Optymalizacja Magento pod kątem SEO

Magento jest jedną z najpopularniejszych platform e-commerce na rynku. Doskonale sprawdza się w zwykłym sklepie internetowym, jak i platformie do sprzedaży hurtowej.
28 maja 2021

Magento jest jedną z najpopularniejszych platform e-commerce na rynku. Doskonale sprawdza się w zwykłym sklepie internetowym, jak i platformie do sprzedaży hurtowej. Proces sprzedaży w Magento jest w pełni zautomatyzowany, a duża liczba dostępnych modułów sprawia, że platformę można dostosowywać pod kątem indywidualnych potrzeb. Niezależnie od tego, czy jesteś już posiadaczem sklepu opartego na Magento, czy dopiero rozważasz uruchomienie własnego sklepu internetowego na tej platformie, jedną z pierwszych rzeczy, z którą się zetkniesz jest optymalizacja SEO.

Nawet najładniejszy sklep, z najbardziej niszowym asortymentem nie pojawi się bez niej na topowych miejscach w wyszukiwarce. W niniejszym wpisie przejdziemy przez wszystkie kroki technicznej optymalizacji witryny, które powinieneś wykonać, aby stworzyć solidne fundamenty pod proces pozycjonowania swojego biznesu.

Spis treści:

  1. SEO dla Magento – od czego zacząć
  2. Uprość strukturę adresów URL
  3. Znaczniki meta
  4. Nagłówki
  5. Pobieranie i indeksowanie
  6. Stwórz mapę witryny
  7. Prędkość wczytywania
  8. Certyfikat SSL
  9. Co po optymalizacji technicznej?
  10. Podsumowanie 

SEO dla Magento – od czego zacząć?

Pozycjonowanie sklepu internetowego opartego na Magento powinieneś rozpocząć od sporządzenia listy z najważniejszymi elementami optymalizacji. Przejście przez wszystkie punkty stanowi doskonałą podstawę oraz jest początkiem wdrażania długofalowej strategii SEO. Przyjrzyjmy się jej zatem:

  • (Przyjazna) struktura adresów URL
  • Znaczniki meta
  • Nagłówki
  • Pobieranie i indeksowanie
  • Sitemapa
  • Prędkość wczytywania
  • Certyfikat SSL

Uprość strukturę adresów URL

Dobra, czyli przyjazna dla użytkownika struktura adresów URL musi być krótka, łatwa do odczytania, przejrzysta i zrozumiała.

Przekierowania do witryny

W Magento 2 możesz zarządzać adresami URL i przekierowaniami przechodząc do: Sklepy> Konfiguracja>Ogólne>Sieć

  1. U góry strony wybierz odpowiedni widok sklepu, dla którego chcesz dostosować ustawienia.
    Ważne: zmiana ustawień na wyższym poziomie wpływa na widok wszystkich niżej usytuowanych elementów, dlatego powinieneś zachować szczególną ostrożność.
  2. W sekcji Opcje URL znajdziesz pole Dodaj kod sklepu do URL. Zachowaj wartość domyślną: Nie, aby adresy URL były opisowe i łatwe do odczytania.
  3. Pole Automatycznie przekieruj do bazowego URL umożliwia automatyczne przekierowanie odwiedzających i wyszukiwarek, (np. gdy zażąda https://www.przyklad.pl, zostanie przekierowany do https://przyklad.pl) lub odwrotnie. Zmień tę wartość na Tak (301 Stałe przekierowanie), aby upewnić się, że wiarygodność nieprawidłowo umieszczonych linków jest przekazywana w jak największym stopniu do właściwego adresu URL.

Takie rozwiązanie sprawi, że większa liczba użytkowników trafi na stronę internetową.

