Linki wewnętrzne

Linki wewnętrzne (internal linking) są to odnośniki zamieszczone na stronie, które prowadzą do innych podstron w obrębie danej witryny. Linki wewnętrzne są ważnym aspektem optymalizacji SEO, ponieważ wpływają na strukturę witryny i na sposób, w jaki wyszukiwarki ją indeksują. Użytkownik może znacznie łatwiej odszukać interesujące go treści, a roboty sieciowe w szybszy sposób docierać do podstron zamieszczonych na stronie, aby lepiej zrozumieć jej strukturę. Co więcej podstrony z mocnym linkowaniem wewnętrznym są lepiej traktowane przez algorytmy wyszukiwarek. Oznacza to, że im więcej linków wewnętrznych do danej podstrony tym wiesze prawdopodobieństwo na osiągnięcie przez nią wysokich miejsc w wynikach wyszukiwania. Strony ze słabym linkowaniem wewnętrznym lub jego brakiem są określane jako orphan pages.

Spis treści:

  1. Linkowanie wewnętrzne – jakie daje korzyści?
  2. Rodzaje linków wewnętrznych
  3. Orphran pages
  4. Jak sprawdzić linkowanie wewnętrzne?
  5. Zasady i praktyki linkowania wewnętrznego
  6. Strategie optymalizacji linkowania wewnętrznego
  7. Ciekawostki i nieoczywiste kwestie związane z linkami wewnętrznymi
  8. Linkowanie wewnętrzne – jakie daje korzyści?
  9. Linkowanie wewnętrzne – dobre praktyki
  10. Podsumowanie

Linkowanie wewnętrzne – jakie daje korzyści?

Linkowanie wewnętrzne przynosi wiele korzyści, zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek. Przede wszystkim poprawia nawigację po stronie, co sprawia, że użytkownicy łatwiej odnajdują interesujące ich treści i informacje. Dobrze skonstruowane linki wewnętrzne tworzą spójną i logiczną strukturę witryny, ułatwiając wyszukiwarkom zrozumienie tematyki, jej struktury i głównych obszarów działania strony.

Dzięki odpowiedniemu linkowaniu wewnętrznemu użytkownicy więcej czasu przebywają na stronie. Umieszczanie odnośników w treści artykułów prowadzących do innych stron w ramach tej samej witryny, może wydłużyć średni czas trwania sesji. W efekcie użytkownicy sprawnie przechodzą pomiędzy różnymi powiązanymi ze sobą artykułami, a to z kolei prowadzi do większego zaangażowania się w treści zamieszczonych na stronie. Wyszukiwarki, takie jak Google, analizują zachowanie odwiedzających na stronach internetowych, a długi czas spędzony na stronie oraz liczne kliknięcia w linki wewnętrzne świadczą o interesującej i wartościowej treści. W rezultacie algorytmy wyszukiwarek mogą interpretować ten aspekt jako pozytywny sygnał dotyczący jakości strony.

Linki wewnętrzne poprawiają rozkład link juice, czyli wartości przekazywanej z jednej strony na drugą. Wartość ta zależy od różnych czynników, takich jak autorytet witryny linkującej, związek tematyczny między stronami czy status HTTP. Dodatkowo linki nie powinny być oznaczone jako „nofollow”, gdyż w takim przypadku nie przekazują one żadnej wartości. Ponadto linki nie mogą być zablokowane w pliku robots.txt. Umieszczenie ich na stronie głównej strony jest znacznie bardziej efektywne, niż gdyby umieściłoby się odnośniki w stopce lub menu bocznym. Ważnym etapem linkowania wewnętrznego jest analiza i dobór odpowiednich słów kluczowych. Wykorzystując narzędzia takie jak SEO Review Tools, Small SEO Tools oraz Open Site Explorer, można znaleźć strony w witrynie, które są najlepszymi kandydatami do linkowania dla wybranych słów kluczowych.

Przykładowy schemat linkowania wewnętrznego.

Poprzez umieszczanie linków kierujących do istotnych stron docelowych podkreśla się ich hierarchię oraz znaczenie w ramach danej witryny. Dzięki temu, wyszukiwarki mogą łatwiej zrozumieć, które strony powinny być priorytetowo zindeksowane i wyżej ocenione pod względem ich wartości.

