Firma na Instagramie – nowe możliwości dla biznesu

Facebook jest najpopularniejszym kanałem social media. Rzesza użytkowników korzystająca z niego codziennie, sprawia, że każdy chce posiadać własny fanpage i zdobywać nowych klientów. Z kolei Instagram jest często pomijany i niedoceniany. Czy słusznie?
22 czerwca 2018

Dla kogo jest Instagram?

Audytorium Instagrama na świecie rośnie niezwykle dynamicznie. W Polsce jednak ciągle pozostaje w tyle za Facebookiem. Z badań Gemius/PBI (2017 r) wynika, że dominującą grupą są kobiety – stanowią więcej niż 70% z ponad 3 mln użytkowników. Taka dysproporcja wynika prawdopodobnie z charakteru medium jako kanału opartego na aspektach wizualnych – doskonałego do prezentowania treści modowych, kosmetycznych, lifestyle’owych itd.

Popularność Instagram

Popularność Instagrama w Polsce; źródło: badanie Gemius/PBI (sierpień 2017)

Jeszcze parę lat temu prowadzenie firmowego profilu na Instagramie i zdobywanie z niego konwersji było mocno utrudnione. Jednak aplikacja nieustannie się rozwija w kierunku biznesu.
 

Łatwiejsza komunikacja z klientami

Komunikowanie się przy użyciu Instagrama prawdopodobnie nie należy do najwygodniejszych. Twórcy aplikacji zdają sobie z tego sprawę i cały czas pracują nad lepszymi rozwiązaniami. Obecnie ułatwiono już zarządzanie wiadomościami firmowymi, które przeniesiono do głównej skrzynki Instagram Direct (wcześniej w folderze Oczekujące). Można je oznaczać jako ważne a także filtrować ze względu na status przeczytane/nieprzeczytane.

Ponadto jako odpowiedź możemy wysłać rozmówcy zdjęcie lub film już z poziomu skrzynki odbiorczej. Taka wiadomość może być wyświetlona wyłącznie raz, dostępna przez 24h lub stałe w zależności od wybranej opcji. To ciekawa możliwość pozwalająca np. prowadzić pośród klientów akcje promocyjne o ograniczonym czasie trwania.

Przede wszystkim jednak łatwiej będzie rozmawiać z klientami oraz odpowiadać na ich pytania. Trzeba pamiętać, że dzisiejsi konsumenci traktują social media jako pełnoprawny kanał komunikacji z marką. Zgłaszają na nim pytania, reklamacje, czy też wątpliwości, oczekując na nie odpowiedzi.

Skrzynka odbiorcza Instagram

Skrzynka odbiorcza Instagram Direct; źródło blog Business Instagram

Warto wspomnieć, że w najbliższym czasie Instagram zaczyna także testy nowej funkcjonalności – Szybkie Odpowiedzi. Dzięki (prawdopodobnie) konfigurowalnym tekstom możliwe będzie jeszcze szybsze udzielanie odpowiedzi na najczęściej powtarzające się pytania, co przy efekcie skali, pozwoli zaoszczędzić całkiem sporo czasu.

Oznaczanie produktów i sprzedaż przez Instagram

Przez długi czas sporym ograniczeniem dla firm korzystających z Instagrama była wydłużona ścieżka zakupowa, brak możliwości umieszczania aktywnych linków czy konieczność samodzielnego docierania do produktu poprzez użytkowników.

Obecnie jest dużo łatwiej, chociażby ze względu na narzędzia reklamowe czy możliwość obsługi promocji z poziomu Instagrama lub Business Managera. Mamy do dyspozycji reklamy w formie zdjęć, galerii, video czy Insta Stories, a w zeszłym roku uruchomiono funkcję Zakupy w wybranych krajach. Teraz trafiła także do Polski.

Wyobraźcie sobie firmowy profil cieszący się popularnością. Publikowane zdjęcia są atrakcyjne, lubiane przez użytkowników i angażujące. Teraz, dzięki funkcji Zakupy to zaangażowanie przełoży się na konwersje. Posty produktowe (dostępne z poziomu Aktualności i profilu marki) pozwalają nie tylko szybko zdobyć szczegółowe informacje i poznać cenę produktu ale także pójść krok dalej. Klikając „Kup teraz” użytkownik zostaje przeniesiony do sklepu online i tam finalizuje transakcję. Ponadto twórcy aplikacji testują naklejki produktowe, których będzie można użyć w Insta Stories.
 

Jak zacząć sprzedawać na Instagramie?

Przede wszystkim trzeba mieć konto firmowe na Instagramie oraz Sklep na Facebooku, które są ze sobą połączone. Na Instagramie należy przejść do swojego profilu. Powinien być widoczny alert dotyczący Zakupów. Jeśli go tam nie ma wybierzcie Ustawienia -> Zakupy -> Kontynuuj. Następnie trzeba wybrać i zatwierdzić odpowiedni katalog produktów.

Jeśli te opcje są dla Was niedostępne być może ciągle trwa weryfikacja konta. Może ona potrwać nawet kilka dni, trzeba się więc uzbroić w cierpliwość. Mając ten etap za sobą należy przygotować przynajmniej 9 postów produktowych (dodając znaczniki z konkretnymi produktami), aby użytkownicy otrzymali dostęp do zakładki Sklep na profilu firmy. Produkty na zdjęciach oznacza się dokładnie tak samo jak ludzi. Każde zdjęcie ma limit 5 produktów, a post karuzelowy aż 20.

Warto pamiętać, że można edytować i usuwać opublikowane znaczniki tylko w przypadku pojedynczych zdjęć (w karuzelach jest to niemożliwe). Ponadto usunięcie produktu ze Sklepu na Facebooku lub z powiązanego katalogu, automatycznie usunie znacznik z odpowiednich postów a także powiązane z nim statystyki.

blog screen Instagram

Źródło: blog Business Instagram

Call to Action na Instagramie

Na zakończenie wspomnimy o jeszcze jednej, rozwijanej funkcjonalności. Przyciski CTA na Instagramie dostępne są dla wszystkich firm. Mają na celu wspomagać realizację celów i konwertowanie użytkowników. Do wyboru jest kilka przycisków tj. kup/rezerwuj bilety, rozpocznij zamawianie, zaplanuj czy zarezerwuj. Niestety pojawia się inne ograniczenie. Dostępność CTA uzależnione jest od firm / platform partnerskich Instagrama. Są one dostawcami Call to Action. Co to oznacza? Aby wykorzystać przycisk Twoja firma musi nawiązać współpracę z konkretną z nich.
Obecnie partnerami są m.in. Acuity, Atom Tickets, Booksy, ChowNow, Eatstreet, Eventbrite, Fandango, GrubHub, MyTime, OpenTable, Reserve, Restorando, Resy, SevenRooms, StyleSeat, Tock, Yelp Reservations.

Daniel Kazanecki
AUTOR
Creative and content manager
tel.697 258 148
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 3 ocen

Inne wpisy