Usuń rozszerzenia.html z URL produktu oraz stron kategorii

Domyślnie Magento dodaje rozszerzenie .html do wszystkich adresów URL. Powinieneś usunąć je z dwóch powodów. Po pierwsze, adres bez tego rozszerzenia jest o wiele bardziej estetyczny, a po drugie zapobiegniesz w ten sposób potencjalnych problemów przy ewentualnej migracji na inną platformę.

1. Aby usunąć rozszerzenie .html z adresów URL, zaloguj się do zaplecza Magento i przejdź do: Sklepy> Konfiguracja> Katalog> Katalog> Optymalizacja dla wyszukiwarek

U góry strony wybierz odpowiedni widok sklepu, dla którego chcesz dostosować ustawienia.

Na ekranie, który zostanie załadowany, znajdziesz pola „Sufiks URL produktu” i „Sufiks URL kategorii”. Oba pola mają wartość .html. Usuń te wartości z obu pól, lub zamieść znak „/” w zależności od Twoich preferencji.

 Ważne: Rozszerzenie .html należy usunąć tylko wtedy, gdy zaczynamy z danym adresem od zera. Usunięcie rozszerzenia doprowadzi do migracji adresu URL usuwając całą jego dotychczas zgromadzoną moc. 

Znaczniki meta

Jeśli uprościłeś już swoje adresy, powinieneś zadbać prezencję Twojej witryny w wynikach wyszukiwania. Tytuł strony, czyli popularny title oraz meta description mają duży wpływ zarówno na rankingi, jak i na współczynnik klikalności (CTR).

O tym jak napisać dobry meta description możesz dowiedzieć się z podlinkowanego artykułu.

Aby zdefiniować meta informacje o stronie głównej, zaloguj się do zaplecza Magento i przejdź do: Zawartość > Konfiguracja

Tam znajdź Domyślny widok sklepu i kliknij link Zmień, aby dostosować metadane na domyślnej stronie głównej widoku sklepu.

Następnie rozwiń sekcję Nagłówek HTML

Możesz zignorować pola Default Page Title i Default Meta Description, ponieważ nie są one domyślnie używane w Magento. Zignoruj ​​również Default Meta Keywords.

Zajmijmy się dwoma pozostałymi polami:

Page title prefix - wszystko, co tam dodasz, jest dodawane na początku, czyli w najważniejszej części tytułu. Posiadanie ogólnego prefiksu jest sprzeczne ze wszystkim, co wiemy o tagu tytułowym, więc pozostaw go pustym.

Page title sufix – analogicznie wszystko co wpiszesz w polu sufix znajdzie się na końcu każdego tytułu strony. Z praktycznej wiedzy wynika, że korzystnie jest tam umieszczać nazwę marki. Ponadto takie rozwiązanie pozwoli Ci zaoszczędzić sporo czasu, ponieważ nie będziesz musiał dodawać nazwy brandu w każdym tytule ręcznie.

Zdefiniuj szablony meta opisów dla produktów i kategorii

Wiesz już jak umieścić w tytule pewne elementy na stałe. Powinieneś teraz zdefiniować zarówno tytuły, jak i meta opisy, aby zaoszczędzić jak najwięcej czasu. Zalecamy tworzyć je według schematów poniżej:

Schematy title

Strony kategorii: nazwa_kategorii | nazwa_sklepu

Strony podkategorii: nazwa podkategorii | nazwa_kategorii | nazwa_sklepu

Strony produktowe: Kup nazwa_produktu | nazwa_podkategorii | nazwa_sklepu

Pozostałe strony: Tytuł strony: nazwa_strony – nazwa_sklepu

Schematy meta description

Strony kategorii: Szukasz nazwa_kategorii? Sprawdź nasz ogromny wybór nazwa_produktu ilość_produktów w nazwa_sklepu! Przykład: „Szukasz książek o zdrowym odżywianiu? Sprawdź nasz ogromny wybór książek o zdrowym odżywianiu 10 431 w book-buy.pl!”.

