Analityka sprzyja m.in. dostosowaniu oferty do tego, czego poszukują użytkownicy. Jednak dane są potrzebne nie tylko w działaniach digital marketingowych. Prowadzenie biznesu stwarza konieczność poznania użytkowników oraz trendów, które panują na rynku. Tymczasem podejmowanie decyzji biznesowych, bazujących na danych sprawia, że często są one trafniejsze i pozwalają maksymalizować zyski. Warto więc dowiedzieć się, jak zacząć przygodę z działaniami analitycznymi.
Spis treści:
Co to jest analityka internetowa?
Analityka internetowa to pomiar, gromadzenie i analiza danych internetowych, a także raportowanie, celem zrozumienia i podjęcia decyzji. Głównym obszarem zainteresowań analityki internetowej są dane dotyczące użytkownika, jego zachowania i ruchu w witrynie. Dodatkowo to właśnie dzięki niej możemy monitorować zyski z różnych kanałów, jak również działania marketingowe.
Obecnie analityka internetowa jest potrzebna każdemu, kto zarabia w Internecie, bo jej wdrożenie, pozwala lepiej zrozumieć potrzeby użytkowników i docierać do potencjalnych klientów. Tworzenie grup odbiorców, optymalizacja oferty, czy jej rozbudowa, muszą być poparte odpowiednimi danymi, których dostarcza analityka.
Bardzo często mówiąc o niej, wiele osób ma na myśli narzędzia, takie jak Google Analytics. Według nich to właśnie na nim opiera się cała analityka, jednak nic bardziej mylnego. To bardzo szeroki temat, który skupia się na wielu narzędziach, wykorzystywanych w zależności od zapotrzebowania na dane lub raporty i wizualizacje.
Analityka internetowa w skrócie
Jak przyciągnąć i zatrzymać użytkowników na stronie? Jak użytkownik porusza się w serwisie? Jak wygląda ścieżka zakupowa? Jakie działania marketingowe wdrożyć? Jak zwiększyć konwersje? Jak pozyskać leady sprzedażowe? Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? To zaledwie kilka spośród wielu pytań, na które odpowiedzi dostarcza analityka internetowa – traktowana, jako forma zarządzania działalnością w Internecie. Polega ona przede wszystkim na badaniu zachowań użytkowników odwiedzających stronę internetową. Jej zasadniczym celem jest dostarczenie informacji, na podstawie których można dokonać optymalizacji działań.
W praktyce analityka internetowa stanowi proces składający się z 4. zasadniczych etapów:
- wyznaczanie kluczowych wskaźników efektywności (ang. Key Performance Idicators, KPI),
- dobór odpowiednich narzędzi analitycznych,
- analiza gromadzonych danych i wnioskowanie (raportowanie),
- rekomendowanie i optymalizacja.
Analityki nie można traktować jednak zero-jedynkowo, ponieważ odpowiednio zbierane dane umożliwiają wyciąganie różnych, istotnych wniosków. Te mogą mieć natomiast wpływ nie tylko na zwrot z inwestycji i przychód, ale również na działania biznesowe. Dzięki analityce można dowiedzieć się np. jak zoptymalizować wiele procesów, czy doprowadzić do skrócenia ścieżki konwersji.
Na podstawie zebranych danych można określić m.in. grupę odbiorców, do której będzie kierowana komunikacja. Dzięki ich wykorzystywaniu istnieje spore prawdopodobieństwo, że reklamy i inne działania marketingowe, będą kierowane do osób, które faktycznie są lub mogą być zainteresowane daną ofertą. Ma to ogromne znaczenie pod względem rentowności wszystkich działań marketingowych, ale także pod względem prowadzenia biznesu.
Kompetencje analityka internetowego
Zakres pracy analityka internetowego jest bardzo szeroki, tak jak i cała dziedzina analityki, która nieustannie się rozwija. W związku z tym osoba aspirująca do wykonywania tego zawodu musi dysponować wiedzą i umiejętnościami, które często wykraczają poza granice ścisłej analityki. Co więcej, analityk musi ciągle podnosić swoje kompetencje i na bieżąco śledzić to, co dzieje się w branży.
