Data Mining w e-commerce

Data Mining to proces polegający na wydobywaniu, a wręcz drążeniu danych, w celu pozyskania wiedzy o regułach, rządzących sprzedażą w e-commerce.
31 października 2022

Handel elektroniczny wciąż siÄ™ rozwija, co wiąże siÄ™ także z rosnÄ…cÄ… konkurencjÄ… w branży.  Sklepy internetowe, chcÄ…ce zachować rentowność, nie mogÄ… pozwolić sobie na to, by nie wykorzystywać danych. A wrÄ™cz przeciwnie – powinny je nie tylko zbierać, ale też dogÅ‚Ä™bnie eksplorować, w celu pozyskania informacji, stanowiÄ…cych jednÄ… z podstaw do podejmowania skutecznych decyzji w e-biznesie. Tutaj z pomocÄ… przychodzi Data Mining (eksploracja danych). To bardzo dokÅ‚adana analiza, pozwalajÄ…ca m.in. na lepsze poznanie zachowaÅ„ klientów. Znajomość mechanizmów Data Mining (narzÄ™dzi i technik), może uÅ‚atwić rozwiÄ…zywanie wielu problemów, z którymi mierzÄ… siÄ™ sklepy internetowe. Dane sÄ… istotne m.in. w doborze skutecznych dziaÅ‚aÅ„ e-marketingowych i usprawnieniu procesów zachodzÄ…cych w  e-commerce, co ma doprowadzić do zwiÄ™kszenia konkurencyjnoÅ›ci e-sklepu i realizacji zakÅ‚adanych celów biznesowych.

Spis treści:

  1. Data Mining – co to jest?
  2. Data Mining – techniki eksploracji danych dla sklepów internetowych
  3. Data Mining – znaczenie eksploracji danych w e-commerce
  4. Eksploracja danych w Google Analytics 4 –  wybrane metody
  5. Google Search Console –  dlaczego warto drążyć dane z wyszukiwania?
  6. Automatyzacja marketingu, a eksploracja danych w e-commerce
  7. Jak Data Mining może usprawnić e-biznes?
  8. Streszczenie
  9. Podsumowanie

Data Mining – co to jest?

Data Mining (eksploracja danych) to jeden z etapów odkrywania wiedzy, zawartej w zbiorze informacji (m.in. o użytkownikach), które firmy zbierają za pośrednictwem różnych narzędzi analitycznych. Inaczej termin ten określa się także drążeniem, wydobywaniem lub ekstrakcją danych. Proces ten polega na dogłębnym analizowaniu informacji, zawartych w bazach danych, z wykorzystaniem nowoczesnych metod i technik (zarówno statystycznych, jak i informatycznych).

Eksploracja danych czÄ™sto pozwala odkryć nieznane wczeÅ›niej zależnoÅ›ci oraz schematy (przedstawiane np. w formie reguÅ‚ logicznych), posiadajÄ…ce m.in. wartość ekonomicznÄ…. Oznacza to, że „odkrycia” z eksploracji mogÄ… skutecznie wspomagać podejmowanie decyzji finansowych i marketingowych w wielu firmach. Niektórzy twierdzÄ… nawet, że eksploracja nie jest poszukiwaniem nowych zależnoÅ›ci, ale poszukiwaniem Å›rodków finansowych w bazach danych, stÄ…d też okreÅ›lajÄ… jÄ… mianem – „minning for dollars”. W praktyce każde przedsiÄ™biorstwo, które zbiera dane o swoich klientach, może wykorzystywać metody z zakresu Data Mining do realizacji wÅ‚asnych celów.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Eksploracja danych otwiera duże możliwości, zwłaszcza przed firmami, funkcjonującymi w branży online. Te mają do swojej dyspozycji szereg narzędzi, umożliwiających im nie tylko zbieranie informacji o użytkownikach, ale także ich późniejszą analizę. Narzędzia do eksploracji danych, mogą być z powodzeniem wykorzystywane do optymalizowania procesów sprzedażowych, w systemach sklepów internetowych. Trzeba jednak wiedzieć, jak efektywnie wykorzystać potencjał danych (wydobywać z nich wartościowe informacje), które często pochodzą z niepowiązanych ze sobą źródeł.