Dodatkowo linki wewnętrzne stanowią doskonały sposób na przypomnienie o starszych artykułach. Warto od czasu do czasu linkować do wcześniejszych treści, aby wciąż pozyskiwać dla nich ruch i utrzymywać ich wartość w oczach wyszukiwarek. Linkowanie wewnętrzne ułatwia wykrywanie nowych treści, szczególnie jeśli umieszczone są one na widocznych pozycjach i są dobrze osadzone w content. W tym celu algorytm Google analizuje anchor text linków wewnętrznych, czyli tekst użyty do opisania linku, aby lepiej zrozumieć kontekst i tematykę danej strony.

Dzięki starannie przemyślanym linkom wewnętrznym, użytkownicy łatwiej odnajdują poszukiwane informacje na stronie, co z kolei redukuje ryzyko, że opuszczą ją zbyt szybko (co przekłada się na niższy współczynnik odrzuceń). Dodatkowo skierowanie ruchu na kluczowe strony może przyczynić się do zwiększenia konwersji. W ramach tego procesu użytkownicy mogą dokonać zakupu, zarejestrować nowe konto czy pozostawić kontakt do siebie, co generuje większą liczbę potencjalnych klientów i umacnia relacje z obecnie zainteresowanymi ofertą. Dlatego tak istotne jest dbanie o właściwe linkowanie wewnętrzne, aby podnieść jakość doświadczeń użytkowników i efektywność strony.

Rodzaje linków wewnętrznych

Wyróżnić można następujący podział linków wewnętrznych:

  • Linki w menu nawigacyjnym – to podstawowy punkt orientacyjny dla użytkowników i ważny element strony. W strukturze HTML główne menu oznaczone jest jako „navbar”, w którym zawarte są odpowiednie hiperłącza do poruszania się po serwisie. Menu musi być bardzo dobrze przemyślane, ponieważ zawiera linki do wszystkich produktów, usług i treści zlokalizowanych na stronie. Optymalne projektowanie menu nawigacyjnego obejmuje umieszczenie linków wewnętrznych do kluczowych stron, które przyciągają największą uwagę odwiedzających. Istotne jest również odpowiednie nazwanie linków i umieszczenie ich w widocznym miejscu na stronie, ponieważ podlinkowane są konkretne słowa kluczowe. Ważne jest, aby anchor text był opisowy i zawierał odpowiednie frazy, które odzwierciedlają zawartość docelowej strony.
  • Linki w treści i artykułach – dodawanie linków wewnętrznych do treści jest kluczowe w kierowaniu użytkowników do innych istotnych podstron zamieszczonych w witrynie. Hiperłącza można umieszczać w artykułach, opisach kategorii czy produktach. Warto jednak zadbać o to, aby umieszczać te linki w naturalny sposób, aby uniknąć wrażenia nadmiernego spamowania. Linki w treści powinny być logicznie powiązane z tematem artykułu i pomóc zwiększyć wartość informacyjną dla czytelników.
  • Linki w stopce i bocznym menu – linki umieszczone w tych miejscach witryny mają na celu ułatwienie nawigacji po niej oraz łączą się ze stronami docelowymi. W stopce najczęściej zamieszcza się odnośniki do regulaminów, polityki prywatności czy przepisów RODO. Natomiast pasek boczny (sidebar) to miejsce na najpopularniejsze, niedawno dodane lub skomentowane artykuły. Warto zadbać o odpowiednie umiejscowienie linków w stopce i w bocznym menu, aby były widoczne zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek. Można wykorzystać te obszary do umieszczenia konkretnych informacji o firmie, takich jak dane kontaktowe, a także zawrzeć strukturę menu, która ułatwi odwiedzającym znalezienie potrzebnych treści.
  • Nawigacja okruszkowa (breadcrumbs) – ma za zadanie usprawnić nawigację po stronie internetowej i pokazać użytkownikom, gdzie w danej chwili się znajdują. Są to ścieżki hierarchiczne, które wyświetlają drogę powrotną do strony głównej lub wyżej położonej kategorii, co ułatwia nawigację po serwisie.
  • Dedykowane podstrony wspierające linkowanie wewnętrzne – strony autorów, strony tagów, strony topiców.
  • Bloczki z artykułami powiązanymi, bloczki z polecanymi towarami (ecommerce).  

