Biorąc pod uwagę, że 93% interakcji online zaczyna się od wyszukiwarki, a Google w styczniu tego roku miało prawie 82% udziału w rynku, zrozumiałe jest, że działania SEO mogą zdecydować o sukcesie lub porażce biznesu. Problem pojawia się jednak w kosztach. Wielu klientom wydają się one zbyt wysokie, jednak prawdopodobnie nie wiedzą oni, z czego one wynikają. Czas więc dowiedzieć się, ile kosztuje SEO w 2024 roku oraz jakie elementy na to wpływają!
Spis treści:
- Czym są organiczne wyniki wyszukiwania i co wspólnego ma z nimi SEO?
- Co wpływa na koszty SEO?
- Streszczenie
- Podsumowanie
Czym są organiczne wyniki wyszukiwania i co wspólnego ma z nimi SEO?
Organiczne wyniki wyszukiwania to bezpłatne wyniki pojawiające się w wyszukiwarkach internetowych. Gdy użytkownik wpisuje konkretne słowa kluczowe, algorytm przetwarza zapytanie i prezentuje najbardziej trafne strony związane z tymi słowami.
Wiele osób codziennie korzysta z tych wyników, często nie zdając sobie sprawy z mechanizmów, które je generują. W rzeczywistości, każde zapytanie w wyszukiwarce jest obsługiwane przez skomplikowany algorytm uwzględniający ponad 200 różnych czynników rankingowych. Algorytm ten bierze pod uwagę między innymi jakość i ilość treści na stronie, jej szybkość ładowania, bezpieczeństwo oraz użyteczność na urządzeniach mobilnych.
Organiczne wyniki wyszukiwania są głównym obszarem, na którym skupiają się działania SEO, czyli optymalizacji pod wyszukiwarki. SEO polega więc na dostosowywaniu treści i struktury strony internetowej tak, aby była ona bardziej „przyjazna” dla algorytmów. Chodzi o to, by wyszukiwarka zrozumiała, o czym jest strona oraz uznała ją za wartościową dla osób wpisujących określone frazy.
W ramach SEO, specjaliści wprowadzają zmiany zarówno w treściach widocznych dla użytkowników, jak i w kodzie strony, który czytają algorytmy. Na przykład, dodają słowa kluczowe, linki prowadzące do innych stron, optymalizują opisy czy usprawniają strukturę strony, aby ładowała się szybciej i była łatwiejsza do przeglądania.
Ważnym elementów SEO jest także optymalizacja treści, czyli takie dostosowanie informacji na stronie, by były one interesujące, wartościowe oraz odpowiednio sformatowane. Działania z tym związane to dodawanie wewnętrznych linków, używanie pogrubień dla najważniejszych terminów, czy opisywanie zdjęć, by algorytm zrozumiał, co przedstawiają obrazy.
Co wpływa na koszty SEO?
Inwestycje w SEO mogą znacznie różnić się ceną w zależności od wielu czynników. Wydatki te są kształtowane przez specyfikę branży, techniczne i treściowe wymogi strony, a także zakres oraz cel działań optymalizacyjnych. Poniżej omówimy kluczowe elementy mające wpływ na koszty SEO w 2024 roku, abyś zrozumiał, że nie są to kwoty „wzięte z kosmosu”.
Konkurencyjność
W wysoko konkurencyjnych sektorach, takich jak e-commerce, finanse czy technologie, firmy muszą walczyć o przewagę na rynku nasyconym już dobrze zoptymalizowanymi stronami. Im większa konkurencja, tym trudniej osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, co wymaga bardziej złożonych i intensywnych działań SEO. Agencja Interaktywna musi przeprowadzić badania rynku, selektywnie dobierać słowa kluczowe, zainwestować w wysokiej jakości treści oraz linki zewnętrzne. Wszystko to prowadzi do wyższych kosztów z powodu potrzeby większej ilości zasobów i czasu na przeprowadzenie efektywnych działań.
Wielkość i rodzaj strony
Różnice w wielkości i rodzaju strony również wpływają na koszty SEO. Przykładowo, duże portale informacyjne czy e-sklepy z tysiącami produktów wymagają kompleksowej strategii SEO, która obejmuje optymalizację wielu podstron i elementów strukturalnych. Wymaga to dużego zaangażowania zasobów w zarządzanie treścią, optymalizacji licznych fraz kluczowych czy utrzymania technicznej sprawności całego serwisu. Małe strony mogą wymagać mniej zasobów do optymalizacji, ale wciąż potrzebują strategii dostosowanej do specyfiki działalności, co również generuje koszty.
