Najpopularniejsze serwisy społecznościowe

Współczesny świat żyje w social media. Tam „spotykamy” się ze znajomymi, śledzimy ciekawostki ze świata i szukamy rozrywki. A w końcu, to miejsce gdzie marki z całego świata próbują zdobyć zaufanie klientów.
10 sierpnia 2018 [aktualizacja: 25.04.2020]

Rynek mediów społecznościowych swój dynamiczny rozwój rozpoczął w 2004 roku, kiedy to powstał Facebook. Od tamtej pory stale ewoluuje. Z jednej strony stara się dopasować do oczekiwań użytkowników, z drugiej natomiast wyznaczać trendy, które wpływają na codzienne funkcjonowanie milionów użytkowników sieci. Przez 14 lat wiele się zmieniało: serwisy powstawały i upadały, jedne niesione falą popularności umocniły się na pozycjach liderów, inne natomiast po świetnym starcie popadały w zapomnienie. Faktem jest jednak to, że sporej części z nas trudno sobie wyobrazić dzisiaj życie bez Facebooka, Instagrama czy YouTube.

Spis treści:

  1. Ile osób korzysta z social media?
  2. Ranking serwisów
  3. Komunikatory
  4. Social media w Polsce
  5. Gdzie się promować?
  6. Streszczenie
  7. Podsumowanie

Ile osób korzysta z social media?

Serwisy społecznościowe to media wykorzystywane do komunikacji i rozrywki na całym świecie. I choć możliwe jest odnotowanie pewnych lokalnych różnic w przyzwyczajeniach ich użytkowników, to powszechny zasięgi i popularność sprawiają, że na ich używanie należy patrzeć, jako na globalny trend, który w ostatnich latach znacząco zmienił nawyki korzystania z sieci i oczekiwania wobec rzeczywistości.

Jak zatem kształtuje się wykorzystywanie serwisów społecznościowych pod względem liczby użytkowników? Cennych informacji w tym temacie dostarcza raport Digital in 2019, prezentując aktualne dane dotyczące naszych nawyków korzystania z sieci, w tym z mediów społecznościowych.

Według badania nawet 3,48 mld ludzi na całym świecie korzysta aktywnie z serwisów społecznościowych. Liczba ta robi wrażenie i stanowi 45% całej populacji kuli ziemskiej. Co ciekawe przytłaczająca większość z tych osób swoje ulubione portale społecznościowe odwiedza za pomocą urządzeń mobilnych. Z rozwiązań tego typu korzysta 3,25 mld użytkowników, co stanowi 42% populacji.

najpopularniejsze serwisy social media
Źródło: https://wearesocial.com/global-digital-report-2019

To jednak niejedyne interesujące dane, których dostarcza nam raport. Jak się okazuje, liczba użytkowników mediów społecznościowych stale wzrasta. W roku 2019 wynosiła ona 9% w odniesieniu do roku poprzedniego. Jeszcze dynamiczniej wygląda przyrost użytkowników mediów społecznościowych na urządzeniach mobilnych, ten wyniósł 10%.

Popularność mediów społecznościowych jest również zależna od grupy wiekowej użytkowników. Największy odsetek osób korzystających z platform odnotowywano w dwóch grupach wiekowych: 18-24 oraz 25-34. Najmniejszy, jak nie trudno zgadnąć, wśród osób w wieku podeszłym 65 lat i więcej. Co ciekawe w większości grup wiekowych, to mężczyźni wykazują większą aktywność.

