10 najlepszych praktyk UX (User Experience) dla branży turystycznej

UX łączy Web Design z elementami takich dziedzin, jak psychologia poznawcza, storytelling oraz specjalistyczna wiedza z dziedziny marketingu.
29 czerwca 2022

Celem wdrożenia do e-commerce działań z zakresu User Experience (UX)  jest uzyskanie maksymalnej intuicyjności, funkcjonalności oraz użyteczność witryny internetowej dla użytkowników, którzy ją odwiedzają.

Spis treści:

  1. Intuicyjna nawigacja
  2. Zdjęcia: pobudzenie wyobraźni za pomocą obrazów
  3. Pasek postępu
  4. Interaktywna mapa: dojazd i lokalizacja
  5. Interaktywny kalendarz
  6. Język, który odwołuje się do zmysłów
  7. Recenzje i oceny użytkowników
  8. Proste formularze
  9. Porównywarka ofert
  10. Wersja mobilna: dostosowanie prezentacji treści na różnych urządzeniach
  11. Streszczenie 
  12. Podsumowanie

Jak uzyskać pożądany efekt stosując najlepsze praktyki UX w branży turystycznej?

Intuicyjna nawigacja

Możliwość prostego i intuicyjnego nawigowania po stronie jest kluczowa dla użytkowników. Łatwa nawigacja to taka, w której każdy kolejny krok procesu jest naturalnym następstwem poprzedniego. Użytkownik powinien dokładnie wiedzieć, na jakim etapie się znajduje i jakie są możliwości jego interakcji z witryną. Za przykład może posłużyć tutaj strona Booking.com. Poszczególne kategorie są na niej wyraźnie zaznaczone, jest intuicyjna i przejrzysta, zaś informacja o średniej cenie w danej destynacji pozwala użytkownikom na dokonanie wyboru zgodnego z ich budżetem. Takie rozwiązanie jest bardzo wygodne, gdyż nie wymusza na użytkowniku wchodzenia w długie ścieżki poszukiwań.

Źródło: booking.com

Źródło: booking.com

Zdjęcia: pobudzenie wyobraźni za pomocą obrazów

U większości ludzi wzrok jest dominującym zmysłem, z pomocą którego kreują swoje wyobrażenia o świecie. Znane wszystkim przysłowie „jak Cię widzą, tak Cię piszą” sprawdza się szczególnie dobrze w odniesieniu do witryn internetowych.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

W ich przypadku, szczególnie ważne jest odpowiednie wyeksponowanie atrakcyjnych elementów wizualnych na stronie głównej. Taki krok pozwoli użytkownikom poczuć pozytywne emocje związane z wakacjami i natychmiast przenieść się wyobraźnią w malownicze miejsca, już przy pierwszym kontakcie z serwisem.

Mimo, że wiele witryn korzysta z darmowych tzw. stockowych zdjęć, to warto postawić na realne fotografie.

Zwiększy to autentyczność, a tym samym poziom zaangażowania odbiorców, dzięki łatwiejszej identyfikacji. Jednym z przykładów jest tutaj portal Nocowanie.pl.

Źródło: nocowanie.pl.

Pasek postępu

W celu ułatwienia użytkownikowi przebiegu procesu, jakim jest dokonanie rezerwacji hotelowej, albo zakup biletu lotniczego, projektuje się intuicyjne paski postępu. Z punktu widzenia UX, dobrą praktyką jest informowanie użytkownika o miejscu, w jakim się znajduje oraz o stanie „systemu”. Witryna ryanair.com daje przykład prawidłowo zaprojektowanego narzędzia do monitorowania postępu. Udostępnia ono użytkownikowi pełną informację o tym:

  • na jakim etapie procesu zakupowego się znajduje,
  • jakie etapy ukończył,
  • ile kroków ma jeszcze przed sobą.

Źródło: ryanair.com.

