Optymalizacja PrestaShop pod kątem SEO

Presta Shop to darmowa platforma typu Open Source i jeden z najpopularniejszych systemów do obsługi sklepów internetowych w naszym kraju i Europie. Potwierdzają to wyniki popularności platform e-commerce podawane np. przez Shop Rank czy Senuto.
20 maja 2021

Struktura platformy Presta Shop jest przyjazna dla wyszukiwarek i SEO. Dodatkowo posiada szeroki wachlarz funkcji umożliwiających optymalizację sklepu z poziomu panelu administratora. Zaletą jest również możliwość ingerencji w kod systemu oraz ogromna liczba gotowych modułów i szablonów.

PrestaShop to platforma rozwijana od wielu lat. Wiele sklepów funkcjonuje w oparciu o starsze wersje tej platformy. Niektóre gotowe moduły mogą funkcjonować nieprawidłowo dlatego należy sprawdzać jakie wersje systemu są wspierane. Wiele rozwiązań, które wcześniej wymagały instalacji modułu w najnowszej wersji są już zaimplementowane w systemie.

Spis treści:

  1. Przyjazne adresy URL
  2. Certyfikat SSL
  3. Optymalizacja stron
  4. Strona produktu
  5. Optymalizacja kategorii
  6. Linki kanoniczne
  7. Wyłączenie indeksowania wybranych stron
  8. Blog w PrestaShop
  9. Mapa strony
  10. Prędkość ładowania sklepu
  11. Podsumowanie 

Przyjazne adresy URL

Pierwszym krokiem rozpoczęcia optymalizacji na Platformie PrestaShop powinno być włączenie przyjaznych adresów URL. Ustawienie tej opcji na „TAK” będzie tworzyło adresy stron, które są czytelne i zrozumiałe.

Należy przejść do Panelu Administratora -> Preferencje -> Ruch sekcja Ustaw URL-e.

W innym przypadku standardowo będą generowane linki, które zawierają niezrozumiałe treści i nie będą przyjazne. Warto zwrócić na to uwagę, ponieważ przyjazne linki to jeden z ważniejszych elementów SEO, który ma wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania. Włączenie przyjaznych linków podczas już funkcjonującego sklepu będzie wymagało wdrożenia odpowiednich przekierowań. Opcję przyjaznych linków najlepiej uruchomić przed dodawaniem produktów i nowych stron. Pozwala to na zaoszczędzenie dużej ilości czasu.

Minusem domyślnych przyjaznych linków PrestaShop jest wstawianie do adresu URL ID. Dotyczy to stron kategorii, produktów oraz pozostałych podstron.

Rozwiązaniem tego problemu jest wykorzystanie gotowego modułu, który niestety jest opcją płatną. Moduły tego typu najczęściej noszą nazwę : Pretty URL lub URL Cleaner. Ich głównym celem jest usunięcie ID z linków:

  • Produktów
  • Kategorii
  • Stron

Umożliwiają one również usunięcie końcówki „.html” ze stron produktu. Niektóre umożliwiają również definiowanie własnej struktury linków. Wtyczka domyślnie stworzy przekierowania 301 z starych adresów na nowe.

Drugim rozwiązaniem tego problemu jest wprowadzenie poprawek programistycznych do systemu. Z tym rozwiązaniem najlepiej zgłosić się do profesjonalnej agencji specjalizującej się w tworzeniu oraz prowadzeniu sklepów internetowych. Zaoszczędzi to ogromne pokłady czasu, a agencja doradzi inne pomocne rozwiązania.

Certyfikat SSL

Protokół SSL jest już standardem, który jest nieodzownym elementem e-commerce i wszystkich stron internetowych. Głównie jest to wynikiem działań Google. Strony bez tego certyfikatu są oznaczone jako niebezpieczne. W tym samym kierunku poszły również inne wyszukiwarki. To spowodowało popularyzację certyfikatu SSL. Zwiększając tym samym bezpieczeństwo przesyłanych danych.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Dlatego kolejnym bardzo ważnym krokiem jest włączenie obsługi certyfikatu SSL oraz włącznie jego obsługi na wszystkich stronach sklepu. PrestaShop umożliwia jego uruchomienie w bardzo prosty sposób.

