Pozyskiwanie wartościowych treści do działań content marketingowych

Specjalistyczne, wartościowe i głębokie treści są podstawą działań content marketingowych. W wielu branżach publikacja tego typu treści stanowi poważny problem.
27 maja 2021

Specjalistyczne, wartościowe i głębokie treści są podstawą działań content marketingowych. W wielu branżach publikacja tego typu treści stanowi jednak poważny problem wynikający głównie z utrudnionego dostępu do specjalistów, którzy poza wiedzą merytoryczną z wybranego zakresu dysponują również odpowiednim warsztatem copywriterskim. Istnieje kilka możliwości rozwiązania tego problemu.

Spis treści:

  1. Współpraca z ekspertem z warsztatem copywriterskim
  2. Współpraca z ekspertem bez warsztatu copywriterskiego
  3. Wydelegowanie tworzenia contentu na własnych ekspertów
  4. Współpraca z agencją e-marketinową
  5. Korzystanie z zewnętrznych narzędzi
  6. Podsumowanie 

Współpraca z ekspertem z warsztatem copywriterskim

Jest to niewątpliwie najwygodniejsza forma współpracy dla firm zamawiających profesjonalny content i wykorzystujący go następnie do własnych działań content-marketignowych. Współpraca z zewnętrznymi ekspertami uwiarygadnia firmę i nie generuje złudnego wrażenia, że głównym zajęciem wspominanej firmy jest tworzenie contentu.

Spora ilość contentu powstaje właśnie w taki sposób w Ideo Force – w naszym dziale Wiedza (nazywanym coraz częściej Akademią) oprócz ogromnej ilość treści własnych zamieszczamy również artykuły zewnętrznych ekspertów – często z konkurencyjnych agencji e-marketingowych. Listę wszystkich autorów współtworzących naszą rozbudowaną bazę wiedzy można podglądnąć na podstronie: https://www.ideoforce.pl/akademia/autorzy.html.

Rozważając takie podejście do pozyskiwania wartościowych treści koniecznie należy przewidzieć czas na zarządzanie tym procesem - w wielu przypadkach konieczne może się okazać zatrudnienie redaktora prowadzącego. Istotne jest, że powinien on posiadać rozległą wiedzę z poruszanej dziedziny.

Współpraca z ekspertem bez warsztatu copywriterskiego

W wielu branżach nie jest możliwe pozyskiwanie pozyskanie do współpracy eksperta w danym temacie z dodatkowymi umiejętnościami copywriterskimi. W takim przypadku należy rozważyć proces składający się z trzech etapów:

  1. Pozyskanie wsadu merytorycznego od eksperta (zewnętrznego lub wewnętrznego) przez copywritera
  2. Obróbka copywriterska pozyskanego materiały
  3. Konsultacja z ekspertem i wprowadzenie finalnych szlifów i poprawek

Tak jak zostało to wskazane z punkcie pierwszym – nie ma dużej różnicy czy treści są pozyskiwane od wewnętrznego eksperta firmy czy od człowieka z zewnątrz. Jedyne co to w przypadku ekspertów zewnętrznych konieczne będzie zawarcie umowy o współpracy ( b2b) lub o dzieło / zlecenie (osoba prywatna).

Wydelegowanie tworzenia contentu na własnych ekspertów

Jeśli dysponujemy fachowcami, którzy są w stanie przygotować profesjonalny content to nic nie stoi na przeszkodzie (o ile się zgadzają) rozszerzyć zakres ich firmowych obowiązków o regularne dostarczanie treści. Zazwyczaj jednak dodatkowy zakres obowiązków może nie współgrać z już istniejącymi wymaganiami danego stanowiska i albo główne obowiązki, albo nowe – contentowe ucierpią. Warto rozważyć "dobrowolne" umożliwienie "akcyjnego" (lub nawet jednorazowego) przygotowania czegoś na firmowy blog, a nawet nagrania wideo - jest spora szansa, że taki pojedynczy projekt będzie ciekawym urozmaiceniem pracy.

Korzystne wydaje się również stworzenie specjalnego formularza (np. w Google), w którym pracownicy mogliby zgłaszać pomysły na content.

Oczywiście, może być też tak, że copywriter jest częścią firmowego zespołu marketingowego lub reklamowego. Rzadko jednak jest tak, że posiada on dogłębną wiedzę ekspercką ze szczegółów działalności firmy i de facto najczęściej sprowadza się to do tego, że tworzy on prostsze (bez technikaliów) treści, a przy materiałach technicznych współpracuje on z wewnętrznym ekspertem. Bardzo trudno jest pisać na temat, w którym nie jest się ekspertem. Można stracić wiele dni na przeprowadzaniu badań, ale nawet po tym nigdy nie jest się do końca przekonanym poprawności merytorycznej nowopowstałego materiału. Znacznie lepiej jest, gdy można polegać na prawdziwych ekspertach merytorycznych z całej firmy, którzy podzielą się swoimi przemyśleniami i pomysłami.