Aktualny stan strony
Strony, które są już w dużej mierze zoptymalizowane i nie wymagają poważnych ingerencji, pozwalają na szybsze, a przy tym mniej kosztowne działania optymalizacyjne. Przykładowo, witryna bez błędów technicznych, z dobrze ustrukturyzowanymi nagłówkami oraz optymalizacją obrazów, potrzebuje jedynie drobnych korekt, aby spełniać obecne standardy wyszukiwarek.
Z drugiej strony, witryny z problemami technicznymi, takimi jak błędy 404, nieprawidłowo użyte tagi H1 i H2, czy obrazy o dużych rozmiarach spowalniające ładowanie strony, wymagają bardziej złożonych i czasochłonnych działań naprawczych. W takich przypadkach pierwszym krokiem jest szczegółowa analiza techniczna pozwalająca zidentyfikować wszystkie istotne problemy. Następnie konieczne jest wyeliminowanie błędów, a to jak można się spodziewać, wydłuża czas pracy i tym samym zwiększa koszty związane z jej optymalizacją.
Poza powyższymi kwestiami duże znaczenie mają również treści znajdujące się na stronie. Witryny z tekstami niskiej jakości niedostarczające wartości użytkownikom (tzw. thin content), czy posiadające duże ilości zduplikowanych treści wymagają intensywnych prac związanych z SEO copywritingiem. Nie tylko trzeba stworzyć wartościowe i unikalne opisy, ale także odpowiednio je zintegrować ze strukturą strony. Proces ten nie tylko wydłuża czas oczekiwania na widoczne efekty, ale również podnosi ogólne koszty optymalizacji.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Obszar działań
Duże znaczenie w kosztach SEO ma zakres geograficzny działań, gdzie wyróżniamy:
- Lokalne SEO skupiające się na promowaniu usług lub produktów w określonym obszarze geograficznym, jak miasto czy region. Jest to relatywnie tańsza i mniej złożona strategia, ponieważ wymaga optymalizacji pod kątem mniejszej liczby fraz kluczowych, które są bezpośrednio związane z lokalnym rynkiem. Działania te koncentrują się na dostosowaniu treści do lokalnych potrzeb i zwyczajów, pozwalając szybciej zaistnieć w wynikach wyszukiwania. Przykładowo, restauracja w Krakowie będzie chciała być widoczna dla zapytań takich jak „najlepsza pizza w Krakowie” czy „restauracja włoska Kraków”.
- Ogólnopolskie SEO jest krokiem w stronę większej złożoności, obejmując cały kraj. Tego rodzaju optymalizacja wymaga bardziej szczegółowego podejścia, gdyż konkurencja na poziomie krajowym jest znacznie większa, a frazy kluczowe bardziej ogólne i konkurencyjne. Strategie muszą być zróżnicowane i obejmować szerszy zakres treści, co naturalnie prowadzi do wyższych kosztów. Firmy starają się być widoczne dla ogólnokrajowych zapytań, co wymaga ciągłego dostosowywania treści i strategii do zmieniających się trendów oraz preferencji konsumentów.
- Globalne SEO mające największy zasięg i będące najbardziej złożone. Wymaga ono zrozumienia i adaptacji do rynków międzynarodowych, różniących się językami, kulturami, a nawet algorytmami wyszukiwarek.
Długość umowy
Zawarcie umowy na dłuższy czas pozwala wynegocjować lepsze warunki cenowe, ponieważ agencje wolą zawierać długoterminowe współprace. Długotrwałe projekty pozwalają strategicznie zaplanować działania SEO i z powodzeniem je wdrożyć, co przynosi lepsze efekty przy niższych kosztach miesięcznych.
Wykorzystanie narzędzi w procesie SEO
Do skutecznej analizy i optymalizacji strony internetowej potrzebne są specjalistyczne narzędzia SEO. Oferują one zaawansowane funkcjonalności, ale są zwykle dostępne w ramach subskrypcji, a tym samym podnoszą miesięczne koszty prowadzenia działań SEO. Do tych najpopularniejszych, z których korzystają agencje interaktywne, należą:
- Ahrefs to kompleksowe narzędzie do analizy linków zwrotnych, monitorowania słów kluczowych, badań konkurencji czy audytów SEO. Jest szczególnie cenione za dokładne i obszerne bazy danych pomagające w planowaniu strategii SEO.