Data Mining – techniki eksploracji danych dla sklepów internetowych

Istnieje kilka technik analitycznych, które mogÄ… być wykorzystywane w odniesieniu do danych internetowych. Z powodzeniem mogÄ… być one stosowane m.in. przez e-commerce lub inne firmy, które korzystajÄ… z rozwiÄ…zaÅ„ e-marketingowych. Do metod tych zalicza siÄ™  np. analizÄ™ statystycznÄ…. Technika ta może być wykorzystywana w odniesieniu do dużych zbiorów danych, w trakcie poszukiwania czÄ™sto powtarzajÄ…cych siÄ™ w nich zależnoÅ›ci (tzw. przesiewania zbiorów). Ten typ analizy może być wstÄ™pem do dalszej eksploracji, choć e-sklepy mogÄ… używać jej także, w celu wyciÄ…gniÄ™cia ogólnych wniosków, np. na temat tych podstron serwisu, po których odwiedzeniu, użytkownicy opuszczajÄ… witrynÄ™. Tego typu wnioskowanie, pomaga okreÅ›lić obszary strony, które mogÄ… wymagać optymalizacji – np. pod kÄ…tem funkcjonalnoÅ›ci czy treÅ›ci, które powinny dostarczać precyzyjnych informacji i odpowiadać na potrzeby użytkowników.

InnÄ… z technik jest analiza asocjacji. W dużym uproszczeniu polega ona na tym, aby poszukiwać zależnoÅ›ci pomiÄ™dzy danymi. ZwiÄ…zki mogÄ… polegać na wystÄ™powaniu takich samych elementów w niektórych z analizowanych danych. Jak może dziaÅ‚ać to w e-commerce? PrzykÅ‚adem jest analizowanie transakcji sprzedaży. Modele asocjacyjne, mogÄ… wykazać np. że „osoba, która korzysta z podstrony A oraz B, z dużym prawdopodobieÅ„stwem (np. 90%), w tej samej sesji może chcieć skorzystać również z podstrony C”. BiorÄ…c pod uwagÄ™ takÄ… reguÅ‚Ä™, można stworzyć Å‚Ä…cze dla osób, które prawdopodobnie bÄ™dÄ… zainteresowane również skorzystaniem z podstrony C. ReguÅ‚y asocjacyjne, mogÄ… wiÄ™c znaleźć praktyczne zastosowanie, m.in. w procesie przygotowywania akcji promocyjnych czy katalogu produktów. Dodatkowo skutecznie wspierajÄ… one optymalizacjÄ™ sprzedaży, mogÄ…c stać siÄ™ bazÄ… do oferowania klientom produktów, które z dużym prawdopodobieÅ„stwem, bÄ™dÄ… chcieli nabyć (cross-selling).

Do innych metod, które mogą być wykorzystywane przez sklepy internetowe, należy także klasteryzacja (grupowanie) oraz klasyfikacja. W metodzie tej zbiór danych dzieli się na klastry (grupy). Każda z grup powinna zawierać elementy, które są do siebie podobne, ale równocześnie klastry powinny być zróżnicowane. W e-commerce metoda ta może być wykorzystywana do klasyfikowania klientów, ułatwiając m.in. przygotowywanie skutecznych kampanii e-marketingowych oraz dobór grup docelowych do określonych działań promocyjnych. Czym jednak klasteryzacja różni się od klasyfikacji? W klasyfikacji obiekty są przydzielane do odpowiednich kategorii, na podstawie przyjętego wcześniej kryterium klasyfikacji. Tymczasem w klasteryzacji, obiekty dzieli się na zróżnicowane grupy, które następnie zostają scharakteryzowane.

