Pozycjonowanie lokalne

SEO lokalne (Search Engine Optimization) to zestaw technik i strategii, które mają na celu zwiększenie widoczności lokalnych firm w wynikach wyszukiwania internetowego. Co trzeba o tym wiedzieć? Sprawdź!
6 września 2024

Pozycjonowanie lokalne to szansa dla firm, działających w określonej lokalizacji, które chcą docierać do klientów ze swojego najbliższego otoczenia. Co trzeba jednak o tym wiedzieć i z jakich praktyk korzystać, by działania z tego zakresu były skuteczne? To m.in. tego dowiesz się, czytając ten artykuł. 

Spis treści:

  1. Co to jest pozycjonowanie lokalne?
  2. Dla jakiego typu firm lokalne SEO jest najbardziej korzystne?
  3. Pozycjonowanie lokalne, a markerting B2B
  4. Dlaczego warto zainwestować w pozycjonowanie lokalne?
  5. Nie tylko mapy Google
  6. Jak wyglądają wyniki lokalne w wynikach wyszukiwania w Google?
  7. Czynniki wpływające na pozycję w Mapach Google
  8. Lokalne Schema.org
  9. Weryfikacja schematu markup przed wdrożeniem
  10. Streszczenie
  11. Podsumowanie

Co to jest pozycjonowanie lokalne?

SEO lokalne (Search Engine Optimization) to zestaw technik i strategii, które mają na celu zwiększenie widoczności lokalnych firm w wynikach wyszukiwania internetowego. Celem lokalnego SEO jest pozyskanie klientów szukających usług lub produktów w określonym obszarze geograficznym. SEO Lokalne różni się od tradycyjnego SEO, ponieważ skupia się na wynikach wyszukiwania związanych z daną lokalizacją. Jest kluczowe dla firm koncentrujących się na zwiększeniu ruchu lokalnego, generowaniu leadów i budowaniu świadomości marki.

Dla jakiego typu firm lokalne SEO jest najbardziej korzystne?

SEO Lokalne jest najbardziej korzystne dla firm, które mają fizyczne lokalizacje i świadczą usługi w określonych obszarach geograficznych.

Przykłady takich firm to:

  • Kawiarnie i restauracje.
  • Lokalne sklepy.
  • Salony kosmetyczne i fryzjerskie.
  • Firmy remontowo-budowlane.
  • Hotele i pensjonaty.
  • Siłownie, kluby fitness.
  • Przychodnie i gabinety lekarskie.
  • Biura nieruchomości.
  • Warsztaty samochodowe.

Pozycjonowanie lokalne, a marketing B2B

SEO Lokalne może być również niezwykle korzystne dla firm działających w modelu B2B (Business to Business), szczególnie tych, które mają lokalne biura lub oferują usługi w określonych regionach. Ten typ pozycjonowania pomaga firmom zwiększyć swoją widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania, budować zaufanie, docierać do lokalnych odbiorców i zwiększać liczbę zapytań ofertowych co przyczynia się do generowania wartościowych leadów.

„Skuteczne pozycjonowanie wizytówek w Google Moja Firma nie tylko zwiększa widoczność lokalnej firmy, ale także znacząco wspiera pozyskiwanie leadów. Poprawiając ranking wizytówki w wynikach wyszukiwania i mapach, firma staje się bardziej widoczna dla potencjalnych klientów w jej okolicy. Wyższa widoczność przekłada się na większą liczbę kliknięć i kontaktów, co w rezultacie zwiększa szanse na zdobycie wartościowych leadów i konwersji. Optymalizacja wizytówki to kluczowy element strategii lokalnego SEO, który bezpośrednio wpływa na sukces w generowaniu leadów.”

Dlaczego warto zainwestować w pozycjonowanie lokalne?

