Trendy w branży social media. Podsumowanie 2022 roku i prognozy na 2023

Social media to obszar, w którym trendy często są wyznaczane przez użytkowników. To właśnie ich zachowanie generuje zmiany i sprawia, że na platformach pojawia się wiele nowości. Jak było w 2022 roku i jakie są prognozy na przyszłość?
9 stycznia 2023

Zapytaliśmy nasze specjalistki ds. social media, jak minął ostatni rok w branży oraz, co może wydarzyć się w najbliższych miesiącach. Wiele wskazuje na to, że duże znaczenie może mieć coraz częstsze wykorzystywanie narzędzi, bazujących na AI (te mogą w znacznym stopniu usprawnić, chociażby proces tworzenia treści). Na pytania dotyczące wyzwań, trendów i nowości, które już wkrótce mogą pojawić się w obszarze social media, odpowiedziały:

Elżbieta Chabko, Social Media Specialist, Ideo Force

Największe wyzwania dla promocji e-commerce w 2022 roku (w kontekście social media)?

2022 rok był  pełen wielu ważnych wydarzeń, które wpłynęły zarówno na treści publikowane w social media, jak i na całą komunikację w Internecie. Duży wpływ na rodzaj publikowanych treści, czy akcje organizowane w mediach społecznościowych miała m.in. trudna sytuacja geopolityczna w Ukrainie.. Byliśmy świadkami nie tylko pozytywnych akcji organizowanych w celu pomocy, ale też negatywnych zdarzeń, mających na celu dezinformację, a nawet hejt w stosunku do pomocy niesionej dla Ukrainy.

Moderując komentarze czy publikując treści, trzeba było się z tym zmierzyć. Na szczęście również dzięki publikacjom w social media: na grupach i fanpage’ach wiele osób oraz zwierzaków z terenów ogarniętych konfliktem mogło uzyskać pomoc. Uważam, że przygotowanie odpowiednich treści związanych z tą tematyką było kluczowe i ważne, nie tylko w kontekście budowania wizerunku marek, ale również z perspektywy zwykłej, ludzkiej chęci wsparcia naszych sąsiadów.

3 słowa, z którymi będą Ci się kojarzyć social media, w odniesieniu do 2022 roku? I dlaczego akurat z takimi?

Gdybym miała opisać 2022 rok w social media, za pomocą 3 określeń, byłyby to zdecydowanie:  Influencer Marketing, Musk oraz treści video.

Myślę, że ostatnie miesiące były swego rodzaju lekcją dla influencerów i marek, dotyczącą tego, że wiarygodność i szczerość jest najważniejsza, nawet jeśli oznacza przyznanie się do błędu. Wielu influencerów na Instagramie niestety nie oznaczało płatnych współprac, przez co  pod ich wpisami  można było zauważyć negatywne opinie, a tym samym pojawiał się spadek zasięgów i liczby obserwujących osób, które zwyczajnie przestały im ufać. W tej dziedzinie nie obyło się również bez wpadek marek, które po konstruktywnej krytyce swoich produktów przez influencerów nie potrafiły przyznać się do błędu, a tym samym traciły wiarygodność.

Musk kontra Twitter to chyba jeden z najgorętszych tematów, który wciąż eskaluje i zaskakuje. Odejście kluczowych pracowników, kwestie dotyczące weryfikacji profili, a nawet działania zakrawające na ograniczenie wolności słowa, destabilizują całego Twittera, który przecież jest niezwykle ważnym medium przekazywania informacji. Dalsze losy platformy stoją pod znakiem zapytania i zapewne będzie to również ważny case w 2023 roku.

Treści video opanowały SM. Krótkie filmiki pokochaliśmy na TikToku, Instagramie, Facebooku i YouTube. Jest to ogromny trend, na który stawiają również same portale społecznościowe - Instagram już każdą treść video publikowaną w poście, traktuje jako reels, a nowe opcje i funkcjonalności często dotyczą właśnie tego typu multimediów. Coraz więcej osób oraz marek otwiera się na ten format, więc z pewnością jego popularność nie skończy się w tym roku.

Największe wyzwanie dla promocji firm w mediach społecznościowych - prognozy na 2023 rok

Wśród wyzwań, jakie mogą pojawić się w 2023 roku, warto wyróżnić coraz szersze możliwości wykorzystania VR w publikacjach i prezentacji produktów w social media. Metaverse będzie miało coraz większe znaczenie, a użytkownicy pragnący nowych doświadczeń, chętnie skorzystają z nowych funkcjonalności wirtualnej rzeczywistości.