Przyrost użytkowników social mediów w skali globalnej
Przyrost użytkowników social mediów w skali globalnej
Źródło: https://wearesocial.com/global-digital-report-2019

Już na podstawie tych ogólnych danych można wysnuć pewne wnioski. Media społecznościowe z jednej strony rewolucjonizują komunikację i nawyki użytkowników sieci, ale z drugiej ich popularność – a szczególnie ta realizowana na urządzeniach przenośnych – jest wynikiem coraz szybszej sieci mobilnej oraz atrakcyjnych cen smartfonów. Jak pokazują badania, średni dzienny czas spędzany na korzystaniu z Internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych wynosi 3 godziny 14 minut i stale rośnie. Wszystkie te czynniki mają wpływ na popularność social mediów. Rozszerzanie się oferty telekomunikacyjnej na coraz większą część populacji, wychodzenie przez portale społecznościowe naprzeciw nawykom ich użytkowników oraz digitalizacja wielu zasobów sprawia, że z dużą dozą prawdopodobieństwa można przewidzieć dalszy przyrost użytkowników social media – choć być może nie z tak dużą intensywnością, jak dotychczas.

Dominacja portali społecznościowych w codziennej komunikacji międzyludzkiej to jednak nie tylko fakt socjologiczny, ale także wyzwanie dla wszystkich dostawców contentu i reklamodawców, którzy jeśli chcą realnie docierać do ich użytkowników, muszą przystosować swoje treści do wymagań urządzeń mobilnych, a szczególnie telefonów. Najbliższe lata będą z pewnością czasem dominacji mobile design.

Ranking serwisów

Wiemy już, ile wynosi liczba osób korzystających z szeroko pojętych social mediów. Należy jednak zauważyć, że ich rynek nie jest jednorodny i jest dzielony przez co najmniej kilku dużych graczy. Jak wygląda więc ranking popularności wśród serwisów społecznościowych?

Dla nikogo nie jest zaskoczeniem, że Facebook pozostaje na pozycji lidera i każdego miesiąca odnotowuje 2,3 mld aktywnych użytkowników. Drugie miejsce zajmuje YouTube z wynikiem 1,9 mld aktywnych użytkowników miesięcznie. Podium wśród social mediów zamyka Instagram z 1 mld aktywnych użytkowników korzystających z serwisu każdego miesiąca. W zestawieniu tym nie zostały wymienione komunikatory, które ze względu na swoją odrębną specyfikę i nieco inne cele, dla których są wykorzystywane, ujęliśmy w osobną kategorię. Pełny ranking popularności serwisów społecznościowych prezentuje poniższa grafika.

najpopularniejsze platformy społecznościowe
Źródło danych: https://wearesocial.com/global-digital-report-2019

Liczba aktywnych użytkowników to jednak niejedyny, interesujący parametr, pod którego kątem warto analizować popularność poszczególnych platform społecznościowych. Ważnym czynnikiem jest również wzrost popularności danych serwisów, który prezentuje nadchodzące trendy i zmieniające się nawyki komunikacyjne użytkowników sieci. I tak liderem pod względem wzrastającej popularności jest Instagram, który kwartalnie zyskuje 4,4%, co przekłada się na 38% nowych aktywnych użytkowników. Tendencję zwyżkową odnotowuje również Facebook, który kwartalnie zyskuje 1,7%, a więc 37 mln użytkowników. Spadki odnotowuje z kolei Twitter -2,7%, co przekłada się na 9 mln odchodzących użytkowników podczas każdych trzech miesięcy oraz Snapchat, który zanotował aż 12% spadek popularności, którego efektem była utrata 12 mln aktywnych użytkowników.

Zmiany w liczbie użytkowników poszczególnych platform społecznościowych
Zmiany w liczbie użytkowników poszczególnych platform społecznościowych
Źródło danych: https://wearesocial.com/global-digital-report-2019

Analizując raporty dotyczące popularności social mediów, z pewnością zauważycie kilka nazw, które mogą Wam mówić bardzo niewiele lub też w niektórych przypadkach kompletnie nic. WeChat, QQ, QZone Doujin / Tik Tok, Sina Weibo, Baidu Tieba – to aplikacje, serwisy i komunikatory z Chin, które obecnie działają przede wszystkim na tamtejszym rynku. A z racji jego wielkości i ilości aktywnych użytkowników uplasowały się bardzo wysoko w globalnym zestawieniu. Nie wydaj się jednak, aby póki co miały szansę nawiązać walkę z potentatami w naszej szerokości geograficznej. Taki stan rzeczy wynika przede wszystkim z różnic kulturowych pomiędzy Chinami a kulturą Zachodu i wynikającymi z niej innymi oczekiwaniami konsumentów.

