Co to jest mapowanie słów kluczowych i dlaczego nigdy nie należy go pomijać?

Mapowanie słów kluczowych polega na dopasowaniu ich do konkretnych podstron. Ma to ogromne znaczenie dla pozycjonowania witryn w wyszukiwarkach typu Google czy Bing, ponieważ wyświetlają się one w pierwszej kolejności, przyciągając uwagę użytkowników.
17 lipca 2023

Największą radością dla właściciela strony internetowej jest widok jego witryny na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwarki. Oznacza to, że wykonywane działania marketingowe przynoszą zamierzone efekty, przez co użytkownicy trafiają właśnie do jego biznesu, a konkurencja zostaje w tyle. Zdobycie takiej pozycji wymaga wiele pracy oraz systematyczności, a kluczowe okazuje się mapowanie słów kluczowych. Tutaj jednak pojawia się problem, ponieważ wiele osób nawet nie zdaje sobie sprawy z istnienia takiego zagadnienia, nie wspominając już o wykorzystywaniu go w praktyce. Dlaczego więc nie należy pomijać mapowania słów kluczowych? 

Spis treści:

  1. Magia słów kluczowych
  2. Co to jest mapowanie słów kluczowych?
  3. Najważniejsze kroki w procesie mapowania słów kluczowych
  4. Narzędzia pomocne w mapowaniu słów kluczowych
  5. Dlaczego nigdy nie należy pomijać mapowania słów kluczowych?
  6. Kanibalizacja słów kluczowych – mapowanie może temu zaradzić
  7. Streszczenie
  8. Podsumowanie

Magia słów kluczowych

Według raportu Digital 2023: Global Overview Report - światowa populacja liczy obecnie ponad 8 miliardów osób, z czego 5,16 mld korzysta z Internetu. Osoby te mogą być potencjalnymi klientami, jednak muszą najpierw znaleźć oferowany produkt lub usługę. Najczęściej odbywa się to poprzez wpisanie określonych słów lub fraz z wyszukiwarkę. W ten właśnie sposób postępuje 6. na 10. internautów, co stwarza przedsiębiorcom szerokie pole do działania. Przed przejściem do definicji mapowania, warto przyjrzeć się bliżej słowom kluczowym, a dokładniej mówiąc ich znaczeniu w całym procesie pozycjonowania. 

Słowa kluczowe to hasła, zapytania lub frazy, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę internetową, aby znaleźć informacje na temat określonej firmy, produktu czy usługi. Mogą składać się z jednego lub kilku wyrazów, w zależności od tematu. W kontekście pozycjonowania są one szczególnie ważne, ponieważ decydują o tym, na którym miejscu będzie widoczna strona.

Znalezienie się na samym szczycie jest bardzo trudne. Algorytm musi przeglądnąć setki, a nawet tysiące witryn, aby wyświetlić użytkownikowi wyniki związane ze wpisaną frazą. Podczas tego procesu wyszukiwarka analizuje zagadnienia strony internetowej, w tym treść, tytuł, nagłówki i tagi. Jeśli na którejś podstronie znajdują się odpowiednie słowa kluczowe, istnieje szansa, że trafi ona na listę top 10. To może sprawić, że internauta się nią zainteresuje, przejrzy oferowane produkty i dokona zakupu. Nawet jeśli do konwersji nie dojdzie, firma zapadnie w pamięci tej osoby, co zwiększy szansę na to, że następnym razem do transakcji dojdzie.

Kolejną ważną sprawą są rodzaje słów kluczowych, które warto uwzględnić w pozycjonowaniu strony WWW:

  • Frazy kluczowe ogólne – to słowa krótkie, 1. lub 2. wyrazowe np. buty sportowe, gitara. Cechują się dużą popularnością i wysoką konkurencyjnością w wynikach wyszukiwania.
  • Frazy kluczowe długiego ogona – słowa szczegółowe, składające się z co najmniej 3. wyrazów, takie jak czerwona sukienka na wesele lub zielone buty sportowe z grubą podeszwą. Są mniej konkurencyjne niż słowa ogólne, ale bardziej ukierunkowane na konkretną ofertę, co pozwala skutecznie dotrzeć do odbiorców zdecydowanych na zakup określonego produktu.

Przykład wyników wyszukiwania w Google dla frazy long tail: "Pustaki na słupki ogrodzeniowe".