  • Szybsze efekty – tradycyjne pozycjonowanie wymaga długofalowych działań. Pozycjonowanie lokalne w porównaniu do SEO skupiającego się na całej Polsce znacznie szybciej pozwala pozyskać konwersję - zwięksa widoczności w organicznych wynikach Google.
  • Pozyskiwanie wartościowego ruchu – pozycjonowanie lokalne pozwala docierać do potencjalnych klientów, którzy faktycznie są zainteresowani konkretnymi usługami i chcą szybko z nich skorzystać.
  • Większa wiarygodność – wysoka pozycja w mapach Google i pozytywne recenzje pomagają budować zaufanie do firmy wśród lokalnych klientów.
  • Optymalizacja kosztów marketingu – pozycjonowanie lokalne zazwyczaj jest tańszą usługą niż pozycjonowanie na całą Polskę czy inne działania marketingowe. W połączeniu z wysoką konwersją szybko przynosi zwrot z inwestycji.
  • Budowanie wizerunku marki na lokalnym rynku – wysokie pozycje w mapach Google oraz pozytywne opinie klientów pomagają budować wizerek marki i zaufanie do niej.

Nie tylko mapy Google

Niewątpliwie wyszukiwarka Google jest najczęściej używana, dlatego założenie wizytówki w mapach Google to wręcz konieczność przy lokalnych usługach. Jednak polecamy pamiętać też o innych możliwościach.

Dodaj profil Twojej firmy również w usługach Bing Places, Apple czy Targeo.

  • Bing Places

Bing Places to usługa mapowa oferowana przez Microsoft, która jest dostępna na urządzeniach z systemem Windows oraz w przeglądarkach internetowych. Profil firmy w Bing można dodać poprzez https://www.bingplaces.com/.

  • Apple Maps

Apple Business Register często jest pomijany, a to błąd. Mapy Apple są domyślną aplikacją mapową na urządzeniach iOS, takich jak iPhone'y i iPady. Dodanie wizytówki do tej platformy pozwala dotrzeć do ogromnej liczby użytkowników urządzeń Apple, którzy mogą szukać lokalnych usług i produktów. Możesz się zarejestrować poprzez stronę Apple Business Connect:  https://business.apple.com/

  • Mapy Targeo

Mapy Targeo to popularna w Polsce usługa mapowa, która oferuje precyzyjne informacje o lokalizacjach, trasach i punktach usługowych. Wizytówkę w tym miejscu można dodać poprzez https://www.targeo.pl/.

Jak wyglądają wyniki lokalne w wynikach wyszukiwania w Google?

Poniższe zestawienie dobrze obrazuje, dlaczego warto zainwestować w pozycjonowanie lokalne.

Po wpisaniu w wyszukiwarce frazy „mechanik samochodowy” użytkownik otrzymuje następujące wyniki:

W górnej sekcji pojawia się mapa zawierająca obszar, w którym znajduje się użytkownik, na której zaznaczone są firmy adekwatne frazie „mechanik samochodowy”. Pozycjonowanie lokalne pozwala na lepsze wyświetlanie się pinezki z lokalizacją firmy. Mapka z lokalnymi wynikami to tzn. Local Pack, która składa się z mapy oraz 3 firm, które odpowiadają na zapytanie użytkownika.

Poniżej mapki mapy zestawienie top3 najlepszych wyników lokalnych dla tego wyszukiwania, a także jedna reklama płatna w mapach Google: 

Następnie użytkownikowi wyświetla dodatkowy element w SERPach, który porównuje różne lokalne firmy oferujące te same usługi. Porównywarki miejsc mogą być narzędziami lub platformami, które agregują i porównują informacje o lokalnych biznesach, ułatwiając użytkownikom wybór odpowiedniego dostawcy usług.

Dopiero poniżej mamy wyniki organiczne (klikalne niebieskie odnośniki):

Aby znaleźć się w lokalnym pakiecie (local pack) należy zadbać o szczegółowe uzupełnienie Profilu Firmy Google oraz jego właściwą optymalizację. Jakie czynniki warto brać pod uwagę?

Czynniki wpływające na pozycję w Mapach Google

Kategoria główna firmy

Wybór głównej kategorii firmy na wizytówce Google Profil Firmy jest bardzo ważny dla skutecznego pozycjonowania lokalnego.

Google priorytetowo traktuje wizytówki, które mają dobrze dopasowaną kategorię do zapytań wyszukiwanych przez użytkowników. Kluczowe jest, aby kategoria dokładnie odzwierciedlała działalność firmy i była zgodna z tym, czego potencjalni klienci mogą szukać.

