Co to są meta tagi i czy znaczniki meta mają znaczenie?

Na SEO strony internetowej wpływa wiele czynników. Wśród nich są działania on-site oraz off-site. Wśród tych pierwszych są między innymi meta znaczniki. Tylko czym one tak naprawdę są oraz czy faktycznie mają znaczenie?

W ostatnim czasie wymogi oraz specyfikacje przekazywane przez Google bardzo zmieniają obraz pozycjonowania, oraz weryfikują priorytety w kwestii działań on-site oraz off-site. Google coraz mocniej skupia się na intencjach użytkownika i stara się dopasować kolejność stron w SERP-ach do zainteresowania konkretnych osób. Jak doskonale wiemy, obecnie kluczowymi sprawami w SEO jest optymalizacja witryny oraz jej treści pod popularne frazy kluczowe, oraz tworzenie dla nich maksymalnie dopasowanych stron docelowych. Oczywiście pod uwagę brane jest wiele innych czynników, takich jak szybkość ładowania się strony, linkowanie wewnętrzne, użyteczność czy właśnie treści meta znaczników.

Spis treści:

  1. Czym są meta znaczniki? 
  2. Dlaczego meta znaczniki są ważne?
  3. Znacznik tytułowy
  4. Funkcje znacznika tytułowego
  5. Optymalizacja i tworzenie znaczników tytułowych
  6. Meta description
  7. Funkcja meta description
  8. Optymalizacja i tworzenie meta description
  9. Metatag robots
  10. Meta tag keywords – nadal ma znaczenie?
  11. Streszczenie
  12. Podsumowanie

Czym są meta znaczniki?

Jeżeli chcesz, aby Twoja strona internetowa osiągała jak najlepsze pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania, musisz zadbać o szereg działań optymalizacyjnych. Dlatego też jednym z wielu  miejsc, o którym warto pamiętać, jest obszar kodu witryny. Dokładniej rzecz ujmując, chodzi tutaj o meta znaczniki, które są wykorzystywane przez przeglądarki internetowe oraz media społecznościowe.  

Meta tagi to tak naprawdę nic innego, jak fragmenty kodu HTML, które znajdują się w sekcji <head> serwisu, czyli części nagłówka. Pełnią one przede wszystkim funkcję informacyjną, ponieważ wskazują robotom wyszukiwarek internetowych najważniejsze dane na temat danej podstrony. Część z meta znaczników bezpośrednio jest widoczna dla użytkowników, natomiast o pozostałej grupie internauci mogą nawet nie wiedzieć.

Warto zauważyć, że niektóre meta tagi mają istotne znaczenie w procesie pozycjonowania strony lub sklepu internetowego. W związku z tym, że mogą one realnie przyczynić się do zwiększenia widoczności witryny, warto o nie zadbać. W końcu za ich pomocą można pośrednio dotrzeć do potencjalnych klientów, którzy byliby chętni skorzystać z oferowanych przez Ciebie usług lub produktów.

Obecnie większość z popularnych systemów zarządzania treścią, tzw. CMS-ów, czy platform e-commerce umożliwia bezproblemowe ustawianie najważniejszych meta znaczników. Przykładowo, system WordPress posiada bazę różnego rodzaju wtyczek, które ułatwiają to działanie. Stąd pomocne są w nim m.in.: Yoast SEO, SEO Ultimate czy All in One SEO.

Dlaczego meta znaczniki są ważne?

Tak, jak było powiedziane wcześniej, meta tagi są elementami, które zawierają zbiór przydatnych informacji na temat zawartości danej strony internetowej. I mimo, że priorytety wyszukiwarek wciąż podlegają nieustannym zmianom, to takie części składowe kodu, jak chociażby meta title czy instrukcje dla robotów indeksujących nadal mają bardzo duże znaczenie w procesie pozycjonowania. Wobec tego ich optymalizacja jest niemalże obowiązkowa.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Koniec końców niektóre z nich wpływają na to, jak wygląda dany wynik w organicznych wynikach wyszukiwania, często wspomagając tym samym działania marketingowe. Z kolei inne dają szansę przejąć kontrolę nad tym, które podstrony należy indeksować, a które nie. Dzięki temu Ty, jako administrator danej witryny, masz rzeczywisty wpływ na to, co roboty wyszukiwarek mogą umieszczać w swoich zasobach.  

Istnieje wiele rodzajów meta znaczników, jednak tylko niektóre z nich Google potrafi odpowiednio zinterpretować. Sprawdźmy zatem, które z nich warto stosować w celu walki o czołowe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.