Dodatkowo linki wewnętrzne można podzielić na:

  • Linki site-wide – są to linki do jednego adresu URL, które występują na wszystkich lub większości podstronach serwisu na danej domenie. Stanowią stały element witryny i są umieszczone w szablonie. Mogą być zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Najczęściej występują w sygnaturze strony np. w logo, menu, sidebarze czy stopce serwisu, aby ułatwić nawigację użytkownikom. Są zawsze widoczne, nie zależnie od tego, na jakiej stronie znajduje się odwiedzający. Może on zawsze kliknąć w link site-wide, aby przenieść się do innej zakładki. Linki te mogą być używane do kierowania użytkowników na najważniejsze strony lub sekcje danej witryny. Pojawiają się na każdej stronie i wszystkich podstronach, prowadząc do tej samej lokalizacji, zazwyczaj do strony głównej. Jednak w tym miejscu warto zaznaczyć, że linki site-wide mogą być negatywnym czynnikiem rankingowym, jeśli umieści się ich zbyt dużo. Powtarzające się odnośniki powodują, że witryna staje się kolejnym miejscem na posty, artykuły i opisy produktów z przewidywalnymi słowami kluczowymi. To sprawia, że linkowanie wewnętrzne staje się mało precyzyjne i nie jest łatwo stwierdzić, które podstrony są ze sobą powiązane tematycznie. W praktyce oznacza to, że każda podstrona linkuje do każdej. Takie sytuacje były popularne przed 2012 rokiem, ponieważ w kwietniu tego samego roku Google wprowadziło aktualizację algorytmu Penguin, który ukarał niektóre witryny i obniżył ich ranking w wynikach wyszukiwania, które stawiały na ilość (spam), a nie jakość linkowania. Był to koniec ery, w której masowe linkowanie pozwalało pokonać konkurencję w SERP-ach. John Mueller, długoletni pracownik Google, zaleca umieszczenie atrybutu rel=”nofollow” w stopce do każdego linku, aby uniknąć nienaturalnych sygnałów linkowania i jednocześnie umożliwić użytkownikom korzystanie z odnośników zamieszczonych w menu, sidebarze czy w footerze.
  • Linki pojedyncze – występują na jednej lub kilku podstronach witryny, najczęściej można je spotkać w artykułach, opisach produktów, kategorii czy na stronach z ofertą. Są to odnośniki, które przenoszą użytkownika z jednej strony do innej na tej samej domenie. Zazwyczaj przyjmują formę podświetlonego tekstu lub grafiki, które mogą odwiedzający kliknąć, aby przenieść się na inną podstronę. Przykładem linku pojedynczego może być przycisk CTA „Kliknij tutaj” lub tekst, który prowadzi do strony „O nas”. Oficjalne stanowisko Google w kwestii zdobywania linków pojedynczych jest wyraźne. Gdy chodzi o pozyskiwanie wielu pojedynczych linków z jednego źródła, ich wartość nie pozostaje stała. Z każdym kolejnym linkiem umieszczonym na danej domenie, przekazywana moc witrynie ulega zmniejszeniu, czasami spada wręcz do 0. Po jakimś czasie linki te nie będą przekazywały żadnej mocy. Jednak mimo wszystko pozyskiwanie linków pojedynczych jest znacznie korzystniejsze od pozyskania linków site-wide w szczególności na początku swojej drogi z SEO. Korzystniej jest uzyskać po jednym odnośniku z różnych domen niż posiadać wiele linków pochodzących z tej samej strony internetowej.

Orphran pages

Orphran pages to inaczej osierocone strony, do których nie prowadzą żadne linki wewnętrzne, ani zewnętrzne. W rezultacie mogą być pomijane przez roboty indeksujące, utrudniając ich indeksację. Ten brak powiązań sprawia, że Google i inne wyszukiwarki mają trudności w odkrywaniu tych stron. To z kolei wpływa negatywnie na wyniki SEO, ponieważ strony te nie będą uwzględniane w wynikach wyszukiwania, a duża liczba osieroconych stron sprawia, że marnuje się crawl budget. Aby uniknąć tego problemu, ważne jest regularne monitorowanie struktur linków i wykorzystywanie narzędzi (np. Screaming Frog, Google Analytics, Excel), które pomagają w identyfikacji osieroconych stron.

Jak sprawdzić linkowanie wewnętrzne?

