10 najlepszych praktyk UX w branży beauty

Dobry e-commerce, to łatwy e-commerce. Tak w skrócie można określić sklep internetowy, przyjazny dla użytkownika. Użytkownika, który będzie chętnie odwiedzał stronę i dokonywał ponownych zakupów.
20 czerwca 2022

Artykuł porusza aspekty, które leżą u podstaw użyteczności sklepów internetowych. Przygotowane zestawienie najlepszych praktyk UX (User Experience) dotyczy e-commerce z branży beauty.

Spis treści:

  1. Znaczenie UX w branży beauty 
  2. Zawsze i wszędzie wykorzystuj warianty
  3. Rozbudowane menu poziome
  4. Kategorie produktów, ważna sprawa
  5. Benefit, dowód uznania
  6. Pomocna wyszukiwarka
  7. Płatność tylko, że odroczona
  8. Cross-Selling/ Upselling
  9. Darmowa dostawa zawsze na czasie
  10. Newsletter
  11. Opinie konsumenckie
  12. Streszczenie
  13. Podsumowanie 

Znaczenie UX w branży Beauty

W Polsce kosmetyki stanowią 5 % produkcji unijnej. Na naszym rynku działają zarówno małe zakłady produkcyjne, jak i duże przedsiębiorstwa mające wsparcie kapitału zagranicznego. Znaczna liczba producentów w branży przekłada się na:

  • łatwą dostępność produktów,
  • obniżenie kosztów logistycznych,
  • szeroką ofertę asortymentu w e-sklepach.

Oprócz zalet krajowej produkcji kosmetyków, należy zwrócić uwagę także na związaną z tym kwestię,  jaką jest  większa konkurencja rynkowa i zaciekła walka cenowa pomiędzy poszczególnymi podmiotami. Szczególnie sklepy internetowe starają się kusić niską ceną, aby przyciągnąć użytkowników i zachęcić do zakupu.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Ale czy cena zawsze jest głównym czynnikiem decydującym o zakupie? Analizując strony wielu sklepów internetowych, jak również przeglądając różnego typu zestawienia, czy raporty e-commerce, można dojść do wniosku, że cena często nie jest na drugim lub nawet na trzecim miejscu ,jako czynnik decydujący o zakupie. Dobrze przemyślana strategia cenowa, wysoki poziom obsługi czy też wartościowa wiedza o nawykach i zachowaniu użytkowników, pozwoli podnieść rentowność firmy, bez konieczności ciągłego obniżania cen produktów, aby pokonać konkurencję. Czasami wystarczy kilka prostych kroków podnoszących wzrost satysfakcji użytkowników (potencjalnych klientów), które sprawią, że będą oni częściej odwiedzać stronę i polecać ją znajomym.

Warto poznać 10 dobrych praktyk dla e-commerce w branży beauty,  dzięki którym można osiągnąć zamierzone cele biznesowe.  

Zawsze i wszędzie wykorzystuj warianty

Jedną ze specyfikacji produktów kosmetycznych jest ich wariantowość. Jeden produkt np. szminka może być dostępna w kilkunastu różnych odcieniach.  Przy założeniu, że sklep posiada szeroką ofertę obejmującą produkty do makijażu, pielęgnacji twarzy i włosów oraz perfumy i inne kategorie, otrzymujemy tysiące wariantów, które muszą być łatwo dostępne dla użytkownika.

Tworząc kartę produktu, należy zawsze łączyć jego warianty, tak żeby przeglądając stronę produktową, można było wybrać wariant jednym kliknięciem.

W branży beauty, warto zastosować graficzną reprezentację wariantów kosmetyku, co ułatwi proces poszukiwania odpowiedniej rzeczy przez użytkownika.

Graficzna prezentacja wariantów danego produktu.

Żródło: https://mintishop.pl/pol_m_Trendy-_Makijaz_Neonowy-makijaz-14699.html.

Rozbudowane menu poziome

W większości e-commerce z branży beauty, standardem jest korzystanie z poziomego wielokolumnowego menu, które czasami nazywa się także „mega menu”.

Przeglądając produkty w niektórych e-drogeriach, można zauważyć, że liczba dostępnych produktów sięga nawet kilkuset tysięcy pozycji SKU (unikalnych kodów produktowych w sklepie internetowym).

Struktura menu może obejmować podział na kategorie produktowe, kolekcje, jak również osobno wyszczególnione przeznaczenie.

