Relacja z Festiwalu SEO 2019

Festiwal SEO to jedno z najważniejszych eventów organizowanych dla branży SEO i e-commerce. Wiele inspiracji, wiedzy i nowych znajomości... Uwielbiamy to, więc nie mogło nas tam zabraknąć. Co dokładnie na nas czekało w Katowicach? Zobaczcie sami.
3 lipca 2019

10 maja 2019 roku odbyła się 7 edycja Festiwalu SEO. Wraz z innymi specjalistami SEO i branży e-commerce zgromadziliśmy się w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach aby wysłuchać ciekawych prelekcji i case’ów dotyczących pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych.

Na scenie mieliśmy okazję zobaczyć prelegentów znanych zarówno w Polsce jak i zagranicą. Oto krótkie podsumowanie:

Jako pierwszy wystąpił Benedykt Protasiuk z prezentacją pod tytułem: “Ghost” – wpływ usuniętych linków na pozycję w wynikach wyszukiwania.

benedykt protasiuk festiwal seo

Podczas swojej prelekcji Benedykt przedstawił wyniki testów dotyczących wpływu usuniętych linków na stronę. Przeprowadzony eksperyment miał na celu udowodnić, że linki które zostały usunięte nadal przekazują moc stronie. Swoje badania opierał na istniejącej już i pozycjonowanej witrynie, domenach, które optymalizowane były pod kątem zapytań, które nie dają wyników oraz na domenach z rynku wtórnego.

Wnioski:

  • Pozycja domen po zdjęciu linków spadła
  • Domeny linkowane historycznie pomimo spadków były nad domenami “nie linkowanymi”
  • Potrzeba więcej czasu

Warto wspomnieć, że eksperyment nadal jest w toku, a my jesteśmy ciekawi ostatecznych wyników.

Po przemówieniu Benedykta na scenę wkroczył Łukasz Suchy z prezentacją „Link building za piątaka”.

festiwal-seo

Ta prezentacja również dotyczyła pewnego eksperymentu. Łukasz postanowił sprawdzić, jak stare metody pozyskiwania linków (które są raczej niskiej jakości) działają na witrynę. Eksperyment polegał na zakupie różnych pakietów linków (katalogi, fora, profile, precle itp.) dla kilku domen. Okazało się, że pozyskiwanie linków tanim kosztem nadal przynosi jakieś efekty. Nie są one oczywiście spektakularne, ale dla niektórych domen mogliśmy zauważyć wzrosty pozycji wybranych fraz. Co więcej, żadna przedstawiona w eksperymencie domena nie dostała kary od Google.

Jako trzeci na scenę wszedł Piotr Michalak „Nieoczywiste sposoby budowania ruchu organicznego w e-commerce.”

michalak festiwal seo

Piotr omówił oczywiste jakby się mogło wydawać sposoby pozycjonowania, ale często zapominane. Dowiedzieliśmy się między innymi, że czasami warto podejść nieco inaczej do analizy fraz kluczowych. Tezą Piotra jest to, że liczy się przede wszystkim wiedza o samym użytkowniku oraz o jego działaniach wyszukiwarce. Temat zbudowany został na przykładzie branży motoryzacyjnej. W prezentacji przedstawione zostały wady i zalety poszczególnych rozwiązań.

Dla ciekawych jak wygląda SEO na zagranicznych rynkach również znalazło się coś ciekawego. Mateusz Dela opowiedział na temat: Linkbuilding w Niemczech – fakty i mity

michał dela festiwal seo

Mateusz, na podstawie swojego doświadczenia omówił fakty i mity dotyczące pozycjonowania stron internetowych w Niemczech. Przedstawił w swojej prezentacji 15 konkretnych zagadnień, dzięki którym mogliśmy porównać rynek SEO w Polsce do rynku niemieckiego. Dowiedzieliśmy się między innymi, że linki z Polski nie działają w Niemczech, marketing szeptany u naszych sąsiadów wygląda nieco inaczej, Niemcy nie zwracają uwagi na wskaźniki TF/CF ani nie budują zaplecz, a bardzo popularną metodą pozyskiwania linków są linki od partnerów biznesowych.

