[Prasówka #97] Koniec Twittera - czas na platformę X

Twitter zmienił nazwę na „X” i jest to jeden z najgorętszych newsów ostatnich dni. Dobrze znany błękitny ptak zniknął z logotypu platformy, ustępując miejsca nowej identyfikacji wizualnej. Jak i czy w ogóle rebranding wpłynie na serwis? Sprawdź.
8 sierpnia 2023

O planach Elona Muska, związanych ze zmianą nazwy firmy mówiło się już wiosną tego roku. Wtedy to też Twitter, Inc. Zmienił się w X Corp, co było niejako zapowiedzią tego, co wydarzyło się w ostatnich tygodniach. Zmianom uległa zarówno nazwa samego serwisu, jak i jego szata wizualna. Dzisiaj, zamiast z Twittera możemy korzystać z aplikacji „X”. Czy dość „drastyczny” rebranding serwisu (zupełnie nowy logotyp, inna nazwa i domena - x.com), będzie miał wpływ na użytkowników platformy? Więcej w najnowszym wydaniu prasówki.

Spis treści:

Koniec marki Twitter. Elon Musk zmienia logo i nazwę serwisu na „X”!


Elon Musk, właściciel platformy znanej dotychczas, jako Twitter - ogłosił zmianę nazwy i logotypu serwisu. Platforma funkcjonuje teraz pod nazwą X. Musk wspomniał o zmianach w serii swoich tweetów, wskazując na nowy adres X.com, który prowadzi do https://twitter.com/.

Linda Yaccarino, dyrektor generalna Twittera opisała rebranding, jako szansę na przekształcenie go w serwis, skoncentrowany także na formatach, takich jak audio, wideo oraz na przesyłaniu wiadomości, płatnościach/bankowości i tworzeniu globalnego rynku pomysłów, towarów, usług i możliwości, wspieranych przez sztuczną inteligencję.

Zmiana logotypu była postulowana od dawna, a nowa nazwa i wizja mają przyczynić się do większej interaktywności i rozwoju platformy.

Rebranding ma pomóc w pełnym wykorzystaniu potencjału Twittera, który zgodnie z deklaracjami ma stać się platformą, oferującą szeroki wachlarz możliwości i służyć do realizacji różnorodnych celów. Musk i Yaccarino wyrazili entuzjazm współpracy z zespołami i partnerami, aby wprowadzić X globalnie.

Więcej: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jak-pobrac-x-koniec-twitter-niebieski-ptak-elon-musk 


TikTok dodaje posty tekstowe, aby rozszerzyć opcje treści


TikTok ogłosił wprowadzenie postów tekstowych dla wszystkich użytkowników. Posty te umożliwiają dodanie pełnoekranowego tekstu z muzyką, naklejkami i edycją koloru tła i czcionki. Długość postów tekstowych może wynosić do 1000. znaków.

Ta nowa opcja pozwoli twórcom dzielić się swoimi historiami, wierszami i tekstami, a także może pomóc przyciągnąć uwagę użytkowników podczas przewijania. Jest to forma aktualizacji oparta na słowach, co może być ciekawym sposobem na angażowanie odbiorców.

Nowa funkcja będzie dostępna w narzędziach aparatu, gdzie użytkownicy będą mogli tworzyć swoje posty tekstowe i dołączać do nich tagi oraz hashtagi.

To nowe narzędzie daje twórcom możliwość wyrażania siebie w bardziej formalny sposób i może przynieść większą interakcję z użytkownikami w aplikacji.

Więcej: https://newsroom.tiktok.com/en-us/text-posts 


Instagram dodaje ulepszone opcje szablonów Reels, aby zapewnić twórcom inspirację


Instagram wdraża nowe funkcje, by pomóc użytkownikom tworzyć lepsze rolki. Umożliwiają one łatwe odkrywanie i używanie szablonów opartych na popularnych krótkich klipach. Nowa przeglądarka szablonów organizuje je m.in. według kategorii "Polecane" i "Trendy”.

Proces edycji szablonów również zostanie ulepszony, poprzez możliwość automatycznego dodania dźwięku, liczby klipów, czasu trwania, efektów AR i tekstów używanych w oryginalnym klipie. Te elementy są konfigurowalne, co umożliwia dostosowanie do własnych potrzeb użytkownika.

