Analiza Content Gap i dlaczego warto ja wykonać?

Każdy pewnie słyszał, jak ważna jest jakość treści na stronie, oraz budowanie contentu pod wartościowe frazy kluczowe związane z branżą. Z tego względu zazwyczaj dopieszczamy serwis, aby był zgodny z wytycznymi Google, oraz użyteczny pod kątem UX.
18 stycznia 2022

W pracy marketera nadchodzi czas, kiedy to docieramy do martwego punktu. Osiągamy pewien pułap, i wykres widoczności zaczyna się wypłaszczać. A przecież chcemy wciąż piąć się w górę i docierać do ciągle nowych odbiorców. Na tym etapie z pomocą przychodzi nam analiza Content Gap. Czym jest i jak należy z niej korzystać, aby otrzymać wymierne korzyści? Zapraszamy do artykułu.

Spis treści:

  1. Czym jest analiza Content Gap?
  2. Dlaczego warto wykonać analizę Content Gap?
  3. Metody analizy Content Gap pod kątem SEO
  4. Analiza brakujących treści w wynikach wyszukiwania
  5. Jak przeprowadzić analizę Content Gap krok po kroku?
  6. Wykorzystaj potencjał fraz kluczowych zyskujących na popularności
  7. Streszczenie
  8. Podsumowanie

Czym jest analiza Content Gap?

Chcąc nadal rozwijać swoją stronę internetową, należy wyjść ze strefy komfortu i zacząć szukać inspiracji i pomysłów na dotarcie do wciąż nowych klientów. Tu może być pomocna analiza Content Gap, czyli proces mający na celu wyszukanie luk w istniejących aktualnie treściach na stronie. Chodzi tu oczywiście o frazy kluczowe, na które aktualnie się nie wyświetlamy, a na przykład konkurencja już tak. Mówiąc więc o luce, chodzi tu o rodzaje treści, jakie internauci poszukują, a jakie otrzymują w organicznych wynikach wyszukiwania od konkurentów, a także weryfikacja dlaczego nas nie ma wśród tych wyników.

Przykład 1: Jeżeli strona wyświetla się wysoko na zapytanie „choinki sztuczne”, natomiast na frazę „choinki sztuczne na pniu” już nie, a ta fraza ma spory potencjał wyszukiwania, to mamy do czynienia z Content Gap. W tym wypadku warto na przykład utworzyć nową kategorię pod choinki na pniu.

Przykład 2: Podczas prowadzenia bloga na stronie o fotowoltaice piszemy o montażu lub rodzajach paneli, natomiast nie wspominamy o cenach poszczególnych modeli. Pomijamy wtedy frazy typu fotowoltaika cena, panele fotowoltaiczne cena, panele słoneczne cena.

Jak można zauważyć, w obu przypadkach jesteśmy stratni na ruchu i widoczności, przez co należy podjąć odpowiednie kroki, aby zoptymalizować serwis pod brakujące słowa kluczowe.

Dlaczego warto wykonać analizę Content Gap?

Wykonując analizę Content Gap, chcemy sprawdzić, co aktualnie oferuje strona oraz gdzie powinniśmy upatrywać ewentualnych modyfikacji treści. Profesjonalna analiza pomoże odpowiedzieć nam na pytania takie jak:

  • Czy optymalnie realizujemy potrzeby odwiedzających?
  • Czy docieramy do klientów na każdym etapie lejka sprzedażowego?
  • Czy nasza strona realizuje w sposób prawidłowy wszystkie cele biznesowe?
  • Czy tworzone przez nas treści są skuteczne?

Dzięki analizie Content Gap możemy poznać treści, na których powinniśmy skupić się w danym momencie, aby otrzymać najlepsze efekty. Co więcej uzyskamy wartościowe informacje o tym w jaki sposób dostosować swój serwis aby dotrzeć do klientów, którzy już dokładnie wiedzą czego tak naprawdę poszukują i są po etapie researchu. Inaczej mówiąc, skupimy się na tej grupie użytkowników, którzy mogą realnie przynieść nam zyski i stać się potencjalnymi klientami.

Dobrze wykonana i wdrożona analiza Content Gap pomoże nam uniknąć sytuacji, gdzie użytkownik trafia na naszą stronę i nie znajduje na niej informacji, których potrzebuje. Wtedy taka osoba udaje się do konkurencji, a my otrzymujemy jedynie wzrost współczynnika odrzuceń.

Warto również wspomnieć, że taka analiza ułatwi nam zrównanie się z konkurencją, a nawet pomoże ją przeskoczyć, dzięki optymalizacji strony pod frazy, których konkurent nie posiada.

Źródło: https://app.senuto.com/visibility-analysis.

Metody analizy Content Gap pod kątem SEO

Jak można się domyślić, analizę Content Gap inaczej zwaną Keyword Gap można przeprowadzić na kilka sposobów. Przy wykorzystaniu odmiennych metod oraz narzędzi.

Na samym początku warto zacząć od analizy Content Gap stanu aktualnego strony. Weryfikujemy więc, czy treści są aktualne, czy posiadają niezbędne informacje oraz, czy podstrony są prawidłowo zoptymalizowane pod określone słowa kluczowe. Warto również przeanalizować, jaka jest skuteczność treści, czy przyciąga użytkowników, mobilizuje ich do wykonania akcji oraz jak się zmieniała od czasu publikacji. Zwróćmy także uwagę, czy na stronie nie występują treści, jakie powinniśmy usunąć. W tym wypadku jednak uważajmy, aby poprzez wykasowanie jakiegoś contentu nie stracić pozycji na wartościowe słowa kluczowe.

Analizujemy więc określone kategorie, wpisy blogowe, a nawet stronę główną poszukujemy dodatkowych fraz niosących ze sobą duży potencjał wyszukiwań, a które nie występują pod konkretnym adresem URL. Następnie pożądane frazy zamieszczamy na stronie w formie rozbudowy treści, znaczników alt, title, description itd...

Taka wstępna analiza powinna dać wartościowe dane, które z pewnością wpłyną na jakość generowanych wyników organicznych. To jednak nie koniec!

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

W kolejnych krokach zaczynamy zagłębiać się bardziej szczegółowo w określone zagadnienia, podglądając lepiej radzącą sobie konkurencję. A więc przechodzimy do analizy Content Gap konkurencji.

Analiza Content Gap na bazie działań konkurencji – w tej metodzie poszukujemy całych grup słów kluczowych, na które nasza strona nie wyświetla się w organicznych wynikach wyszukiwania, a powinna ze względu na zakres tematyki, jaką obejmuje. Analizujemy więc całą domenę i zestawiamy ją z konkurencją, aby dowiedzieć się, jakie jeszcze mamy możliwości w kontekście słów kluczowych. Szukamy różnorodnych pomysłów na nowe treści np: nowe kategorie, dodatkowe opisy, strony autorów, wpisy typu inspiracje, porady itd… Możemy także optymalizować już istniejące treści, czyli rozdzielać je na podkategorie, dodawać dodatkowe landingpage, zamieszczać bardziej rozbudowane treści wzbogacone o nowe słowa kluczowe, poprawiać znaczniki title itp…

Idąc dalej tokiem analizy Content Gap, możemy również przeprowadzać ją pod kątem obranego wcześniej celu. W tym wypadku może to być analiza w celu wyszukania fraz, na które Nasza strona znajduje się daleko w SERPach a konkurencja nie, bądź też w celu odnalezienia fraz, na które w ogóle się nie wyświetlamy, czyli jesteśmy poza TOP 50.

Analiza brakujących treści w wynikach wyszukiwania

Poszukując luk w treściach, jakie posiadamy na stronie, powinniśmy także przeanalizować SERPy. Otrzymamy w ten sposób odpowiedź, na to, jaki konkurent rankuje w pierwszej dziesiątce na najważniejsze, z naszego punktu widzenia, frazy kluczowe. Ponadto warto sprawdzić, na której pozycji my się znajdujemy w organicznych wynikach wyszukiwania i ile stron na dane zapytanie jest przed nami. Powinniśmy także sprawdzić jakie działania podejmują konkurenci, aby być wysoko na określone zapytanie, czyli jakie treści oferują i w jaki sposób mają zoptymalizowane określone podstrony. Nie zapominajmy także o analizie linków, czyli jak linkuje konkurencja podstrony, które w SERPach są powyżej naszego wyniku.

Zapytaj o ofertę na profesjonalne teksty dopasowane do SEO.
Skontaktuj się!

Znalezienie odpowiedzi na powyższe zagadnienia pomoże dowiedzieć się, jak dużo pracy musimy włożyć, aby uzyskać zadowalające pozycje na wartościowe dla nas słowa kluczowe. Śledzenie konkurencji da nam szczegółowe odpowiedzi na to, w jaki sposób wypełnić luki w naszych treściach, aby dotrzeć do potencjalnych nowych klientów.

Naszą analizę możemy wykonywać ręcznie bądź przy zastosowaniu odpowiednich narzędzi np.: takich jak Ahrefs Keyword Explorer, Semstorm, czy też Surfer SERP Analyzer i inne…

Źródło: https://app.ahrefs.com/keywords-explorer/.

Źródło:https://app.surferseo.com/queries.

Uzyskane informacje pomagają nam poznać swoją pozycję na daną frazę w kontekście konkurencji oraz ułatwiają odnalezienie wszystkich fraz posiadających duży potencjał, a na które my się nie wyświetlamy, w przeciwieństwie do konkurenta. W łatwy sposób możemy także przeanalizować frazy konkurentów za pomocą narzędzia Semstorm.

Źródło:https://app.semstorm.com/.

Jak można zauważyć na powyższym screenie, na frazę „choinka sztuczna”, trzy sklepy wyświetlają się na różnych pozycjach. Przy czym jeden z nich powinien dopracować swoją stronę, aby zacząć konkurować z rywalami. Co więcej, SENUTO podsuwa nam liczne propozycje fraz związanych z tematyką sztucznych choinek. Dzięki temu możemy łatwo weryfikować, który konkurent prowadzi określone działania, a który jeszcze nie. Jak można więc wnioskować, fraza „choinka sztuczna na pniu” może przynieść wartościowy ruch ponieważ generuje wyszukiwania, przez co warto przyjrzeć się dokładniej tej frazie.

Źródło:https://app.semstorm.com/.

Po wykonaniu dokładniejszej analizy frazy „choinka sztuczna na pniu” zauważamy, że jeden sklep znacząco przebija się na tle konkurencji. Co więcej, otrzymujemy szereg fraz bliskoznacznych, na które warto dodatkowo zoptymalizować stronę w celu dotarcia do określonych klientów.

Ostatnim elementem będzie określenie, dla których fraz należy wprowadzić działania i jakiego powinny być typu. Zwracajmy więc uwagę na frazy cieszące się dużą popularnością wśród użytkowników, a następnie spróbujmy zrozumieć ich intencje.

Bardzo często podczas analizy ogólnych fraz, narzędzia podpowiadają nam zestawienia słów, które nie mają gramatycznego sensu, niemniej jednak cieszą się dużą popularnością. Można je w takim wypadku zastosować tworząc posty na blogu bądź też, generując nowe zapytania w sekcji FAQ.

Źródło:https://app.ahrefs.com/keywords-explorer/.

W tym wypadku warto pamiętać, że inaczej będziemy dobierać działania, a w tym słowa kluczowe, pod klientów będących na samym początku procesu zakupowego, czyli takich, którzy jeszcze nie wiedzą dokładnie, czego poszukują, a zupełnie inne pod tych, którzy konkretnie wiedzą czego chcą i znają określone produkty. Dla tych pierwszych lepiej sprawdzą się frazy będące odpowiedzią na nurtujące pytania, czyli wspominane FAQ bądź też posty na blogu. Chcąc więc poznać takie frazy, możemy posłużyć się podpowiedziami z narzędzi, już wspominanych powyżej, bądź też skorzystać z nowych takich jak Google Trends, czy też answerthepublic.com.

Źródło:https://answerthepublic.com/reports/c000ca3d-21e5-45b1-b6b6-d49c9b423073.

Jak przeprowadzić analizę Content Gap krok po kroku?

Chcąc przeprowadzić prawidłowo analizę Content Gap, warto wykorzystać omawiane już narzędzia, które pomogą nam odkryć nisze we frazach, na które się nie wyświetlamy, a konkurencja już tak. Należy więc poznać poszczególne kroki, jakie powinniśmy kolejno wykonać w celu przeprowadzenia pełnej analizy Content Gap.

  1. Na samym początku należy dokładnie określić cele, jakie chcemy zrealizować odpowiednio dopasowaną treścią. Dzięki temu łatwiej będzie nam wdrażać kolejne działania optymalizacyjne.
  2. Kolejnym etapem będzie wybranie odpowiednich narzędzi, które pomogą wybrać słowa kluczowe, jakich brakuje na stronie, a powinny się znaleźć, aby nadal rywalizować z konkurencją. Tutaj przydatne mogą okazać się wtyczki popularnych narzędzi takich jak Surfer, czy też Senuto.
  3. Następnym krokiem będzie wykonanie analizy konkurencji – w tym wypadku warto porównać swoją stronę do konkurencji i sprawdzić, na jakie frazy się wyświetla w porównaniu do naszej strony. Tu również powinniśmy zweryfikować jakie podstrony najlepiej rankują u konkurenta oraz czy my posiadamy podobne.
  4. Porównujemy również grupy słów, na które pozycjonuje się konkurencja z frazami, na jakie wyświetla się Nasza strona. W prosty sposób można to wykonać za pomocą narzędzia Senuto. Dokładniej chodzi o funkcjonalność „Analiza widoczności”. Typ porównania należy ustawić jako „słowa kluczowe konkurencji ‒ frazy, na które widoczni są konkurenci, a Twoja domena nie jest”.
  5. Podobnymi narzędziami, które mogą nam pomóc przeanalizować zbiory fraz, są Ahrefs, ze wspominaną już funkcjonalnością „Content Gap”, oraz SEMRUSHKeywords Gap Tool”.
  6. Nie zapomnijmy również aby zweryfikować, na jakie słowa kluczowe wyświetla się strona poza TOP 10. Może okazać się, że wystarczy niewielka optymalizacja już istniejących treści, aby poprawić swoją widoczność. Dobrym i darmowym narzędziem, jakie możemy wykorzystać w tym celu, jest Google Search Console.
  7. Na końcu stwórz plan działań, w oparciu o uzyskane wyniki, który powinien zawierać:
  • Przygotuj listy tematów, oraz sów kluczowych, pod które należy stworzyć nowe treści;
  • Stwórz listę artykułów, jakie należy rozbudować w celu poprawienia widoczności na określone frazy;
  • Przygotuj nowe propozycje kategorii pod określone, nowe słowa kluczowe;
  • Określ nowe ścieżki rozwoju strony w celu zoptymalizowania jej pod frazy dobrze rokujące na przyszłość.

Wykorzystaj potencjał fraz kluczowych zyskujących na popularności

Poszukując luk w Naszych treściach, warto rozważyć trendy, jakie panują w danej branży. Dzięki temu wyprzedzimy konkurencję, „serwując” klientowi treści, których może niebawem potrzebować. Dzięki temu pozyskamy nowych klientów szybciej, niż konkurenci z tej samej branży. Bardzo przydatnym narzędziem do analizowania tego typu zachowań fraz jest Google Trends.

Źródło:https://trends.google.pl/trends/?geo=PL.

Przykład: W 2021 roku pojawiła się informacja na temat zmian w branży fotowoltaicznej od 2022 roku. Zanim jednak temat został nagłośniony na tyle, że praktycznie każdy o tym wiedział, wiele firm oferujących instalacje fotowoltaiczne nie wspominało o tym zagadnieniu. Niemniej jednak pojawili się tacy, którzy dzięki Google Trends zaczęli wprowadzać pierwsze przesłanki na stronach, takie jak wpisy blogowe, czy też odpowiedzi w sekcji FAQ.

Źródło:https://trends.google.pl/trends/.

Co więcej, wiele firm związanych z odnawialnymi źródłami energii rozpoczęło promowanie magazynów energii, jako odpowiedzi na zmiany, które planuje w najbliższym czasie polski rząd. Ci, co odpowiednio wcześnie zareagowali, szybko wybili się na czołówkę w organicznych wynikach wyszukiwania i zablokowali bardziej „ospałych konkurentów”.

Źródło:https://trends.google.pl/trends/.

Źródło:https://app.ahrefs.com/keywords-explorer/google/pl/overview?keyword=fotowoltaika%20zmiany%202022.

Jak można zauważyć, analizując dokładnie konkretną branżę, możemy odpowiednio wcześniej dokonać optymalizacji na frazy, które zyskują na popularności. Dzięki temu będziemy gotowi, kiedy dany temat będzie na topie. W tym wypadku analiza Content Gap nie jest jednorazowym działaniem, lecz częstym monitorowaniem treści konkurencji oraz rynku w celu stałego wzbogacania strony o nowe, ważne pod pozycjonowanie frazy.

Streszczenie 

  • Odpowiednio przeprowadzona analiza Content Gap może pomóc w rywalizacji z konkurencją o wysokie pozycje w wynikach organicznych.
  • Śledzenie działań konkurencji pomoże dopracować serwis w celu wyświetlania się na nowe słowa kluczowe.
  • Rozbudowa strony pod nowe frazy kluczowe, to jeden z najlepszych sposobów na dotarcie do klientów.
  • Wykorzystanie narzędzi takich jak Google Search Console, SENUTO, Ahrefs, Semstorm, Answerthepublic i podobnych znacznie ułatwia przeprowadzenie analizy Content Gap.
  • Weryfikacja celu działań prowadzonych przez konkurencję to podstawa. Nie zawsze frazy, na jakie się wyświetla oraz optymalizuje konkurent, będą mieć odzwierciedlenie w celach, jakie chcemy zrealizować.
  • Nawet najdziwniejsze frazy generujące duże wyszukiwania, można pomysłowo wdrożyć na stronie.
  • Analiza trendów fraz jakie zdobywają popularność i dostosowanie pod nie contentu, pomaga wyprzedzić konkurencję.

Podsumowanie

Podsumowując, jeżeli chcemy konkurować w organicznych wynikach wyszukiwania ze stronami o podobnym profilu, powinniśmy poznać ich sposób na optymalizację. W tym celu bardzo przydatna może okazać się analiza Content Gap, dzięki której poznamy braki znajdujące się na naszej stronie oraz uzyskamy w miarę klarowne odpowiedzi jak je uzupełnić, aby poprawić widoczność i ruch. Co więcej, odpowiednio wykonana analiza ułatwi nam przewidywanie kolejnych działań oraz zmian, jakie w konkretnej branży mogą niebawem nadejść. Dzięki analizie Content Gap będziemy w stanie dogonić konkurenta, a nawet go prześcignąć. Jeśli jednak jesteś właścicielem sklepu i wydaje Ci się, że Twoja strona nie sprzedaje, tak jak powinna, skontaktuj się z Nami w celu konsultacji i przeprowadzenia analizy Content Gap.

Mateusz Szteliga
AUTOR
Mateusz Szteliga
SEO Specialist w Ideo Force
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 9 ocen

Inne wpisy