10 sposobów na optymalizację koszyka w e-commerce

Koszyk jest jednym z najważniejszych elementów w sklepie internetowym. By zadbać o jego funkcjonalność, należy zaprojektować go zgodnie z najlepszymi praktykami z obszaru UX. Oto 10. sposobów na optymalizację koszyka w e-commerce.
29 września 2023

Jedną z przyczyn notowania dużej liczby porzuconych koszyków w e-commerce, jest brak uwzględnienia prawidłowych wzorców z zakresu UX na etapie projektowania bądź też optymalizacji tego elementu strony internetowej. Część osób przywiązuje zbyt dużą uwagę do prezentacji wizualnej koszyka, w niewystarczającym stopniu skupiając się na jego funkcjonalności. Tymczasem brak optymalizacji koszyka pod kątem UX może utrudniać użytkownikom finalizację transakcji i spowodować sytuację, w której odwiedzający zaczną nagminnie porzucać koszyki i opuszczać stronę, tuż przed końcem zakupów.

Jak więc zoptymalizować koszyk zakupowy, zapewniając użytkownikom komfort i wygodę? Oto 10. sposobów z których warto skorzystać, by zadbać o ten element witryny.

Spis treści:

Zakupy bez rejestracji, jako gość: Czy e-sklep umożliwia zakupy bez tworzenia konta?

W tym przypadku doskonale sprawdza się znane powiedzenie, mówiące o tym, że każdy medal ma dwie strony. W pierwszym ujęciu na zakupy w e-sklepie warto spojrzeć z szerszej perspektywy. Otóż dzięki  temu, że użytkownik założy konto w serwisie, właściciel witryny będzie mógł pozyskać dane o kupującym. To da mu z kolei możliwość dostosowywania oferty do rzeczywistych potrzeb potencjalnego klienta, czy personalizowania komunikacji (np. wysyłania dedykowanych maili), celem utrzymania relacji, czy też wyświetlania mu trafniejszych reklam.

W drugim ujęciu warto spojrzeć na zakupy w e-sklepach ze strony użytkowników, którzy nie zawsze chcą zostawiać w nich swoje dane. Wolą dokonać szybkiego zakupu bez konieczności zakładania konta. Z perspektywy właściciela e-commerce, pozostawienie użytkownikowi wyboru związanego z koniecznością rejestracji, celem dokonania zakupów, może wpłynąć na zmniejszenie liczby porzucanych koszyków, przekładając się na wzrost konwersji. Zalety takiego rozwiązania są obustronne. Właściciel e-commerce zwiększa swoje zyski, a klient dokonuje zakupu, bez konieczności zakładania konta, co pozytywnie wpływa na jego doświadczenia

Źródło: https://wearmedicine.com.

Brak konieczności zakładania konta w celu dokonania zakupów, to tylko jedno z możliwych udogodnień. Powyższy przykład obrazuje także dodatkowe funkcjonalności, na których wprowadzenie zdecydowała się marka Medicine. E-sklep udostępnił użytkownikom opcje logowania za pomocą Facebooka lub Apple ID. Sporo esklepów daje też możliwość logowania za pomocą konta Google, z którego użytkownik korzysta w przeglądarce. Skraca to proces logowania, a  ponadto - przy okazji następnych zakupów, użytkownik może ponownie skorzystać tej opcji.

CTA - widoczne wezwanie do działania w koszyku

Jednym z dobrze widocznych elementów w koszyku zakupowym, powinno być CTA. Dlaczego to takie ważne? Zamieszczenie zrozumiałego dla użytkownika Call To Action, dokładnie wskazującego mu to, jaką akcję powinien podjąć, minimalizuje ryzyko pomyłki w trakcie przejścia ścieżki zakupowej. Tekst przycisku nie powinien generować u odbiorcy wątpliwości, dotyczących  tego, co powinien zrobić.

Źródło: https://www.x-kom.pl.

