Analityka internetowa w skrócie
Jak przyciągnąć i zatrzymać użytkowników na stronie? Jak użytkownik porusza się w serwisie? Jak wygląda ścieżka zakupowa? Jakie działania marketingowe wdrożyć? Jak zwiększyć konwersję? Jak pozyskać leady sprzedażowe? Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? To zaledwie kilka spośród wielu pytań, na które odpowiedzi dostarcza analityka internetowa – traktowana jako forma zarządzania działalnością w Internecie. Analityka internetowa polega przede wszystkim na badaniu zachowań użytkowników odwiedzających stronę internetową. Jej zasadniczym celem jest optymalizacja działań z zakresu e-marketingu – przy czym istotne jest, aby zapewniły one zwrot z inwestycji i przyniosły oczekiwane korzyści.
W praktyce analityka internetowa stanowi proces składający się z czterech zasadniczych etapów:
- wyznaczanie kluczowych wskaźników efektywności (ang. Key Performance Idicators, KPI),
- dobór odpowiednich narzędzi analitycznych,
- analiza gromadzonych danych i wnioskowanie (raportowanie),
- rekomendowanie i doskonalenie, czyli wdrażanie zalecanych działań.
Kompetencje analityka internetowego
Zakres pracy analityka internetowego jest bardzo szeroki, tak jak i sama dziedzina, która nieustannie się rozwija. W związku z tym osoba aspirująca do wykonywania tego zawodu musi dysponować wiedzą i umiejętnościami, które często wykraczają poza granice analityki internetowej. Co więcej, analityk musi ciągle podnosić swoje kompetencje i na bieżąco śledzić wszystko to, co dzieje się w branży.
Analityk ma wpływ na rozwój firmy, ponieważ to on zaleca działania, które mają przynieść konkretne efekty. Aby jednak zalecić działania adekwatne do celów biznesowych, musi wpierw zgromadzić dane i dokonać ich analizy, a następnie wyciągnąć wartościowe wnioski. Do tego potrzebne są mu narzędzia analityczne, za których dobór i konfigurację jest odpowiedzialny. Tu z kolei często konieczna jest znajomość nie tylko samych narzędzi, ale też języków programowania, głównie JavaScript i HTML, które pozwolą ma modyfikacje w obrębie kody strony.
Jak zatem zostać specjalistą analityki internetowej?
1. Fachowe opracowania.
Swoją przygodę z analityką internetową najlepiej rozpocząć od specjalistycznych opracowań. Wśród najczęściej polecanych książek są między innymi: Web Analytics: An Hour A Day autorstwa Avinasha Kaushika (również druga pozycja o tytule Web Analytics 2.0), Advanced Web Metrics with Google Analytics Briana Cluftona, Performance Marketing with Google Analytics: Strategies and Techniques for Maximizing Online ROI autorstwa Sebastiana Tonkina, Caleba Whitemore’a, Jamesa Cutriniego, Cult of Analytics: Driving Online Marketing Strategies Using Web Analytics Steve’a Jacksona.
2. Specjalistyczne blogi.
Dużo informacji z zakresu analityki internetowej, przydatnych początkującym, jak i doświadczonym analitykom, można znaleźć na specjalistycznych blogach. Wśród polecanych stron są głównie: www.kaushik.net/avinash, www.lunametrics.com/blog, blog.kissmetrics.com, analytics.blogspot.com, www.getelastic.com, cutroni.com/blog, www.marketingexperiments.com/blog.
3. Znajomość Google Analytics.
Google Analytics to narzędzie, z którego korzystają wszyscy specjaliści zajmujący się marketingiem internetowym. Dla analityka jest to najważniejsze źródło informacji o użytkownikach i ruchu w Internecie, które dostarcza danych potrzebnych dla poprawy współczynnika konwersji.
4. Znajomość narzędzi analitycznych.
Oprócz Google Analytics, specjalista zajmujący się analityką internetową wykorzystuje w swojej pracy jeszcze wiele innych narzędzi. Warto więc zapoznać się z takimi, jak: Piwik, Web Analytics, Omniture, Woopra, SiteCatalyst, Webtrends Analytics9, MonkeySurvey, Polldaddy, Kampyle.
5. Szkolenia Google Analytics.
Aby zyskać wiedzę na poziomie zaawansowanym, warto korzystać ze szkolenia Google Analytics, gdzie bardzo dokładnie omawiane są najważniejsze zagadnienia z zakresu analityki webowej i wszelkie nowości pojawiające się w tej dziedzinie.
6. Imprezy branżowe.
Uczestnictwo w regularnie organizowanych konferencjach branżowych to szansa zdobycia wiedzy popartej doświadczeniem. Wśród najbardziej uznawanych tego typu spotkań są Semcamp (płatne) organizowane kilka razy w roku oraz Web Analytics Wednesdays (darmowe), podczas którego odbywa się sporo merytorycznych dyskusji.
7. Kanały na YouTube.
Skarbnicą wiedzy dla analityka internetowego jest również YouTube, na którym dostępne są filmy z wywiadami, ale też instruktaże i case study. Doskonałym kanałem jest Google Analytics Youtube Channel, ponadto warto oglądać serie video zamieszczane na Analytics TV.
Zawód analityka internetowego wymaga też ciągłego zdobywania doświadczenia, ponieważ najbardziej wartościowa wiedza przychodzi z praktyką.



