Warto sprawdzać, jaką kategorię główną ma ustawiona konkurencja. Zrobić to można za pomocą rozszerzenia do Chrome „GMB everywhere”.

Za pomocą tego rozszerzenia można sprawdzić kategorię główną oraz kategorie dodatkowe konkurencji. Dzięki temu możesz dowiedzieć się, które kategorie są najbardziej efektywne w Twojej branży.


Przykład z użycia wtyczki:

Za pomocą gwiazdki oznaczona jest kategoria główna, a pozostałe wyszczególnienia kolorem oznaczają kategorie dodatkowe wybrane przez konkurencję.

Słowa kluczowe w nazwie firmy

Choć nie jest to oficjalnie zalecane, analizując wyniki w mapach Google można zauważyć, że firmy, w których nazwach zawarte są słowa kluczowe, mają wyższe pozycje. Jednak warto to robić z umiarem, a także pamiętać o tym, by na stronie internetowej nazwa firmy była tożsama z tą na wizytówce.

Odległość adresu firmy od punktu wyszukiwania przez klientów

W kontekście pozycjonowania lokalnego, algorytmy wyszukiwarek internetowych, takich jak Google, biorą pod uwagę odległość jako jeden z kluczowych czynników przy determinowaniu, które wyniki są najbardziej relewantne dla zapytania użytkownika. Firmy znajdujące się bliżej punktu wyszukiwania użytkownika mają większe szanse na wyświetlenie się w „Pakiecie lokalnym” (tzw. Local Pack). Aby poprawić widoczność, nawet jeśli Twoja firma jest w większej odległości, warto skupić się na optymalizacji Profilu Firmy Google.

Fizyczny adres firmy w mieście wyszukiwania

Fizyczny adres firmy w danym mieście, jest ważnym czynnikiem przy określaniu, które wyniki są wyświetlane. Firmy z adresami w tym samym mieście co użytkownik mają większe szanse na wyświetlenie się wyżej w lokalnych wynikach wyszukiwania i na Mapach Google.

 

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Kategorie dodatkowe

Kategorie dodatkowe również są istotnym elementem optymalizacji wizytówki w mapach. Główna kategoria powinna opisywać główną działalność firmy, natomiast kategorie dodatkowe pozwalają uwzględnić inne aspekty działalności. Google bierze je pod uwagę w celu lepszego dopasowania wyników do potrzeb użytkowników. Im więcej precyzyjnych kategorii dodatkowych dodasz, tym większe są szanse, że Twoja firma będzie się wyświetlać w wynikach wyszukiwania powiązanych z tymi kategoriami. Pozwala to zwiększyć widoczność wizytówki dla różnorodnych zapytań lokalnych. 

Kompletność wypełnienia profilu

Niby jest to coś oczywistego, a jednak wiele firm posiada wizytówkę, która nie jest w pełni uzupełniona. Tymczasem uzupełnienie wszystkich informacji, dbanie o ich aktualizację znacząco wpływa na zwiększenie wiarygodności firmy oraz ułatwia klientom znalezienie wszystkich ważnych informacji o firmie, z tego też względu Google traktuje to jako ważny czynnik rankingowy.

Walczenie ze spamem w innych wizytówkach

Wizytówki zakładane są w ramach ogólnegi konta Google. Zgłaszanie spamowych lub nieaktualnych wizytówek innych firm wpływa na to, że nasz profil Użytkownika staje się bardziej autentyczny, a jako lokalny przewodnik zyskujemy punkty.

Poprawne umieszczenie pinezki na mapie

Wbrew pozorom to bardzo ważny czynnik – należy bardzo szczegółowo ustawić pinezkę. Poprawne umieszczenie pinezki na mapie jest kluczowe dla dokładnego reprezentowania lokalizacji Twojej firmy. Dzięki temu klienci mogą łatwo znaleźć Twoją siedzibę, co poprawia ich doświadczenie i zwiększa szanse na odwiedzenie Twojej firmy. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać i aktualizować lokalizację pinezki, aby zapewnić jej dokładność.