Na hostingu musi zostać wykupiony oraz zainstalowany certyfikat SSL. Większość firm oferujące usługi hostingowe oferuje również możliwość zakupu takiego certyfikatu lub skorzystanie z darmowego. Jeśli certyfikat zostanie zainstalowany i uruchomiony na serwerze należy przejść do: Preferencje -> Ogólny

W pierwszej kolejności zostanie przeprowadzony test obsługi HTTPS, później należy zaznaczyć pierwsze dwie opcje na „TAK”. Spowoduje to włączenie obsługi HTTPS na wszystkich stronach.

System domyślnie utworzy wszystkie przekierowania z HTTP na adresy z HTTPS. Należy jednak sprawdzić wykonane przekierowania czy funkcjonują one prawidłowo.

Optymalizacja stron

PrestaShop domyślnie generuje kilka podstawowych stron, które w swojej strukturze posiada każdy sklep internetowy. Mowa tutaj o stronach takich jak: Kontakt, Wysyłka, RODO, Polityka prywatności, itp.. Ich optymalizację można wykonać przechodząc do:  Preferencje -> Ruch.

Wyświetlona lista zawiera wszystkie strony jakie możemy edytować.


 

Na tej liście strona główna widnieje pod nazwą index.

Postaw na pozycjonowanie w Google
i wyprzedź swoją konkurencję!
Skontaktuj się

Przechodząc do edycji strony zostanie wyświetlony formularz z polami, które odpowiadają za treści konkretnych meta tagów. Jeśli pole meta description strony głównej nie zostanie uzupełnione domyślnie zostanie wstawiona wartość „Sklep na oprogramowaniu PrestaShop”.

Warto o tym pamiętać podczas optymalizacji i nie pozostawiać tutaj treśći automatycznej.

Strona produktu

W celu optymalizacji meta title oraz description strony produktowej należy przejść Katalog -> Produkty i wybieramy produkt. PrestaShop umożliwia użytkownikowi edycję wszystkich elementów związanych z produktem w jednym miejscu.

Do wykorzystania mamy dwa rodzaje opisów: krótkiego oraz długiego. Krótki opis to podsumowanie, gdzie możemy wykorzystać 800 znaków. W dłuższym opisie mamy do wykorzystania ponad 21 tysięcy znaków, co daje duże możliwości stworzenia wartościowego contentu. W zależności od szablonu może być wyświetlany jeden opis lub dwa.

Przechodząc do zakładki SEO zostanie udostępniona opcja modyfikacji meta title oraz description. W tej zakładce mamy również możliwość zmiany adresu URL oraz dodania słów kluczowych. Ta zakładka zawiera wszystkie potrzebne opcje do optymalizacji produktu.

Bardzo przydatną funkcją jest „Resetowanie URL”.  Bardzo wygodne i pomocne podczas, gdy korzystamy z funkcji kopiowania produktu. Najczęściej wykorzystywane w trakcie dodawania produktów do sklepu. Wszystkie elementy produktu po skopiowaniu będą takie same, dlatego należy zresetować URL w celu wygenerowania nowego adresu, który będzie indywidualny dla konkretnego produktu.

W tej części systemu mamy również możliwość bezpośredniego modyfikowania adresu URL produktu. Mimo wykorzystania funkcji przyjaznych linków oraz naszych modyfikacji do adresu produktu i tak zostanie dodany numer ID.

Optymalizacja kategorii

Strona kategorii to bardzo często strona pozycjonowana na frazy kluczowe. Dlatego jej optymalizacja jest tak ważna. Na tej stronie również dochodzi do pierwszej filtracji produktów prezentowanych klientowi.

Edycja stron kategorii jest dostępna po przejściu do Katalog->Kategorie. Wyświetlona lista zawiera wszystkie główne kategorie. Wybieramy konkretną kategorię i przechodzimy do jej edycji.

Optymalizacja podkategorii wygląda tak samo jak edycja innych podstron. Należy jedynie wejść do głównej kategorii, gdzie zostanie wyświetlona lista z wszystkimi podkategoriami. Następnie należy postępować tak samo jak podczas edycji kategorii głównej.