Wprowadzenie tych nowych funkcji jest dodatkiem do istniejącego procesu szablonów rolek, który pozwala widzom na powielanie popularnych klipów.

Choć szablony mogą być źródłem inspiracji, wyróżnienie się na platformie wymaga często unikalnych i oryginalnych pomysłów. Warto eksperymentować z różnymi formatami, zamiast polegać tylko na powielaniu istniejących trendów.  

Jednakże, jeśli potrzebujemy szybkich pomysłów, szablony również mogą być pomocne, a Instagram ułatwia ich znalezienie i skorzystanie z nich  w aplikacji.

Więcej: https://about.instagram.com/blog/announcements/instagram-reels-templates-updates 


Meta ogłasza nowe funkcje wideo na Facebooku, które wyglądają na zgodne z szerszymi trendami użytkowania


Meta ogłosiła nowe ulepszenia wideo na Facebooku, zmieniając zakładkę „Oglądaj” na „Wideo”. Karta Wideo będzie zawierać wszystkie rodzaje treści wideo, w tym Relacje, długie formy i treści na żywo.

Meta podąża za trendem krótkich form wideo, podobnym do TikToka, aby zwiększyć czas spędzany na Facebooku i Instagramie. Platforma planuje ułatwić tworzenie krótkich form wideo, integrując narzędzia do edycji Reels. Dodatkowo użytkownicy mogą teraz przesyłać filmy HDR.

Meta chce zapewnić odbiorcom taką opcję, by zwiększyć retencję i zaangażowanie, ponieważ mniej osób publikuje osobiste aktualizacje na platformach społecznościowych.

Więcej: https://www.socialmediatoday.com/news/meta-announces-new-video-features-facebook-looks-align/688131/


Meta testuje nowe tańsze pakiety, związane z weryfikacją na Facebooku i Instagramie


Meta oferuje program "Meta Verified", pozwalający na zakup niebieskiego znacznika wyboru na Facebooku lub Instagramie, w celu zwiększenia percepcji użytkownika. Cena pakietu to 42 USD miesięcznie lub 504 USD rocznie, jednak jest to dość drogie, a subskrypcja jest wymagana dla każdej aplikacji osobno.

Sprzedawanie znaczników weryfikacyjnych obniża ich wartość, a program może prowadzić do erozji ich znaczenia. Mimo to niektórzy nadal mogą uważać to za wyraz prestiżu. Znacznik wyboru wciąż ma nieco większą wartość na Instagramie i Facebooku niż na innych platformach, ponieważ starsze znaczniki są usuwane. Program oferuje także dedykowaną obsługę klienta.

Jednak wiele osób jest sceptycznych co do tego rozwiązania, a znacznik traci na wartości dla celebrytów, którzy przyciągają użytkowników i generują zaangażowanie. 

Więcej: https://www.socialmediatoday.com/news/meta-tests-new-cheaper-package-deals-meta-verified-on-both-facebook/687444/


W ostatnim czasie w branży SEO wiele mówi się m.in. na temat wykorzystywania domeny .AI. Dyskusja dotyczy np. tego, czy korzystanie z tego rodzaju domeny ma wady, w kontekście firm, działających globalnie, gdyż teoretycznie jest ona powiązana z karaibską wyspą Anguilla. Co sądzą na ten temat eksperci Google? Sprawdź.


Nowa funkcjonalność w Profilu Firmy w Sieci


Od niedawna Google postanowiło wdrożyć nową funkcjonalność w Profilu Firmy w Sieci. A mianowicie, jest to opcja w panelu pod nazwą „Wyświetlaj jako klient”. Zakłada się, że umożliwia ona pokazywanie widoku z perspektywy klienta w momencie przeglądania przez niego informacji w wyszukiwarce internetowej. Stąd my, jako właściciele dostajemy szansę na to, żeby zobaczyć naszą wizytówkę tak, jak realnie widzą ją potencjalni klienci.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Po raz pierwszy funkcjonalność ta została zauważona przez Bena Fishera, który postanowił opublikować w związku z tym Print Screen na X (daw. Twitter):

Wiele osób może jeszcze nie widzieć tej opcji u siebie, ale zakłada się, że jest to kwestia czasu, gdy będzie ona dostępna dla wszystkich.