Zdecydowanie istotną rolę będzie w dalszym ciągu odgrywać budowanie zaufania i autentyczności poprzez treści tworzone przez użytkowników. Marki, które już uwzględniają tego typu treści, notują wzrost liczby osób, które chętniej powracają do ich publikacji. Wielu użytkowników, jest skłonnych podjąć decyzje zakupowe częściej na podstawie organicznej treści opublikowanej przez użytkownika, niż po obejrzeniu reklamy sponsorowanej. Również coraz szersze wykorzystanie, coraz lepiej działającej AI w komunikacji może być interesującym zjawiskiem, które czeka nas w nadchodzącym roku.

Sylwia Stachura, Senior Social Media Specialist, Ideo Force

Jakie trendy obowiązywały w mediach społecznościowych w 2022 roku, a jakie rysują się na przyszły rok?

Miniony rok minął przede wszystkim pod znakiem video. Krótkie filmiki na TikToku, reelsy, czy shortsy zdominowały kanały społecznościowe. Użytkownicy mediów społecznościowych pokochali tę formę przede wszystkim za szybkość i trafność przekazu oraz różnorodność tematyczną.

Co przyniosą kolejne miesiące? W dalszym ciągu, video content będzie odgrywał ogromną rolę niemal na każdej platformie społecznościowej. Rosnącą popularnością będą cieszyć się także materiały, w których dominuje autentyczność i szczerość. Użytkownicy social media coraz częściej odchodzić będą od perfekcyjnych zdjęć i grafik, idealnie wyreżyserowanych kadrów i wszelkich filtrów, zakłamujących rzeczywistość. Do listy dodałabym również social commerce oraz wzrost zainteresowania „małymi influcenerami”, którzy niewątpliwie odgrywają coraz większą rolę w marketingu.

Jakie było wydarzenie roku w branży mediów społecznościowych?

Niewątpliwie wydarzeniem roku 2022 był zakup Twittera przez Elona Muska. O sytuacji wręcz huczało zarówno w mediach społecznościowych, jak i w tradycyjnych środkach przekazu. Zaskakujący dla wszystkich był nie tylko sam fakt zakupu, ale i decyzje podejmowane przez Muska, który tuż po przejęciu Twittera zwolnił część dyrektorów oraz menadżerów firmy. 

Elon Musk wielokrotnie krytykował platformę za jej działania. Przejęcie Twittera motywował jego „uzdrowieniem” i większą wolnością słowa. Pierwszym krokiem ku temu było przywrócenie w serwisie konta Donalda Trumpa, oskarżonego o podżeganie w swoich wpisach do przemocy.

Jak rzeczywiście będzie wyglądał Twitter w „rękach” jednego z najbogatszych ludzi na świecie? Zobaczymy.

Influencer marketing - prognozy na 2023 rok

W 2023 roku największą popularnością wśród marketingowców będą cieszyły się konta mikroinfluencerów. To właśnie z influencami o mniejszych zasięgach, marki będą chciały podejmować współpracę w mediach społecznościowych. Takie podejście wynika przede wszystkim z chęci dotarcia do konkretnej grupy docelowej, nacisku na naturalny, niewymuszony przekaz i prawdziwą relację z odbiorcami. Jak długo taki trend się utrzyma? Czas pokaże.

Gabriela Turzyńska, Senior Social Media Specialist, Ideo Force

Co było największym zaskoczeniem minionego roku, z perspektywy mediów społecznościowych?

Prężnie rozwijający się świat AI. Sztuczna inteligencja, a właściwie jej możliwości to coś, co zaskoczyło wielu. Szczególnie pod koniec 2022 roku. Już od dawna wiadomo, jak wiele ona potrafi, ale dopiero teraz duża  część osób przekonała się o sile SI w praktyce. Jednym z większych odkryć była tutaj zarówno AI, która przerabia zdjęcia i tworzy całkowicie inne, abstrakcyjne dzieła, jak i również ChatGPT.

O AI ChatGPT można było przeczytać na wielu portalach i forach dyskusyjnych. Wszystko przez to, co to narzędzie potrafi. To niezwykły czatbot ze sztuczną inteligencją, który pozwala zapytać niemalże o wszystko. Potrafi pisać zarówno skrypty, jak i tworzyć merytoryczne artykuły oraz notatki na dowolnie wybrany temat.