Tradycyjne menu jednokolumnowe, w tym przypadku znajdzie zastosowanie w wersji mobilnej sklepu, natomiast wersja dla desktopów lepiej będzie prezentowała się w układzie wielokolumnowym. Korzystanie z menu umożliwiającego jednoczesne wyświetlanie kilku kolumn, ma wiele zalet, takich jak m.in.:

  • możliwość prezentacji szerszej oferty sklepu,
  • łatwiejsza eksploracja serwisu, bez konieczności wykonywania nadmiarowych przejść w drzewie kategorii,
  • możliwość wygospodarowania dodatkowej przestrzeni, która może być przeznaczona np. na prezentację aktualnych promocji lub wybranych produktów w poszczególnych kategoriach głównych,
  • poprawa użyteczności sklepu, co przekłada się na wzrost zadowolenia użytkowników.

Menu z układem wielokolumnowym i wygospodarowanym miejscem na promocje.

Źródło: https://www.douglas.pl/pl.

Kategorie produktów, ważna sprawa

Intuicyjna i łatwa nawigacja, to jeden z kluczowych elementów dobrego User Experience (UX) w sklepie internetowym. Cyfrowa powierzchnia, którą  musimy zagospodarować, wymaga od nas dokładnej analizy całego asortymentu i odpowiedniej selekcji głównych kategorii, które będą kluczowe z biznesowego punktu widzenia e-commerce.

Dla produktów kosmetycznych dobrą praktyką jest tworzenie dodatkowych kategorii z subkategoriami, ze względu na przeznaczenie produktu np. zastosowanie czy rodzaj włosów.

W trakcie tworzenia struktury kategorii należy:

  • przeanalizować liczbę kategorii pierwszego rzędu,
  • dostosować je do profilu sklepu – aby nie doprowadzić do struktury odwróconej piramidy,
  • zachować ścisłą współpracę UX z SEO (Search Engine Optimization) i pamiętać o tym, aby użyteczność sklepu była równie ważna, jak odpowiednia widoczność serwisu.

Rozbudowana struktura kategorii w drogerii internetowej.

Źródło: https://www.ezebra.pl/.

Benefit, dowód uznania

Jedną z elementarnych zasad dobrego User Experience jest odpowiednie informowanie użytkownika o jego prawach i dodatkowych benefitach, jeśli dokona zakupu w naszym sklepie internetowym. Darmowa dostawa, bezpieczne zakupy czy wydłużony czas zwrotu można dzisiaj spotkać w większości sklepów e-commerce. Możliwość zwrotu produktu czy płatność online to prawa, które są powszechną wiedzą użytkowników. Mimo to warto je otwarcie komunikować. Przeprowadzone przez naszą agencję badania wykorzystujące testy A/B pokazały, że jasna deklaracja o przysługujących prawach z tytułu zakupów on-line, wpływa na wzrost konwersji.

Informacja dla użytkownika o benefitach jego prawach jako konsument.

Źródło: https://www.sephora.pl/p/flower-by-kenzo-lelixir---woda-perfumowana-P2305139.html.

Pomocna wyszukiwarka

Dynamiczny rozwój platform e-commerce, umożliwił także znaczne rozbudowanie mechanizmów wyszukiwania. Użytkownik, który trafi do sklepu internetowego, oczekuje możliwości szybkiego znalezienia konkretnego produktu.

Łatwość odszukania interesującej rzeczy, ma bardzo duży wpływ na użyteczność sklepu oraz poziom satysfakcji potencjalnego klienta.

Obecnie tradycyjne wyszukiwarki pełnotekstowe, nie dostarczają możliwości takich,  jak te oparte o wyszukiwanie semantyczne. W tym typie wyszukiwarek stosowane jest wyszukiwanie fasetowe oraz wsparcie NLP (programowania neurolingwistycznego). Przy doborze wyświetlania sugestii uwzględnia się również błędy i synonimy. Jednym z trendów, które będą coraz częściej wykorzystywane przez użytkowników, będzie stosowanie wyszukiwania głosowego.

Wyszukiwarka.

Źródło: https://www.rossmann.pl/kategoria/Serum-i-olejki,8661?Page=1&PageSize=24.

Płatność, tylko że odroczona

Rozwijając sklep internetowy, należy stale monitorować aktualne trendy i oczekiwania klientów. Dzięki prowadzonym badaniom Customer Experience oraz User Experience, możemy śledzić rozwiązania, które szybko zdobywają na popularności. Ważna jest obserwacja szczególnie tych, które w szybkim tempie zdobywają przychylność użytkowników. Jednym z takich rozwiązań jest ułatwienie dokonania zakupu z odroczoną płatnością. Forma płatności, która w Europie Zachodniej od kilku lat jest powszechnie stosowana, w Polsce zaczyna być dostępna już u większości operatorów płatniczych.