Aby sprawdzić linkowanie wewnętrzne na stronie internetowej, istnieje kilka skutecznych narzędzi, które mogą ułatwić ten proces m.in.:

  • Sitebulb – aby sprawdzić linkowanie wewnętrzne w narzędziu Sitebulb, należy najpierw uruchomić analizę strony. Narzędzie to jest płatne, ale oferuje możliwość zrozumienia struktury witryny oraz identyfikacji liczby wychodzących i przychodzących linków dla konkretnych adresów. Po uruchomieniu analizy, warto skupić się na stronach posiadających zbyt mało lub zbyt dużo linków wewnętrznych. W tym celu należy przejść do zakładki „Links” w lewym menu, gdzie znajduje się wykres „Incoming Internal Followed Links”. Należy szczególną uwagę zwrócić na strony nie posiadające linków wewnętrznych oraz te, które mają tylko jeden odnośnik, a także te, które charakteryzują się nadmierną ilością linków. Następnie należy wyeksportować dane i ponownie przeprowadzić audyt strony. Tym razem należy skorzystać z opcji „Content Search” w celu znalezienia słów kluczowych, które należy wyszukać. Można dodawać kolejne reguły, aby Sitebulb znalazł więcej słów kluczowych. Po zakończeniu skanowania, dane nt. słów kluczowych będzie można odnaleźć w zakładce „Content Search”. Teraz pozostaje już tylko wdrożyć odpowiednie linkowanie wewnętrzne na podstronach, które zawierają szukane słowa kluczowe. Oprócz działań opartych na narzędziu, warto również przeanalizować witrynę i stworzyć nowe możliwości linkowania wewnętrznego poprzez dodawanie nowych treści lub edycję istniejących. Ważne jest, aby pamiętać, że linki wewnętrzne mają na celu nie tylko poprawę pozycji podstron w wynikach wyszukiwania, ale także ułatwienie użytkownikom nawigację po serwisie.
  • Screaming Frog – to darmowe narzędzie (do 500 audytowanych linków) dla małych witryn internetowych, które umożliwiają analizę linków wewnętrznych umieszczone na stronie. Pozwala dowiedzieć się, ile linków wychodzi i przychodzi do każdej strony, w tym wykryć niedziałające linki prowadzące do stron z błędem 404. Przydatną funkcją jest możliwość filtrowania stron, które nie posiadają linków wewnętrznych lub mają jeden odnośnik oraz te, które mają zbyt dużo linków wewnętrznych. Dane te można wyeksportować do pliku CSV, co ułatwia analizę i planowanie działań naprawczych. Dodatkowo w Screaming Frog można także przeprowadzić analizę danych dotyczących głębokości linkowanych stron bez konieczności eksportowania nowych danych. Po przeprowadzeniu audytu linków wewnętrznych, można przejść do wdrożenia odpowiednich zmian. Aby to zrobić w Screaming Frog należy wejść w zakładkę  Configuration > Custom > Search, gdzie dodaje się reguły dotyczące słów kluczowych. Po zakończeniu analizy, wszystkie zebrane dane będzie można odnaleźć w zakładce Custom, gotowe do wykorzystania w optymalizacji linkowania wewnętrznego.
  • Google Search Console – to darmowe narzędzie, w którym można przeanalizować linkowanie wewnętrzne. Dostępne raporty w GSC umożliwiają sprawdzenie, które strony w obrębie witryny są najczęściej linkowane oraz które cieszą się dużym ruchem użytkowników. To pozwala lepiej zrozumieć, które części witryny są ważniejsze i czy struktura linkowania wewnętrznego jest zoptymalizowana dla użytkowników i wyszukiwarek. W zakładce „Raport Linki” można zobaczyć, jakie strony są najczęściej linkowane w witrynie, których anchorów używa się najczęściej, a także które witryny mają największą liczbę linków zwrotnych. Przefiltrowanie listy linków zewnętrznych i przeanalizowanie linków wewnętrznych pozwoli na lepsze zrozumienie ruchu na stronie oraz optymalizację ścieżek nawigacyjnych. W ramach raportu „Strony z największą liczbą linków wewnętrznych” możliwe jest zlokalizowanie strony wewnątrz serwisu, do których prowadzi najwięcej odnośników z innych sekcji witryny. Dodatkowo istnieje możliwość oceny kluczowych struktur serwisu, takich jak strona główna czy strona kontaktowa oraz sprawdzenia poprawności linkowania w obrębie witryny. Podobnie raport „Najczęściej linkowane strony” pozwala sprawdzić, na których konkretnych stronach witryny znajdują się linki do danej podstrony. Dzięki temu można usprawnić ruch w obrębie strony, sprawdzając, czy użytkownicy mogą swobodnie nawigować między różnymi sekcjami, minimalizując liczbę koniecznych kliknięć. Z kolei raport „Linki wewnętrzne” umożliwia sprawdzenie liczbę linków między podstronami oraz zidentyfikować te, które mają największą liczbę odnośników. To pomoże zrozumieć strukturę witryny i zoptymalizować ją dla użytkowników i wyszukiwarek.