Inną metodą są wzorce sekwencji. Technika ta polega na analizowaniu zdarzeń, do których doszło w określonym przedziale czasu. Technikę wykorzystuje się m.in. do śledzenia nawigacji użytkownika po witrynach internetowych, w celu wykrycia zależności (np. użytkownik, który odwiedził serwis A, następnie przejdzie do serwisu D). Wzorce sekwencji mogą pomóc w przewidzeniu zachowania użytkowników, a co za tym idzie, dobraniu najodpowiedniejszych form promocji i spełnieniu oczekiwań, dotyczących użyteczności cyfrowego produktu.

Data Mining – znaczenie eksploracji danych w e-commerce

Eksploracja danych w e-commerce jest kluczowa dla znalezienia obszarów, w których e-sklepy mogą zwiększać przewagę konkurencyjną. To istotne zwłaszcza w momencie, w którym liczba firm sprzedających online wciąż rośnie, a cena produktów już dawno przestała być jedynym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe konsumentów. Działania związane z budowaniem konkurencyjności, muszą więc dotyczyć również innych aspektów, ważnych z perspektywy pozyskania potencjalnych klientów. Jest to m.in. dbanie o użyteczność cyfrowego produktu (a co za tym idzie, o doświadczenia użytkowników, którzy z niego korzystają), odpowiednią widoczność e-sklepu w sieci oraz stosowanie rozwiązań, sprzyjających utrzymywaniu stałych relacji z odbiorcami. Co jednak zrobić, by tego typu działania były efektywne? Kluczem do sukcesu jest analiza zachowania użytkowników sklepu internetowego, prowadzona w nurcie Data Mining.

Eksploracja danych w Google Analytics 4 –  wybrane metody

Google Analytics to jedno z podstawowych narzędzi analityki internetowej. Działanie narzędzia opiera się na osadzeniu krótkiego skryptu w witrynie, który zbiera informacje o zachowaniach jej użytkowników. Są to między innymi: liczba użytkowników, dane o zaangażowaniu, odwiedzane podstrony i wiele więcej. Dane te są niezwykle istotne w procesie trafnego podejmowania decyzji marketingowych i biznesowych.

Źródło: Niektóre ze zdarzeń zbieranych przez Google Analytics 4.

Google Analytics jak każde narzÄ™dzie ewoluuje. Dotychczasowa wersja (Google Analytics Universal) już 1 lipca 2023 roku przestanie zbierać nowe dane. Do tego czasu użytkownicy, którzy chcÄ… nadal korzystać z narzÄ™dzia, sÄ… zobligowani do przejÅ›cia na jego nowÄ… wersjÄ™ – Google Analytics 4. Ta daje m.in. wiÄ™ksze możliwoÅ›ci, w zakresie identyfikowania użytkowników i badania jakoÅ›ci ich wizyt na stronie. Nowa odsÅ‚ona programu dostarcza nam wielu nowych informacji, które nie byÅ‚y standardowo zbierane przez poprzednika. WÅ›ród nich znajdujÄ… siÄ™ miÄ™dzy innymi dane takie, jak: procent scrollowania strony czy klikane przez użytkowników linki. DziÄ™ki braku próbkowania, narzÄ™dzie pozwala zbierać jeszcze dokÅ‚adniejsze dane i dogÅ‚Ä™bniej analizować zachowania osób, korzystajÄ…cych z danej strony czy aplikacji.

Źródło: Jeden z raportów dostępnych w Google Analytics 4.

