Sukces w biznesie nie jest zwykle dziełem przypadku, a wynikiem realizacji dobrze przemyślanej strategii. Przedsiębiorstwo, które chce się rozwijać, powinno być więc świadome swoich celów i aspiracji – musi ono zatem posiadać precyzyjnie określoną misję i wizję. Czym jednak konkretnie jest misja i wizja firmy, w jaki sposób może ona wyglądać i jak ją stworzyć? Na te pytania odpowiadamy w poniższym artykule.
Spis treści:
- Opracowanie misji i wizji firmy, czyli sposób na utrzymywanie właściwego kierunku rozwoju organizacji
- Co to jest misja firmy?
- Czym jest wizja firmy?
- Jak może wyglądać wizja i misja przedsiębiorstwa? Przykłady z różnych branż
- Misja i wizja firmy – przykłady konkretnych marek
- Jak krok po kroku opracować misję i wizję firmy?
- Streszczenie
- Podsumowanie
- Bibliografia
Opracowanie misji i wizji firmy, czyli sposób na utrzymywanie właściwego kierunku rozwoju organizacji
Współczesny rynek bez wątpienia cechuje się dużą nieprzewidywalnością i wysoką dynamiką zmian. Pod wieloma względami przypomina on morze podczas sztormu – firmy, które nie są właściwie przygotowane i wyposażone w odpowiednie narzędzia, działają na nim chaotycznie, łatwo tracą kontrolę i ulegają nieustannie zmieniającym się trendom. Przedsiębiorstwa chcące utrzymać prawidłowy kurs potrzebują więc swego rodzaju kompasu, który pozwoli im wskazać kierunek, a następnie w nim podążać. To właśnie takim kompasem jest starannie przemyślana misja i wizja firmy.
Wielu przedsiębiorców intuicyjnie wyczuwa, że jasne ujęcie tożsamości i kierunku rozwoju firmy jest pomocne w realizacji codziennych zadań i w podejmowaniu strategicznych decyzji, a także w budowaniu zaangażowania pracowników i kreowaniu pozytywnego wizerunku marki w oczach klientów. Osoby takie często nie do końca zdają sobie jednak sprawę z tego, co zawiera misja i wizja przedsiębiorstwa oraz jak powinna zostać skonstruowana taka deklaracja. Niekiedy zamiennie stosują oni również pojęcia „misja” i „wizja”, co może prowadzić do pewnych nieporozumień.
Choć terminy te są ze sobą ściśle powiązane, koncentrują się one na innych obszarach i odpowiadają na inne pytania. Aby móc świadomie i prawidłowo opracować takie deklaracje, warto więc przyjrzeć się definicji misji firmy oraz wizji marki.
Co to jest misja firmy?
Misja firmy jest deklaracją, która określa cel istnienia przedsiębiorstwa i definiuje jego filozofię. Odpowiada ona przede wszystkim na pytania takie jak:
- Po co istnieje firma?
- Jakie jest jej miejsce na rynku i czym różni się od innych organizacji?
- W jaki sposób spełnia ona oczekiwania klientów?
- Jakie zasady i przekonania kierują jej działaniem?
- Jakie wartości chce ona promować?
Misja organizacji przejawia się więc w działaniu firmy na każdym etapie jej rozwoju i zwykle pozostaje niezmienna przez cały okres jej funkcjonowania. To między innymi na jej podstawie klienci i pracownicy przedsiębiorstwa budują sobie jego wizerunek.
Czym jest wizja firmy?
Wizja firmy to długoterminowy cel przedsiębiorstwa. Pokazuje, w jakim kierunku rozwija się organizacja i w jaki sposób chce ona funkcjonować w przyszłości. Wizja odpowiada na pytania takie jak:
- Dokąd ma zmierzać organizacja?
- Jak chcemy, by firma wyglądała za kilka lat?
- Jakie zmiany chcemy wprowadzić?
Cele przedstawiane w wizji firmy powinny być ambitne, ale możliwe do zrealizowania. Dzięki temu będzie ona stanowić inspirację dla klientów i pracowników organizacji. Cechą charakterystyczną odróżniającą wizję od misji przedsiębiorstwa jest to, że na przestrzeni czasu może ona się zmieniać i być dostosowywana do aktualnych celów i uwarunkowań.
Warto wiedzieć: Choć w teorii różnice między misją firmy a jej wizją są dość wyraźne, w praktyce granice pomiędzy tymi pojęciami bywają płynne. Niektóre organizacje mogą więc na przykład łączyć misję i wizję firmy w ramach jednego sloganu.