  • Frazy kluczowe brandowe – bazują na konkretnych markach oraz produktach i usługach przez nie oferowanych. Przykłady to: buty Nike czy kosiarka Bosch.
  • Frazy kluczowe produktowe – hasła te zawierają nie tylko ogólną kategorię, ale także model, a nawet nazwę producenta np. telefon Samsung Galaxy S23 Ultra. Ten typ zapytań pojawia się najczęściej, gdy ktoś chce poznać opinię innych osób, ponieważ zastanawia się nad zakupem danego produktu. Warto wykorzystać aktualne trendy, by zapewnić większy ruch na stronie i wzrost konwersji.

Przykład wyników wyszukiwania w Google dla produktowej frazy kluczowej: "kosiarka husqvarna lc 253s"

  • Frazy kluczowe lokalne – są związane z konkretnymi lokalizacjami geograficznymi, np. miastami, dzielnicami, regionami czy krajami. Wpisują je użytkownicy poszukujący usług lub produktów w określonym miejscu. Przykładem może być fraza pizzeria Kraków czy salon fryzjerski WrocławWysokie pozycjonowanie dla fraz geolokalizacyjnych pozwala na skuteczne dotarcie do klientów z konkretnego regionu. Ten typ słów kluczowych poleca się placówkom działającym stacjonarnie.

Przykład wyników wyszukiwania w Google dla  lokalnej frazy kluczowej "warsztat samochodowy w Warszawie".

  • Frazy kluczowe informacyjne – dotyczą najczęściej fraz długiego ogona, które internauci wpisują w celu uzyskania informacji na określony temat. Przykłady: co to jest mapowanie słów kluczowych lub jak napisać CV. Pozycjonowanie strony pod kątem słów kluczowych informacyjnych skutecznie przyciąga uwagę odbiorcy oraz buduje wizerunek firmy, jako eksperta w danej dziedzinie, co jak wiadomo, wzbudza zaufanie.

Co to jest mapowanie słów kluczowych? 

Mapowanie słów kluczowych to proces dopasowywania określonych fraz, które są popularne w wyszukiwarkach internetowych do konkretnych podstron na stronie internetowej. Celem tych działań jest zwiększenie widoczności witryny w wynikach przeglądarek. Robi się to poprzez umieszczanie w treści konkretnych, często szukanych słów. Dzięki temu procesowi strona staje się bardziej dostępna dla potencjalnych klientów, a to z kolei może przyczynić się do zwiększenia liczby odwiedzających oraz poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania.

Dzięki mapowaniu słów kluczowych powstaje spójna struktura witryny, uwzględniająca potrzeby oraz oczekiwania użytkowników, a także umożliwiająca lepsze zrozumienie treści przez roboty wyszukiwarek.

Najważniejsze kroki w procesie mapowania słów kluczowych

Mapowanie słów kluczowych jest niezbędnym krokiem w procesie optymalizacji wyszukiwarek, który pozwala na zwiększenie widoczności strony internetowej. Właściwe dopasowanie fraz do treści witryny ma ogromne znaczenia dla osiągnięcia sukcesu w marketingu internetowym.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Poniżej przedstawiono najważniejsze kroki w procesie mapowania słów kluczowych:

  1. Pierwszym krokiem jest zdefiniowanie celów biznesowych, które mają być osiągnięte poprzez pozycjonowanie strony internetowej. Może to być np. zwiększenie sprzedaży, pozyskanie nowych klientów, poprawa świadomości marki lub zwiększenie ruchu na stronie. Dzięki ustaleniu priorytetów i strategii łatwiej będzie znaleźć słowa kluczowe, które są ważne dla powodzenia działań.
  2. Następnie należy przeprowadzić analizę rynku, w którym działa firma. W tym celu należy zbadać trendy rynkowe oraz preferencje klientów. Dzięki temu można określić, jakie słowa kluczowe są najczęściej wyszukiwane przez określoną grupę docelową.
  3. Kolejnym krokiem jest analiza konkurencji i sprawdzenie, jakie wyrażenia oraz słowa kluczowe najczęściej wykorzystują na swojej stronie. To pozwoli określić, które frazy są najbardziej konkurencyjne, a także umożliwi sprawdzenie, czy są używane w treściach na stronie.
  4. Na podstawie analizy rynku i konkurencji, należy stworzyć listę słów kluczowych, które są najbardziej istotne dla witryny. Lista ta powinna zawierać zarówno popularne, jak i mniej popularne frazy. Niezależnie czy będą to słowa brandowe, ogólne czy długiego ogona będą miały znaczenie dla całej strategii. 
  5. Kolejnym krokiem jest grupowanie słów kluczowych według ich znaczenia. Dzięki temu można określić, które z nich należy wykorzystać na poszczególnych podstronach, aby osiągnąć jak najlepsze wyniki.
  6. Po zdefiniowaniu listy słów kluczowych należy stworzyć treści, które będą odpowiadać na potrzeby użytkowników. Teksty te powinny być zoptymalizowane pod kątem wybranych słów kluczowych i być wartościowe dla czytelników. Dzięki mapowaniu będzie wiadomo, na której podstronie umieścić daną frazę, by nie doszło do kanibalizacji. Warto zadbać przede wszystkim, by treści były ciekawe i zachęcające dla użytkownika. Teksty zbyt nasycone słowami kluczowymi staną się jedynie skutecznym straszakiem. Muszą być więc napisane w sposób naturalny i autentyczny.
  7. Ostatnim krokiem w procesie mapowania słów kluczowych jest regularne śledzenie wyników. Dzięki temu można określić, które frazy przynoszą najwięcej ruchu na stronę oraz te wymagające dalszej optymalizacji. Narzędzia takie jak Google Analytics czy SEMrush umożliwiają monitorowanie wyników i dokonywanie zmian w strategii pozycjonowania w czasie rzeczywistym.