Analitycy mają realny wpływ na rozwój firmy, ponieważ zalecają działania, mające przynieść konkretne efekty. Aby jednak zalecić działania adekwatne do celów biznesowych, muszą najpierw zgromadzić dane i dokonać ich analizy, a następnie wyciągnąć wartościowe wnioski. Do tego potrzebne są narzędzia analityczne, za których dobór i konfigurację także są odpowiedzialni. Konieczna często okazuje się nie tylko znajomość samych narzędzi, ale też języków programowania, głównie JavaScript i HTML, pozwalających na dokonywanie modyfikacji w obrębie kodu strony.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
W wielu przypadkach, w konfiguracji narzędzi analitycznych jest potrzebne wsparcie programistów, którzy muszą odpowiednio dostosować elementy znajdujące się na stronie. Mowa tutaj o działaniach, takich jak:
- dodanie warstwy danych,
- dodanie identyfikatorów do elementów HTML,
- odpowiednie uruchamianie zdarzeń,
- kolejność ładowania skryptów,
- oraz wiele innych.
Bez odpowiedniej wiedzy analityk nie będzie w stanie dokładnie określić, co ma zostać wdrożone na stronie, aby dane były zbierane prawidłowo. Samo wyjaśnienie rekomendowanych rozwiązań wymaga ich znajomości oraz w wielu przypadkach sprawdzenia, czy takie wdrożenie jest możliwe. Szczególnie mając na uwadze indywidualne rozwiązania pod względem technologicznym oraz analitycznym.
Jak zatem zostać specjalistą analityki internetowej?
Fachowe opracowania
Bardzo dobrym miejscem pozyskania informacji jest dokumentacja poszczególnych narzędzi, np. Google Analytics posiada bardzo dobrze rozbudowaną dokumentację. To samo można powiedzieć o innych narzędziach, takich jak Adjust czy np. Piwik.
W przypadku Google Analytics dokumentacja zawiera dużo praktycznej wiedzy, jak również rekomendowane rozwiązania lub schematy. Dlatego rozpoczęcie pracy z GA4 w pewnym stopniu wymusza na nas pracę z dokumentacją.
Swoją przygodę z analityką internetową można rozpocząć od książek, które będą dobrym wstępem do ogólnie pojętej analityki. Dzięki tym wiadomościom zrozumienie pewnych procesów czy działań będzie o wiele prostsze. Jednak warto pamiętać, że materiały w postaci książek - materiałów tradycyjnych - nie nadążają za dynamicznymi zmianami, zachodzącymi w analityce. Dlatego taka forma opracowań powinna posłużyć do zapoznania się z definicjami i ogólnymi praktykami.
Specjalistyczne blogi i YouTube
Dużo informacji z zakresu analityki internetowej, przydatnych początkującym, jak i doświadczonym analitykom można znaleźć na specjalistycznych blogach i na YouTube. Na wielu blogach poruszany jest temat poszczególnych elementów związanych z analityką. Omawiane są tam również konkretne przypadki i rozwiązania. Dzięki temu można testować i wdrażać je w swoich projektach. Dodatkowo instrukcja działania przedstawiona w formie video bardzo ułatwia poruszanie się po konkretnych narzędziach czy raportach.
W przypadku, w którym korzysta się z popularnych narzędzi analitycznych, takich jak Google Analytics czy Adjust, można pogłębić swoją wiedzę, m.in. korzystając z różnego rodzaju kursów. Specjaliści dzielą się w ich trakcie swoją wiedzą, czy rozwiązaniami, odnosząc się do konkretnych studiów przypadku. Popularność narzędzi, takich jak GA powoduje, że na bieżąco powstają nowe materiały, z których można skorzystać, ale również grupy dyskusyjne, na których można znaleźć gotowe rozwiązania poszczególnych problemów.
Znajomość Google Analytics
Google Analytics to jedno z najpopularniejszych narzędzi analitycznych, chociaż nie jedyne i warto o tym pamiętać. GA4 umożliwia zbieranie danych z witryn internetowych oraz aplikacji mobilnych.