Jak może wyglądać wizja i misja przedsiębiorstwa? Przykłady z różnych branż
Aby jeszcze lepiej zrozumieć, czym jest wizja i misja marki, warto przyjrzeć się temu, jak te elementy strategii mogłyby wyglądać w przypadku różnych branż. Takie zestawienie – poza pomocą w zrozumieniu różnic między omawianymi terminami – będzie mogło również stanowić punkt wyjścia do opracowania własnych deklaracji. Warto jednak przy tym pamiętać, że misja i wizja firmy musi odzwierciedlać indywidualną charakterystykę organizacji. Podane przykłady należy więc traktować jedynie jako schemat lub inspiracje, a nie gotowe rozwiązania.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Branża produkcyjna
- Przykład misji firmy produkcyjnej – dostarczanie wysokiej jakości, bezpiecznych towarów, które będą zwiększać komfort życia klientów. Zachowanie niskich cen produktów, co zapewni dostępność dla jak najszerszej grupy konsumentów.
- Przykład wizji firmy produkcyjnej – zyskanie pozycji lidera, który jest powszechnie kojarzony z wytwarzaniem produktów najwyższej jakości.
Branża marketingowa
- Przykład misji agencji reklamowej – wspieranie rozwoju marek klientów poprzez zapewnianie im innowacyjnych i skutecznych strategii marketingowych.
- Przykład wizji agencji reklamowej – wypracowanie pozycji partnera pierwszego wyboru dla firm szukających unikalnych i kreatywnych strategii.
Branża informatyczna
- Przykład misji firmy informatycznej – tworzenie niezawodnych systemów informatycznych, które wspierają cyfrową transformację firm i pomagają im w zwiększaniu efektywności pracy.
- Przykład wizji firmy informatycznej – ciągłe doskonalenie oferowanych systemów i opracowanie nowych, innowacyjnych rozwiązań, które będą kształtować przyszłość technologii.
Branża budowlana
- Przykład misji firmy budowlanej – realizowanie bezpiecznych, trwałych i przyjaznych dla środowiska inwestycji budowlanych.
- Przykład wizji firmy budowlanej – osiągnięcie pozycji krajowego lidera w budownictwie zrównoważonym. Opracowanie rozwiązań pozwalających obniżyć koszty budowy domów zeroemisyjnych, co zwiększy dostępność tego typu rozwiązań.
Branża odzieżowa
- Przykład misji firmy odzieżowej – projektowanie i dostarczanie konsumentom ubrań, które pozwolą im wyrazić ich indywidualność przy jednoczesnym poszanowaniu środowiska.
- Przykład wizji firmy odzieżowej – tworzenie kolekcji ubrań, które będą synonimem trwałości i ponadczasowości.
Misja i wizja firmy – przykłady konkretnych marek
Powyżej opisane przykłady misji firm pomagają zrozumieć sposób konstruowania tego typu deklaracji i pozwalają poznać wartości, które często przyświecają przedsiębiorstwom z różnych branż. Ze względu na to, że są one jedynie swego rodzaju ogólnymi szablonami, nie zawierają one niezwykle ważnych dla takich komunikatów cech indywidualnych, które można byłoby powiązać z charakterystyką danej marki. Aby dowiedzieć się, jak deklaracje takie prezentują się w praktyce, przyjrzyjmy się także kilku rzeczywistym przykładom misji i wizji firm:
- misja Coca-Cola – dawanie światu orzeźwienia, inspirowanie, wywoływanie uśmiechu i szczęścia;
- misja i wizja firmy Apple – dostarczanie innowacyjnych rozwiązań, które zachęcają do świeżego spojrzenia na te same rzeczy;
- misja i wizja Ikea – tworzenie lepszych warunków codziennego życia dla wielu ludzi, co osiągane jest przez dostarczanie dobrze zaprojektowanych i praktycznych produktów w rozsądnych cenach;
- misja i wizja firmy Audi – misją Audi jest dostarczanie klientom innowacyjnych rozwiązań, które zapewnią im doświadczenia premium (co wyrażane jest w haśle „Przewaga dzięki technice”), a jej wizją bycie wiodącą marką premium i osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku;
- misja firmy Wedel – dostarczać przyjemność płynącą z intensywnego i głębokiego smaku czekolady; nieustannie się zmieniać, by budzić radość w klientach;
- misja firmy Adidas – być najlepszą marką sportową na świecie;
- wizja firmy McDonald's – być postrzeganym przez gości jako najlepsza sieć restauracji szybkiej obsługi.
- misja i wizja firmy Samsung – wykorzystać możliwości swoich pracowników oraz technologii do tworzenia produktów i usług najlepszej jakości, które wniosą pozytywne zmiany dla globalnego społeczeństwa; pozostać światowym liderem w dziedzinie półprzewodników pamięci, TVs i smartfonów oraz wspierać przyszłe pokolenia.
Jak krok po kroku opracować misję i wizję firmy?
Gdy rozumiemy już, co to jest misja przedsiębiorstwa oraz czym jest wizja firmy, możemy przyjrzeć się temu, jak krok po kroku opracowywać tego typu deklaracje.
Wbrew pozorom tworzenie takich sloganów nie jest prostym zadaniem. Aby deklaracja misji i wizji przedsiębiorstwa faktycznie nadawała kierunek firmie, kształtowała kulturę organizacyjną oraz inspirowała pracowników i klientów, musi być ona sformułowana tak, by w jasny i przystępny sposób komunikowała wszystkie najważniejsze wartości i cele. Jak to zrobić? Naszą propozycję kolejności działań przedstawiamy poniżej.