Możliwość odroczenia płatności zyskuje na popularności w branży e-commerce.

Źródło: https://www.ezebra.pl/pl/products/pielegnacja/pielegnacja-twarzy/kremy/equilibra-aloe-belleza-naturale-aloesowy-krem-nawilzajacy-do-twarzy-75ml-113783.html.

Cross-selling / Upselling

Każdy właściciel e-commerce chciałby sprzedawać więcej. Wzrost przychodu i maksymalizacja zysku, jest fundamentem rozwoju platformy sprzedażowej. Jednym z elementów, które mają wpływ na wzrost rentowności, jest wykorzystanie mechanizmów rekomendacji produktów. Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi, które umożliwiają implementację modułów z produktami rekomendowanymi, jak również komplementarnymi. Aktualnie wykorzystywane mechanizmy wsparte są złożonymi algorytmami, wykorzystaniem AI (Sztuczna Inteligencja) – które analizują zachowanie użytkownika i potrafią odpowiednio sklasyfikować intencje zakupowe, a nawet proponować odpowiednie produkty. Trafne sugestie cross-sellingowe, często wpływają na podniesienie wartości zamówienia. Użytkownicy chętnie korzystają z tego typu poleceń.

Zastosowanie modułu produktów rekomendowanych wpływa na wyższy AOV (średnia wartość koszyka).

Źródło: https://www.notino.pl/upselling/.

Darmowa dostawa zawsze na czasie

Kto nie lubi darmowej dostawy? W czasach dostaw smart, użytkownicy oczekują od sklepów darmowej wysyłki i szybkiego czasu realizacji. Prowadząc sklep z branży kosmetycznej, gdzie znaczna część produktów mieści się w przedziale cenowym od kilku do kilkudziesięciu złotych, trudno dodatkowo oferować bezpłatną wysyłkę.

Użytecznym rozwiązaniem będzie określenie dolnej kwoty zamówienia, od której można otrzymać darmową dostawę.

Komunikat o tym beneficie powinien znaleźć się na karcie produktu. Dodatkowo warto go umieścić także w górnej belce i/lub stopce. Żeby zachęcić użytkownika do skompletowania zamówienia z darmową dostawą, warto wykorzystać mechanizm na bieżąco obliczający i pokazujący wartość, jaka pozostała do uzyskania tej formy benefitu.

Informacja o bezpłatnej dostawie umieszczona na samej górze strony.

Źródło: https://drogeriapigment.pl/.

Newsletter

Na odbiór danej platformy ma wpływ wiele czynników, które w zależności od swojego przeznaczenia mogą w większym lub mniejszym stopniu oddziaływać na poziom zadowolenia użytkownika. To zaś przekłada się na całościowy obraz postrzegania serwisu przez klientów. Podczas prowadzenia audytu UX, analizujemy ruch i zachowania użytkowników powracających, stopień retencji oraz koszt pozyskania nowego użytkownika. Analizujemy także koszt pozyskania nowego zamówienia od użytkowników okazjonalnych oraz o wysokim stopniu lojalności.

Newsletter jest narzędziem, które niemal od zawsze towarzyszy platformom e-commerce. Mimo dużej popularności tego narzędzia, często formularze zapisu do list mailingowych nie są wystarczająco dobrze zaprojektowane. Ich przestrzeń nie jest dobrze zagospodarowana, a treść nie komunikuje wartości, jakie użytkownik może otrzymać, w związku z zapisem do newslettera.

Decydując się na budowanie bazy mailingowej, należy ustalić mikro i makro cele, jakie mają realizować poszczególne kampanie mailingowe. Istotnym elementem jest prowadzenie segmentacji użytkowników oraz dbanie o higienę bazy mailingowej. Dzięki temu, będziemy dostarczać treści do odpowiednich grup odbiorców i systematycznie budować pozytywny wizerunek marki.

Newsletter. Pokaż korzyści jakie daje zapisanie się do listy mailingowej.

Źródło: https://www.cocolita.pl.

Sprawdź:  na czym polega tworzenie newslettera?