W Google Analytics użytkownicy majÄ… możliwość dokonania integracji narzÄ™dzia z BigQuery. To tzw. hurtownia danych w chmurze, bÄ™dÄ…ca miejscem do poÅ‚Ä…czenia informacji z różnych źródeÅ‚ (np. z systemu CRM czy systemów reklamowych). W GA4 eksport danych ma charakter ciÄ…gÅ‚y, co oznacza, że informacje sÄ… przesyÅ‚ane niemalże automatycznie (zajmuje to kilka sekund.. Co jednak najważniejsze, użytkownicy nie muszÄ… też martwić siÄ™ o kwestie prawne, zwiÄ…zane z RODO. DokonujÄ…c integracji GA4 z BigQuery, można  Å‚atwo zautomatyzować anonimizacjÄ™ adresów IP, co sprawia, że użytkownik ma pewność, iż przestrzega przepisów prawa, obowiÄ…zujÄ…cych na danym obszarze. BigQuery umożliwia nie tylko przechowywanie danych z różnych źródeÅ‚, ale też tworzenie zapytaÅ„ (nawet o niespróbkowane scieżki klientów w witrynie), dotyczÄ…cych dużych zbiorów danych, umożliwiajÄ…c szybkÄ… pracÄ™ i sprawne tworzenie raportów.

Dostęp do obszernych zasobów danych, to jednak nie wszystko. Aby wyciągnąć kluczowe z perspektywy e-biznesu wnioski, trzeba dokonać ich eksploracji. Taką funkcję także oferuje użytkownikom Google Analytics 4. Użytkownicy mogą sami tworzyć w narzędziu raporty, zawierające informacje, dotyczące zachowania użytkowników w witrynie czy aplikacji. Metod eksploracji w GA4 jest kilka. To m.in. eksploracja swobodna, eksploracja ścieżki, pokrywanie się segmentów, eksploracja sekwencji ścieżki czy eksploracja kohort lub wartość od początku śledzenia.

Przejdź na Google Analytics 4 nawet w 1 dzień!
Zapytaj o ofertÄ™.

Pod tym wzglÄ™dem nowa odsÅ‚ona popularnego narzÄ™dzia analitycznego jest dużo bardziej zaawansowana. Użytkownicy GA4 otrzymujÄ… rozbudowanÄ… możliwość zestawiania ze sobÄ… zgromadzonych danych w różnych konfiguracjach – co poprzednio byÅ‚o mocno ograniczone. DziÄ™ki temu możliwe jest odkrywanie wniosków, które nie sÄ… widoczne w predefiniowanych raportach.

DziÄ™ki wykorzystaniu eksploracji użytkownicy mogÄ…  analizować dane na swoich zasadach i odkrywać zależnoÅ›ci, które majÄ… bezpoÅ›rednie przeÅ‚ożenie na funkcjonowanie ich biznesów. Opcje filtracji i segmentacji, wspomagajÄ… skupienie uwagi na kluczowych danych, co sprzyja wyciÄ…ganiu trafnych wniosków i dobieraniu optymalnych rozwiÄ…zaÅ„, usprawniajÄ…cych procesy, zachodzÄ…ce w e-commerce.

Źródło: Różne typy eksploracji danych dostępne w Google Analytics 4.

Jak to działa w praktyce?

  • Eksploracja swobodna – użytkownik może zwizualizować dane np. w postaci tabeli lub wykresu (m.in. liniowego lub sÅ‚upkowego). Może filtrować, dokonywać segmentacji i porównywać ze sobÄ… konkretne dane. JeÅ›li wizualizacja zostanie przeprowadzona w oparciu o wykres liniowy, użytkownik może skorzystać z funkcji „wykrywania anomalii”, która pozwala szybko wykrywać nieprawidÅ‚owoÅ›ci w danych.
  • Eksploracja sekwencji Å›cieżki – dziÄ™ki tej metodzie, użytkownik może sprawdzić, jaki byÅ‚ wpÅ‚yw konkretnego zdarzenia, na kolejne dziaÅ‚ania podejmowane przez odwiedzajÄ…cych. Może także odkryć, które podstrony sÄ… najczęściej odwiedzane przez nowych użytkowników tuż po otwarciu witryny, ale też ocenić, czy w ich dziaÅ‚aniach nie wystÄ™pujÄ… zapÄ™tlenia, co mogÅ‚oby wskazywać na to, że w którymÅ› z miejsc natknÄ™li siÄ™ na trudnoÅ›ci.
  • Eksploracja Å›cieżki – w Google Analytics 4 możliwe jest budowanie i Å›ledzenie dowolnych Å›cieżek użytkownika, dziÄ™ki czemu mamy wglÄ…d w ich zachowania.
  • Wartość od poczÄ…tku Å›ledzenia – dziÄ™ki tej metodzie eksploracji można uzyskać odpowiedzi na pytania, jak ksztaÅ‚tuje siÄ™ wartość użytkownika w czasie. Metoda pozwala przeanalizować to, jak użytkownicy zachowywali siÄ™ od poczÄ…tku Å›ledzenia.