Tutaj warto mieć na uwadze, że pozostawienie pustego pola meta description spowoduje wstawienie wartości domyślnej. Standardowo zostanie „zaciągnięta” treść z opisu kategorii. W przypadku braku opisu meta description pozostanie pusty.

Taka sytuacja pozwoli wstawienie dowolnej treści przez wyszukiwarkę. Będzie to losowa wybrana treść jaka zostanie znaleziona pod danym adresem. Dlatego warto uzupełnić to pole i dobrze zastanowić się nad konkretnymi wartościami tych znaczników.

Jedynym polem jakie jest wymagane podczas dodawania nowej kategorii jest jej nazwa. Nazwa jaka zostanie wpisana domyślnie jest ustawiona na stronie jako nagłówek H1 i taka sama nazwa widniej w menu.

Bardzo ciekawym rozwiązaniem związanym z stroną kategorii jest możliwość zmiany nagłówka H1. Domyślnie jest wyświetlana nazwa kategorii jaka widnieje w menu. Jest możliwość jednak zmiany nagłówka na samej podstronie nie zmieniając głównej nazwy. Umożliwia to wpisanie dłuższego nagłówka H1 na stronie kategorii, który będzie zawierał bardziej dopasowaną frazę kluczową.

Niestety to rozwiązanie jest dostępne jedynie po instalacji dodatkowego modułu.

Na tym etapie optymalizacji jest możliwość modyfikacji opisu. Jest on wyświetlany na podstronie kategorii. W zależności od szablonu jaki został wykorzystany wyświetla się na górze strony lub na dole. Platforma umożliwia dodawanie obrazka kategorii oraz jej miniaturki.

Zdjęcie kategorii pojawia się w głównym opisie kategorii. Miejsce ulokowania zależy od szablonu. Najczęściej jest to w górnej części strony zaraz pod nazwą kategorii przy opisie.

Miniaturka kategorii jest obrazkiem, który jest wyświetlany w kategorii nadrzędnej. Wyświetlanie jej jest uzależnione czy szablon na to pozwala oraz jak został skonfigurowany.

Dostępna jest także opcja miniatury menu, która jak sama nazwa wskazuje pojawia się w menu. Ta opcja jest zależna od szablonu i jego możliwości.

Jak w przypadku każdej strony w PrestaShop podobnie i tutaj system umożliwia modyfikację adresu URL.

Kategorie posiadają zaimplementowane automatyczne stronicowanie produktów w zależności od ich liczebności. Opis domyślnie wyświetla się na wszystkich pagerach. PrestaShop w najnowszej wersji posiada zaimplementowane linki canonical. To rozwiązanie jest bardzo pomocne i oszczędza wiele pracy.

Wykorzystując dodatkowe moduły mamy możliwość ograniczenia wyświetlania opisu tylko do pierwszego pagera. Dodatkowo wtyczki umożliwiają wyłączenie indeksowania pozostałych pagerów. Jak wiadomo ustawianie rel=”canonical” jest jedynie sugestią dla wyszukiwarki. Najkorzystniejszym rozwiązaniem jednak jest wykorzystanie modułu. Posiadamy wtedy konkretnie określoną stronę z opisem. Zapobiega to tworzeniu duplikatów treści. Dodatkowo każda kolejna strona pagera jest wyłączona z indeksacji.

Linki kanoniczne

Linki kanoniczne ( znaczniki rel=”canonical” ) w wersji 1.7 są już zaimplementowane domyślnie. W przypadku, gdy w kategorii produktu występuje paginacja na kolejnych pagerach pojawia się znacznik canonical. Wskazuje on na pierwszą stronę jako tą najważniejszą.

Jeśli mamy do czynienia ze starszą wersją systemu te znaczniki nie są zaimplementowane. Najwygodniej jest to zrobić przez gotowy moduł do tego stworzony. Dostępne są wersje darmowe tego modułu na oficjalnym forum PrestaShop. Dla bardziej wymagających użytkowników w oficjalnym sklepie PrestaShop są dostępne płatne moduły posiadające więcej możliwości optymalizacyjnych, które umożliwiają nieindeksowanie podstron w pagerach.