Prowadzimy angażujące i konwertujące profile społecznościowe. Przynosimy sukcesy dla naszych Klientów. Sprawdź nas!
Skontaktuj się

Komunikatory

Pisząc wyżej o popularności mediów społecznościowych, zaznaczyliśmy, że w budowanych rankingach nie bierzemy pod uwagę komunikatorów, które obecnie biją rekordy popularności w sieci. Zdecydowaliśmy tak z kilku powodów, ale te najważniejsze to: zupełnie inna specyfika użytkowania w porównaniu z tradycyjnymi mediami społecznościowymi oraz możliwość ich wykorzystania niezależnie od wiodących platform. Ich duża popularność nie pozwala jednak zupełnie ich pominąć, dlatego poniżej zamieszczamy kilka interesujących informacji na ich temat.

Komunikatory pod względem miesięcznej ilości aktywnych użytkowników nawiązują realną rywalizację z platformami społecznościowymi. Pierwsze miejsce pod względem globalnej popularności zajmuje WhatsApp, z którego każdego miesiąca korzysta 1,5 mld użytkowników. Tuż za nim plasuje się Messenger, z którego korzysta 1,3 mld ludzi. Podium zamyka WeChat z równie imponującym wynikiem 1 mld użytkowników każdego miesiąca.

Liczba użytkowników komunikatorów społecznościowych
Liczba użytkowników komunikatorów społecznościowych
Źródło danych: https://wearesocial.com/global-digital-report-2019

Jak pokazują dane, to Whatsapp jest obecnie numerem jeden wśród komunikatorów społecznościowych. Widać to również doskonale po jego zasięgu terytorialnym obejmującym większość kuli ziemskiej. Popularność Messengera mimo, że równie duża, skupia się na pewnych centrach geograficznych, takich jak Stany Zjednoczone, Australia, Europa Centralna czy Afryka Północna.

Tak znacząca popularność komunikatorów ma jeszcze jedno znaczenie, które pozwala niezwykle optymistycznie patrzeć na ich rozwój. Od niedawna większość z nich udostępnia możliwość osadzania chatbotów, które automatyzują komunikację i świetnie sprawdzają się w procesie obsługi klienta. Możliwość tego rodzaju to cios dla aplikacji, które tracą na znaczeniu i są coraz mniej chętnie pobierane przez użytkowników telefonów komórkowych. Oto wykres przedstawiający relację pomiędzy wykorzystaniem komunikatorów internetowych z możliwością osadzenia chatbota a tradycyjnymi rozwiązanymi aplikacyjnymi.

zainteresowanie social media
Źródło: BI Intelligence

Na wykresie doskonale widać, że już w 2015 roku komunikatory były dużo chętniej używane niż inne aplikacje przeznaczone na urządzenia mobilne. Od tamtego czasu ten trend jedynie się umocnił, co sprawia, że wszystkie podmioty chcące zaistnieć w sieci i dotrzeć do jej użytkowników muszą koniecznie obserwować ich drogę po dominację i już dziś włączać rozwiązania na nich oparte w swoje plany marketingowe.

Social media w Polsce

Wiemy już, jak wygląda popularność i trendy rozwojowe poszczególnych platform społecznościowych w skali globalnej. Jak natomiast rzecz ma się w Polsce?