Strony podkategorii: analogicznie jak dla stron kategorii

Strony szczegółów produktu: Kup nazwa_produktu już od cena_produktu. Czas wysyłki: czas_wysyłki. Tylko w nazwa_sklepu! Przykład: „Kup książkę Ewy Chodakowskiej za jedyne 29,99zł. Czas wysyłki: 24 godziny. Tylko w book-buy.pl ”.

Pozostałe strony: Zajrzyj na naszą stronę nazwa_strony!, na przykład: „Zajrzyj na naszą stronę O nas!

Proponowane schematy są doskonałym rozwiązaniem przede wszystkim dla stron produktowych, których na platformach e-commerce często jest kilka tysięcy. Dla pozostałych stron – oczywiście w miarę możliwości - lepszym rozwiązaniem będzie przygotowanie ręcznych, unikalnych opisów zachęcających klienta do odwiedzenia strony.

I jeszcze jedna rada na koniec: Aby odróżnić się od konkurencji – koniecznie stosuj emoji. Wciąż w wynikach wyszukiwania pojawiają się nudne tytuły i opisy, które zlewają się z pozostałymi, a przecież nie chcesz, by Twoja strona była jedną z wielu pominiętych przy scrollowaniu.

Aby korzystać z emoji wejdź na https://emojipedia.org/, następnie skopiuj interesującą Cię emotikonę i wklej do swojego title, czy meta description. Prawda, że dodaje kolorytu?

Nagłówki

Dobra struktura nagłówków pomaga odwiedzającym szybko przeskanować stronę, a także podpowiada robotom Google jak wygląda struktura i tematyka strony. Istnieje kilka zasad, których należy się trzymać przy tworzeniu nagłówków.

Tag H1 to najbardziej widoczna treść na stronie internetowej, co oznacza, że jest to optymalizacja pod kątem użytkownika - i właśnie tam zmierza SEO: optymalizacja pod kątem użytkownika, a nie tylko wyszukiwania. Dlatego pomimo niezliczonych zmian w rankingu witryn, tag H1 nadal odgrywa znaczącą rolę jako czynnik rankingowy. Nagłówek H1 może być użyty tylko raz na jednej podstronie. Powinien zawierać najważniejszy dla danej strony element np. dla stron kategorii – w nagłówku h1 umieścimy nazwę kategorii, dla stron produktowych – produkty, a przy wpisach - tematy wpisów.

Nagłówki H2, H3 itd. mogą być używane wielokrotnie, natomiast powinieneś stosować hierarchie, tzn. ważniejsze fragmenty oznaczaj zawsze nagłówkiem wyższym w hierarchii

Umieszczaj w nagłówkach frazy, na które chciałbyś, aby dana strona pojawiła w wyszukiwarce

Nagłówki mają również za zadanie usystematyzowanie treści oraz nadanie jej przejrzystości.

Pobieranie i indeksowanie

Nie wszystkie podstrony posiadają unikalny content, przez co stają się mało atrakcyjne z punktu widzenia Google. Takie strony to wszelkiego rodzaju regulaminy, polityka prywatności itd. Powinieneś dołożyć wszelkich starań, aby roboty do nich nie trafiały. Przyjrzyjmy się, jak skonfigurować Magento, aby ułatwić wyszukiwarkom indeksowanie Twojego sklepu i zrozumienie, które strony powinny indeksować, a które nie.

Włącz używanie adresów kanonicznych

Rozpocznijmy od najważniejszej rzeczy jaką jest zaimplementowanie kanonicznych adresów URL dla strony głównej i stron CMS. Domyślnie Magento nie dodaje odwołujących się kanonicznych adresów URL do swojej strony głównej i stron CMS, co oznacza, że istnieje ryzyko zduplikowania treści.