Niezależnie od wykorzystanej metody należy sprawdzić poprawne funkcjonowanie znacznika rel=”canonical”. Nie zawsze gotowe rozwiązania funkcjonują prawidłowo.

Wyłączenie indeksowania wybranych stron

Każdy sklep internetowy posiada strony, które zawierają: politykę prywatności, RODO, Politykę plików cookies i wiele podobnych. Indeksowanie takich stron nie przynosi korzyści, ponieważ nie posiadają wartościowej treści. Dodatkowo Regulaminy sklepów i tego typu strony są bardzo podobne do siebie.

Platforma PrestaShop umożliwia zablokowanie indeksowania wybranych stron. Możemy tego dokonać w Wygląd -> Strony.  Przechodząc do edycji konkretnej strony z listy wyłączamy Indeksację w wyszukiwarkach.

To sprawi, że strona nie pojawi się w wynikach wyszukiwania.

Blog w PrestaShop

Każdy sklep stara się o tworzenie wartościowych i unikalnych treści. Celem jest również jak najwięcej przydatnej treści. Samymi opisami produktów oraz kategorii trudno jest tego dokonać. Rozwiązaniem tego problemu jest prowadzenie bloga. Platforma PrestaShop to umożliwia. Nie jest on niestety standardowym zasobem platformy. Tego typu moduły są dostępne w wersji darmowej oraz płatnej. W zależności od wybranej opcji będą różnić się dostępnymi funkcjami. Rozbudowane bardziej lub mniej.

Warto jednak zdecydować się na rozbudowę sklepu o ten moduł. Tworzenie przydatnych artykułów, które posiadają wiele praktycznych porad umożliwi pozyskać nowe leady. Duża część specjalistów marketingu twierdzi, że prowadzenie bloga to najlepsza forma content marketingu.

Wielu klientów przed zakupem w pierwszej kolejności musi „zaciągnąć” wiedzy na konkretny temat. Miejscem wiedzy może być właśnie prowadzony blog z odnośnikami do produktów w sklepu. Dodatkowo prowadząc blog możemy wyświetlać tematyczne artykuły na podstronach kategorii. Da to duże możliwości zapoznania z ciekawymi informacjami dotyczącymi naszej oferty.

Mapa strony

Mapa strony w formacie XML jest rozwiązaniem na usprawnienie poruszania się po stronie robotom wyszukiwarki. Pozwala to na odnalezienie nowych podstron w sklepie oraz ich szybszą indeksację.

PrestaShop pozwala na bardzo szybką i przy tym wygodną metodę na generowanie sitemap-y. Chcąc przeprowadzić optymalizację mapy strony należy przejść do: Moduły -> Madule Manager i przejść do sekcji Ruch i widoczność lub wpisać w wyszukiwarkę „Mapa strony Google”.

Konfiguracja ogranicza się do określenia częstotliwości generowania mapy oraz wyboru elementów jakie mają nie zostać dodane do mapy. Zaznaczenie odpowiedniego checkbox oznacza wykluczenie elementu z sitemap.

Po wybraniu odpowiednich elementów wystarczy wygenerować plik sitemap. Wygenerowany adres URL mapy jaki otrzymamy należy zgłosić w Search Cosole. Dodanie adresu mapy strony pozwoli na automatyczne jej pobieranie przez wyszukiwarkę Google.

Prędkość ładowania sklepu

Czas ładowania sklepu jest bardzo ważny tak pod względem wyszukiwarki jak i użytkownika. Długo ładująca się strona zostanie opuszczona przez osobę odwiedzającą stronę. W przypadku wyszukiwarki strona długo się ładująca straci w rankingu. Tym samym będzie wyświetlana na niższych pozycjach w wynikach wyszukiwania.

Dlatego PrestaShop udostępnia moduł optymalizacji sklepu pod względem wydajności. Dostęp do niego znajduje się w: Zaawansowane -> Wydajność

W pierwszym kroku możemy włączyć pamięć podręczną.

Następnie mamy możliwość włączenia Funkcjonalności CCC (Combine Compress and Cache).