Z raportu Digital in 2019 wynika, że w Polsce z każdego miesiąca z platform społecznościowych korzysta 47% populacji, co sytuuje nas lekko poniżej średniej odnotowanej dla Europy Środkowej, która wynosi 48%. Taki wynik zapewnia naszemu krajowi 36 miejsce na liście określającej stopień penetracji społeczeństwa przez social media.

Średni czas dzienny spędzany w mediach społecznościowych dla Polski według badania wyniósł 1 godzinę 45 minut, co sytuuje nas na 33 miejscu w skali globalnej. Szacunkowa ilość czasu spędzanego w social media znajduje się poniżej średniej światowej, która wynosi 2 godziny 16 minut. 

Aktywność Polaków w social media
Aktywność Polaków w social media na tle statystyk globalnych
Źródło danych: https://wearesocial.com/global-digital-report-2019

Na jednego użytkownika platform społecznościowych w Polsce przypada 7,3 konta, a 17% użytkowników mediów tego rodzaju korzysta z nich w celach związanych ze swoją pracą.

Jeżeli chodzi natomiast o popularność poszczególnych platform społecznościowych w naszym kraju, to pierwsze miejsce zajmuje Facebook, z którego korzysta 51% populacji. Na drugim miejscu znalazł się Instagram – 21%, a następnie, SnapChat – 11%, Twitter – 3%.

To jednak nie wszystkie interesujące dane wynikające z badania. Średnio w Polsce każdego miesiąca przeciętny użytkownik Facebooka pozostawia 3 komentarze i decyduje się na kliknięcie 11 reklam. Średnie zaangażowanie w post wynosi 3,8%, a zasięg organiczny rozumiany jako stosunek aktywności wobec posta do ilości wszystkich reakcji wobec strony wyniósł 5,4%.

Jak wskazują dane statystyczne, Polska w większości rankingów określających szczegółowe nawyki korzystania z mediów społecznościowych mieści się poniżej średniej światowej. Oznacza to, że zadomowienie social mediów w naszym kraju jest już duże, z uwagi na co spada ich atrakcyjność. Posługując się tą logiką, najwyższe zaangażowanie będzie charakterystyczne dla społeczeństw, dla których społecznościówki są nowością, a więc budzą duże zaangażowanie. Pozwala to wysnuć wniosek, że perspektywa rozwoju mediów społecznościowych w Polsce jest stabilna, ale coraz trudniejszym zadaniem jest przykucie uwagi ich użytkowników. Jest to jednak problem, z którym muszą zmierzyć się nie przeciętni użytkownicy, ale marki i agencje marketingowe. Konieczne w tej sytuacji jest wdrożenie mechanizmów, które pozwolą przykuć uwagę adresatów kampanii oraz wybór właściwych, skorelowanych z preferencjami grupy odbiorców mediów.

Gdzie się promować?

Popularność tradycyjnych social mediów, jak i komunikatorów społecznościowych sprawia, że platformy tego rodzaju naturalnie znajdują się w centrum uwagi wszystkich tych, którzy chcą dotrzeć do swoich klientów za pośrednictwem Internetu. Aby ten cel zrealizować, nie wystarczy jednak wybrać na chybił trafił platformy społecznościowej i przeprowadzić w niej kampanii. Złym pomysłem będzie również wykorzystywanie wszystkich dostępnych kanałów społecznościowych. Co więc należy zrobić, aby prowadzone działania promocyjne były efektywne i nie powodowały przepalania budżetów? Przede wszystkim należy zastanowić się, kto znajduje się w naszej grupie docelowej i wybrać medium, którym Ci użytkownicy się posługują. Inna grupa odbiorców znajduje się bowiem na Instagramie, a inna na Facebooku. Należy zwrócić także uwagę na to, w jakim wieku są konsumenci naszej marki. Młode osoby korzystają z innych platform społecznościowych, niż starsi. Wszystko to pozwoli maksymalnie precyzyjnie dotrzeć do zainteresowanych użytkowników, a nam zapewni efektywne wydawanie budżetów i realne zainteresowania oferowanymi usługami.