Każde narzędzie w tym GA4 ma swoje rekomendacje dotyczące wdrożenia i zbierania danych. Dlatego sama umiejętność skonfigurowania narzędzia nie jest wystarczająca. Oprócz niej należy jeszcze zrozumieć, jak zbierane są dane oraz, jaka atrybucja została wykorzystana w poszczególnych przypadkach. Zrozumienie danych oraz procesu ich zbierania, czy modelowania pozwala na wyciąganie właściwych wniosków, a tworzone analizy i raporty stanowią wartościowy fundament do podejmowania decyzji.
Znajomość narzędzi analitycznych
Warto zauważyć, że GA4 nie jest jedynym narzędziem analitycznym, które pozwala śledzić działania użytkowników na stronie. Oprócz Google Analytics wykorzystuje się jeszcze wiele innych narzędzi. Warto więc zapoznać się z rozwiązaniami, takimi jak np. Piwik, Web Analytics, Omniture, Adjust i wiele innych.
Specjaliści dobierają odpowiednie narzędzia do wymagań i realizowanych celów. GA4 posiada różnorodne funkcjonalności, jednak są takie projekty, w których ich mnogość nie jest konieczna. Dlatego często wybierane jest narzędzie, które umożliwia zebranie informacji, ale posiada ograniczone możliwości.
Szkolenia Google Analytics
Na rynku dostępnych jest wiele kursów i szkoleń dotyczących Google Analytics i nie tylko. Warto z nich skorzystać szczególnie na początku swojej kariery w analityce. Szkolenia prowadzone są przez wykwalifikowanych instruktorów, którzy nie tylko skupiają się na teorii, ale omawiają praktyczne rozwiązania. W zależności od poziomu zaawansowania szkolenia – w ich trakcie można nauczyć się samodzielnego wdrażania części elementów. Zaletą takich szkoleń jest możliwość konsultacji oraz fakt, iż tłumaczone są zagadnienia, których wyjaśnienie ciężko znaleźć w Internecie.
Dodatkowo możliwość rozmowy z doświadczonym analitykiem, czy specjalistą daje możliwość omówienia różnych przypadków, co pozwala nie tylko lepiej zrozumieć dany problem, ale również rozwiązywać podobne problemy w przyszłości.
Kanały na YouTube
Skarbnicą wiedzy dla analityka internetowego jest również YouTube, na którym dostępne są filmy z wywiadami, ale też instruktaże i case study. W wielu przypadkach poszukuje się w nich konkretnego rozwiązania jakiegoś problemu, na podstawie którego możemy stawić czoła trudnościom, z jakimi się mierzymy.
Aktualizacja i poszerzanie wiedzy
Zawód analityka internetowego wymaga ciągłego zdobywania doświadczenia, ponieważ najbardziej wartościowa wiedza przychodzi wraz z praktyką. Tutaj warto zauważyć, że im więcej wiedzy pozyskamy, tym bardziej uświadomimy sobie, ile jeszcze musimy się nauczyć. Z pomocą przychodzą nowinki branżowe oraz chęć samorozwoju.
Jeśli nie będziemy starali się poszerzyć swojej wiedzy o konkretne elementy związane z analityką, może okazać się, że nasza praca z roku na rok jest mniej wydajna.
Przykładem może być tutaj nauka wdrożenia i konfiguracji narzędzia Google Analytics 4. Na początku uczymy się, jak wdrożyć narzędzie na stronę, skonfigurować i stworzyć odpowiednie eksploracje. Jednak to za mało, ponieważ podczas nauki tego narzędzia dowiadujemy się, że może ono zostać wykorzystane także do monitorowania użytkownika w aplikacjach mobilnych. Z tego tytułu rozpoczynamy zapoznawać się z Firebase, celem możliwości wdrożenia i konfiguracji GA4 w aplikacji.