Jaki był sukces lub porażka roku 2022 w social media?

Sukces: TikTok - a właściwie jego prężny rozwój i ekspansja na międzynarodowym rynku. To platforma, która okazała się strzałem w 10. Początkowo uważany za aplikację dla dzieci, dziś przyciąga tłumy osób, w niemalże każdym wieku. Co ciekawe dla marketingowców to jedno z większych odkryć w kontekście promocji marki i zwiększania jej rozpoznawalności na rynku. Niekiedy zdarza się, że to właśnie TikTok wyznacza obecne trendy w Internecie, a promocja na tej platformie może dać początek wielkiemu sukcesowi. Niestety ten kij ma dwa końce. Tak samo, jak łatwo aplikacja może pomóc marce wejść na szczyt, tak samo może jej też zaszkodzić. Wiele marek przekonało się o tym bardzo szybko, gdy nieprzemyślane kampanie wywoływały negatywne efekty.

Porażka: Jednym zdaniem - przejęcie Twittera przez Elona Muska.
Subiektywnie uważam, że całe przedsięwzięcie nie było zbyt dobrym posunięciem, a właściwie to, co działo się już po samym zakupie platformy. Myślę tutaj m.in. o:

  • Znaczku weryfikacji, który mógł mieć każdy (także fałszywe konta). Już kilka godzin po wprowadzeniu nowości, można było zobaczyć, jak wielu oszustów zaczęło funkcjonować na platformie.
  • Rezygnacji wielu marek i znanych osób z wykorzystywania Twittera, jako medium.
  • Ignorancji i lekceważącym stosunku właściciela marki do błędów, które pojawiły się na platformie i mogą się pojawić w przyszłości.

Jako drugą porażkę można wymienić świąteczną kampanię marki Balenciaga. Ukazano w niej dzieci trzymające torebki „misie” w kontrowersyjnych „strojach”. Przez tą kampanię wielu konsumentów i odbiorców posunęło się do radykalnych kroków, takich jak niszczenie i wyrzucanie produktów marki. A pozostali całkowicie odsunęli się od powiązań z marką, czy nawet weszli w aktywną polemikę o niechlubnym zachowaniu.

Social commerce w 2023 roku - prognozy

Social commerce w #2023 zdecydowanie stanie przed wielkim wyzwaniem, jakim jest dopasowanie się do dojrzewającego pokolenia „Z”. Niestety wiele osób nie zdaje sobie sprawy jak „inne” podejście, ma ta generacja od pozostałych. To właśnie oni wkraczają w świat i próbują go zrewolucjonizować. To oni budują i tworzą trendy. Jeśli chcemy przetrwać na rynku, musimy zrozumieć ich świat.

Autentyczność to jednocześnie prognoza i wyzwanie przed wszystkimi, którzy śmiałym krokiem wejdą w 2023 rok. Pojęcie istotne, ale dla wielu bardzo trudne. Przełamywanie tabu i stereotypów, wychodzenie poza szereg. To kolejna odpowiedź na to, do czego dąży pokolenie „Z”. „Starzy wyjadacze” Internetu mogą mieć dość spory problem, aby wyjść ze swojej strefy komfortu i pokazać swoją markę taką, jaką jest naprawdę. Klasyczne i nudne kampanie reklamowe, sztampowe podejście do tworzenia wizerunku marki - to już nie działa.

Podsumowanie

Rok #2022 w social media był pełen wydarzeń, które wpłynęły na zmiany w tym obszarze e-marketingu. Nowości pojawiły się m.in. po przejęciu Twittera przez Elona Muska. Był to jeden z głównych tematów w ostatnich miesiącach i wiele wskazuje na to, że w przyszłości zmiany na Twitterze, także będą miały istotny wpływ na funkcjonowanie marek w obrębie tej platformy społecznościowej. Z prognoz na 2023 rok wynika również, że duży wpływ na social media będzie mieć AI. Korzystanie z narzędzi takich, jak chociażby ChatGPT będzie ułatwieniem dla marek oraz specjalistów, tworzących treści przeznaczone do publikacji w mediach społecznościowych. W najbliższych miesiącach prawdopodobnie będzie można zaobserwować także rozwój contentu video, gdyż format ten cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród użytkowników. Wszystko wskazuje na to, że popularność reelsów, czy klipów na TikToku wciąż będzie rosła.

Zespół Ideo Force
AUTOR
tel.+48 17 860 09 59
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 5 ocen

Inne wpisy