Dodanie usług/produktów

Warto w wizytówce szczegółowo opisać świadczone usługi lub sprzedawane produkty. Jest to istotny element strategii SEO lokalnego. Wymień wszystkie najważniejsze usługi i produkty oferowane w swojej firmie, co dostarczy klientom niezbędnych informacji i zwiększy szanse na konwersję.

Czynniki na stronie internetowej mające wpływ na pozycjonowanie lokalne:

Słowa kluczowe w tytule docelowej strony internetowej

Kiedy tytuł strony docelowej zawiera słowa kluczowe związane z Twoją działalnością, Google lepiej rozumie, jakie usługi oferujesz i może wyświetlić Twoją wizytówkę w odpowiednich wynikach wyszukiwania. Ponadto ważna jest zgodność nazwy firmy na stronie internetowej z nazwą wizytówki.

Linkowanie wewnętrzne na całej witrynie (łatwość w nawigacji na stronie)

Linkowanie wewnętrzne jest kluczowym elementem SEO, który pomaga zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarkom w nawigacji po witrynie. Dobrze zorganizowane linki wewnętrzne mogą poprawić indeksowanie stron, zwiększyć autorytet witryny i poprawić jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Poprawa łatwości nawigacji na stronie poprzez skuteczne linkowanie wewnętrzne może również zwiększyć zaangażowanie użytkowników i wspierać cele biznesowe, takie jak generowanie leadów i zwiększenie konwersji. Logiczna struktura witryny i dobre linkowanie wewnętrzne wpływają na całą ocenę strony i przekładają się na wizytówki.

Słowa kluczowe na znacznikach H1/H2 strony docelowej

Optymalizacja strony docelowej z odpowiednimi słowami kluczowymi w H1 i H2 może pomóc w lepszym dopasowaniu Profilu Firmy Google do zapytań użytkowników.

Jakość linków kierujących do domeny firmowej

Jakość linków prowadzących do strony internetowej firmy ma znaczący wpływ na pozycjonowanie Profilu Firmy Google. Linki z lokalnych źródeł, takich jak portale informacyjne, blogi, czy katalogi firm, pomagają Google zrozumieć, że dana firma jest istotna w danej lokalizacji, co poprawia pozycję wizytówki.

Autorytet strony docelowej

Autorytet strony docelowej odnosi się do poziomu zaufania, jaki Google przypisuje danej stronie internetowej. Autorytet można zwiększyć poprzez pozyskiwanie dobrej jakości linków zwrotnych, dodawanie użytecznej treści.

Lokalne katalogi (NAPy)

NAP to skrót od Name, Address, Phone Number (Nazwa, Adres, Numer Telefonu). W procesie pozycjonowania lokalnego warto dodawać stronę do katalogów lokalnych, podawać dane firmy, godziny otwarcia, adres świadczonych usług. Warto pamiętać, że dane kontaktowe i nazwa firmy powinna być spójna z danymi podanymi na wizytówce Google. Informacje z NAP powinny być spójne, jednak jeśli chodzi o dodawany opis firmy do katalogów, to powinniśmy zadbać o jego oryginalność, by nie tworzyć duplikatów.

Zwiększymy widoczność Twojej strony w wyszukiwarce!
Zapytaj o ofertę

 

Opinie od klientów:

Wysokie oceny 4 i 5 gwiazdkowe

  • Opinie o firmie mają bardzo duży wpływ na pozycjonowanie Profilu Firmy Google. Warto pozyskiwać dużą ilość opinii; nie tylko na omawiany profil, ale także na inne portale. Jak można to zrobić?
  • Przypominaj swoim Klientom o możliwości zamieszczenia opinii – dobrą praktyką jest proponowanie Klientom różnego typu zniżek, promocji w zamian za umieszczenie opinii na wizytówce firmy.
  • Wygeneruj bezpośredni link do wystawienia opinii w Profil Firmy Google – jak to zrobić? Na profilu wizytówki kliknij w „Przeczytaj opinie”, a następnie w „Uzyskaj więcej opinii”. Otworzy się nowe okienko z możliwością udostępnienia na e-mail; Whatsapp; Twitterze i Facebooku. Dzięki temu po wysłaniu linka Klientowi, będzie on mógł kliknąć w niego i w szybki sposób dodać opinię na temat Twojej firmy. 