  • Inteligentna pamięć podręczna dla CSS
  • Inteligentna pamięć podręczna dla JavaScript
  • Optymalizacja Apache

Ta funkcja pozwala łączyć mniejsze pliki w jeden większy oraz mamy możliwość je kompresować i zapisywać w pamięci podręcznej serwera. Warto tutaj pamiętać, że włączanie tych funkcji może mieć wpływ na wygląd. Dlatego włączanie tych funkcji powinno następować pojedynczo. Każdorazowo należy sprawdzić funkcjonowanie sklepu.

W ramach optymalizacji wydajności może zostać uruchomione korzystanie z pamięci cache. Pozwoli to na zmniejszenie transmisji danych.

Sklep internetowy głównie składa się z dużej ilości obrazków oraz tekstu. Wydłużenie czasu ładowania sklepu w dużej mierze będzie zależało od wykorzystanych obrazów. Wszystkie media powinny być skompresowane do mniejszego rozmiaru pod względem zajmowanej pamięci. Z punktu widzenia czasu ładowania strony powinny być jak najmniejsze, jednak muszą one reprezentować produkt. Ich jakoś również musi być odpowiednia.

Rozwiązania tego problemu są dwa:

  1. Do sklepu można wstawiać już wcześniej skompresowane obrazki przez odpowiednie narzędzia. Wymaga to większej inwestycji czasowej w pracę nad sklepem. Zaletą jest również to, że na serwerze oszczędzamy wykorzystane miejsce przez media. W przypadku małej powierzchni hostingowej jest to bardzo ważne.
  2. Wykorzystanie gotowej wtyczki niestety płatnej. Wykorzystujemy nieskompresowane zdjęcia, a moduł automatycznie je kompresuje na serwerze. Oszczędza to dużo czasu i jest bardzo wygodne, jednak nie oszczędza miejsca na serwerze. W przypadku wykorzystania wtyczki na serwerze przechowywane są oryginały zdjęć oraz ich wersja skompresowana. Przy tym rozwiązaniu wymagana jest duża powierzchnia serwerowa.

Prędkość wczytywania strony jest bardzo ważna pod względem wyszukiwarki. Nie wolno jednak zapominać, że sklep jest przeznaczona dla użytkowników. Głównym celem sklepu internetowego jest sprzedaż produktu. Dlatego w wielu przypadkach optymalizacji prędkości ładowania strony trzeba iść na kompromis.

Google udostępnia narzędzie pozwalające sprawdzić prędkości ładowania strony. Google Speed Insight wyświetla obecny status i generuje raport zalecanych poprawek. Sugerowanych modyfikacji może być wiele, a wiele z nich może wymagać poprawek programistycznych. Dlatego trzeba się zastanowić czy wprowadzanie ich wszystkich jest opłacalne.

Podsumowanie

Jak można zauważyć optymalizacja PrestaShop nie jest trudna i może zostać wykonana przez osoby bez wiedzy programistycznej. Jest to ogromną zaletą tej platformy. Gotowe rozwiązania w postaci modułów, szablonów dają szerokie możliwości prowadzenia sklepu bez wsparcia programistycznego.

Omówiona tutaj podstawowa optymalizacja sklepu oparta o „silnik” PrestaShop na pewno poprawi widoczność sklepu. Jednak należy pamiętać, że każdy sklep jest inny i jego optymalizacja wymaga indywidualnego podejścia. Przed wprowadzaniem jakichkolwiek zmian należy przeprowadzić audyt. Można do tego wykorzystać szeroki zasób narzędzi do tego przeznaczonych lub zlecić jego wykonanie agencji.

Zaletą tej platformy dla bardziej wymagających użytkowników jest możliwość ingerencji w kod źródłowy. Daje to w praktyce nieograniczone możliwości dostosowania systemu do swoich konkretnych potrzeb. Pozwala to na wyprzedzenie innych platform opartych o system SaaS, gdzie wprowadzenie zmian programistycznych jest niemożliwe.

Ocena artykułu:
Optymalizacja PrestaShop pod kątem SEO
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 4 ocen

Inne wpisy

Szukasz rozwiązań marketingowych dla Twojego biznesu?

Nasi eksperci przygotują najlepszą strategię i pomogą zwiększyć Twoją sprzedaż.