Istnieją 3 sposoby rozwiązania tego problemu:

  • Dostosowujesz szablon tak, aby zawsze zawierał odwołujący się do siebie kanoniczny adres URL strony głównej i stron CMS.
  • Dodajesz niestandardowy blok XML do stron, w których ręcznie definiujesz kanoniczny adres URL do strony głównej i stron CMS.
  • Używasz do tego wtyczki, takiej jak na przykład ta: link.

Następnie przejdźmy do stron produktów i kategorii oraz ustawmy kanoniczny adres URL dla nich.

Adresy kanoniczne pokazują wyszukiwarkom, którą stronę mają indeksować. W przypadku, gdy posiadasz w swoim sklepie jeden produkt z wieloma wariantami i chcesz zasygnalizować wyszukiwarkom, że mają zaindeksować tylko stronę produktu, a nie strony z wariantami, możesz to zrobić za pomocą kanonicznego adresu URL.

Jak już wspomniałem, domyślnie korzystanie z kanonicznych adresów URL w Magento jest wyłączone. Powoduje to, że produkt jest dostępny zarówno za pośrednictwem własnego adresu URL, jak i adresu URL zawierającego kategorię: https://przyklad.pl/produkt/ i https://przyklad.pl/kategoria/produkt/. W związku z tym dochodzi do sytuacji, w której obie te strony konkurują ze sobą o miejsce w wynikach wyszukiwania.

Aby włączyć używanie kanonicznych adresów URL musisz kolejno:

  1. Wejść do Sklepy > Konfiguracja > Katalog > Katalog > Optymalizacja dla wyszukiwarek.
  2. U góry strony wybierz odpowiedni widok sklepu, dla którego chcesz dostosować ustawienia.
  3. Na ekranie, który zostanie załadowany, znajdziesz pola o nazwach Zastosuj meta tag Canonical dla kategorii i Zastosuj meta tag Canonical dla produktów. Zmień ich wartości na Tak. Spowoduje to, że zarówno strony produktów, jak i kategorii produktów będą miały kanoniczne adresy URL, co znacznie pomaga zapobiegać powielaniu treści.

Użyj dyrektyw robotów, aby zapobiec powielaniu treści

Dyrektywy robotów informują o Twoich preferencjach dotyczących pobierania i indeksowania do wyszukiwarek. Szczególnie w przypadku większych witryn - którymi często są sklepy eCommerce - dyrektywy dotyczące robotów są kluczowe dla sukcesu SEO.

Zastosuj dyrektywę noindex robots do wewnętrznych stron wyników wyszukiwania

Domyślnie strony wyników wyszukiwania wewnętrznego w Magento 2 są indeksowane przez roboty. Jest to złe z punktu widzenia SEO, ponieważ może to prowadzić do przeszukiwania i indeksowania ogromnej liczby stron o niskiej jakości, jeśli istnieją linki kierujące do tych stron (wewnętrzne lub zewnętrzne).

Przykład

Jeśli jesteś na stronie kategorii produktów i filtrujesz ceny od 100 do 150zł, zostaniesz przekierowany na adres URL, taki jak https://przyklad.pl/kategoria/?cena=100-150. Taki adres nie powinien być zaindeksowany, ponieważ wyświetla tylko podzbiór produktów z kategorii.

Podobna sytuacja występuje przy wszelkiego rodzaju sortowaniach produktów np. od najtańszego do najdroższego.

Niestety nie da się tego problemu rozwiązać z poziomu panelu i trzeba sięgnąć po zewnętrzne rozszerzenie nawigacji.

Stwórz mapę witryny

Mapy witryn XML to skuteczny sposób informowania wyszukiwarek o tym, które strony powinny przeszukiwać i indeksować. Poniżej znajdziesz kilka rad, o tym jak odpowiednio przygotować taką mapę:

  • Uwzględnij tylko strony, które można zindeksować.
  • Nie podawaj więcej niż 50 000 adresów URL w jednej mapie witryny XML.
  • Upewnij się, że rozmiar (nieskompresowanego) pliku mapy witryny nie przekracza 50 MB.
  • Odwołaj się do mapy witryny XML w pliku robots.txt.
  • Aktualizuj mapę XML z zawartością witryny.

