Co to są meta tagi i czy znaczniki meta mają znaczenie?

Na SEO strony internetowej wpływa wiele czynników. Wśród nich są działania on site oraz off site. Wśród tych pierwszych są m.in. znaczniki title. Tylko czym one naprawdę są i czy faktycznie mają znaczenie?

W ostatnim czasie wymogi oraz specyfikacje przekazywane przez Google bardzo zmieniają obraz pozycjonowania oraz weryfikują priorytety w kwestii działań on site oraz off site. Google coraz mocniej skupia się na intencjach użytkownika i stara się dopasować kolejność stron w SERPach do zainteresowania konkretnych osób. Jak doskonale wiemy obecnie kluczowymi sprawami w SEO jest optymalizacja witryny oraz jej treści pod popularne frazy kluczowe oraz tworzenie dla nich maksymalnie dopasowanych stron docelowych. Oczywiście pod uwagę brane jest wiele innych czynników, takich jak prędkość ładowania się strony, linkowanie wewnętrzne, użyteczność czy właśnie treści meta tagów. 

Meta tagi kiedyś i dziś

Jeszcze stosunkowo niedawno takie elementy jak treści meta tagów, a w szczególności meta description były kluczowymi elementami branymi pod uwagę przez roboty indeksujące Google. Stąd w nawyku wielu specjalistów SEO było maksymalne nasycanie tego elementu frazami kluczowymi, które często były wyszukiwane przez użytkowników. Po serii gruntownych aktualizacji algorytmu Google, które miały miejsce kilka lat temu już wiemy, że priorytetowe w optymalizacji są obecnie inne walory witryny.

Według specjalistów warto skupiać się na takich tagach jak meta title, a np. meta description w znacznym stopniu zeszło na dalszy plan. No dobrze, ale czym są te meta tagi i czy faktycznie warto o nich pamiętać podczas optymalizacji naszej strony internetowej?

Co to są meta tagi

Meta tagi to nic innego niż fragmenty kodu HTML naszej witryny, który znajduje się w sekcji head i opisuje kluczowe elementy treści brane pod uwagę i wykorzystywane przez roboty Google do jej właściwej identyfikacji. Ponadto treści zawarte w tych elementach nie są wyświetlane na stronie internetowej, co z pewnością stanowi doskonałe pole do ich optymalizacji pod frazy kluczowe. Wyróżniamy kilka meta tagów, a najpopularniejsze z nich i najczęściej spotykane w kodzie strony to:

  • Tytuł – title: W zasadzie jest to w pełni niezależny znacznik języka HTML, jednak traktowany jest jako meta dane przez interakcję z użytkownikiem oraz jego wykorzystaniem przez wyszukiwarki. Tytuł strony wyświetlany jest nie tylko w pasku czy zakładce naszej przeglądarki, ale również jako tytuł wyniku wyszukiwania w SERPach Google. Właśnie dlatego właściwa optymalizacja tego elementu jest tak ważna. Warto w nim zawrzeć zarówno frazy kluczowe, jak i krotki opis tego, co znajdziemy na danej stronie.
  • Opis – meta description: Jest to miejsce, które pozwala na krótkie opisanie zawartości strony. Jego treść również jest widoczna w SERPach wyszukiwarek, a bloczek tekstu znajduje się tuż pod tytułem. Jeśli nie uzupełnimy ręcznie jego treści to wyszukiwarka sama dobierze sobie według niej odpowiedni fragment i wyświetli go użytkownikowi, jednak w tym systemie czasem pojawiają się pewne niedociągnięcia, które sprawiają że warto zadbać o ręczne skonfigurowanie tego elementu.
  • Słowa kluczowe – meta keywords: Jest to z pewnością jeden z elementów, na które wyszukiwarki nie zwracają uwagi. Nie mniej jednak element ten pozwala na wprowadzenie najważniejszych dla danej witryny fraz kluczowych, na które powinna się ona pojawiać w wynikach wyszukiwania. Obecnie specjaliści SEO pomijają ten znacznik ponieważ jego uzupełnienie nie niesie widocznych skutków dla efektów pozycjonowania.
  • Instrukcje dla robotów indeksujących: Dzięki tym tagom jesteśmy w stanie poinformować roboty indeksujące o tym, czy chcemy by dana podstrona naszej witryny była przez nie indeksowana, czy nie. Jest to szczególnie ważne w przypadku podstron zawierających duplikaty treści lub elementy, których nie chcemy pokazywać użytkownikom.
    Wyróżniamy 4 rodzaje poleceń dla robotów:
  • Indeks – meta robots follow – umożliwienie indeksacji podstrony (domyślny)
  • Noindex – meta robots noindex – oznacza, że strona niepowinna pojawić się w SERPach
  • Follow – meta robots follow – umożliwienie przejścia botów na witryny linkowane z danej podstrony (domyślny)
  • Nofollow – meta robots nofollow - uniemożliwienie przejścia botów na witryny linkowane z danej podstrony

Istnieje wiele dodatkowych meta tagów, takich jak http-equiv – meta cache czy kodowanie znaków – meta char set, jednak nie są one tak ważne z punktu widzenia SEO.

Czy znaczniki meta mają znaczenie

Mimo, że priorytety wyszukiwarek wciąż się zmieniają to takie elementy naszej strony jak title czy instrukcje dotyczące robotów internetowych mają nadal bardzo duże znaczenie. Treści tytułów stron są bardzo ważnymi czynnikami w pozycjonowaniu stron i ich optymalizacja jest niemalże obowiązkowa. Wydawać by się mogło, że inaczej jest w przypadku np. meta description, jednak wbrew pozorom również warto popracować nad tym elementem. Jest to pierwsza treść jaka trafia do użytkownika korzystającego z wyszukiwarki, która daje nam możliwość zachęcania go do odwiedzenia właśnie naszej witryny.

Pracując nad stroną warto więc zwracać uwagę na takie elementy jak meta tagi, ponieważ bardzo często decydują one o naszej przewadze nad konkurencją.

Ocena artykułu:
Co to są meta tagi i czy znaczniki meta mają znaczenie?

Inne wpisy

Szukasz rozwiązań marketingowych dla Twojego biznesu?

Nasi eksperci przygotują najlepszą strategię i pomogą zwiększyć Twoją sprzedaż.