To tylko część z możliwości analitycznych, oferowanych przez Google Analytics 4. W zakresie eksploracji danych niewątpliwie istnieje jednak spora różnica, pomiędzy starszą a nowszą wersją narzędzia. W Universal Analytics użytkownicy mieli do swojej dyspozycji wiele standardowych raportów, gotowych do analizy, podczas gdy w GA4 jest ich mniej, a nacisk stawiany jest na samodzielne tworzenie raportów od podstaw. To z kolei wydaje się być krokiem w stronę zwiększenia świadomości użytkowników, którzy muszą orientować się, które dane mogą być kluczowe z perspektywy ich e-biznesu. Z pewnością tego rodzaju podejście sprzyja wnioskowaniu i odkrywaniu zależności.

Google Search Console –  dlaczego warto drążyć dane z wyszukiwania?

Google Search Console zapewnia dostęp do raportów, zawierających dane istotne, z perspektywy optymalizacji witryny (zarówno technicznej, jak i tej pod kątem znajdujących się w niej treści). Im więcej wiemy m.in. na temat zapytań, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, tym skuteczniejsze działania optymalizacyjne jesteśmy w stanie podjąć.

W narzÄ™dziu można znaleźć m.in. raport skutecznoÅ›ci. To wÅ‚aÅ›nie w tym miejscu znajdujÄ… siÄ™ dane, takie jak np. Å‚Ä…czna liczba kliknięć, Å›redni CTR, Å‚Ä…czna liczba wyÅ›wietleÅ„, czy np. Å›rednia pozycja (wskaźnik pokazujÄ…cy, jak wysoko e-sklep pojawia siÄ™ w wynikach wyszukiwania, zważywszy na konkretnÄ… frazÄ™ kluczowÄ…). Użytkownicy mogÄ… także sprawdzić, jakie zapytania sÄ… najczęściej wyszukiwane przez osoby odwiedzajÄ…ce stronÄ™ czy też, z jakich korzystajÄ… one urzÄ…dzeÅ„ (jeÅ›li okaże siÄ™, że w wiÄ™kszoÅ›ci sÄ… to np. urzÄ…dzenia mobilne – warto gruntownie przemyÅ›leć strukturÄ™ wersji mobilnej witryny).

Źródło: Jeden z raportów w Google Search Console, który przedstawia efektywność pozyskania ruchu z organicznych wyników wyszukiwania.

Dlaczego warto drążyć dane z raportu skuteczności?

Przede wszystkim dlatego, że dostarczają one cennych informacji na temat efektywności dotychczas podejmowanych działań. Eksploracja danych pozwoli ocenić kierunek, w którym powinno być prowadzone dalsze pozycjonowanie lub optymalizacja strony. Nierzadko może okazać się także, że popularne frazy przynoszą witrynie gorsze wyniki niż rzadziej używane wyrażenia z tzw. długiego ogona. Analiza raportu pozwala ocenić również, które podstrony e-sklepu osiągają najlepsze wyniki w organicznych wynikach wyszukiwania. Taka informacja może stać się impulsem do przeprowadzenia optymalizacji podstron, odnoszących słabsze wyniki. W tym wypadku Data Minning może pomóc w skutecznym wyznaczeniu celów pozycjonowania, pośrednio dostarczając także informacji na temat tego, jak zwiększyć sprzedaż w e-sklepie.