Konfiguracja mapy witryny XML w Magento

Aby skonfigurować mapę witryny w Magento przejdź do: Sklepy > Konfiguracja > Katalog > Mapa witryny XML.

Domyślnie opcje kategorii, produktów i stron CMS są skonfigurowane poprawnie. Google nie korzysta ze wskazówek dotyczących częstotliwości i priorytetów, więc nie ma potrzeby niczego tam zmieniać. Domyślnie obrazy są również zawarte w mapie witryny XML.

U góry strony wybierz Domyślna konfiguracja widoku sklepu, aby zarządzać ustawieniami generowania mapy witryny XML. Strona zostanie ponownie załadowana, a gdy przewiniesz trochę w dół, zobaczysz, że możesz określić, czy, kiedy i jak często mapa witryny XML ma być ponownie generowana w Ustawieniach budowania mapy.

Domyślnie pole Włączone ma wartość Nie. Zmień ją na Tak, aby mapa witryny XML była generowana ponownie automatycznie.

Ustawienie czasu rozpoczęcia na 02:00:00 zapewni ponowne wygenerowanie mapy witryny XML o godzinie 2:00. To tylko przykład; zmień tę wartość na najcichszą porę dnia w swoim sklepie, ponieważ ponowne wygenerowanie mapy witryny XML może tymczasowo spowolnić Twój sklep Magento.

Zachowaj wartość pola Częstotliwość ustawioną na Codziennie, aby mapa witryny XML była generowana ponownie każdego dnia. To także jest tylko przykład: jeśli zawartość w Twoim sklepie zmienia się tylko raz w tygodniu, bardziej sensowne jest ponowne generowanie mapy witryny XML raz w tygodniu.

Jeśli chodzi o domyślny limit maksymalnej liczby adresów URL dla pliku oraz maksymalny rozmiar to są one ustawione poprawnie, zgodnie z najlepszymi praktykami SEO.

Na samym dole znajduje się sekcja Ustawienia wyszukiwania silnika znajduje się pole Włącz uzupełnianie Robots.txt, które ma domyślną wartość Nie. Przełącz tę opcję na Tak, jeśli chcesz, aby plik robots.txt odnosił się do mapy witryny XML.

Po skonfigurowaniu wszystkiego nadszedł czas, aby utworzyć mapę witryny XML i skonfigurować ustawienia jej (ponownego) generowania. Aby to zrobić, przejdź do Marketing> Mapa witryny i kliknij pomarańczowy przycisk Dodaj mapę.

Na tym ekranie określasz nazwę i lokalizację mapy XML witryny:

  1. Wpisz nazwę mapy witryny XML w polu Nazwa pliku, np. sitemap.xml.
  2. Następnie wypełnij ścieżkę mapy witryny XML w polu Ścieżka.
  3. Kliknij przycisk Zapisz i generuj i gotowe!

Prędkość wczytywania

Komu z nas nie zdarzyło się opuścić strony jeszcze przed jej wczytaniem, ponieważ trwało to zbyt długo? Magento do płynnego działania wymaga sporej ilości zasobów serwera. Wybór odpowiedniego hostingu jest bardzo ważnym elementem, o którym powinieneś pomyśleć już na samym początku. Stawiając sklep internetowy na Magento, Twój hosting powinien spełniać 4 poniższe wymogi:

  • Jest zoptymalizowany dla Magento
  • Obsługuje Redis i Varnish
  • Działa na Nginx
  • Jest kompatybilny z CDN

Jeśli zadbałeś o dobry hosting dla swojej strony, spełniający wszystkie powyższe wymogi to masz solidny fundament, do tego aby działała ona płynnie. Nie oznacza to jednak, że praca nad jej optymalizacją kończy się na wyborze hostingu. Powinieneś teraz przejść przez kilka kroków, które przyspieszą działanie Twojego sklepu internetowego:

Włącz funkcję buforowania

Przejdź do Sklepy > Konfiguracja > Zaawansowane > System

Znajdź sekcję Pamięć podręczna stron  i zmień wartość Wbudowana pamięć podręczna na Varnish. Varnish – nazywany akceleratorem front-endu to jeden z rodzajów reverse proxy, który w kilka ms zwraca odpowiedź na zapytanie użytkownika.