Narzędzia pomocne w mapowaniu słów kluczowych

Znalezienie odpowiednich słów kluczowych, a następnie pogrupowanie ich według ważności oraz rozmieszczenie na podstronach, tak by nie zabierały sobie zasięgów, jest bardzo trudne. W mapowaniu słów kluczowych warto więc skorzystać z pomocy specjalnych narzędzi. Jedne z nich są bezpłatne, inne wymagają wykupienia dostępu, ale celem każdej z nich jest dostarczenie przydatnych informacji, które pomogą w pozycjonowaniu stron internetowych. Wśród narzędzi wartych polecenia znajdują się m.in:

  1. Google Keyword Planner – to darmowe narzędzie pozwalające wyszukać słowa kluczowe pod kampanie Google Ads. Przydaje się również, gdy potrzebne są frazy pod działania SEO.
  2. SEMrush – płatne narzędzie, które pozwala na analizę konkurencji oraz wykrywanie słów kluczowych, których używają konkurenci. Poza tym oferuje wiele funkcji do analizy SEO, takie jak analiza backlinków czy monitorowanie pozycji w wyszukiwarkach.
  3. Ahrefs – podobnie jak SEMrush, Ahrefs jest płatnym narzędziem, które pozwala na analizę konkurencji, znajdowanie słów kluczowych oraz monitorowanie linków wychodzących i przychodzących. Z jego pomocą możesz analizować aktualną widoczność danej strony oraz domen należących do konkurencji.
  4. Ubersuggest – to darmowe narzędzie oferujące funkcję generowania tematów związanych z danym słowem kluczowym.
  5. Senuto – to płatne narzędzie dedykowane analizie widoczności strony, oferujące informacje na temat słów kluczowych, obserwowanie aktualnych pozycji, wzrostów i spadków oraz konkurencji stron w Google.
  6. Semstorm – kolejne oprogramowanie oferujące analizę widoczności stron, monitorowanie pozycji słów kluczowych i narzędzia do optymalizacji treści witryny.
  7. Google Search Console – narzędzie, które umożliwia sprawdzenie słów kluczowych, z których użytkownicy przechodzą na stronę.

Dlaczego nigdy nie należy pomijać mapowania słów kluczowych?

Wybór słów kluczowych, a następnie ich analiza i mapowanie to nieodzowny element pozycjonowania strony internetowej. Od tego, jak skrupulatne działania zostaną przeprowadzone, zależy widoczność witryny, co bezpośrednio wpływa na zyski firmy. Im mniej osób będzie widzieć ofertę lub poszczególne produkty, tym rzadziej dojdzie do ich zakupu.