Więcej: https://www.seroundtable.com/google-business-profile-view-as-customer-link-35764.html


Google a kopia własnych stron z wynikami wyszukiwania


John Muller, piastujący stanowisko Senior Webmaster Trends Analyst w Google, niedawno został zapytany o to, czy Google archiwizuje stałą lub półtrwałą kopię własnych stron z wyników wyszukiwania. Odpowiedź była przecząca, gdyż jego zdaniem nie byłoby to efektywne wykorzystanie zasobów Google.

Pytanie to zadał polski użytkownik Rafał Jośko na Twitterze:

„Poszukuję wyjaśnień na temat postępowania Google z wynikami wyszukiwania. Czy to możliwe, że Google przechowuje strony wyników wyszukiwania w pamięci podręcznej, tworząc trwałe lub półtrwałe zapisane kopie do wykorzystania w przyszłości? W przypadku bardzo popularnych zapytań?”

Na co John Muller odpisał:

„Nie sądzę, żeby to było przydatne lub wydajne. Sieć jest bardzo dynamiczna i zawsze pojawiają się nowe zapytania”.

Więcej: https://www.seroundtable.com/google-search-doesnt-archive-pages-permanently-35794.html


Google a domeny .AI


W trakcie ostatniej sesji „Google SEO Office hours” Garry Illyes, który jest analitykiem-webmasterem z Google, odpowiedział na pytanie odnośnie tego, czy korzystanie domeny z .AI ma jakiekolwiek wady w kontekście firmy działającej globalnie, gdyż teoretycznie tego rodzaju domena powiązana jest z położoną na Karaibach wyspą Anguilla.

Słowem wyjaśnienia, istnieją dwa rodzaje nazw domen, czyli gTLD i ccTLD. Domena gTLD traktowana jest jako ta ogólna, najwyższego poziomu. Dodatkowo nie jest ona powiązana z żadnym krajem, przez co może być używana na całym świecie. Typowe domeny gTLD to m.in.: .com, .net, .org, .biz itd.

Natomiast, ccTLD to domena najwyższego poziomu, ale powiązana z konkretnym krajem. Przykładem, mogą być tutaj domeny z .uk i .in, gdzie jedna ma konotacje z Wielką Brytanią, a druga z Indiami. Stąd Google używa domen ccTLD do lokalizowania witryn z krajów/regionów, z którymi są powiązane.

Z tego też względu .AI klasyfikuje się do domen ccTLD.  W tym przypadku problem może polegać na tym, że użycie .AI ccTLD  może nieumyślnie zlokalizować witrynę na wyspie Anguilla i utrudnić jej pozycjonowanie w innych miejscach, takich jak na przykład Stany Zjednoczone czy Europa.

Oto pytanie, które padło:

„Czy globalna firma powinna używać domeny .AI, jako domeny gTLD, czy też Google uważa ją za domenę ccTLD dla kraju Anguilla?”

Gary Illyes z Google dał odpowiedź, która dla niektórych była naprawdę zaskakująca:

„Od początku czerwca 2023 r. traktujemy domenę .AI jako domenę gTLD w wyszukiwarce Google, więc tak, możesz jej używać do globalnego pozycjonowania!”

Więcej: https://www.searchenginejournal.com/dot-ai-domains-for-seo/492758/#close


Linki do autorytatywnych witryn a SEO


John Muller skonfrontował się ostatnio z tematem, dotyczącym umieszczania linków do popularnych witryn na stronach internetowych. W trakcie trwającego eventu na subreddicie r/SEO, gdzie eksperci wymieniają się pomysłami i spostrzeżeniami na temat najnowszych osiągnięć w swojej branży, Muller wyjaśnił, że zdobywanie linków do stron, takich, jak chociażby Wikipedia, nie wpływa w znaczący sposób na ranking danej domeny w wyszukiwarce Google. 