Gdy to zrobisz pojawi się nowa sekcja Konfiguracja Varnish. Uzupełnij pola danymi otrzymanymi od hostingodawcy.

 

Certyfikat SSL

Wdrożenie protokołu HTTPS jest obecnie standardem w e-commerce i na wszystkich stronach internetowych. Protokół SSL gwarantuje użytkownikom bezpieczne połączenie, co jest obecnie premiowane przez Google. Wszystkie strony bez niego są oznaczana jako niebezpieczne. Twoim obowiązkiem jest, zadbać o jego wdrożenie na Twojej platformie.

Możesz go skonfigurować przechodząc do Sklepy> Konfiguracja (w menu Settings)> Ogólne> Sieć.

Następnie przejdź do sekcji Bazowy URL (bezpieczne) i zmień wartości Zabezpieczony bazowy URL i Podstawowy bezpieczny adres URL, tak aby zaczynały się od https.

Ponadto zmień wartość pól Używaj bezpiecznych URL na Storefront, oraz Użyj zabezpieczonych URLi dla admina na Tak

Co po optymalizacji technicznej?

Działania SEO w sklepie eCommerce to niekończąca się, żmudna praca, która nie kończy się na wdrożeniu wymienionych elementów. Techniczne SEO daje Twojej witrynie podstawę do budowania dodatkowych działań. W tym miejscu powinieneś skupić się. np. na dokładnym researchu fraz kluczowych i analizie konkurencji. Kolejnym krokiem powinno być wdrożenie bloga i zaplanowanie na nim treści, w taki sposób aby były interesujące dla Twoich odbiorców i jednocześnie zawierały atrakcyjne z Twojego punktu widzenia frazy kluczowe.

Wypozycjonuj razem z nami
swój sklep internetowy!
Skontaktuj się

Przy dodawaniu treści powinieneś pamiętać o dobrych praktykach SEO jak np. wstawianie fraz kluczowych nie tylko w tytułach i nagłówkach, ale także w nazwach plików obrazów(pamiętaj o formacie WebP), znacznikach ALT, czy anchorach w treści. Jeśli już wspominamy o anchorach powinieneś zaplanować dobrą strategię linkowania wewnętrznego, które pozwoli zatrzymać użytkownika w Twoim sklepie na dłużej.

Spróbuj spojrzeć na swój sklep internetowy od strony klienta – czy mogą oni łatwo i szybko znaleźć to czego potrzebują? Według powszechnej opinii użytkownik powinien być w stanie dotrzeć do każdego miejsca na stronie w maksymalnie 3 kliknięciach.

Podsumowanie

Optymalizacja wymienionych elementów nie tylko pozytywnie wpłynie na pozycję Twojego sklepu w wyszukiwarce, ale także pozwoli zminimalizować ryzyko występowania problemów z witryną w przyszłości. Opisany proces pozwala lepiej zrozumieć czynniki wpływające na pozycje w wyszukiwarce oraz jest przygotowaniem do konkurowania z innymi platformami e-commerce.

Opisane działania nie wymagają wiedzy programistycznej, co z pewnością jest duża zaletą Magento. System CMS jest prosty w obsłudze, działa płynnie i nie powinien sprawić problemów w nawet początkującym użytkownikom.

Michał Raszke
AUTOR
SEO Specialist
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 4.2 na podstawie 13 ocen

Inne wpisy