji, takich jak kod strony, struktura serwisu czy jego zawartość (np. wideo, teksty). Zebrane dane są przechowywane w bazie danych, a w przypadku wyszukiwarek indeksowane i wykorzystywane do wyświetlania wyników wyszukiwania.

Crawler działa na podstawie protokołów HTTP i HTTPS. Przegląda strony internetowe i pobiera ich zawartość. Przed przystąpieniem do przeszukania strony – crawler pobiera najpierw plik o nazwie „robots.txt”. Dokument ten zawiera instrukcje dla robota, które określają, które dokumenty z danej witryny mogą być przeszukane i zaindeksowane (podstrony HTML, pliki PDF, pliki graficzne itp.) oraz jak często powinno być to robione. Dodatkowo zawiera również informacje o adresach, których robotowi nie wolno odwiedzać. Jednak w pierwszej kolejności roboty wyszukiwarek sprawdzają czy posiadają pozwolenie na dostęp do zawartości okreslonej części strony (katalogów). O tym decyduje zapis „Allow” lub „Disallow” w pliku robots.txt, który wskazuje, czy roboty sieciowe mogą przeglądać dany fragment struktury witryny, czy mają pozwolenie na przeglądanie jej treści, a nie to, czy można ją zaindeksować lub wyświetlić w wynikach wyszukiwania. W tym przypadku mogą zaistnieć 3 sytuacje:

  1. Robot ma pełny dostęp do strony. Do takiej sytuacji dochodzi, gdy w pliku robots.txt znajduje się wpis „Allow: /„, bądź plik jest pusty lub w ogóle nie istnieje. W takiej sytuacji roboty są swobodne w eksploracji dowolnych części witryny.
  2. Robota ma zablokowany dostęp do całej strony, co sygnalizuje zapis „Disallow: /” w pliku robots.txt, po którym może pojawić się nazwa określonego robota lub gwiazdka, co oznacza, że dotyczy wszystkich robotów.
  3. Robot ma ograniczony dostęp tylko do wybranych podstron. Przykładem takiego ograniczenia jest zapis w pliku robots.txt, który blokuje dostęp wszystkim robotom (co jest zaznaczone gwiazdką przy User-Agent) do konkretnych podstron lub sekcji, jak np. cały folder „/wp-includes„. Te ograniczenia są wyrażone w poszczególnych wierszach po „Disallow:„, określając, które części strony są niedostępne:

User-Agent: *

Disallow: /wp-content/plugins

Disallow: /wp-includes

Disallow: /wp-admin

Disallow: /*?s=

Disallow: /*?replytocom=

Disallow: /*pdf

Dodatkowo na wszystkie inne podstrony robot wyszukiwarek może wejść i zweryfikować ich zawartości, a jego zadanie kończy się na tym etapie. Dopiero informacje zawarte w sekcji meta decydują o tym, czy dana strona zostanie wyświetlona w wynikach wyszukiwania.

Jeśli sekcja meta nie zawiera ograniczenia indeksacji, robot może bez problemu uwzględnić daną stronę w indeksie wraz z pobranym tytułem, opisem oraz w przypadku braku zakazu wyświetlania kopii, linkiem do archiwum strony. Jednakże w sytuacji, gdy w sekcji meta danej podstrony znajduje się wpis „noindex” lub „none” (czyli „noindex” + „nofollow„), robot może przeglądać zawartość strony, ale nie będzie ją wyświetlać w wynikach wyszukiwania, na przykład w wynikach Google.

W przypadku, gdy podstrona została zindeksowana, pomimo obecności blokady dostępu w pliku robots.txt, wynik może wyglądać następująco: „W przypadku tej strony informacje nie są dostępne”. Taka sytuacja może mieć miejsce, gdy dany wynik został już zaindeksowany, a później dodano blokadę dostępu lub gdy podstrona została zaindeksowana wskutek odnalezienia przez roboty linków prowadzących do niej.

Crawler działa w sposób ciągły i nieprzerwany, stale przeglądając nowe witryny oraz aktualizując te, które już istnieją w jego bazie danych. Jego działanie opiera się na liście adresów zawartych w pliku sitemap.xml, jednakże może on również wykorzystywać linki, znajdujące się w strukturze linkowania wewnętrznego oraz specjalnie wygenerowane mapy HTML. Dodatkowo – możliwe jest zgłoszenie bezpośredniego adresu URL do bota Google za pośrednictwem narzędzia Google Search Console.

W jaki sposób boty wyszukiwarek przeszukują strony internetowe?