Warto wiedzieć: W badaniu Przegląd głównych powodów działania, wizji oraz misji największych polskich firm prywatnych (Kowalik A., 2022) przeanalizowano 100 przedsiębiorstw między innymi pod kątem sposobu formułowania ich misji i wizji. Jedynie 16 z badanych firm komunikowało swoją wizję na stronie internetowej, z czego 7 robiło to niepoprawnie. Informację o misji marki podawało natomiast 38 z przeanalizowanych organizacji, z czego 16 deklaracji było sformułowanych niepoprawnie.
1. Znajdź odpowiedź na najważniejsze pytania związane z celem działania firmy
Już na samym początku warto odpowiedzieć sobie na wymienione już wcześniej pytania dotyczące misji firmy (m.in. o to po co istnieje firma, jak spełnia oczekiwania klientów i jakimi wartościami się kieruje). Odpowiedzi te będą fundamentem, na którym opierać będzie się cała deklaracja.
Już na tym etapie dobrym pomysłem może okazać się zaangażowanie pracowników i zorganizowanie burzy mózgów, czego efektem będą nie tylko ciekawsze pomysły, ale także zwiększenie motywacji zatrudnionych osób.
2. Przeanalizuj indywidualne cechy Twojej firmy i zastanów się, co wyróżnia ją na tle konkurencji
Misja i wizja firmy musi odzwierciedlać indywidualną specyfikę przedsiębiorstwa. Tworząc ją, nie można więc pomijać analizy elementów, które odróżniają je od innych obecnych na rynku organizacji.
3. Zastanów się, dokąd ma zmierzać Twoja firma
Wizualizacja przyszłości organizacji to fundament pracy nad wizją firmy. Na tym etapie należy zatem zastanowić się, w jakim miejscu ma znaleźć się przedsiębiorstwo na przykład za 5 czy 10 lat (lub nawet jeszcze później). Warto jednak pamiętać o tym, że wizja marki musi być nie tylko inspirująca, ale także realna.
4. Pozbądź się nadmiaru informacji i dobierz odpowiednie słownictwo
Gdy zbierzemy już wszystkie ważne informacje, będziemy mogli… pozbyć się części z nich. Musimy bowiem pamiętać, że misja i wizja firmy powinna być zwięzła i prosta. Warto więc unikać nadmiaru treści, który mógłby rozmywać najważniejsze punkty naszego komunikatu.
Na tym etapie będziemy również formułować finalną wersję deklaracji. Musimy pamiętać o wpływie zastosowanego języka na odbiór misji i wizji przedsiębiorstwa. Jakiego słownictwa warto zatem używać? Przede wszystkim prostego i zrozumiałego dla odbiorców naszej deklaracji. Warto jednak zadbać o to, by język używany w komunikacji był także inspirujący i autentyczny.
5. Przekaż misję i wizję firmy pracownikom oraz klientom
Nawet najlepiej sformułowana misja i wizja firmy nie będzie spełniać swojego zadania, jeśli pracownicy i klienci przedsiębiorstwa nie będą jej znali. Gdy przygotujemy już naszą deklarację, będziemy musieli zadbać o jej zakomunikowanie. Ważne będzie między innymi jej przedstawienie na firmowej stronie internetowej – warto jednak również regularnie przypominać o niej pracownikom (np. w czasie szkoleń czy spotkań).
Streszczenie
- Misja firmy to zwięzłe i zrozumiałe określenie celu istnienia przedsiębiorstwa – wskazuje ona na to, po co działa firma, na jakie potrzeby odpowiada i czym różni się od konkurencji.
- Wizja firmy to inspirujące przedstawienie tego, dokąd zmierza organizacja i jak chce ona funkcjonować w przyszłości.
- Określenie jasnej misji i wizji firmy pomaga w wyznaczeniu i utrzymaniu właściwego kierunku rozwoju organizacji. Warto więc z należytą uwagą podejść do procesu tworzenia takiej deklaracji.
- Misja i wizja firmy powinna jasno i zwięźle odpowiadać na pytania o cel działania organizacji i kierunek jej rozwoju. Język zastosowany do jej komunikowania powinien być przy tym inspirujący i autentyczny.
Podsumowanie
Prawidłowo opracowana misja i wizja firmy pozwala organizacji podążać w wyznaczonym kierunku i ułatwia jej podejmowanie strategicznych decyzji. Deklaracja taka może mieć również istotny wpływ na motywację pracowników i wizerunek przedsiębiorstwa w oczach klientów. Przedstawione w artykule wskazówki pozwolą na stworzenie jasnej, inspirującej i autentycznej misji i wizji marki, co pomoże w realizacji celów biznesowych organizacji.
Bibliografia
Kowalik, A., Przegląd głównych powodów działania, wizji oraz misji największych polskich firm prywatnych, „Przegląd Organizacji”, 2022, Nr 3, s. 6–13.



