Jeśli natomiast interesuje nas promocja za granicą, konieczne jest upewnienie się, z jakich platform społecznościowych korzystają tamtejsi użytkownicy. Nasze przyzwyczajenia nie są bowiem globalne, a użytkownicy w innych szerokościach geograficznych posiadają inne przekonania w tym względzie. Ogólnie rzecz biorąc, można powiedzieć, że kraje wschodu posiadają zupełnie inne przyzwyczajenia. Właśnie dlatego planując promocję w tych rejonach, należy skupić się na mediach i platformach społecznościowych tam wykorzystywanych. Skąd wziąć informacje na temat popularności poszczególnych mediów? Wszystkie konieczne informacje znajdziemy w raportach dostępnych w Internecie, między innymi wielokrotnie przywoływanym już tutaj Digital in 2019.

Na specyfikę geograficzną należy zwrócić uwagę nie tylko, gdy planujemy ekspansję na wschodnie rynki. Podobny research konieczny będzie, gdy chcemy postawić na reklamę w komunikatorach społecznościowych. Messenger, który dominuje w Polsce, nie jest numerem jeden na całym świecie. Warto o tym wiedzieć i wybrać to medium, które w danej lokalizacji pomoże nam w dotarciu do naszych konsumentów.

social media - popularność na świecie
Popularność komunikatorów w poszczególnych regionach i państwach
Źródło danych: https://wearesocial.com/global-digital-report-2019

Streszczenie

  • Serwisy społecznościowe to media wykorzystywane do komunikacji i rozrywki na całym świecie. I choć możliwe jest odnotowanie pewnych lokalnych różnic w przyzwyczajeniach ich użytkowników, to powszechny zasięgi i popularność sprawiają, że na ich używanie należy patrzeć, jako na globalny trend, który w ostatnich latach znacząco zmienił nawyki korzystania z sieci i oczekiwania wobec rzeczywistości.
  • Wiemy już, ile wynosi liczba osób korzystających z szeroko pojętych social mediów. Należy jednak zauważyć, że ich rynek nie jest jednorodny i jest dzielony przez co najmniej kilku dużych graczy.
  • Pisząc wyżej o popularności mediów społecznościowych, zaznaczyliśmy, że w budowanych rankingach nie bierzemy pod uwagę komunikatorów, które obecnie biją rekordy popularności w sieci.
  • Z raportu Digital in 2019 wynika, że w Polsce z każdego miesiąca z platform społecznościowych korzysta 47% populacji, co sytuuje nas lekko poniżej średniej odnotowanej dla Europy Środkowej, która wynosi 48%.
  • Popularność tradycyjnych social mediów, jak i komunikatorów społecznościowych sprawia, że platformy tego rodzaju naturalnie znajdują się w centrum uwagi wszystkich tych, którzy chcą dotrzeć do swoich klientów za pośrednictwem Internetu.

Podsumowanie

Dzięki statystkom widzimy, jak na przestrzeni zaledwie 14 lat portale społecznościowe się zmieniały, a przede wszystkim jak znacznie urosły w siłę. Doszliśmy do momentu, gdzie wiele osób nie wyobraża sobie komunikacji bez social mediów, a kanał internetowy coraz częściej jest wykorzystywany również przez firmy. To zapewne nie koniec rozwoju obecnych serwisów i powstawania nowych rozwiązań. Co utrzyma się na liście, co nowego się na niej ukaże, a może coś zniknie? Aby uzyskać odpowiedź, pozostaje nam jedynie czekać i śledzić wiadomości branżowe.

    Daniel Kazanecki
    AUTOR
    Creative and content manager
    tel.697 258 148
    Napisz do mnie
    UDOSTĘPNIJ
    in tw fb
    Ocena artykułu:
    Twoja ocena:
    Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 3 ocen

    Inne wpisy