Słowa kluczowe w opiniach i w odpowiedziach od właściciela

Warto odpowiadać na wszystkie opinie użytkowników. Dobrą praktyką jest dodawanie ważnych dla firmy słów kluczowych w odpowiedziach na opinie. Polecamy również zachęcać klientów do umieszczania fraz w swoich opiniach.

Ilość opinii Google z tekstem od Klienta

Opinie z szczegółowymi opisami i autentycznymi recenzjami dają Google więcej informacji o działalności firmy, jej produktach i usługach. Pomaga to w lepszym dopasowaniu wizytówki do odpowiednich zapytań użytkowników.

Lokalne Schema.org

Schema markup (rodzaj danych strukturalnych) to sposób dodawania kodu do stron internetowych w celu dostarczenia dodatkowych informacji. Może to pomóc wyszukiwarkom lepiej zrozumieć zawartość Twoich stron, np. możesz dodać informacje o firmie, w tym lokalizację, godziny pracy czy o rodzaju działalności, dlatego warto dodawać lokalne dane strukturalne na stronę.

Warto jest oznaczyć witrynę odpowiednim schematem , np. https://schema.org/LocalBusiness.

Nie wiesz, jak to zrobić? Skontaktuj się z nami, a przygotujemy dla ciebie gotowe rozwiązanie.

Weryfikacja schematu markup przed wdrożeniem

Aby upewnić się, że Twój lokalny schemat markup działa poprawnie, skorzystaj z narzędzia Schema Markup Validator https://validator.schema.org/ dostępnego na Schema.org.  Wprowadź adres URL strony lub fragment kodu, który chcesz przetestować, a następnie uruchom test. Narzędzie pokaże wszelkie błędy, które musisz poprawić.

Streszczenie

  • SEO lokalne to zestaw technik, które mają na celu zwiększenie widoczności firm w wynikach wyszukiwania związanych z określoną lokalizacją.
  • Lokalne SEO jest najbardziej efektywne dla firm mających fizyczne lokalizacje i obsługujących klientów w konkretnych obszarach, jak kawiarnie, salony, przychodnie.
  • Pozycjonowanie lokalne może być również korzystne dla firm B2B, które oferują usługi w określonych regionach, pomagając w generowaniu wartościowych leadów.
  • Szybsze efekty, pozyskiwanie wartościowego ruchu, większa wiarygodność oraz optymalizacja kosztów marketingu to główne zalety.
  • Ważne dla SEO lokalnego jest poprawne uzupełnienie profilu firmy oraz dodanie lokalnych słów kluczowych, co zwiększa widoczność w wynikach.
  • Wizytówka w Mapach Google to kluczowy element, ale warto również korzystać z innych platform, takich jak Bing Places, Apple Maps czy Targeo.
  • Odległość od punktu wyszukiwania, kategoria firmy, słowa kluczowe w nazwie oraz pełność profilu wpływają na ranking lokalny.
  • Opinie klientów oraz oznaczenie strony lokalnymi danymi strukturalnymi (Schema.org) pomagają w lepszym dopasowaniu wizytówki do zapytań użytkowników.

Podsumowanie

Pozycjonowanie lokalne to strategia, która zwiększa widoczność firm w wynikach wyszukiwania powiązanych z konkretną lokalizacją, szczególnie korzystna dla firm o fizycznych siedzibach obsługujących lokalnych klientów. Kluczowymi elementami skutecznego SEO lokalnego są optymalizacja wizytówki w Google Moja Firma, korzystanie z map Google oraz innych platform, takich jak Bing Places i Apple Maps, a także zbieranie pozytywnych opinii od klientów. Inwestycja w pozycjonowanie lokalne przynosi szybkie efekty, zwiększa ruch i wiarygodność, a także wspiera generowanie wartościowych leadów.

Daniel Holuk
AUTOR
Senior SEO Specialist, Team Leader
tel.17 860 09 59
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 6 ocen

Inne wpisy