W powyższym przykładzie przycisk dobrze wyróżnia się na tle pozostałych elementów. Ponadto wykorzystany w nim tekst daje użytkownikowi sygnał wskazujący, na jakim etapie transakcji znajdzie się po kliknięciu guzika.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Dzięki właściwie zaprojektowanej nawigacji koszyka, zwiększa się prawdopodobieństwo konwersji. Warto więc zadbać o to, by użytkownik e-commerce nie miał wątpliwości w kontekście tego, co i gdzie kliknąć, żeby dokonać zakupu.

Czy klient może zmienić liczbę i inne właściwości produktów w koszyku?

Zgodnie z dobrymi praktykami wykorzystywanymi przy projektowaniu sklepów internetowych, użytkownik powinien mieć możliwość edytowania zamówienia na etapie koszyka zakupowego. Nie należy dopuścić do sytuacji, w której celem zmiany np. liczby produktów w koszyku, użytkownik musiałby opuścić koszyk, ponownie odnaleźć dany produkt i dokonać zmiany np. z poziomu karty produktu. Taka sytuacja wiązałaby się z wydłużeniem procesu składania zamówienia i z dużym prawdopodobieństwem, negatywnie wpłynęłaby także na doświadczenia kupującego. Warto więc zadbać o to, by użytkownik nie musiał wykonywać niepotrzebnych akcji.

Źródło: https://www.morele.net.

Sklep internetowy morele.net daje możliwość zwiększenia liczby produktów bezpośrednio w koszyku. Ponadto użytkownik już na etapie koszyka może zwiększyć czas gwarancji na wybrane przez siebie produkty.

Czy klient może łatwo usunąć produkty z koszyka?

Łatwe usunięcie produktu z koszyka powinno być jedną z podstawowych funkcji w e-commerce. Bywa tak, że klienci dodają do koszyka większą liczbę produktów tylko dla tego, by ich nie zgubić, a ostateczną decyzję podejmują dopiero na etapie zamówienia. Dlatego warto zadbać o możliwość usuwania pojedynczych lub tylko zaznaczonych produktów. Z tego typu praktyką także można spotkać się we wspomnianym już wcześniej e-sklepie, morele.net.

Źródło: https://www.morele.net.

Morele.net daje możliwość usunięcia z koszyka zaznaczonych produktów, wszystkich lub tylko pojedynczej rzeczy. Takie rozwiązanie sprzyja użytkownikom, którzy podejmują decyzje zakupowe później niż na etapie samego wyboru produktów.

Czy koszyk jest połączony z kontem użytkownika? Dostęp na wszystkich zalogowanych urządzeniach

To bardzo istotna kwestia, która pozytywnie wpływa na wrażenia użytkowników. Wyobraźmy sobie sytuację, w której użytkownik robi zakupy online, używając laptopa w swoim domu. Dodaje produkty do koszyka, ale z różnych powodów nie może dokończyć transakcji. Po pewnym czasie ponownie loguje się na swoje konto (tym razem, wykorzystując smartfon), ale jego koszyk zakupowy jest już pusty. W takiej sytuacji musi ponownie odnaleźć interesujące go produkty, dodać je do koszyka i dopiero dokonać zakupu. Co większość użytkowników zrobi w takiej sytuacji? Z dużą dozą pewności zrezygnuje z zakupów i prawdopodobnie, już więcej nie wróci do tego e-sklepu. Sytuacja wydaje się abstrakcyjna, ale w rzeczywistości taka nie jest. Wciąż istnieją sklepy internetowe, w których koszyk nie jest połączony z kontem użytkownika.

Czy koszyk jest dostosowany do urządzeń mobilnych?

Obecnie sporo osób dokonuje zakupów online, korzystając z urządzeń mobilnych. Dlatego jeśli e-commerce, a w efekcie koszyk zakupowy nie będzie „mobile friendly”, istnieje duże prawdopodobieństwo, że witryna straci znaczną część potencjalnego ruchu. Niedostosowanie koszyka do urządzeń mobilnych to poważny błąd, którego lepiej unikać. W tym momencie warto ponownie przyjrzeć się temu, jak wygląda koszyk w sklepie morele.net, który jest dobrze zoptymalizowany pod kątem użyteczności. Poniższe przykłady obrazują proces złożenia zamówienia z poziomu urządzeń mobilnych.  