Interaktywna mapa: dojazd i lokalizacja

Interaktywna mapa, to niemalże obowiązkowe narzędzie na stronie z branży turystycznej. Umożliwia ona użytkownikom natychmiastową i dokładną lokalizację danej destynacji. Widok konkretnego miejsca na mapie, pozwala użytkownikowi na orientację i pobudza jego wyobraźnię. Dzięki takiej wizualizacji, odbiorca może łatwo określić m.in. odległość hotelu od plaży, co często jest jednym z kryteriów wyboru miejsca na urlop.

Zoptymalizujemy Twój e-commerce pod kątem UX, maksymalizując zyski!
Zapytaj o ofertę

 

Mapa powinna także zostać wzbogacona o cenne dla urlopowiczów informacje, takie jak wydarzenia kulturalne i inne atrakcje w miejscu lub w pobliżu docelowej lokalizacji. Ważnym aspektem map interaktywnych jest także możliwość włączenia nawigacji prowadzącej bezpośrednio do opisywanego miejsca.

Źródło: ryanair.com.

Interaktywny kalendarz

Interaktywny kalendarz ułatwia użytkownikom wybór najlepszej oferty ze względu na takie czynniki, jak data i cena. Dobry przykład odpowiedniego User Experience (UX) może stanowić witryna Skyscanner, która proponuje użytkownikom interaktywny kalendarz z opcją wyboru miesięcy, w których ceny biletów lotniczych są najniższe. Możemy tutaj oprzeć swoje działania projektowe na regule wzajemności. W myśl tej zasady, jeśli zaprezentujemy użytkownikom cenne z ich perspektywy informacje – otrzymamy od nich interakcje. Użytkownicy w swojej podświadomości będą wdzięczni za wartościowe treści, które znaleźli w witrynie.

Źródło: skyscanner.pl.

Język, który odwołuje się do zmysłów

Dobrze przemyślany copywriting to niezbędny element każdego UX. Właściwy dobór słów, może zarówno złagodzić niepokój odczuwany przez użytkownika przed podróżą, jak i obudzić w nim zew przygody, dzięki stosowaniu czasowników akcji.

Prawidłowo zaprojektowane treści na stronę z branży turystycznej zachęcają do przerwania codziennej rutyny, skłaniają do zmiany otoczenia i dokonania rezerwacji.

Odpowiednie teksty potęgują działanie selektywnie dobranych zdjęć. Warto o tym pamiętać i wzmacniać przekaz tam, gdzie tylko jest to możliwe. Portal eholiday.com.pl stawia na odpowiedni copywriting, przekazując użytkownikom atrakcyjny content.

Źródło: eholiday.com.pl.

Sprawdź również: Dlaczego warto postawić na skuteczny copywriting?

Recenzje i oceny użytkowników

Udostępniane w witrynie autentyczne historie, recenzje oraz wakacyjne wspomnienia osób, które skorzystały oferty - zwiększają zaangażowanie użytkowników. Dzieje się tak dzięki wrażeniu autentyczności oraz możliwości identyfikacji. W tym wypadku działa zasada społecznego dowodu słuszności - ludzie podejmują takie same decyzje, jak inni w tej samej sytuacji. Opinie użytkowników na stronie, mogą być nie tylko inspiracją, ale też pomocą. Dzięki empatii i zaangażowaniu, nowi użytkownicy mogą odnaleźć cząstkę siebie w przeżyciach innych osób i zachęceni, mogą zapragnąć doświadczyć podobnych wrażeń.

Źródło: booking.com.

Proste formularze

Liczba informacji, których musi udzielić użytkownik w procesie rezerwacji, powinna być jak najniższa. Warto ograniczać liczbę pól w formularzach do niezbędnego minimum. Jest to szczególne ważne w przypadku, gdy użytkownik już podjął decyzję i chce skorzystać z oferty danej firmy. Należy łagodnie przeprowadzić go przez proces finalizacji, bez zbędnych formalności, które mogą negatywnie wpłynąć na ostateczną decyzję. 