Automatyzacja marketingu, a eksploracja danych w e-commerce

Jedną z metod wykorzystania marketing automation jest pozyskiwanie adresów mailowych użytkowników sklepów internetowych (newsletter, zalogowaniu użytkownicy) i ich odpowiednia segmentacja, w oparciu o zainteresowania czy rodzaj aktywności na stronie. Działanie tego typu umożliwia podejmowanie spersonalizowanych decyzji marketingowych w odniesieniu do indywidualnej grupy odbiorców. Dla przykładu możliwa jest automatyczna wysyłka maila z przypomnieniem o porzuconym koszyku, czy wysyłka życzeń urodzinowych z kodem rabatowym.

DziÄ™ki zbieraniu danych system automatyzacji jest w stanie spersonalizować m.in. czas, w którym klient otrzyma konkretny komunikat reklamowy, jego treść, a także formÄ™ oraz kanaÅ‚, którym reklama dotrze do klienta (np. za poÅ›rednictwem e-mail marketingu). Marketing automation pozwala wiÄ™c zbierać dane i segmentować je w ten sposób, aby podejmować trafne i spersonalizowane decyzje marketingowe wobec konkretnych grup odbiorców – nie wszyscy użytkownicy naszych sklepów internetowych sÄ… bowiem tacy sami, posiadajÄ… podobne potrzeby czy wykazujÄ… tożsame zachowania.

Marketing automation może również pełnić inną rolę. Dzięki mechanizmom tego typu możliwe jest zachęcanie określonych grup użytkowników do dzielenia się cennymi z punktu widzenia marki i funkcjonowania biznesu informacjami. Dla przykładu klient, który zdecydował się na zakup naszego produktu drogą online, może po kilku godzinach od transakcji otrzymać mailową prośbę o wyrażenie opinii na temat przebiegu procesu zakupowego. W ten sposób marka jest w stanie poznać perspektywę klienta i wprowadzić odpowiednie zmiany, jeśli nie wszystko funkcjonuje tak, jak należy. W ten sposób możliwe jest również pozyskiwanie opinii, które warto zaprezentować na stronie internetowej przyszłym klientom, aby budować zaufanie do witryny.

Dane, które firma pozyskuje dzięki marketing automation, pozwalają nie tylko lepiej poznać użytkowników, ale przede wszystkim ich zwyczaje zakupowe. Drążenie danych zebranych w wyniku automatyzacji w połączeniu z informacjami o użytkownikach, pozyskiwanych np. w wyniku działania narzędzi analitycznych, przyczynia się do zwiększenia efektywności kampanii e-marketingowych, a co za tym idzie realizacji celów, związanych np. z maksymalizacją sprzedaży w sklepie internetowym.

Jak Data Mining może usprawnić e-biznes?

Data Mining to proces, który przekłada się na optymalizację działań, podejmowanych przez sklepy internetowe. Dzięki eksplorowaniu danych e-sklepy mają wiedzę, potrzebną do przygotowywania efektywnych działań promocyjnych. Na bazie danych można dokładniej spersonalizować przekaz marketingowy, a co za tym idzie, dotrzeć do odbiorców z grupy docelowej. Dane są też podstawą do efektywnej optymalizacji użyteczności oraz zwiększania dostępności cyfrowego produktu.

Optymalizacja działań promocyjnych w wyniku Data Mining jest możliwa, dzięki poszukiwaniu związków, pomiędzy poszczególnymi parametrami określającymi działania użytkowników na stronie internetowej. Związków tych szuka się np. pomiędzy nośnikami reklamy, kreacjami reklamowymi, grupami docelowymi, konkretnym zachowaniem (zdarzeniami) użytkownika w witrynie, czy stronami docelowymi (landing pages) a poziomem konwersji. Wykrycie tych zależności pozwala skupić się na obszarach cechujących się największą efektywnością biznesową lub podjąć adekwatne działania optymalizacyjne, co w konsekwencji przekłada się na osiągnięcie wysokiego wskaźnika ROI z kampanii e-marketingowych.