Artur Wojczal i Cezary Urbanowicz – „Jak szybko i skutecznie przetwarzać i analizować dane z Google Search Console?”

artur wojczal festiwal seo

Artur i Cezary zaprezentowali wtyczkę Supermetrics, która służy do tworzenia przejrzystych i intuicyjnych raportów. W swoim przykładzie pokazali nam, jak można z łatwością zintegrować narzędzie Google Search Console z Supermetrics i zestawiać ważne w procesie pozycjonowania dane.

Kolejnym prelegentem był Tomasz Stopka, „3 godziny dziennie z pewnym blogiem technologicznym”

tomasz-stopka

Tomasz w swojej prezentacji pokazał, że nie zawsze proces pozycjonowania strony przebiega tak jak byśmy chcieli. Na przykładzie bloga technologicznego, któremu tak jak w temacie prezentacji, poświęcał 3 godziny dziennie, przedstawił nam historię współpracy z właścicielami strony. Morał, który nam przedstawił jest chyba każdemu seowcowi dobrze znany – nie zawsze jest tak kolorowo, jakbyśmy tego chcieli, ale w żadnym wypadku nie można się poddawać.:) Przede wszystkim nie warto podejmować nerwowych ruchów i trzeba robić dalej swoje.

Siódmym z dwunastu prelegentów był Jakub Makaruk – „Zmiany w SEO przez pryzmat 15 lat Forum PiO”.

Jakub Makaruk - seo

Jakub Makaruk – jeden z założycieli forum PiO zaprezentował nam historię zarówno polskiego SEO jak i samego forum. Dla „młodych seowców” była to spora dawka informacji o tym jak wyglądało SEO przed wprowadzeniem algorytmów, natomiast dla tych „starszych”, sporka dawka nostalgii i wspomnień. Jakub w swoim wystąpieniu przedstawił (z niemałą dawką humoru) dawne metody pozyskiwania linków i po krótce opowiedział o tym jak kiedyś wyglądało „robienie SEO”.

Grzegorz Strzelec – „Bo Ty nie wiesz, a ja wiem, jak rozmawiać trzeba z… SEOwcem”

festiwal seo

Grzegorz w bardzo nietypowy, oryginalny sposób przedstawił „dekalog SEO”. W prezentacji zawarte zostały 10 przykazań, wraz z krótkimi „psalmami”, które dotyczyć miały 10 zasad współpracy seowca z klientem. Podczas swojej prelekcji Grzegorz zwrócił uwagę na to,  że o SEO nie można zapominać podczas tworzenia strony – proces ten powinien być obecny w zasadzie od samego początku. Wyjaśnił tez, że brak konsultacji klienta z seowcem w sprawie zmian na stronie, jest bardzo opłakany w skutkach.

Wśród prelegentów byli również obcokrajowcy. Wśród nich Victoria Olsina – “How Blockchain Will Impact Search Marketing?”. 

festiwal seo katowice

Victoria to jedyna kobieca postać pośród wszystkich prelegentów tegorocznego Festiwalu. Prezentacja Victorii odbyła się w języku angielskim, a podczas jej trwania dowiedzieliśmy się czym jest Blockchain. Poznaliśmy nie tylko definicję ale także rozwiązania, które w przyszłości mogą zmienić zupełnie branżę e-commerce.

Na temat „Czarny Piątek jest w piątek” mówił Michał Barczyk.

barczyk festiwal seo

przedsawił case – study dotyczący sklepu X-Kom i Czarnego Piątku. Prezentacja poświęcona była nie tylko SEO, ale także szeroko pojętemu tematowi marketingu internetowego i RTM. Na przykładzie własnej firmy, Michał pokazał jak ważne jest planowanie działań z odpowiednim wyprzedzeniem.

Łukasz Żelezny – „SEO i praca z klientem. Niech Twój klient będzie ambasadorem Twoich usług”.

Festiwal SEO

Łukasz Żelezny podzielił podczas swojej prezentacji podzielił się z nami sześcioma wskazówkami jak budować dobre relacje z klientem. Dowiedzieliśmy się między innymi jak pozyskać klienta, jak dobrze przygotować ofertę, jak ważne jest nakreślenie planu działania i jakich klientów unikać.

Konferencję zakończył Artur Strzelecki z tematem „Pozyskiwanie ruchu organicznego w sklepie internetowym”, który na przykładzie sklepu babyland.pl przedstawił skuteczne sposoby pozyskiwania ruchu organicznego, dla witryn poświęconych tematyce dziecięcej i nie tylko.