Zasady i praktyki linkowania wewnętrznego

Przy pomocy poniższych zasad i praktyk proces linkowania wewnętrznego może być bardziej efektywny:

  • Hierarchia stron i struktura linków wewnętrznych – linkowanie wewnętrzne powinno odzwierciedlać hierarchię stron. Stronę główną należy umieścić na szczycie, a podstrony na niższych poziomach. Linki nadrzędne powinny prowadzić do istotnych stron, które mają kluczowe informacje lub produkty, a linki podrzędne były związane tematycznie z nadrzędnymi stronami. To pomaga w utrzymaniu spójności treści i kontekstu. Zaleca się tworzenie hierarchii stron, grupowania tematycznego i ustalania priorytetów witryn docelowych. Warto przemyśleć, które strony mogą okazać się wartościowe dla użytkowników i linkować do nich w sposób logiczny.
  • Użycie odpowiednich anchor textów – są to teksty, które znajdują się wewnątrz linków i opisują zawartość docelowej strony. Anchor texty pomagają zarówno użytkownikom, jak i robotom indeksującym zrozumieć, o czym jest dana strona. Ważne jest, aby były naturalne i związane tematycznie z treścią strony, na którą prowadzą. Nie powinny być zbyt ogólne (np. „Kliknij tutaj”), zamiast tego opisywać słowa kluczowe związane tematycznie z docelową stroną.
  • Unikanie nadmiernego linkowania i kanibalizacji – nadmiar linków wewnętrznych może prowadzić do kanibalizacji, gdzie wiele stron konkuruje ze sobą o tą samą frazę lub słowo kluczowe, co może doprowadzić do rozcieńczenia siły rankingowej witryny. Zamiast nadmiernego linkowania, należy skupić się na linkowaniu do najważniejszych stron i zapewnieniu jej logicznej i zrozumiałej struktury linków wewnętrznych. Nadmierna liczba linków na jednej stronie, może wprowadzić dezorientację wśród odwiedzających.
  • Linki mogą również występować w obrębie jednego materiału – linki wewnętrzne, tzw. kotwice, mogą również występować w obrębie jednego artykułu, na przykład w postaci tzw. kotwic w spisie treści lub odnośników przenoszących czytelnika do konkretnych sekcji w dłuższym artykule na sam dół. Teksty zakotwiczenia pomagają użytkownikom szybko nawigować do odpowiednich rubryk artykułu i poprawiają ich wrażenia związane z użytecznością strony.

Strategie optymalizacji linkowania wewnętrznego

Ważnym elementem optymalizacji linkowania wewnętrznego jest kierowanie linków do najważniejszych i wartościowych stron na stronie internetowej. Są to witryny, które posiadają treści unikatowe, które przyciągają użytkowników i są ważne z perspektywy celów biznesowych. Poprzez wzmocnienie tych stron linkami wewnętrznymi, można zwiększyć ich znaczenie w kontekście algorytmów wyszukiwarek, a to z kolei wpłynie na ich wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Identyfikacja kluczowych stron, które wymagają większej uwagi i wzmocnienia za pomocą linków wewnętrznych, to kolejny kluczowy aspekt strategii optymalizacji. Może to być np. strona produktowa z ważnymi danymi, treścią przewodnika lub cennymi materiałami edukacyjnymi. Poprzez skupienie się na linkowaniu tych kluczowych stron z innych istotnych obszarów witryny, buduje się mocniejsze powiązania między stronami i podnosi się ich wartość w oczach wyszukiwarek internetowych.