Założymy e-sklep na miarę Twoich oczekiwań!
Zapytaj o ofertę

 

Dlaczego więc nigdy nie należy pomijać mapowania słów kluczowych? Ponieważ to z pozoru błahe zajęcie generuje straty nie tylko finansowe, ale także czasowe, gdyż wprowadzana strategia nie przynosi zamierzonych efektów. Warto więc poznać korzyści wynikające z mapowania słów kluczowych:

  • Skuteczne pozycjonowanie strony internetowej – aby witryna była widoczna dla użytkowników zainteresowanych ofertą, musi zawierać słowa kluczowe. Nie mogą być one jednak natłoczone w jednym miejscu. Należy je pogrupować i tak rozmieścić na podstronach, by internauta mógł kliknąć i otrzymywać gotową odpowiedź na swoje potrzeby, czyli produkty lub usługi, których szuka.
  • Przyciągnięcie większej liczby odwiedzających – im wyżej w wynikach wyszukiwania wyświetli się strona, tym więcej osób ją odwiedzi.
  • Optymalizacja treści – mapowanie słów kluczowych umożliwia identyfikację niszy rynkowej i pozwala tworzyć treści bardziej dopasowane do potrzeb odbiorców. Wpływa to na przyciąganie oraz zatrzymywanie uwagi użytkowników na stronie.
  • Poprawa wyników kampanii reklamowych – głównym zadaniem reklam jest rozpromowanie danej firmy lub jej usług. Źle dobrane i umieszczone słowa kluczowe na podstronach sprawiają, że ten cel nie zostaje spełniony, ponieważ użytkownicy nie znajdują tego, co ich interesuje. Wówczas nie dochodzi do konwekcji, nie wspominając już o stracie czasu i pieniędzy wydanych na kampanię.

Kanibalizacja słów kluczowych – mapowanie może temu zaradzić

Dużym problemem wielu firm zarówno mniejszych, jak i bardzo dużych jest kanibalizacja słów kluczowych, czyli sytuacja, gdy co najmniej 2. podstrony na stronie konkurują o te same frazy. Wyjaśnia to m.in. poniższy przykład. 

Przy prowadzeniu sklepu z sukienkami warto zdecydować się na promowanie witryny słowem kluczowym np. „sukienki”. Umieszcza się je więc na wszystkich podstronach, dając informację Google, że każda z nich dotyczy sukienek. Problem pojawia się, gdy  użytkownik wpisze tę frazę w wyszukiwarkę. Google nie ma dostatecznych informacji na temat oferty i sam musi porównywać je i wybierać te najbardziej pasujące. W konsekwencji może wyświetlić podstronę, która będzie mniej istotna. Aby tego uniknąć, wystarczy wykorzystać inne, podobne frazy i rozmieścić je na poszczególnych podstronach. W omawianym przypadku mogą to być np. sukienka wieczorowa, mała czarna, sukienka koktajlowa, sukienka biznesowa itp.

Efektem kanibalizacji jest pogorszenie widoczności strony w pozycjach wyszukiwarki, a tym samym zmniejszenie ruchu na stronie. Aby temu zaradzić, należy unikać nadmiernego stosowania tych samych słów kluczowych we wszystkich treściach na stronie internetowej. Zamiast tego, warto dążyć do zróżnicowania fraz i ich wariacji. Można również użyć narzędzi do badania słów kluczowych, aby znaleźć nowe i mniej konkurencyjne wyrażenia, które pomogą poprawić pozycje w wynikach wyszukiwania.

Streszczenie 

  • Przed rozpoczęciem procesu mapowania słów kluczowych konieczna jest ich dogłębna analiza, a także zbadanie rynku oraz konkurencji.
  • Narzędziami pomocnymi w tych działaniach są Google Keyword Planner, SEMrush, Ahrefs, Ubersuggest, Senuto, Semstorm, Google Search Console.
  • Mapowanie słów kluczowych to proces polegający na dopasowywaniu słów kluczowych do konkretnych podstrony.
  • Korzyści mapowania słów kluczowych to m.in. skuteczniejsze pozycjonowanie strony, przyciąganie większej liczby odwiedzających, optymalizacja treści oraz poprawa wyników kampanii reklamowych.
  • Celem mapowania słów kluczowych jest uniknięcie kanibalizacji, czyli sytuacji, w której co najmniej dwie podstrony konkurują o te same frazy.

Podsumowanie

Mapowanie słów kluczowych to bardzo ważny etap w pozycjonowaniu stron internetowych i nie należy go pomijać. Stanowi bowiem kluczowe znaczenie dla sukcesu przeprowadzanych działań. Wpływa nie tylko na widoczność witryny, ale także jej popularność w wynikach wyszukiwania, ilość dziennych odwiedzin, popularność i rozpoznawalność marki oraz zwiększenie konwersji.

Daniel Holuk
AUTOR
Senior SEO Specialist, Team Leader
tel.17 860 09 59
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 5 ocen

Inne wpisy