Znacznik tytułowy

Jednym z najważniejszych meta znaczników, jeśli chodzi o pozycjonowanie, jest znacznik tytułowy. Jak sama nazwa wskazuje, jest on tytułem strony, który wyświetla się na stronach wyników wyszukiwania oraz na karcie przeglądarki. W zasadzie tag tytułowy jest w pełni niezależnym znacznikiem HTML, jednak traktowany jest jako meta dane ze względu na jego interakcję z użytkownikiem oraz jego wykorzystanie przez crowlery wyszukiwarki.

Według Centrum wyszukiwarki Google:

Celem tytułu jest jak najlepsze przedstawienie i opisanie każdego wyniku oraz wyjaśnienie, jaki ma on związek z zapytaniem użytkownika.

Z tego też względu znacznik tytułowy można traktować jako drogowskaz. To właśnie dzięki niemu użytkownik może w ułamku sekundy zrozumieć, jakie informacje znajdują się pod danym URL-em i zdecydować, czy chce podążać za nim dalej w celu zgłębienia źródła zasobów.

Przykłady znaczniku tytułowego:

Znacznik tytułowy w kodzie źródłowym.

Znacznik tytułowy na karcie przeglądarki.

Funkcje znacznika tytułowego

Przede wszystkim tagi tytułowe informują roboty wyszukiwarek o zawartości podstron. To właśnie dzięki nim crawlery określają, na jakich pozycjach mają wyświetlać dany adres URL w organicznych wynikach wyszukiwania. Z tego też względu znaczniki tytułowe muszą być odpowiednio zoptymalizowane pod konkretne słowa kluczowe z dużym potencjałem. Jeśli dodatkowo wybrane frazy będą korespondować z treściami na stronie, istnieje spora szansa na to, że to właśnie Twoja witryna będzie wyświetlała się naprawdę wysoko w SERP-ie, stając się najbardziej dopasowaną odpowiedzią na zapytanie użytkownika.

Tag tytułowy również ma za zadanie wzbudzić zainteresowanie treściami, które na danej witrynie są umieszczane. W dużej mierze, to właśnie od jego atrakcyjności będzie zależało, na którą witrynę zdecyduje się internauta. Posługując się odpowiednim zasobem wiedzy oraz doświadczeniem, specjaliści są w stanie sprawić, że pierwszy kontakt użytkownika z Twoim serwisem, zachęci go do odwiedzin.

Oprócz tego znacznik tytułowy ułatwia poruszania się pomiędzy różnymi kartami przeglądarki. Jest to po prostu ważny element nawigacji, który pozwala w łatwy oraz szybki sposób odnaleźć otwartą już stronę internetową w gąszczu wielu innych wyświetlanych w tym samym czasie.

Optymalizacja i tworzenie znaczników tytułowych

Chcąc skutecznie przyciągnąć uwagę użytkowników do Twojej strony internetowej, musisz w pierwszej kolejności zadbać o to, aby wyświetlała się ona wysoko w wynikach wyszukiwania pod konkretne frazy kluczowe. W połączeniu z merytorycznym znacznikiem tytułowym istnieje szansa na to, że właśnie Twój serwis zostanie wybrany wśród gąszczu innych wyników.

Zapytaj o ofertę na pozycjonowanie swojej strony!
Zapytaj o ofertę!

Ale żeby do tego w ogóle doszło, musisz najpierw zadbać o:

  1. Zapis tagów tytułowych w kodzie HTML. Postaraj się, aby każda podstrona w Twoim serwisie posiadała tytuł, który będzie określony w elemencie <title>.
  2. Zwięzłość oraz opisowość tekstu. Wystrzegaj się zarówno niejasnych opisów, jak i tych, które są zbyt długie i szczegółowe. Najlepiej, by ich maksymalna długość sięgała 600 pikseli.
  3. Nieupychanie słów kluczowych. Lepiej umieścić parę pojęć opisowych, niż wielokrotnie powtarzać te same słowa lub zwroty. W przeciwnym wypadku tag tytułowy zostanie potraktowany jako spam w oczach użytkowników oraz Google.
  4. Wystrzeganie się powtarzających się i schematycznych elementów. Niech każda podstrona w Twoim serwisie posiada unikalny znacznik tytułowy. Jeżeli będziesz tytułował wszystkie strony produktowe w sklepie tak samo, użytkownik będzie miał problem z określeniem, co się na nich faktycznie znajduje.
  5. Umieszczenie zwięzłej nazwy marki. Warto w tym miejscu podać dodatkowe informacje, które będą znajdować się na początku lub końcu znacznika tytułowego. Oddzielenie ich znakiem interpunkcyjnym, np. łącznikiem, dwukropkiem lub pionową kreską, będzie dobrym zabiegiem.