Najlepszą osobą, która może wyjaśnić techniczną kwestię publiczności, jest osoba, która codziennie pracuje z tą technologią.

Współpraca z agencją e-marketinową

Jest to jedno z najwygodniejszych sposobów na pozyskiwanie jakościowego contentu wykorzystywanego następnie do własnych działań content marketingowych. Po stronie agencji jest przygotowanie odpowiedniego contentu – klienta nie interesuje czy całość została opracowana przez eksperta (model 1: współpraca z ekspertem z warsztatem copywriterskim) czy ekspert dostarczył wkład, a agencyjny copywriter go odpowiednio dostosował (model 2: współpraca z ekspertem bez warsztatu copywriterskiego).

W tym modelu to agencja sama wyszukuje ekspertów oraz dokonuje z nimi rozliczeń. Agencja dba także o obróbkę stylistyczną oraz przygotowanie contentu w odpowiednim formacie (np. artykuł, infografika, ebook). Rozliczenie opiera się na umowie współpracy z agencją i fakturach (b2b).

Współpracując z agencją warto posiadać wspólne repozytorium treści i miejsce do ticketowania zadań copywriterskich - w przypadku Ideo Foce jest to system Content Campaign Dashboard https://www.ccd.ideoforce.pl/:

Realizując ten model należy upewnić się czy agencja przekazuje pełnie praw autorskich. Warto zadbać również o to, aby umowa współpracy miała zapis o tym, że agencja posiada prawa do sprzedawanych, finalnych materiałów (czy pozyskuje je legalnie od ekspertów).

Korzystanie z zewnętrznych narzędzi

Istnieje też możliwość skorzystania z narzędzia zewnętrznego, które zazwyczaj pełni rolę pośrednika (giełdy) ogłoszeń i specjalistów. Jednym z takich narzędzi jest WhitePress – posiada on opcję zlecania tekstów prostszych, która de facto nas nie dotyczy, oraz tekstów zaawansowanych merytorycznie – tzw. contentu premium. Link tutaj: https://www.whitepress.pl/content-premium

Zamówienie dotyczące stworzenia artykułu specjalistycznego o wysokiej jakości merytorycznej i atrakcyjnej treści obejmuje:

  • unikalny artykuł o wysokim poziomie merytorycznym, z zastosowaniem języka eksperckiego,
  • tekst w pełni poprawny ortograficznie i stylistycznie,
  • lead – pod tytułem pogrubione wprowadzenie, ok. 500 znaków ze spacjami,
  • w tekście śródtytuły w formacie nagłówków H2, ewentualnie H3 (hierarchicznie),
  • możliwe wstawienie w treści: listowania, wypunktowania, cytatu eksperckiego,
  • w tekście zawarte informacje i/lub link(i) według wytycznych zleceniodawcy.

Jeśli chodzi o sama bazę autorów zarejestrowanych na platformie to trzeba przyznać, że jest ona bardzo rozbudowana

Zamówienie specjalistycznych treści w Content Premium minimalizuje formalności i oszczędza czas. Klient nie musi rozliczać się z każdym autorem oddzielnie, podpisywać umów i pilnować terminów. Wielu copywriterów ma także podpisaną umowę o prawach autorskich, co zabezpiecza zleceniodawcę przed roszczeniami.

Podsumowanie

Większość firm zdaje sobie sprawę z potrzeby tworzenia nowych, nowych treści dla swoich witryn internetowych i ogólnie na potrzeby content marketingu. Strategia dotycząca treści sprowadza się do ustalenia, jakie treści pomogą docelowym odbiorcom i zainspirują ich do podjęcia działań, które wzmocnią biznes. Aby to osiągnąć, konieczne jest wyznaczenie celów, określeniu potrzeb swoich odbiorców, stworzenia planu dystrybucji contentu oraz właśnie ustaleniu źródeł pozyskiwania tegoż contentu. Źle przygotowany content potrafi okrutnie zaszkodzić marce, odbije się ze zdwojona mocą na waszej reputacji a niekiedy pogrzebie dobrze zapowiadający się biznes. Nie zapominajmy, ze internet jest bezlitosny, szyderczy i okrutny.

Wojciech Szymański
AUTOR
CEO Ideo Force
tel.500 226 626
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 2 ocen

Inne wpisy