Już w pierwszym kroku wszystkie opcje, istotne z perspektywy użytkowników są łatwo dostępne (wybór liczby, usunięcie z koszyka, dodatkowe opcje gwarancji). Do tego użytkownik z łatwością dostrzeże CTA, które kieruje do następnego kroku.

Użytkownik ponownie nie ma problemu z wyborem odpowiedniej dla siebie opcji. Może zalogować się przy pomocy utworzonego konta, Facebooka, Apple ID czy Google, kupić bez rejestracji lub utworzyć konto. Kolejny krok także jest intuicyjny.

Klient bez problemu podejmie odpowiednie działanie. Koszyk właściwie zaprojektowany i zoptymalizowany pod kątem urządzeń mobilnych, od razu wyświetla formularz do wypełnienia danych. Obszary, w których użytkownik ma wpisać potrzebne informacje, są dobrze widoczne, a ponadto wpisane w inputy podpowiedzi nie pozostawiają wątpliwości co do tego, jakie dane należy wpisać.

Czy e-commerce oferuje opcję darmowej dostawy?

Darmowa dostawa nierzadko jest decydującym czynnikiem przy dokonywaniu zakupów. Bywa też, że zachęca użytkowników do zwiększenia wartości koszyka zakupowego, ale nawet wykluczając te aspekty, dobrze jest zaoferować klientom opcję darmowej dostawy. Można to zrobić na 2  sposoby.  Pierwszy z nich to przedstawienie kupującemu kwoty, której brakuje mu do skorzystania z bezpłatnej wysyłki:

Źródło: https://beardman.pl/.

Ten sposób działa lepiej, w momencie, w którym do darmowej wysyłki brakuje stosunkowo niewielkiej kwoty. W poglądowym przykładzie wybrano losowy produkt, którego wartość nie przekracza 50 zł.  

Chcesz szybko i niskokosztowo poprawić użyteczność swojej strony?
Zapytaj o ofertę

 

Drugi ze sposobów to odbiór stacjonarny:

Źródło: https://www.mediaexpert.pl/.

Im więcej możliwości odbioru produktu, tym lepiej z perspektywy doświadczeń kupujących. Możliwość odebrania przesyłki w sklepie stacjonarnym, minimalizuje np. obawy kupującego, związane z tym, że kurier dostarczy produkty podczas jego nieobecności w domu. Najważniejsze jest jednak to, że opcja odbioru w sklepie stacjonarnym jest zazwyczaj darmowa, co może być istotne zwłaszcza w przypadku towarów o niskiej wartości.

Dostępne rodzaje płatności

Dobrą praktyką sprzyjającą optymalizacji koszyka zakupowego jest prezentacja dostępnych rodzajów płatności. W dobie dostępności tak wielu różnych opcji, warto informować o nich na możliwe wczesnym etapie, dając użytkownikom pewność, że dokonają płatności bez większych problemów. Gdzie zatem zaprezentować informacje, dotyczące możliwych form rozliczenia? ? Opcje są 2. Przykładem pierwszej z nich jest x-kom.pl, gdzie rodzaje płatności, zostały zaprezentowane już w pierwszym kroku koszyka zakupowego, co obrazuje poniższy przykład.

Źródło: https://www.x-kom.pl/.

Dostępność konkretnych opcji została zasygnalizowana użytkownikom. Nie można ich wybrać na tak wczesnym etapie, ale dzięki temu użytkownik niemalże od razu wie, z jakich form płatności będzie mógł skorzystać, przy finalizowaniu transakcji.

Drugi sposób to prezentacja dostępnych form płatności, podczas składania zamówienia:

Źródło: https://www.x-kom.pl/.

Szacowany czas dostawy: czy jest wyświetlany klientowi?