Zwiększymy widoczność Twojego sklepu w wyszukiwarce Google!
Zapytaj o ofertę

Linki wewnętrzne powinny być umieszczane w odpowiednich miejscach w treści, w kontekście tematycznym i powiązane z tekstem otaczającym. Dzięki temu linki są bardziej wartościowe dla wyszukiwarek internetowych. Należy unikać stosowania linków wewnętrznych tylko dla samego linkowania i postawić na wartość dodaną dla użytkowników oraz logicznie połączyć informacje w witrynie.

Tworzenie linków wewnętrznych w sposób naturalny jest kluczowe dla osiągnięcia spójności wizualnej oraz treści zamieszczonych na stronie internetowej. Linkowanie powinno być częścią pewnego przekazu informacji. Warto również unikać nadmiernego linkowania, aby uniknąć wrażenia, że witryna przesadnie promuje określone serwisy, co może wpłynąć negatywnie na postrzeganie strony przez algorytmy wyszukiwarek, jaki samych odwiedzających.

Ciekawostki i nieoczywiste kwestie związane z linkami wewnętrznymi

Linki wewnętrzne mają wpływ na kształtowanie się link juice (tzw. moc SEO), który odnosi się do wartości lub mocy przekazywanej przez te linki. Gdy ważniejsze podstrony są połączone ze sobą linkami z innych stron w obrębie danego serwisu, to przekazują część swojej mocy tym mniej istotnym stronom. To zwiększa widoczność mniej popularnych stron, które mogą okazać się istotne z punktu widzenia biznesowego lub contentowego, ale niekoniecznie zdobywają dużo linków zewnętrznych. Warto jednak zaznaczyć, że należy starannie zarządzać linkami wewnętrznymi, aby uniknąć rozproszenia link juice.

Prawidłowa optymalizacja linków wewnętrznych przyczynia się do przekazania wartości użytkownikom. Dlatego warto zadbać o odpowiednią ilość linków wewnętrznych prowadzących do kluczowych stron, które mogą wzmocnić pozycję w wynikach wyszukiwania. Linkowanie z witryn o większej wartości do mniej istotnych, może pomóc w równomiernym rozkładzie mocy linków i zwiększyć widoczność tych mało popularnych serwisów.

Linki wewnętrzne mogą być dostosowane do sezonowych trendów i promocji w celu zwiększenia zaangażowania użytkowników i wydajności strony w okresach szczególnych, takich jak święta czy wyprzedaże. Zmiana ukierunkowania linków wewnętrznych na sezonowe oferty, artykuły lub akcje marketingowe może przyciągnąć większy ruch na stronie i pomóc w wykorzystaniu okazji sezonowych. Przekierowując linki wewnętrzne na specjalnie przygotowaną stronę promocyjną, można skutecznie przyciągnąć uwagę odwiedzających i zachęcić ich do dokonania zakupu.

Linkowanie wewnętrzne – jakie daje korzyści?

Linkowanie wewnętrzne niesie ze sobą wiele korzyści m.in.:

  1. Poprawia nawigację po witrynie (dla użytkowników) – linkowanie wewnętrzne usprawnia nawigację po witrynie, po której swobodnie mogą poruszać się użytkownicy. Strategiczne umiejscowienie linków pozwala stworzyć logiczną i intuicyjną strukturę nawigacyjną, ułatwiającą szybkie odnalezienie interesujących treści.
  2. Ułatwia wyszukiwarkom zrozumienie struktury witryny i jej tematyki – linki wewnętrzne stanowią swego rodzaju mapę strony internetowej. Odpowiednie umieszczenie linkowania może podkreślić kluczowe tematy i hierarchię treści na stronie. Algorytmy wyszukiwarek mogą w ten sposób lepiej zrozumieć, o czym jest dana witryna, a tym samym polepszyć jej pozycje w SERP-ach.
  3. Zwiększa czas pobytu na stronie – właściwe linkowanie wewnętrzne zwiększa czas pobytu na stronie przez odwiedzających. Gdy użytkownik znajdzie interesujący go temat na danej witrynie, to powiązane tematycznie ze sobą linki mogą zachęcić go do dalszego eksplorowania zagadnienia.
  4. Poprawia rozkład link juice – umiejętne linkowanie wewnętrzne wpływa pozytywnie na link juice, czyli na tzw. moc SEO, która przekazuje wartość z jednej strony na drugą. Koncentruje go na kluczowych podstronach, aby lepiej je pozycjonować w wynikach wyszukiwania.
  5. Doprowadza ruch do starszych artykułów – linkowanie wewnętrzne może pomóc ożywić starsze artykuły i treść zawartą na stronie internetowej, która wciąż może być wartościowa dla użytkowników.
  6. Ułatwia wykrywanie nowych treści przez wyszukiwarki, co poprawia indeksację – linki wewnętrzne umożliwiają wyszukiwarkom łatwiejsze dotarcie do nowych treści na stronie. Po dodaniu nowego artykułu lub podstrony, odpowiednie linkowanie może pomóc robotom wyszukiwarek szybciej odkryć nowe treści i włączyć je do indeksu.
  7. Wyszukiwarka Google bada anchor linków wewnętrznych, by lepiej zrozumieć kontekst witryny – odpowiednie umieszczenie anchor text może pomóc wyszukiwarkom lepiej zrozumieć kontekst i tematykę powiązanych ze sobą stron.
  8. Zmniejsza współczynnik odrzuceń i zwiększa szansę na konwersję – linkowanie wewnętrzne stanowi wsparcie w utrzymaniu odwiedzających stronę, co przekłada się na obniżenie współczynnika odrzuceń (bounce rate). Starannie dobrana struktura linkowania zachęca odwiedzających do eksplorowania kolejnych treści oraz wydłuża ich czas spędzony na stronie, co z kolei zwiększa szanse na zapisanie się do newslettera, dokonania zakupów lub podjęcia innych pożądanych działań związanych z konwersją.