Porównywarka ofert

Interaktywne porównywarki ofert turystycznych to narzędzie, które wychodzi naprzeciw potrzebom użytkownika. Stosuje się je na stronach z dobrze przemyślanym User Experience (UX). Możliwość porównania ofert, w celu wyboru najbardziej atrakcyjnej opcji dla użytkownika, ułatwia i przyspiesza proces decyzyjny. Porównywarka powinna być możliwie najprostsza i intuicyjna. Wspominana już wyżej witryna Booking.com, wdrożyła tę funkcjonalność w sposób godny naśladowania.

Źródło: travelist.pl.

Wersja mobilna: dostosowanie prezentacji treści na różnych urządzeniach

Optymalizacja treści na wszystkich urządzeniach powinna być standardem. Liczba użytkowników dokonujących transakcji za pomocą urządzeń mobilnych ciągle rośnie. Aby dopasować stronę do tego trendu warto:

  • zoptymalizować witrynę za pomocą najlepszych praktyk User Experience (UX),
  • zadbać o odpowiednią wielkość tekstów,
  • powiększyć przyciski i ułatwić użytkownikom dokonywanie rezerwacji oraz kupno biletów itp.

Źródło: booking.com.

Streszczenie 

  • Celem wdrożenia do e-commerce działań z zakresu User Experience (UX) jest uzyskanie maksymalnie intuicyjnej i funkcjonalnej strony internetowej.
  • W branży turystycznej należy zadbać także o łatwą nawigację po stronie, dzięki której użytkownik będzie mógł bez problemu przejść przez proces rezerwacji np. hotelu lub biletu lotniczego.
  • Warto eksponować na stronie głównej atrakcyjne elementy wizualne (np. autentyczne fotografie), aby wzmacniać przekaz komunikatów i pobudzać wyobraźnię odbiorców.
  • Skuteczną praktyką jest stosowanie intuicyjnych pasków postępu, które będą jasno informować użytkownika np. o tym, na jakim etapie procesu rezerwacyjnego lub zakupowego się znajduje.
  • Dobrą praktyką jest stosowanie interaktywnych map, dzięki którym użytkownik będzie mógł łatwo zorientować się w terenie i sprawdzić np. to, w jakiej odległości od hotelu znajduje się plaża lub inne ważne dla niego miejsce.
  • W witrynach z branży turystycznej, warto udostępnić użytkownikom również narzędzie takie, jak interaktywny kalendarz. Można go stosować  m.in. do prezentowania informacji o tym, w jakich miesiącach bilety lotnicze są najtańsze.
  • Warto zainwestować w profesjonalny copywriting. Odpowiednio napisane treści mogą zachęcać użytkowników do dokonywania rezerwacji i wyjazdu na wakacje. Język powinien odwoływać się do zmysłów.
  • Podobnie, jak w wielu branżach, również w turystyce zastosowanie ma reguła społecznego dowodu słuszności. Kierując się jej zasadami, warto udostępniać na stronie opinie i recenzje użytkowników, którzy już skorzystali z oferty. Ich zdanie zazwyczaj jest istotne dla nowych klientów.
  • Strona powinna być łatwa w obsłudze dla użytkowników, stąd też warto stosować tzw. proste formularze.
  • Dobrym rozwiązaniem dla branży turystycznej, może być wdrożenie porównywarki ofert, która jest narzędziem cenionym przez użytkowników.
  • Warto zadbać o odpowiednią prezentację treści na wszystkich rodzajach urządzeń, tj. dopasować stronę do wersji mobilnej.

Podsumowanie

UX dla branży turystycznej stawia w centrum użytkownika, poszukującego atrakcyjnego wypoczynku oraz wrażeń, które na długo pozostaną w jego pamięci. Dobry User Experience (UX) umożliwia wręcz wirtualną podróż, stanowiącą przedsmak prawdziwych, ekscytujących wakacji. Dopasowanie strony do użytkownika i wprowadzenie narzędzi ułatwiających korzystanie z witryny, może przełożyć się na realizację celów biznesowych, takich jak np. wzrost sprzedaży usług. Warto stosować najlepsze praktyki UX dla branży turystycznej, aby wdrażać aktualne trendy i stworzyć stronę przyjazną użytkownikom.

Zespół Ideo Force
AUTOR
tel.+48 17 860 09 59
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 4 ocen

Inne wpisy