Użytkownik, który uczestniczył w wydarzeniu, zadał następujące pytanie, dotyczące SEO:

„Czy link z mniejszej witryny do popularnej witryny o wysokim autorytecie, takiej, jak Wikipedia lub CNN, może wpłynąć na ranking wyszukiwania mniejszej witryny?”.

Osoba ta chciała wiedzieć, czy wyszukiwarki internetowe postrzegają daną małą witrynę, jako bardziej wiarygodną, gdy zawiera linki do dobrze znanych, autorytatywnych stron internetowych.

Na to pytanie John Mueller odpowiedział w zwięzły sposób:

„Nic się nie dzieje. Dlaczego powinno?”.

Dodatkowo zasugerował, że od wielu lat panuje takie błędne przekonanie wśród specjalistów SEO. Mueller nie poprzestał jednak na takim tłumaczeniu i zilustrował swój punkt widzenia dodatkowym przykładem:

„Oto moja strona partnerska poświęcona torebkom – a tutaj link do CNN i Wikipedii, proszę, traktuj mnie teraz poważnie, dobrze?”

Głównym punktem odpowiedzi Muellera jest to, że to właśnie trafność oraz użyteczność dla użytkowników powinny być brane pod uwagę w pierwszej kolejności, gdy kierujemy się wyborem dodawania na stronę linków wychodzących.


W obszarze PPC jak zawsze wiele nowości. Jedną ze zmian jest m.in. to, że Google nie będzie już obsługiwać list podobnych odbiorców. 1 sierpnia zostały one usunięte ze wszystkich grup reklam i kampanii. Marki, które korzystały z nich w swoich działaniach, nie powinny się jednak martwić – Google zastąpi je rozwiązaniami, wspieranymi przez AI, takimi jak np. kierowanie zoptymalizowane.


Zmiany w funkcjonowaniu sklepów na Facebooku i Instagramie


Meta  już wcześniej zapowiadała zmiany dotyczące funkcjonowania sklepów w różnych regionach, a 10 sierpnia zakończy obsługę sklepów bez włączonej funkcji „finalizacja zakupu na Facebooku lub Instagramie”. Zasada ta nie będzie dotyczyć 21. krajów, jednak wśród nich nie znajdziemy Polski. Lokalizacja sklepu będzie określana na podstawie powiązanego z nim konta handlowego.

Więcej: https://www.facebook.com/business/help/623552069600842


Google Ads nie będzie już obsługiwać funkcji „Podobni odbiorcy”


W dniu 1 sierpnia listy podobnych odbiorców zostały całkowicie usunięte ze wszystkich grup reklam i kampanii. Wciąż mamy jednak dostęp do historycznych raportów, dotyczących tego segmentu z wcześniejszych kampanii. Google zastępuje listy podobnych odbiorców rozwiązaniami opartymi na AI, takimi jak: kierowanie zoptymalizowane, poszerzenie zasięgu wśród odbiorców i inteligentne określanie stawek, które pozwalają korzystać z własnych danych i optymalizować działania pod kątem celów biznesowych.

Więcej: https://support.google.com/google-ads/answer/12463119?hl=pl


Dodawanie informacji o obsłudze klienta do Merchant Center


W Google Merchant Center pojawiła się już karta „Obsługa klienta”. Pozwala ona na dodanie takich informacji o firmie, jak m.in. numer telefonu, adres e-mail czy adres URL strony internetowej obsługi klienta. Jest również możliwość włączenia opcji "Dostępna pomoc na czacie na żywo" czy "Dostępna pomoc bota na czacie”, jeśli firma obsługuje te funkcje.

Więcej: https://support.google.com/merchants/answer/13661344?hl=pl


Podsumowanie


Świat digital marketingu rozwija się bardzo dynamicznie. By wiedzieć, z jakich rozwiązań warto korzystać, celem rozwoju własnego e-biznesu, należy stale śledzić aktualne trendy. Lektura prasówki to jeden ze sposobów na to, by być na bieżąco i pogłębić wiedzę, wspomagającą budowę przewagi rynkowej. Już teraz zapraszamy do lektury kolejnego wydania prasówki, którą regularnie publikujemy na naszej stronie internetowej.

Zespół Ideo Force
AUTOR
tel.+48 17 860 09 59
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 3.8 na podstawie 4 ocen

Inne wpisy