Linkowanie wewnętrzne – dobre praktyki

Poprawne używanie linków wewnętrznych może pomóc osiągnąć lepsze wyniki w wynikach wyszukiwania. Dlatego w tym celu można zastosować poniższe dobre praktyki, które przyczynią się do tego:

  • Sprawdzenie struktury linków wewnętrznych – najważniejszym krokiem jest analiza struktury linków wewnętrznych. Narzędzia, takie jak Sitebulb, pomagają stworzyć kartę wizyjną, dzięki której łatwo ocenić jakość linkowania. Dobrze zaprojektowana struktura linkowania wewnętrznego pozwala odwiedzającym odnaleźć interesujące ich treści. Dłuższy czas spędzony na stronie może wpłynąć na pozytywnie na jej pozycję w wynikach wyszukiwania, ponieważ wydłuża się czas kontaktu użytkowników z witryną.
  • Menu opierające się na linkach tekstowych – menu powinno składać się z linków tekstowych precyzyjnie opisujących zawartość stron docelowych za pomocą odpowiednich anchor textów.
  • Liczba linków – należy unikać umieszczania zbyt dużej liczby linków wewnętrznych, aby uniknąć nadmiernego rozproszenia mocy linków (link juice) i otrzymania możliwych kar ze strony wyszukiwarek.
  • Priorytet linków – linki powinny mieć nadane odpowiednie priorytety i częściej skupiać się na linkowaniu stron ważniejszych niż tych mniej istotnych. W praktyce strona główna jest najważniejsza.
  • Monitorowanie linków – regularnie powinno się sprawdzać narzędzia, takie jak Google Search Console i Screaming Frog, aby znaleźć i naprawić niedziałające linki, które prowadzą do stron z błędem 404.
  • Zasada pierwszego linku (First Link Counts, FLC) – zasada ta mówi o tym, że jeśli na stronie internetowej umieszczono kilka takich samych linków z identycznymi, albo różniącymi się anchor text, to algorytm wyszukiwarek weźmie pod uwagę pierwszy z nich. W praktyce oznacza to, że nie ma sensu linkować tego samego adresu URL wielokrotnie, ponieważ to może nie wpłynąć pozytywnie na pozycjonowanie witryny w wynikach wyszukiwania. Matt Cutts, pracownik Google, potwierdził w 2014 roku, że jeśli roboty wyszukiwarek natrafią na danej stronie na ten sam adres URL, to potraktują go, jakby wystąpił po raz pierwszy. Jednak, gdy linki będą zawierać różne anchor texty, to Googlebot wybierze, ten który uzna za stosowny.
  • Strona główna jako centrum linków – na stronie głównej należy umieścić odnośniki do najważniejszych podstron i głównych kategorii np. poprze menu. Na stronie głównej warto umieszczać najnowsze produkty, co też pomoże w ich indeksacji. Strona główna powinna być podlinkowana w odnośniki site-wide.
  • Podobne produkty – na stronach produktów warto zastosować metodę cross-selling i polecać produkty podobne do tych, które użytkownik umieścił w koszyku.
  • Podlinkowanie podkategorii – wszystkie podkategorie powinny być podlinkowane z poziomu ich kategorii nadrzędnej i z podstron produktów i należy je podlinkować jako linki site-wide.
  • Struktura linków i breadcrumbs – warto pamiętać o dobrej strukturze linków i wprowadzać na stronie nawigację okruszkową, czyli breadcrumbs, aby ułatwić użytkownikom poruszanie się po serwisie i wyszukiwarkom zrozumienie struktury witryny. Wszystkie linki należy odpowiednio opisać za pomocą słów kluczowych, które są istotne dla poszczególnych podstron.