Internet to przestrzeń o ogromnych możliwościach, jednak zbadanie i zindeksowanie wszystkich jego zasobów jest niemożliwym zadaniem. Dlatego boty indeksujące mają ograniczony czas na przeszukiwanie stron internetowych, co nazywane jest budżetem indeksowania witryny (crawl budget). Ważne jest, aby pamiętać, że nie wszystkie treści ze strony muszą być indeksowane. Każda strona jest analizowana i oceniana w kontekście decyzji, dotyczących jej indeksowania po procesie skanowania.

W Internecie istnieją potężne serwisy, takie jak np. sklepy motoryzacyjne, które posiadają dużą liczbę podstron czy proste strony typu landing page zakładu fryzjerskiego – to właśnie m.in. od tego, jak obszerny jest content, występujący na danej stronie, zależy długość czasu, potrzebnego do jej zaindeksowania. Wyróżnia się 2 rodzaje crawlowania stron internetowych:

  • Fresh crawl –  dotyczy stron, które są często aktualizowane, a roboty odwiedzają je, by sprawdzić, co zmieniło się od ich ostatniej wizyty i zaktualizować informacje, które były już przechowywane w indeksie.
  • Deep crawl –  robot odwiedza stronę internetową i korzystając z linków, które się w niej znajdują, porusza się po serwisie, indeksując podstrony i aktualizując treść adresów URL, które wcześniej są przez niego indeksowane.

Jak boty wyszukiwarek wpływają na pozycjonowanie stron internetowych?

Web crawling jest istotnym procesem dla optymalizacji witryn pod kątem SEO, ponieważ umożliwia robotom Google indeksowanie stron, co przyczynia się do poprawy ich pozycji w wynikach wyszukiwania. Jednak miejsce witryny w rankingu zależy od wielu czynników, takich jak:

  • Indeksowanie treści – w procesie web crawlingu roboty przeglądają witryny internetowe w celu zebrania jak największej ilości danych na temat ich zawartości. Gdy roboty wykrywają nową witrynę, przystępują do jej skanowania – następnie dochodzi do indeksowania, a na końcu tworzony jest ranking, który pozwala na wyświetlanie użytkownikom odpowiednich wyników zgodnych z ich zapytaniami. Im częściej roboty odwiedzają daną witrynę, tym częściej będą aktualizować jej indeks.
  • Zwiększenie widoczności strony – regularne indeksowanie witryny przez Google przyczynia się do szybszego zwiększania jej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. Należy jednak pamiętać, że to samo indeksowanie nie gwarantuje wysokiej pozycji w rankingu.
  • Wyszukiwanie błędów technicznych – web crawling umożliwia identyfikację błędów technicznych, które mogą mieć wpływ na proces indeksowania. Dla przykładu – błąd 404 informuje o tym, że strona nie została odnaleziona. Dzięki temu boty sieciowe zapobiegają indeksowaniu treści, które nie istnieją, są błędne, zduplikowane lub pozbawione wartości.
  • Analiza linków – web crawling pomaga  w analizie linków wskazujących na konkretną stronę internetową. Linki follow pochodzące z innych stron mogą przyczynić się do przekazywania mocy linkującej na stronę docelową, co przekłada się na budowanie autorytetu domeny (Domain Authority). Ponadto linki zewnętrzne napotykane przez boty Google przyspieszają indeksację adresu docelowego. Linki z innych stron internetowych mogą mieć wpływ na popularność i pozycję danej witryny w rankingu.

Jakie narzędzia i technologie wykorzystują boty indeksujące?

Popularne crawlery potrafią bardzo dokładnie prześwietlić domenę. Indeksowanie przebiega przy pomocy różnych robotów sieciowych, a każda wyszukiwarka ma swoje własne crawlery.

Zwiększymy widoczność Twojego e-commerce w wyszukiwarce Google!
Zapytaj o ofertę

Poniżej znajduje się lista najbardziej popularnych botów indeksujących:

  • GoogleBot – to bot indeksujący należący od firmy Google, który analizuje strony internetowe. Po odwiedzeniu witryny zbiera dane i przyporządkowuje odpowiednią klasyfikację. Wykorzystuje różnorodne technologie, w tym algorytmy PageRank i DeepRank. GoogleBot ocenia wartość witryny i określa jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
  • Google-InspectionTool – jest najnowszym robotem Google, który jest wykorzystywany przez narzędzia do testowania działania wyszukiwarki, np. do weryfikowania wyników z rozszerzonymi elementami oraz do sprawdzania adresów URL w Google Search Console. Jego funkcją jest naśladowanie GoogleBota. Do tego celu wykorzystuje on informacje, takie jak np.  token klienta użytkownika.
  • BingBot – to robot sieciowy stworzony przez Microsoft, który działa w podobny sposób do Googlebota. Bingbot korzysta z algorytmów, takich jak BingRank i Page Quality Score.
  • YandexBot – to bot indeksujący, który należy do rosyjskiej wyszukiwarki Yandex. Jego zadaniem jest monitorowanie Internetu w celu gromadzenia niezbędnych danych. YandexBot analizuje kod, monitoruje aktualizacje i zbiera oraz przetwarza dodatkowe informacje.
  • AhrefsBot – jest 3. najbardziej aktywnym robotem indeksującym, zaraz po GoogleBocie i BingBocie. Odwiedza ponad 8 miliardów witryn internetowych co 15-30 minut. AhrefsBot indeksuje informacje na temat witryn, ich zawartości oraz sposobu, w jaki są ze sobą powiązane. Przeszukuje Internet w celu uzupełnienia bazy linków nowymi hiperłączami, aby dostarczyć użytkownikom aktualne treści. AhrefsBot wykorzystuje proces algorytmiczny do określenia budżetu indeksowania dla każdej witryny, biorąc pod uwagę limit prędkości indeksowania i zapotrzebowanie. Aby uniknąć przeciążenia i błędów serwera, AhrefsBot nie indeksuje witryn zbyt szybko. Ponadto, nie wyświetla reklam ani nie jest rejestrowany w Google Analytics, jako ruch odwiedzających.
  • SEMrushBot – to bot wyszukiwarki, który jest używany przez SEMrush do odkrywania, zbierania nowych danych i aktualizacji istniejącej treści. Dane zebrane przez SEMrushBot mogą być wykorzystane do publicznego wyszukiwania linków zwrotnych (Backlink Analytics), analizy aspektów SEO i technicznej użyteczności witryny, wykrywania i usuwania niebezpiecznych linków zwrotnych (Backlink Audit Tool), odnajdywania potencjalnych klientów oraz monitorowania nowo pozyskanych linków zwrotnych (Link Building Tool).
  • Screaming Frog SEO Spider – jest narzędziem do przeglądania stron, które przeprowadza skanowanie podstron i wykrywa błędy przydatne do optymalizacji SEO. Dzięki Screaming Frog SEO Spider można zidentyfikować problemy związane z architekturą strony, duplikacją treści, błędami statusu HTTP i innymi czynnikami wpływającymi na optymalizację witryny.
  • Apache Nutch – jest narzędziem do przeszukiwania stron internetowych. Wykorzystuje technologie Hadoop i Solr do przetwarzania dużych ilości danych w celu generowania spójnych wyników. Apache Nutch umożliwia skuteczne przeszukiwanie Internetu i indeksowanie treści z uwzględnieniem różnych aspektów, takich jak struktura strony, linki, tekst i inne czynniki istotne dla wyszukiwania i indeksowania stron.

Wykorzystanie crawlerów w marketingu internetowym

Wyszukiwarka Google częściej indeksuje popularne witryny oraz te, które regularnie publikują świeże i aktualne informacje, aby utrzymać ich aktualność i dostarczać nowości użytkownikom. Wykorzystanie crawlerów może pomóc w zwiększeniu liczby odwiedzin na stronie internetowej.

Aby zapewnić częstsze indeksowanie witryny przez roboty sieciowe, warto podjąć kilka działań, a w tym m.in.:  

  • Regularnie dodawać treści – należy systematycznie aktualizować stronę internetową poprzez dodanie nowych wpisów na blogu lub aktualizację listy produktów np. poprzez dodawanie nowych zdjęć.
  • Wykorzystywać słowa kluczowe – odpowiednie użycie fraz kluczowych pomaga określić tematykę strony. Warto umieścić odpowiednie treści w meta-opisach, atrybutach ALT oraz tekstach kotwic.
  • Minimalizować błędy techniczne – błędne adresy URL, niepoprawne lub brakujące linki wewnętrzne, pliki sitemap, meta-opisy oraz rzadko aktualizowana treść, mogą wpływać na częstotliwość odwiedzin przez roboty wyszukiwarek.
  • Monitorować stronę – zgłoszenie strony do Google Search Console pozwala wgrać plik sitemap.xml do indeksacji, a także zgłaszać do niej pojedyncze adresy. GSC umożliwia także śledziennie błędów w indeksacji. Co więcej – narzędzie podpowiada, jak je naprawić.

Podsumowanie

Crawler to bot, który indeksuje strony internetowe i służy do weryfikacji kodu, struktury i zawartości. Istnieje wiele robotów indeksujących, takich jak GoogleBot, BingBot czy YandexBot, które mają realny wpływ na wyniki w wyszukiwarkach. Boty indeksujące będą częściej odwiedzać witrynę, jeśli właściciele strony dbają o jej jakość i skupiają się na tworzeniu wysokiej jakości treści, które są regularnie publikowane. Ważne jest również stosowanie odpowiednich słów kluczowych, minimalizowanie błędów technicznych i dbanie o wysokiej jakości linkowanie zewnętrzne, aby przyciągać jak najwięcej użytkowników.


Powiązane frazy: