Automatyczna konfiguracja Google Analytics 4. Czy to dobry pomysł?

Końcem lutego 2023 roku Google przeprowadzi automatyczną aktualizację Universal Analytics do Google Analytics 4. Jak wpłynie to na dostępne dane analityczne i czy powinno się powierzać aktualizację automatowi?
24 lutego 2023

Universal Analytics powoli odchodzi w zapomnienie. Coraz więcej firm korzysta już z nowej wersji narzędzia lub jest na etapie wdrażania Google Analytics 4. Dlaczego to  takie ważne? Przede wszystkim dlatego, że Google w lipcu przestanie wspierać Universal Analytics na rzecz GA4.

Google bardzo mocno stawia na rozwój i promocję swoich usług, być może to skłoniło giganta rynku do zaoferowania automatycznego wdrożenia nowej analityki na strony. Pomijając już fakt, czy GA4 jest lepsze, czy gorsze od UA to należy odpowiedzieć sobie na ważne pytanie - czy automatyczna aktualizacja to na pewno najlepszy pomysł? Czego użytkownicy mogą się spodziewać po aktualizacji?

Spis treści:

  1. Automatyczna aktualizacja na koncie Analytics
  2. Czy konfiguracja obejmuje wszystkie konta?
  3. Czy automatyczna konfiguracja może nie działać poprawnie?
  4. Jakie dane będą zbierane?
  5. Jak zrezygnować z automatycznej aktualizacji?
  6. Streszczenie
  7. Podsumowanie

Automatyczna aktualizacja na koncie Google Analytics

Użytkownicy, którzy korzystają z usługi Google Analytics, w ostatnim czasie otrzymali maila od Google, którego treść prezentuje poniższy obraz.

Na samych kontach także pojawiało się specjalne powiadomienie, o treści takiej, jak na poniższym obrazku.

Oznacza to, że jeśli użytkownik nie zdecyduje się na samodzielną konfigurację Google Analytics 4, to Google samo przeprowadzi ją w marcu 2023 roku. Jednak co to konkretnie oznacza?

W gruncie rzeczy chodzi o to, że jeśli do 28 lutego, nie wyłączymy automatycznej aktualizacji, to Google na podstawie obecnie danych, sam skonfiguruje swoją nową usługę. Jak będzie to działać? Google skorzysta z tagów, które obecnie są wdrożone w witrynie. Jakie przyniesie to skutki? O tym w późniejszej części artykułu. Tutaj najistotniejszy jest sam fakt, że Google nie zwróci uwagi na to, w jaki sposób obecnie korzystasz z Universal Analytics.

Czy konfiguracja obejmuje wszystkie konta?

Odpowiedź jest niejednoznaczna. Google zamierza zaktualizować automatycznie wszystkie istniejące konta Google Analytics. Co to oznacza w praktyce? Google przeprowadzi konfigurację niezależnie od tego, czy masz już wdrożoną usługę, czy nie. Aby doszło do konfiguracji, trzeba spełnić dwa warunki:

  1. Universal Analytics zebrał jakiekolwiek dane, w ciągu ostatnich 12. miesięcy.
  2. W ustawieniach Universal Analytics jest włączona automatyczna konfiguracja Google Analytics 4.

Drugi warunek spełniają wszystkie konta, gdyż opcja ta jest domyślnie włączona na wszystkich kontach Universal Analytics. Jest tylko jeden wyjątek, o którym mówi support Google. Automatyczna konfiguracja nie obejmie osób korzystających z płatnej wersji Google Analytics tj. Universal Analytics 360.

Źródło: https://support.google.com/analytics/answer/12938611?hl=en&ref_topic=10737980#zippy=%2Cin-this-article.

Czy automatyczna konfiguracja może nie działać poprawnie?

Automatyczna konfiguracja przez Google z pewnością brzmi kusząco dla wielu użytkowników. Bo po co poświęcać swój czas i pieniądze, skoro Google sam zaktualizuje usługę? Powodów do tego, by nie powierzać konfiguracji automatom, jest kilka.

Zacznijmy jednak od tego, na jakiej podstawie będzie przeprowadzana automatyczna konfiguracja. Według supportu Google, by konfiguracja zadziałała potrzebny jest global site tag, czyli Tag Google (gtag.js). To podstawowy kod śledzenia, który instaluje się w sekcji head witryn internetowych. Kod ten śledzi informacje w witrynach i przekazuje je do Google Analytics lub innych narzędzi, powiązanych z Google. Oznacza to, że jeżeli w kodzie Twojej strony został dodany kod śledzenia dostępny w panelu Administracji GA, to automatyczna konfiguracja zostanie u Ciebie przeprowadzona.

Może się też pojawić pytanie, co z kontami, które zostały wdrożone z wykorzystaniem Google Tag Managera? Według supportu Google, w tej sytuacji automatyczna konfiguracja również zadziała:

Źródło: Źródło:https://support.google.com/analytics/answer/12938611?hl=en&ref_topic=10737980#zippy=%2Cin-this-article.

Wynika z tego, że Google w jakiś sposób przeprowadzi tę implementację lub zostanie przeprowadzona aktualizacja działania tagu UA w Google Tag Manager.

Bardzo ważne jest to, że jeżeli mamy już założone konto GA4 na podstawie Universal Analytics oraz konta są połączone, to Google i tak może zaktualizować ustawienia na te z automatycznej konfiguracji. Może to powodować błędy w odczytywaniu i przetwarzaniu danych.

Jakie dane będą zbierane?

Tu zaczyna się największa bolączka automatycznej konfiguracji Google Analytics 4. Niestety, ale GA4 nie będzie zbierało wszystkich danych, które zbierał Universal Analytics. Szczególnie odbije się to na e-commerce. W tym segmencie GA4 będzie zbierać parametry e-commerce tylko w przypadku, gdy są one zaimplementowane w odpowiedni sposób, bezpośrednio w gtagu.

Podobna sytuacja jest w przypadku konwersji (celów), które automatyczna konfiguracja zaimportuje z Universal Analytics. Może się wydawać, że to fantastyczne rozwiązanie, jednak gdy sprawdzi się w pomocy Google, to okaże się, że nawet mimo importu, Google Analytics 4 nie będzie automatycznie zliczać konwersji, jeśli gtag kieruje zdarzenie do konkretnej usługi UA:

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Źródło: https://support.google.com/analytics/answer/9973999?hl=pl.

Opisując to inaczej - GA4 założone automatycznie, będzie działać na zasadzie połączonych tagów witryny. Oznacza to, że zostanie podpięte pod Global Site Tag UA, odbierając wyłącznie zdarzania, które wysyłane są w formie gtag bez nakierowania.

Jak zrezygnować z automatycznej aktualizacji?

Najprostszą opcją rezygnacji jest przejście do Administracji > Usługa Universal Analytics > Asystent konfiguracji usługi Google Analytics 4 oraz ustawienie suwaka automatycznej konfiguracji podstawowej GA4 na „wyłączony”.

Rezygnację z automatycznej aktualizacji należy wykonać do 28 lutego 2023 roku.

Streszczenie 

  • Google na kilka sposobów niejako wymusza przejście na Google Analytics 4 z Universal Analytics. Pierwszy sposób to brak późniejszego wsparcia dla UA (od lipca 2023), drugi to właśnie automatyczna konfiguracja.
  • Google nie zwróci szczególnej uwagi na to, czy GA4  jest już wdrożone, czy nie. Jeżeli automatyczna konfiguracja nie jest wyłączona w panelu, to zostanie przeprowadzona.
  • Nie wszystkie dane będą zbierane przez automatyczną konfigurację. Jednocześnie istnieje możliwość napisania ustawień GA4.
  • Czasu na rezygnację z automatycznej konfiguracji jest bardzo mało - tylko do 28 lutego.

Podsumowanie

Automatyczna konfiguracja Google Analytics 4 nie jest najlepszym pomysłem, szczególnie jeśli zależy Ci na zbieraniu danych o konwersjach, takich jak dane e-commerce. Dodatkowo automatyczna aktualizacja może powodować błędy oraz nadpisanie ustawień z przeprowadzonej już konfiguracji, co z pewnością nie ułatwi korzystania z GA4. Z eksperckiego punktu widzenia zalecamy więc ręczne wdrożenie Google Analytics 4.

Artur Wróbel
AUTOR
Junior UX/UI Designer
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 4.0 na podstawie 1 ocen

Inne wpisy