Zdecydowanie, nie. Dlatego, tworząc stronę internetową, warto sięgnąć po metody badawcze, w których porównuje się dwie alternatywne wersje serwisu pod kątem oczekiwań użytkowników.
Taką techniką badawczą są testy A/B, w tym również testy wielowymiarowe, które dostarczają informacji o zmianach koniecznych do przeprowadzenia w obrębie serwisu. Wdrożona w ten sposób witryna znacznie lepiej realizuje cele, które zakładano w momencie jej tworzenia. Badania w oparciu o tą metodę mogą dotyczyć konkretnych części serwisu jak i poszczególnych elementów bądź tylko cech. Pozyskiwane wyniki cechuje obiektywność, ponieważ podmiotami opiniotwórczymi dla alternatywnych wersji zawsze jest taka sama ilość użytkowników generująca odsetek ruchu i współczynnik konwersji. Pewne trudności może stwarzać brak możliwości testowania kilku zmiennych w jednym czasie - wówczas bardziej odpowiednie są testy wielowymiarowe.
Testy A/B oraz wielowymiarowe pozwalają na określenie konwersji dla badanej wersji, co przede wszystkim warunkuje ich skuteczność. Jednak dla uzyskania reprezentatywnych wyników statystycznych, każdy wariant musi być poddany badaniom w tym samym czasie.
Ta technika badawcza ma stosunkowo wiele zalet, przede wszystkim pozwala precyzyjnie dostosować interfejs do przeznaczenia witryny, w znacznym stopniu zachowując jej usability. Dzięki możliwości testowania nawet drobnych elementów, wskazuje na optymalne rozwiązania, które po wdrożeniu mają pozytywny wpływ na poziom konwersji.
Jednak dla uzyskania miarodajnych wyników badań, trzeba mieć na uwadze pewne ograniczenia, które związane są z tą techniką badawczą. Przede wszystkim należy pamiętać o ściśle sprecyzowanych celach dla danej witryny, które nadają kierunek przeprowadzanym testom. Badaniom poddaje się więc już funkcjonujące serwisy, o zdefiniowanych wskaźnikach efektywności. Mimo że testowanie pozwala wybrać lepszą opcję związaną z witryną, nie pomaga w określaniu zachowań użytkowników. Ponieważ metoda ta nastawiona jest na badanie usabuility, często łączona jest z innymi, prowadzonymi w oparciu o zróżnicowane narzędzia analityczne i statystyczne. Dopiero raporty generowane z różnych źródeł dostarczają danych potrzebnych dla zdefiniowania czynników warunkujących wyniki witryny.
Porównując różne warianty serwisu internetowego, znacznie łatwiej jest wybrać te elementy, które w praktyce okażą się skuteczniejsze. Zestawienie ich ze sobą w ramach jednego projektu pozwoli stworzyć witrynę idealną z punktu widzenia użytkowników, a nie specjalistów informatyki. Badanie w oparciu o technikę testów A/B można przeprowadzić w łatwy i szybki sposób przy użyciu narzędzi pozwalających na weryfikację opcjonalnych wariantów serwisu.



