Opinie konsumenckie

W branży beauty istotną rolę odgrywa mechanizm poleceń produktu. Użytkownicy, a w szczególności kobiety chętnie wymieniają się doświadczeniem i opinią o danym produkcie. Często też zwracają uwagę na recenzje, czy wideo-poradniki. Prowadząc własny sklep internetowy, warto wdrożyć działania, które będą zachęcały osoby kupujące produkty do podzielania się własną opinią. Pozyskane oceny będą budować zaufanie do produktu, jak również pozytywnie wpływać na postrzeganie sklepu przez użytkowników. Możliwość zostawienia opinii w postaci oceny lub komentarza ze zdjęciem, będzie czynnikiem mającym silny wpływ na wybór produktów, które dotychczas nie były znane użytkownikowi.

Żeby zachęcić konsumenta od pozostawienia opinii, można wykorzystać stronę główną, kartę produktu, jak również newsletter czy kanały social media. Należy pamiętać, aby pozyskane oceny i opinie były łatwo dostrzegalne podczas eksploracji serwisu. W przypadku karty produktu naturalnym miejscem umieszczenia informacji jest obszar nad linią zgięcia (above the fold).

Opinie konsumenckie o produkcie.

Źródło: https://www.hebe.pl/catrice-korektor-do-twarzy-015-5ml-000000000000306905.html.

Streszczenie 

  • Na polskim rynku występuje wiele e-sklepów działających w branży beauty. Warto więc wdrożyć dobre praktyki UX (User Experience) dla sektora kosmetycznego, aby móc efektywnie walczyć z konkurencją. Te same produkty kosmetyczne często występują w wielu wariantach.
  • Tworząc karty produktu, należy łączyć ze sobą poszczególne warianty tak, aby klient mógł wybrać je za pomocą jednego kliknięcia.
  • Warto stosować rozbudowane menu poziome, które ułatwia użytkownikom eksplorację serwisu i poprawia użyteczność sklepu.
  • Oferując produkty kosmetyczne, dobrze jest praktykować tworzenie dodatkowych kategorii z subkategoriami dotyczącymi przeznaczenia produktów, np. ze względu na rodzaj cery. 
  • Warto wprost informować klientów o przysługujących im benefitach, takich jak np. wydłużony zwrot. Badania pokazują, że dawanie jasnych komunikatów o prawach wynikających z robienia zakupów online, wpływa na wzrost konwersji.
  • Użytkownicy oczekują możliwości szybkiego odnalezienia kosmetyków w sklepie internetowym. Warto więc zaoferować im intuicyjną wyszukiwarkę.
  • Jedną z dobrych praktyk, może być wdrożenie możliwości dokonywania przez klientów odroczonych płatności.
  • Warto stosować w sklepie moduły produktów rekomendowanych. Dzięki nim klienci zyskają łatwiejszy przegląd oferty kosmetyków, którymi mogą być zainteresowani.
  • Dobrą praktyką jest określenie dolnej kwoty za zamówienie, po uzyskaniu której klient będzie mógł skorzystać z darmowej dostawy. 
  • Dobrze postawić na odpowiednio zaprojektowany newsletter, dzięki któremu można budować pozytywny wizerunek marki i trafić do pożądanej grupy docelowej.
  • Warto zachęcać konsumentów do pozostawiania w sklepie ocen produktów, gdyż często to właśnie na nich bazują nowi klienci. Recenzje i opinie kosmetyków powinny być łatwo dostrzegalne w trakcie eksploracji strony.

Podsumowanie

Przedstawione dobre praktyki UX dla branży beauty, można traktować jako wskazówki do udoskonalenia własnego e-commerce. Należy jednak pamiętać, że nie ma złotych rad, podobnie jak i jedynych słusznych praktyk, które w każdym e-sklepie przyniosą taki sam rezultat. Z tego też względu, ważnym elementem działań w e-commerce jest stałe monitorowanie, analizowanie i testowanie różnych rozwiązań. Dzięki analizie User Experience (UX), Customer Experience, prowadzeniu testów A/B czy zbieraniu informacji zwrotnych od klientów -  można znacznie usprawnić nawigację w sklepie internetowym. Zawsze należy wprowadzać te rozwiązania, które w pierwszej kolejności będą miały najbardziej istotne przełożenie na poprawę użyteczności sklepu. To z kolei będzie przekładać się na wzrost transakcji. Realia rynku pokazują, że jeśli sklep nie będzie wyróżniał się i zaspokajał co raz to większych wymagań użytkowników, będzie skazany na odpływ klientów do innych serwisów.

Paweł Kotowicz
AUTOR
Key Account Manager
tel.697 411 900
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 4 ocen

Inne wpisy