Eksploracja danych pozwala nie tylko zoptymalizować działania promocyjne, ale także spersonalizować przekaz i dopasować go do potrzeb użytkowników. Oznacza to, że komunikat marketingowy skupia się na prezentowaniu klientowi produktów i usług, które z dużym prawdopodobieństwem będzie chciał zakupić. Dzięki dopasowaniu działań promocyjnych do klienta można nie tylko skutecznie zainteresować go ofertą i zwiększyć jego satysfakcję, ale też obniżyć koszty prowadzenia kampanii.

Data Mining efektywnie wspomaga także proces zwiększania użyteczności cyfrowych produktów. Eksplorując dane, można odkryć zależności asocjacyjne, dotyczące m.in. nawigacji klienta po stronie, a także ocenić tzw. lepkość e-sklepu, czyli sprawdzić, jak długo klient jest w stanie skupiać się na poszczególnych podstronach. Drążenie danych, które dotyczą zachowania użytkowników, jest więc podstawą do rozpoczęcia prac w zakresie zwiększenia funkcjonalności witryny. Im większa użyteczność e-sklepu (w praktyce np. możliwość zakupu, bez konieczności rejestracji konta w witrynie czy czytelna architektura informacji), tym lepsze doświadczenia użytkowników, a co za tym idzie, także współczynnik konwersji.

Streszczenie 

  • Data Mining polega na eksploracji danych, które e-sklepy mogÄ… zbierać m.in. dziÄ™ki wykorzystaniu narzÄ™dzi analitycznych (m.in. Google Analytics). Inaczej pojÄ™cie to okreÅ›la siÄ™ także drążeniem danych.
  • Istnieje kilka technik eksploracji danych, z których mogÄ… korzystać sklepy internetowe. Jest to m.in. analiza statystyczna, analiza asocjacji, klasteryzacja oraz klasyfikacja i wzorce sekwencji.
  • Eksploracja danych jest podstawÄ… do okreÅ›lenia obszarów funkcjonowania e-sklepu, których optymalizacja może przyczynić siÄ™ do zwiÄ™kszenia konkurencyjnoÅ›ci firmy.
  • Google Analytics 4 daje użytkownikom możliwość skorzystania z kilku metod eksploracji danych w narzÄ™dziu. Metody te to m.in. eksploracja swobodna czy eksploracja sekwencji Å›cieżki.
  • ŹródÅ‚em danych, stanowiÄ…cych podstawÄ™ do eksploracji jest również Google Search Console, w którym użytkownik może skorzystać m.in. z raportu skutecznoÅ›ci.
  • Sposobem na zbieranie danych o klientach, które nastÄ™pnie mogÄ… być drążone, w celu wyciÄ…gniÄ™cia wniosków np. dotyczÄ…cych zachowania użytkowników, jest także automatyzacja marketingu.
  • Eksploracja danych może usprawnić wiele obszarów e-biznesu, wspomagajÄ…c m.in. skuteczne zwiÄ™kszenie użytecznoÅ›ci cyfrowego produktu. 

Podsumowanie

Dane, które firmy gromadzÄ… o klientach, sÄ… jednym z najważniejszych i najwiÄ™kszych  aktywów w e-commerce. To wÅ‚aÅ›nie ich dogÅ‚Ä™bna eksploracja pozwala dopasowywać ofertÄ™, witrynÄ™, a także formy e-marketingu do oczekiwaÅ„ klientów, tym samym zwiÄ™kszajÄ…c ich satysfakcjÄ™. Dzisiaj Data Mining w e-commerce to już konieczność. Wszystko przez wzglÄ…d na silnÄ… konkurencjÄ™, w której skuteczne prowadzenie handlu online wymaga korzystania z optymalnych rozwiÄ…zaÅ„. Ich dobór  najlepiej oprzeć o wiedzÄ™, doÅ›wiadczenie i oczywiÅ›cie twarde dane.

Paweł Szczyrek
AUTOR
Creative and Content Manager
tel.665 157 583
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 3 ocen

Inne wpisy