Kolejnym etapem poszerzania swojej wiedzy jest bazowanie na raportowaniu i wizualizacji. W pewnym momencie dochodzimy do etapu, w którym wbudowany moduł raportowania GA4 nie jest już wystarczający. Rozpoczynamy poszukiwać nowych rozwiązań raportowania i natrafiamy na Data Looker, w którym proces ten jest bardzo podobny, jednak daje więcej możliwości i elastyczności pod względem wizualizacji.
Dlaczego analityka internetowa jest ważna dla biznesu?
Prowadzenie biznesu wiąże się z podejmowaniem decyzji, natomiast podjęcie jakiejkolwiek z nich rodzi pytania. Dane czy argumenty, na podstawie których podejmujemy decyzje, powodują, że mają one realne odzwierciedlenie w potrzebach naszych klientów lub są odpowiedzią na wzrastające potrzeby, związane z rozwojem firmy.
Natomiast podejmowanie decyzji na podstawie intuicji lub spekulacji może skończyć się niepotrzebnymi kosztami i brakiem zysków. Idealnym tego przykładem może być sklep internetowy, w którym jedną z naturalnych czynności jest uzupełnianie zapasów magazynowych produktów. Biorąc pod uwagę sezonowość branży, możemy dokładniej określić czy zwiększyć liczbę produktów w sklepie, czy wręcz przeciwnie. Poza sezonem sprzedaż może spaść nawet o 50% a data przydatności nie pozwala na dłuższe magazynowanie.
Analityka internetowa pozwala poznać naszego klienta, jego lokalizacje, frazy, z których korzysta i dowiedzieć się, jak trafił na stronę. Dzięki temu możemy dokładniej określić grupę docelową i lepiej dostosować ofertę do jej potrzeb.
W obecnych czasach lekceważenie działań analitycznych jest błędem. Na każdym kroku spotykamy się z konkurencją, która chce przyciągnąć do siebie klientów. Nawet branże bardzo niszowe szybko stają się popularne, a tym samym rośnie konkurencja. Dodatkowo wdrożenie analityki wymaga czasu pod względem technicznym, ale również pod kątem zbierania danych. Z tego powodu wdrożenie narzędzia analitycznego oraz zakresu zbierania danych wymaga przemyślenia i zaplanowania, aby móc posiadać w przyszłości informacje pozwalające podejmować decyzje.
Streszczenie
- Analityka sprzyja m.in. dostosowaniu oferty do tego, czego poszukują użytkownicy.
- Polega głównie na badaniu zachowań użytkowników odwiedzających stronę internetową, a jej zasadniczym celem jest dostarczenie informacji, na podstawie których można dokonać optymalizacji działań.
- Do głównych etapów, o których należy wspomnieć w kontekście działań analitycznych, zalicza się m.in. wyznaczanie kluczowych wskaźników efektywności (ang. Key Performance Idicators, KPI), dobór odpowiednich narzędzi, analizę gromadzonych danych i wnioskowanie (raportowanie) oraz rekomendowanie i optymalizację.
- Prowadzenie biznesu wymaga podejmowania różnych decyzji, natomiast podjęcie jakiejkolwiek z nich rodzi pytania. Dane czy argumenty, na bazie których podejmujemy decyzje sprawiają, że mają one realne odzwierciedlenie w potrzebach klientów lub są odpowiedzią na rosnące potrzeby, związane z oczekiwaniem firmy.
Podsumowanie
Analityka Internetowa jest podstawowym źródłem danych, na podstawie których podejmowane są decyzje biznesowe i marketingowe. Tak więc jeśli nasze dane nie będą cechowały się wysoką jakością, podejmowane przez nas decyzje nie będą trafne.
W przypadku rozpoczęcia przygody z analityką internetową pierwszym korkiem powinno być zapoznanie się z ogólnie dostępnymi materiałami oraz kursami. Kolejny krok to już praktyka i doskonalenie swoich umiejętności oraz poszerzanie wiedzy. To właśnie przez pracę z danymi możemy nauczyć się najwięcej. Duże znaczenie ma również mentor, który będzie wsparciem w przypadku problemów lub niepewności.