- Senuto to platforma SEO pochodząca z Polski specjalizująca się w analizie widoczności, badaniu konkurencji i planowaniu strategii contentowej. Dostarcza wartościowe wskazówki dotyczące optymalizacji oraz dobierania odpowiednich fraz kluczowych.
- SEMrush to narzędzie do kompleksowej analizy SEO, które oferuje funkcje takie jak analizę konkurencji, ruchu na stronie czy monitorowanie pozycji w wynikach wyszukiwania, Jest niezwykle użyteczne w monitorowaniu efektywności SEO oraz optymalizacji kampanii marketingowych.
- Surfer SEO to narzędzie służące do optymalizacji treści pod kątem SEO. Analizuje najlepiej umiejscowione strony pod konkretne słowo kluczowe i na tej podstawie sugeruje optymalne długości treści, strukturę nagłówków, gęstość słów kluczowych oraz inne elementy, które mogą wpłynąć na lepsze pozycjonowanie.
- Majestic SEO to narzędzie specjalizujące się w analizie linków zwrotnych. Dostarcza szczegółowych informacji o profilu linkowym strony, pomagając identyfikować wartościowe linki oraz potencjalne zagrożenia wynikające z niepożądanych linków.
Oczywiście agencje korzystają również z bezpłatnych narzędzi takich jak:
- Google Search Console pomaga monitorować i utrzymywać obecność strony w wyszukiwarce Google. Umożliwia identyfikację błędów indeksacji, analizę danych dotyczących ruchu, takich jak najczęściej klikane frazy kluczowe czy strony. Pozwala również sprawdzić, które strony są indeksowane przez Google,
- Google Analytics analizuje ruch na stronie. Dostarcza szczegółowych danych o użytkownikach odwiedzających stronę, ich zachowaniu, źródłach ruchu oraz konwersjach. To narzędzie jest nieocenione w mierzeniu skuteczności różnych kampanii i działań SEO.
- Page Speed od Google służy do analizy szybkości ładowania strony na urządzeniach mobilnych i desktopach.
- Google Tag Manager pozwala na łatwe i szybkie dodawanie kodów i tagów na stronie bez potrzeby ingerencji w jej kod źródłowy.
- Google Mobile Friendly Test pozwala sprawdzić, jak dobrze strona jest zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych.
- Profil firmy w Google umożliwia zarządzanie obecnością firmy w lokalnych wynikach wyszukiwania i Google Maps. Pozwala na dodawanie ważnych informacji biznesowych, zdobywanie opinii oraz publikowanie postów.
Doświadczenie i renoma agencji SEO
Agencje z ugruntowaną pozycją na rynku i bogatym portfolio często oferują swoje usługi za wyższą cenę. Jednakże ich doświadczenie oraz umiejętności w zakresie optymalizacji SEO mogą przyczynić się do szybszego osiągania wyników oraz lepszej jakości obsługi. Wybór takiej agencji zwiększa szanse na sukces, a tym samym zwrot z inwestycji, dzięki efektywnie przeprowadzonym kampaniom oraz skuteczniejszemu wykorzystaniu budżetu marketingowego.
Streszczenie
- Organiczne wyniki wyszukiwania są bezpłatnymi wynikami, które wyświetlają się w wyszukiwarkach na podstawie zapytań użytkowników.
- SEO to proces dostosowania strony internetowej do wymagań algorytmów wyszukiwarek, by poprawić jej widoczność w wynikach wyszukiwania.
- Koszty SEO są uzależnione od wielu czynników, takich jak konkurencyjność branży, wielkość i rodzaj strony internetowej, jej aktualny stan techniczny, zakres i geograficzny obszar działań optymalizacyjnych, długość umowy z agencją oraz używane narzędzia do analizy czy optymalizacji.
- Ostateczna cena jest indywidualna dla każdego klienta.
Podsumowanie
Ostateczny koszt SEO w 2024 roku, jak można wywnioskować z informacji zawartych w artykule, zależy od wielu zmiennych i nie jest możliwe przedstawienie konkretnej ceny dla ogółu. Każdy klient oraz jego potrzeby są unikalne, a strategie SEO muszą być dostosowane indywidualnie do specyfiki danej strony, branży oraz celów biznesowych. Dlatego, aby uzyskać dokładną wycenę usług SEO, najlepiej umówić się z przedstawicielem agencji interaktywnej. Takie spotkanie to doskonała okazja, by omówić szczegóły, przedstawić swoje oczekiwania i zapoznać się z możliwościami, które agencja może zaoferować w zakresie optymalizacji.