Klienci zwracają uwagę na to, jak szybko mogą otrzymać swoje zamówienie. To jeden z kluczowych czynników, przez które internauci oceniają sklep internetowy. Skoro użytkownik może coś kupić szybko, chciałby to także możliwie szybko otrzymać. Biorąc to pod uwagę, warto wdrożyć rozwiązanie, które wyświetli szacowany czas dostawy. W wysoko ocenianych przez użytkowników sklepach internetowych takie rozwiązanie najczęściej jest standardem.

Źródło: https://www.x-kom.pl/.

X-kom.pl na etapie składania zamówienia nie tylko prezentuje szacowany czas dostawy, ale też jej koszt. Dzięki temu użytkownik ma te dwie informacje w jednym miejscu, bez konieczności ich szukania.

Pole na kod rabatowy - czy jest widoczne?

Właściciele e-commerce nie od wczoraj wiedzą, że aby zachęcić klientów do zakupów, warto wykorzystywać kody rabatowe. Te często są wysyłane w mailingu. Jeżeli klient ma konto w e-sklepie i zaznaczoną opcję newslettera to bardzo możliwe, że sklep ten przygotuje dla niego specjalną ofertę w postaci kodu rabatowego. Takie kody są wysyłane stałym klientom, np. z okazji rocznic działania firmy, świąt czy Black Friday. Sam kod jednak nie wystarczy. Klienci muszą jednak wiedzieć, gdzie go wpisać żeby rabat się naliczył. Przykładem dobrego rozwiązania może być tutaj mediaexpert.pl.

Możliwość wpisania kodu rabatowego znajduje się tuż pod produktem w pierwszym kroku koszyka zakupowego. Do tego wydzielono także osobną sekcję, która odróżnia się od sekcji produktów. Przy polu wpisania kodu znajduje się button, którego użycie sprawi, że rabat zostanie naliczony.

Streszczenie

  • Niska funkcjonalność koszyka zakupowego może sprawić, że klienci będą nagminnie rezygnować z transakcji tuż przed zakończeniem zakupów.
  • Projektując lub optymalizując koszyk, należy uwzględniać dobre praktyki z obszaru UX, dbając m.in. o intuicyjną nawigację.
  • Do dobrych praktyk zalicza się m.in. umożliwienie klientom dokonywania zakupów bez konieczności rejestracji, łatwą zmianę liczby produktów w koszyku (bez przechodzenia do innych podstron), czy stosowanie konkretnych CTA, jasno wskazujących użytkownikowi to, jaką akcję powinien podjąć.
  • Koszyk powinien być połączony z kontem użytkownika i dostępny dla niego z poziomu każdego urządzenia, poprzez które zaloguje się do e-sklepu.
  • Należy zadbać o to, by koszyk był dopasowany do urządzeń mobilnych, umożliwiając użytkownikom wygodne dokonywanie zakupów także z poziomu urządzeń mobilnych. 
  • Warto oferować także bezpłatną dostawę, różne opcje płatności oraz odbioru zamówionych przesyłek. Klienci powinni być informowani także o szacowanym czasie dostawy.

Podsumowanie

Jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży online, warto przemyśleć budowę koszyka w taki sposób, by był zoptymalizowany pod kątem użyteczności. Do dobrych praktyk, które powinien stosować każdy sklep internetowy, prócz wymienionych wyżej przykładów, można dodać także udostępnienie tzw. małego koszyka, czyli specjalnej, rozwijanej listy, widocznej po kliknięciu ikony koszyka na poszczególnych podstronach e-sklepu. Dzięki takiemu rozwiązaniu użytkownik może sprawdzić produkty w koszyku z poziomu każdej podstrony w witrynie i przejść do zakupu z dowolnego miejsca. A czy koszyk w Twoim sklepie internetowym jest właściwie zoptymalizowany?

Jakub Zygmunt
AUTOR
Account Manager, UX/UI Designer
tel.796 071 870
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 3 ocen

Inne wpisy