Meta description

Chociaż wyszukiwarka Google nie uznaje meta description za czynnik, który wpływa bezpośrednio na ranking strony internetowej, to warto zadbać o jego optymalizację. W końcu jest to opis, który odpowiednio przygotowany może zarówno znacznie zwiększyć współczynnik klikalności (Click Through Rate), jak i zmniejszyć współczynnik odrzuceń (bounce rate). Dając tym samym wyraźny sygnał robotom Google o dobrej jakości witryny, co z kolei może przyczynić się do częstszego wyświetlania serwisu na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania, na jak największą ilość fraz kluczowych. 

Z reguły odpowiednio przygotowany meta description przyjmuje postać krótkiego podsumowania zawartości strony. Można powiedzieć, że jest to niejako streszczenie contentu, z którym użytkownik ma po raz pierwszy do czynienia zanim wejdzie na Twoją witrynę. Internauta może zobaczyć meta opis na m.in:

  • wyświetlanej liście wyników wyszukiwania,
  • udostępnionym wraz z linkiem poście w social mediach,
  • w kodzie źródłowym strony.

Przykłady meta description:

Meta description w organicznych wynikach wyszukiwania.

Meta description w udostępnionym poście na social mediach.

Meta description w kodzie źródłowym.

Funkcja meta description 

Jeszcze do 2009 roku meta description miał znaczący wpływ na pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce. Niestety w wyniku nieuczciwych praktyk stosowanych przez webmasterów, tzw. Black Hat SEO, Google zdecydowało się zmienić algorytmy i wykluczyć ten meta znacznik ze swojej listy czynników rankingowych.

Obecnie meta description nie ma wpływu na ranking wyników wyszukiwania. Można powiedzieć, że jest pewnego rodzaju wizytówką, która ma na celu zainteresować potencjalnego użytkownika do wejścia na stronę internetową. Odpowiednie przemycone w meta description informacje oraz frazy kluczowe dodatkowo mają na celu pokazać, że dany serwis będzie potencjalnym źródłem wiedzy dla użytkownika. Z tego też względu można powiedzieć, że opis strony stanowi skróconą reklamę tekstową, która koniec końców może nakierować potencjalnego klienta na Twoja stronę internetową w wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja i tworzenie meta description 

Wbrew pozorom napisanie skutecznego meta description nie jest zadaniem skomplikowanym. Jeżeli ustosunkujesz się do poniższych wskazówek, będziesz w stanie w kilku słowach stworzyć interesujący komunikat, który będzie spełniał pewne funkcje perswazyjne.

Dlatego: 

  1. Wykorzystaj Call To Action. Czyli tak zwane wezwanie do działania. Język, jakim będziesz się tutaj posługiwał, powinien być zorientowany na zachęcenie kogoś właśnie do Twojej oferty. Stąd nie bój się używać zwrotów, typu: „Poznaj”, „Sprawdź”, „Przekonaj się sam”, „Dowiedz się” itd. 
  2. Używaj języka korzyści. Twórz meta description w taki sposób, aby użytkownik wiedział, co zyska, klikając właśnie w odnośnik kierujący do Twojego serwisu. W tym miejscu postaraj się, żeby opis zawierał prawdziwe informacje. Wprowadzając kogoś w błąd, możesz przyczynić się do tego, że potencjalny klient bardzo szybko wyjdzie z Twojej strony i wróci z powrotem do wyników wyszukiwania. 
  3. Używaj słów kluczowych z rozsądkiem. Prawdą jest, że obecność fraz kluczowych w meta description nie jest już więcej istotnym elementem wśród czynników rankingowych. Należy jednak zaznaczyć, że jest nim nadal zachowanie użytkownika. Jeżeli fraza kluczowa będzie pokrywała się z tym, co internauta wpisał w oknie wyszukiwarki, zostanie ona automatycznie pogrubiona. Dzięki czemu szukający będzie miał pewność, że pod danym linkiem znajduje się dokładnie to, czego szuka. 
  4. Stosuj parametry techniczne. Tworząc opisy dla podstron produktowych, warto uwzględniać w nich informacje o specyfice technicznej, cenie czy dostępnej ilości jednostek magazynowych. Są to bardzo ważne informacje, szczególnie, jeśli przekaz kierujesz do osób, które są już nastawione na zakup twojego towaru. Elementy, takie, jak kwota lub ocena użytkowników, można dodatkowo wyróżnić za pomocą danych strukturalnych, tzw. rich snippets. 
  5. Pisz dla człowieka. Pamiętaj, że odbiorcą twoich przekazów jest przede wszystkim żywy człowiek, a nie roboty wyszukiwarek. Pora więc porzucić dawne praktyki, jak upychanie słów kluczowych, czyli tzw. keyword stuffing, i skupić się na tworzeniu atrakcyjnych i wartościowych meta description.