  • Linkowanie do stron skorelowanych – należy linkować do stron tematycznie skorelowanych, aby pokazać wyszukiwarkom, że dany temat jest zagłębiany na danej stronie internetowej.
  • Menu i struktura linków – struktura linków wewnętrznych dotyczy także menu w stopce (footer), dolnej części strony (bottom) i widżetów.
  • Budowanie silosów w linkowaniu – warto tworzyć grupy tematyczne, tzw. silosy, które wzmacniają autorytet podstron i pozwalają zaoszczędzić crawl budget.
  • Minimum 1 link wewnętrzny na artykuł – każdy artykuł musi mieć przynajmniej 1 link wewnętrzny. Należy pamiętać o tym, aby do każdego z nich udało się dotrzeć ze strony głównej w maksymalnie 3 kliknięciach.
  • Linkowanie frazami i tytułami artykułów – w linkowaniu wewnętrznym należy linkować odpowiednimi frazami kluczowymi (tzw. Exact Match Anchor, EMA) lub tytułami artykułów, aby wzmocnić związki między stronami o podobnej tematyce.
  • Linki bezwzględne – zawsze należy umieszczać linki bezwzględne, aby uniknąć problemów z przekierowaniami i utratą wartości SEO.
  • Unikanie kanibalizacji – nie należy linkować powtarzającym się anchorem do więcej niż jednego adresu URL, aby uniknąć kanibalizacji i dezorientacji wyszukiwarek.
  • Kontekst linkowanych treści – wartoupewnić się, że linkowany anchor tekst znajduje się w kontekście tematycznie pasującym do linkowanej treści.
  • Posty skorelowane – w treści artykułów warto umieszczać posty skorelowane, najczęściej czytanie lub ostatnio umieszczone. Jednak należy rozsądnie planować takie działania, aby linki wewnętrzne wzajemnie się uzupełniały i stanowiły zgraną całość.
  • Wykorzystaj widżety – warto skorzystać z różnych widżetów, takich jak najczęściej czytane artykuły, ostatnio opublikowane artykuły, aby zwiększyć zainteresowanie użytkowników treściami na stronie.

Podsumowanie

Linkowanie wewnętrzne to techniczny element budowy strony. Poprawia nawigację dla użytkowników, ułatwia zrozumienie struktury witryny przez wyszukiwarki, zwiększa czas pobytu na stronie i link juice, prowadzi ruch do starszych artykułów, ułatwia wykrywanie nowych treści oraz zwiększa szanse na konwersję. Linki wewnętrzne można podzielić na linki w menu nawigacyjnym, w treści i artykułach, w stopce i bocznym menu oraz w nawigacji tzw. breadcrumbs. Dodatkowo można je podzielić na linki site-wide oraz linki pojedyncze. Korzystając z narzędzi, takich jak Sitebulb, Screaming Frog oraz Google Search Console, można analizować linkowanie wewnętrzne na stronie internetowej.

Linki wewnętrzne powinny odzwierciedlać hierarchię stron, dlatego należy używać odpowiednich anchor textów, unikać nadmiernego linkowania, aby nie doprowadzić do zjawiska kanibalizacji słów kluczowych oraz umożliwić wygodną nawigację użytkownikom. Po wdrożeniu tych praktyk, można pozytywnie wpłynąć na indeksację i pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania. Skuteczna optymalizacja linkowania wewnętrznego polega na zrozumieniu struktury witryny, zwiększeniu wartości odnośników poprzez strategiczne linkowanie, a także należy zadbać o kontekst i naturalność linków.


Powiązane frazy