Metatag robots

Metatag robots to nic innego, jak meta znaczniki, które wpływają na indeksowanie witryny oraz jej poszczególnych podstron. Po prostu są to polecenia dla robotów znajdują się w kodzie HTML serwisu, a dokładniej w jego sekcji <head>. Dzięki tym tagom administrator jest w stanie poinformować roboty indeksujące o tym, czy dana podstrona naszej witryny ma zostać zapisana w wynikach wyszukiwania, czy nie. Meta tag robots stanowi więc pewnego rodzaju dyrektywę, lub też instrukcję, dzięki której boty wyszukiwarki wiedzą, jak mają się zachowywać w trakcie sprawdzania całej zawartości witryny.

Wyróżniamy 4 rodzaje poleceń dla robotów:

  • noindex – meta robots noindex – oznacza, że strona nie powinna pojawić się w SERP-ach, czyli w organicznych wynikach wyszukiwania,
  • indeks – meta robots follow  – umożliwienie indeksacji podstrony (domyślny),
  • nofollow – meta robots nofollow – uniemożliwienie przejścia botów na witryny linkowane z danej podstrony,
  • follow – meta robots follow – umożliwienie przejścia botów na witryny linkowane z danej podstrony (domyślny).

Meta tag keywords – nadal ma znaczenie?

Możliwe, że ten termin obił ci się już o uszy. Meta tag keywords to tag, który znajduje się w kodzie HTML twojego serwisu. Nie jest więc widoczny bezpośrednio na żadnej stronie internetowej. W obecnym czasie meta tag keywords nie ma znaczenia, biorąc pod uwagę działania optymalizacyjne na witrynie (oficjalny komunikat Google). Kiedyś był najważniejszym punktem odniesienia dla robotów wyszukiwarek. To był z pewnością jeden z elementów, który pozwalał wprowadzać najważniejsze frazy kluczowe dla danej witryny, dzięki czemu crawlery mogły poprawnie interpretować zawartość strony. Aktualnie specjaliści SEO pomijają ten znacznik ponieważ jego uzupełnienie nie niesie widocznych skutków dla efektów pozycjonowania.

Streszczenie 

  • Meta znaczniki umieszczane są w sekcji nagłówka dokumentu HTML strony internetowej. Służą przede wszystkim do informowania robotów wyszukiwarki o zawartości danej podstrony, czy też ograniczają uprawnienia do jej odwiedzania.

  • Znacznik tytułowy określa unikalny tytuł danej podstrony. Jest widoczny w pasku przeglądarki lub na liście organicznych wyników wyszukiwania, znajdując się tuż nad linkiem, który prowadzi do danej podstrony.

  • Meta description to zwięzły fragment tekstu, który jest niejako krótkim streszczeniem danej zawartości podstrony. Z reguły przyjmuje postać maksymalnie dwóch zdań, a jego zadaniem jest generowanie kliknięć.

  • Meta tag robots jest tagiem HTML, który informuje o tym, czy dany adres URL ma zostać uwzględniony w indeksie wyszukiwarki Google, czy nie.

  • Obecnie meta tag keywords nie jest brany pod uwagę w ustalaniu pozycji w rankingach popularności poszczególnych witryn.

Case study

Wzrost sprzedaży o 201% (wrzesień 2020 - marzec 2021) w sklepie internetowym dzięki pozycjonowaniu.

Sprawdź! 

Podsumowanie

Jeszcze stosunkowo niedawno takie elementy, jak treści meta tagów, a w szczególności meta description czy meta keyword były kluczowymi elementami branymi pod uwagę przez roboty indeksujące Google. Stąd w nawyku wielu specjalistów SEO było maksymalne nasycanie tego elementu frazami kluczowymi, które często były wyszukiwane przez użytkowników. Po serii gruntownych aktualizacji algorytmu Google, które miały miejsce kilka lat temu już wiemy, że priorytetowe w optymalizacji są obecnie inne walory witryny. Dlatego też, pracując obecnie nad stroną warto zwracać w głównej mierze swoją uwagę na takie elementy, jak znaczniki tytułowe czy instrukcje dla robotów indeksujących, czyli na tzw. meta tag robots,, ponieważ bardzo często to one decydują o Twojej  przewadze nad konkurencją.

Andżelika Kida
AUTOR
Junior SEO Specialist
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 6 ocen

Inne wpisy