[Prasówka #85] Wyciek danych w wyszukiwarce Yandex

W ostatnim czasie, zwłaszcza w kuluarach branży SEO, sporo dyskutuje się na temat wycieku danych w wyszukiwarce Yandex. To rosyjski odpowiednik wyszukiwarki Google, a analiza informacji, które wyciekły, wbrew pozorom może pomóc w prowadzeniu działań SEO.
13 lutego 2023

Yandex to tylko jeden z tematów, które poruszono w tym wydaniu prasówki. Nasi specjaliści zebrali najświeższe newsy nie tylko z obszaru SEO, ale też social media i PPC. Przyjrzeli się najnowszym trendom i zapowiadanym zmianom, których już wkrótce spodziewać można się m.in. w świecie płatnych kampanii reklamowych. Zapraszamy do zapoznania się z  najnowszym przeglądem branżowych informacji.

Spis treści: 

  1. Nowy przycisk wezwania do działania w profilach firmowych na Instagramie
  2. Instagram - nowa funkcja notatek udostępniona w większej liczbie regionów
  3. Nowy „tryb cichy” na Instagramie
  4. Twitter rozważa pobieranie od marek 1000. dolarów miesięcznie za nowy złoty znacznik wyboru
  5. Meta może oferować płatne, niebieskie znaczniki wyboru na Facebooku i Instagramie
  6. Wyciek danych w wyszukiwarce Yandex
  7. Bing poprawia system indeksowania celem zwiększenia wydajności
  8. Google uruchamia Bard, odpowiedź na ChatGPT
  9. Niepotwierdzona aktualizacja algorytmu Google
  10. Czas zmian w obszarze PPC
  11. Zmiany w kierowaniu na treść strony w Google Ads
  12. Automatyczne tworzenie usługi Google Analytics 4 od marca 2023 roku
  13. Meta zmienia wygląd linków w reklamach wyświetlanych w Instagram Stories
  14. Microsoft Ads nawiązał współpracę partnerską z BigCommerce
  15. Podsumowanie 

Nowy przycisk wezwania do działania w profilach firmowych na Instagramie


Instagram dodał nową opcję „formularz kontaktowy”, w przyciskach dostępnych na profilu dla wszystkich kont firmowych. Formularz ma zapewnić firmom nową opcję udzielania odpowiedzi w aplikacji.

Formularz może zawierać kilka standardowych zapytań do zbierania danych, takich jak np. adres e-mail. Można też dodać własne pytania otwarte lub zamknięte. Dodatkowo firma może wybrać sposób pozyskiwania tych informacji i określić, czy klienci będą mogli sami tworzyć odpowiedzi, czy wybrać którąś z gotowych opcji.

To dobry, prosty i szybki sposób na pozyskiwanie informacji, które będą przydatne i powinny być brane pod uwagę, w kolejnych działaniach marketingowych marki. Co ciekawe, Instagram oficjalnie nie ogłosił dodania tej funkcji, natomiast coraz więcej użytkowników już może z niej korzystać.

Więcej: https://www.socialmediatoday.com/news/Instagram-Adds-Lead-Forms-on-Business-Profiles/641387/


Instagram - nowa funkcja notatek udostępniona w większej liczbie regionów


Instagram rozszerza dostęp do funkcji notatek także na rynku europejskim i japońskim. Od teraz użytkownicy mogą dodawać notatki w bezpośredniej skrzynce odbiorczej w aplikacji. Notatki to tzw. krótkie opisy do 60. znaków, które są wyświetlane na górze skrzynki odbiorczej na Instagramie, przez 24 godziny.

Jak twierdzi Instagram, wprowadzenie nowej funkcji wynika z tego, że więcej osób wchodzi teraz w interakcje w wiadomościach prywatnych, niż publikuje treści w swoim głównym kanale. Aplikacja chce jeszcze mocniej uwzględnić ten trend. Czy to wielka sprawa z punktu widzenia profili biznesowych? Bardziej kolejny sposób na to, by zwiększyć zaangażowanie i uzyskać lepszy wgląd w określone tematy.

Więcej: https://www.socialmediatoday.com/news/Instagram-Rolls-Out-Notes-to-More-Regions/641553/


Nowy „tryb cichy” na Instagramie


Instagram postanowił wprowadzić „tryb cichy”, aby pomóc użytkownikom się skoncentrować i zachęcić do wyznaczania czasu korzystania z aplikacji. Po włączeniu tej opcji użytkownik nie będzie otrzymywać żadnych powiadomień, status aktywności jego profilu zmieni się na „w trybie cichym”, a Instagram wyśle automatyczną odpowiedź, gdy ktoś odezwie się do użytkownika na chacie. To ciekawy dodatek, ważny szczególnie dla młodych użytkowników.

Więcej: https://www.socialmediatoday.com/news/Instagram-Adds-Quiet-Mode-to-Help-Users-Take-Breaks/640780/


Twitter rozważa pobieranie od marek 1000. dolarów miesięcznie za nowy złoty znacznik wyboru


Ile wart jest złoty znacznik weryfikacyjny na Twitterze? Ma dużą wartość, gdyż świadczy o tym, że konto danej marki jest autentyczne i zweryfikowane, co wpływa na jego wiarygodność w oczach odbiorców. Ale czy 1000 dolarów to adekwatna cena za tak niewiele zmian? Znacznik wyboru, dobre samopoczucie za wspieranie platformy i bycie częścią wielkiego eksperymentu Elona Muska?

To podejście wydaje się być niezrozumiałe. Wyjątkowy status znaczników weryfikujących wynika z faktu, że nie każdy może je zdobyć, a teraz mógłby mieć je każdy, kto za to zapłaci. To spowoduje, że złoty znacznik straci na wartości w oczach użytkowników.

Czy marki będą w stanie zapłacić 1000 dolarów miesięcznie? Nie wydaje się to prawdopodobne. Natomiast Twitter naprawdę rozważa wprowadzenie takiej opłaty.

Więcej: https://www.thenews.com.pk/latest/1037756-twitter-will-let-businesses-keep-their-gold-checkmarks-for-1000-per-month


Meta może oferować płatne, niebieskie znaczniki wyboru na Facebooku i Instagramie


Wygląda na to, że chaotyczne podejście Elona Muska do wprowadzania zmian na Twitterze, ma wpływ na całe środowisko mediów społecznościowych. Okazuje się, że Meta również rozważa pobieranie opłat za niebieskie znaczniki wyboru w swoich aplikacjach. Mowa tutaj o Facebooku i Instagramie.

Meta ani nie potwierdza, ani nie zaprzecza tym doniesieniom. Podobnie, jak w przypadku Twittera płacenie za znaczniki wyboru wydaje się być sprzeczne z pierwotnym celem weryfikacji, którym było oznaczanie godnych uwagi osób lub marek na platformie.

Czyżby trudne czasy i wyższe koszty zmuszały aplikacje do takich rozwiązań? Po wprowadzeniu opłat niebieski znacznik straci swoją wartość, gdyż każdy będzie mógł go kupić. Czy firmy zdecydują się na taki zakup? Pewnie w dużej mierze będzie to zależne od ceny. Na ten moment pozostaje czekać na oficjalny komunikat Mety w tej sprawie.

Więcej: https://www.socialmediatoday.com/news/Meta-Considers-Paid-Checkmarks-Facebook-Instagram/641994/


Ostatnio jednym z najgorętszych tematów w obszarze SEO jest wyciek danych w rosyjskim odpowiedniku Google, czyli w wyszukiwarce Yandex. Szerokim echem w branży, odbiło się także uruchomienie usługi Bard, bazującej na AI i będącej odpowiedzią Google na popularny w ostatnim czasie ChatGPT. Póki co Bard jest testowany jedynie przez zaufanych testerów i nie ma jeszcze zbyt wielu informacji na jego temat.


Wyciek danych w wyszukiwarce Yandex


W ostatnim czasie bardzo głośno mówi się o tym, że w sieci pojawił się kod źródłowy wyszukiwarki Yandex (rosyjski odpowiednik wyszukiwarki Google). Może się wydawać, że ta informacja pod kątem SEO nie ma większego znaczenia, jednak nic bardziej mylnego. W ok. 70 % wyniki wyszukiwania Yandex pokrywały się z wyszukiwaniami Google. Dlatego odpowiednia analiza informacji, które wyciekły pozwoli lepiej zrozumieć algorytmy wyszukiwarki. Poszczególne mechanizmy, czy funkcje mogą działać inaczej, jednak logika jest podobna.

Pierwsze analizy wykazują, że Yandex opiera się na wskaźniku Page Rank, który jest liczony na podstawie linków z danej sieci krajowej. Dodatkowo linki z Wikipedii mają dodatkowy bonus do rankingu. Ważnym elementem jest również stabilność hosta, czyli im mniej błędów 4xx i 5xx tym lepiej. Bardzo ważne jest także to, że Yandex korzysta z danych behawioralnych (CTR, czas na stronie, aktywność), co bardzo przypomina obecne działania Google.  Analiza opublikowanych danych, może więc pomóc w Twoim SEO.

Więcej: https://www.komputerswiat.pl/aktualnosci/bezpieczenstwo/rosyjski-google-z-wyciekiem-danych-firma-wspiera-propagande-kremla/v2p7nzv

 

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.


Bing poprawia system indeksowania celem zwiększenia wydajności


Przeprowadzając badania, Bing dostrzegł, że wiele stron w swoich mapach witryny posiada nieprawidłowo ustawioną datę tagu „lastmod”. Bardzo często była to data wygenerowania mapy, a nie data modyfikacji treści. Dlatego Bing reorganizuje stos planowania indeksowania, aby lepiej wykorzystać informacje zawarte w tagu „lastmod” w mapach witryny. Jest to ważne, ponieważ wyszukiwarka Google wykorzystuje ten tag. Nieprawidłowa data może mieć negatywny wpływ na prawidłowe indeksowanie naszej strony. Dlatego to jest kolejny element, na który warto zwrócić uwagę, optymalizując witrynę, czy przeprowadzając audyt.

Więcej: https://www.searchenginejournal.com/bing-revamps-crawl-system-to-enhance-search-engine-efficiency/478241/


Google uruchamia Bard, odpowiedź na ChatGPT


Bardzo szerokim echem w sieci odbiło się uruchomienie usługi ChatGPT, opierającej się na AI. Odpowiedzią ze strony Google jest uruchomienie usługi Bard, która także wykorzystuje sztuczną inteligencję. Jak na razie nowa funkcjonalność jest testowana przez zaufanych testerów (dostępnych jest tylko kilka zrzutów, pokazujących wygląd rozwiązania). Obecnie trzeba poczekać na wdrożenie nowej funkcji do wyszukiwarki, ale w przyszłości może to zmienić ranking wyników wyszukiwania, jeśli usługa będzie rozwijana. To udoskonalenie obecnych rekomendacji, skupiających się na użytkowniku i jego interakcji.

Więcej: https://searchengineland.com/google-launches-bard-its-answer-to-chatgpt-to-trusted-testers-here-is-what-it-looks-like-392729


Niepotwierdzona aktualizacja algorytmu Google


Bardzo możliwe, że w ostatnim czasie (4 lutego) mieliśmy do czynienia z niepotwierdzoną aktualizacją algorytmu rankingu. Wiele narzędzi monitorujących, jak również specjaliści zauważają zmiany sugerujące aktualizację w wyszukiwarce Google. Część stron zanotowała wysoki ruch, przy względnie stabilnych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Natomiast inni zauważyli poprawę widoczności na frazy, które wcześniej były nieklasyfikowane. Dlatego jeśli w ostatnim czasie w witrynie zanotowano wzrosty ruchu lub widoczności na nowe frazy, czy spadki, może być to wynikiem aktualizacji. Każda witryna może odnotować inne efekty, dlatego warto przeanalizować ostatnie zmiany w witrynie i elementy, które mogły na to wpłynąć.

Więcej: https://www.seroundtable.com/february-4th-google-search-ranking-algorithm-update-34859.html


W najbliższym czasie w obszarze PPC zaczną obowiązywać zmiany, związane np. z  modyfikacjami w kierowaniu reklam display’owych i video. Nowością jest także współpraca partnerska, którą Microsoft Ads nawiązał z BigCommerce. Takie połączenie ułatwi pracę osobom, korzystającym z tej platformy, gdyż wszystkie działania będą dostępne w jednym narzędziu. 


Czas zmian w obszarze PPC


W obszarze PPC już wkrótce pojawi się wiele zmian, z którymi warto się zapoznać i zastanowić, w jaki sposób mogą wpłynąć na prowadzone przez Ciebie kampanie reklamowe:

  • Już od marca 2023 roku Google wprowadza zmiany w kierowaniu kampanii display’owych i video. Aktualnie stosowane targety mogą zostać poszerzone, a reklamy zaczną docierać do większej liczby odbiorców.
  • Również od marca 2023 roku rozpocznie się proces automatycznego tworzenia usługi Google Analytics 4 na kontach, które nadal korzystają wyłącznie z Universal Analytics. Taki proces może nie być wystarczająco dokładny, dlatego już teraz warto rozważyć wprowadzenie GA4 z doświadczonym specjalistą.
  • Meta wprowadziła zmiany w wyświetlaniu linku do witryny w reklamach publikowanych na Instagram Stories. Dostosuj swoje kreacje graficzne, aby mieć pewność, że wyświetlany button z linkiem nie będzie zasłaniał istotnych treści w Twojej reklamie.
  • Microsoft nawiązał współpracę z BigCommerce. Zmiany pozwolą na łatwą synchronizację katalogu produktów z Merchant Center, uruchamianie inteligentnych kampanii sprzedażowych oraz podgląd ich statystyk, bezpośrednio w panelu BigCommerce.

Zmiany w kierowaniu na treść strony w Google Ads


Od marca 2023 roku Google upraszcza sposób kierowania reklam na treść strony, w kampaniach video oraz w kampaniach display’owych.

W ramach kierowania na treść dostępne są:

  • Tematy - kierowanie reklam na wiele stron o określonej tematyce.
  • Miejsca docelowe – kierowanie reklam na konkretne witryny internetowe w sieci reklamowej.
  • Słowa kluczowe w treści – kierowanie reklam na użytkowników, którzy używają podanych przez Ciebie słów kluczowych, podczas wyszukiwania.

Jak dotąd zastosowanie dwóch różnych typów kierowania na treść zawężało grupę użytkowników, do których kierowana była reklama. Zmiany zapowiedziane przez Google spowodują, że wszystkie dostępne typy kierowania zostaną połączone w jedną stronę i jeden raport o nazwie „Treść” na koncie Google Ads. Wykluczenia treści również zostaną połączone w jeden wspólny raport.

W jaki sposób wpłynie to na zmianę kierowania reklam? Reklamy kierowane na treści będą docierać do szerszego grona odbiorców. Wybranie dwóch różnych typów targetowania nie będzie już zawężać grupy użytkowników, a będzie ją poszerzać. Przykładowo, jeżeli zdecydujesz się kierować reklamy, wykorzystując słowa kluczowe oraz tematy witryn, Twoje reklamy będą wyświetlać się użytkownikom, odpowiadającym jednej lub drugiej kategorii.

Zmiany znacznie ograniczają możliwości szczegółowego targetowania reklam. Szersze opcje kierowania kampanii pozwolą na uzyskanie większej liczby wyświetleń Twojej reklamy, lecz grupa odbiorców nie będzie tak precyzyjna. Efektem może być konieczność zwiększenia budżetu reklamowego i trudniejsze pozyskiwanie konwersji. Zanim zmiany wejdą w życie, sprawdź jakie konwersje śledzisz na swoim koncie Google Ads. Zastanów się, czy śledzisz te, które są wartościowe i skonfiguruj dodatkowe, które mogą pomóc Ci optymalizować reklamy w przyszłości.

Więcej: https://support.google.com/google-ads/answer/1704368


Automatyczne tworzenie usługi Google Analytics 4 od marca 2023 roku


Narzędzie analityczne Universal Analytics od Google od 1 lipca 2023 roku przestanie przetwarzać dane, a jego miejsce zastąpi nowa wersja – Google Analytics 4. Na kontach UA pojawił się ostatnio komunikat, przypominający o tej zmianie oraz informujący o tym, że w marcu 2023 roku Google rozpocznie proces automatycznego tworzenia usługi GA4.

Jeżeli nadal nie skonfigurowałeś usługi GA4 dla swojej witryny, lepiej nie pozostawiaj tego na ostatni moment. Konfiguracja automatyczna będzie wymagała dodatkowych zmian, więc najlepiej od początku przeprowadzić ten proces z doświadczonym specjalistą. Aby usługa działała prawidłowo, konieczne jest skonfigurowanie konwersji na podstawie Twojej witryny.

Automatyczny proces utworzenia usługi nie będzie w stanie tego wykonać. Jeżeli nie chcesz, aby usługa została stworzona automatycznie, możesz wyłączyć tę funkcję w Administracji konta Universal Analytics. Wystarczy odznaczyć tę opcję w ustawieniach: Usługa-> Asystent konfiguracji usługi Google Analytics 4.

Więcej: https://support.google.com/analytics/answer/12938611


Meta zmienia wygląd linków w reklamach wyświetlanych w Instagram Stories


Jeżeli w swoich kampaniach reklamowych korzystasz z umiejscowień Instagram Stories, koniecznie sprawdź swoje kreacje graficzne. Od niedawna zmieniło się miejsce wyświetlania buttona CTA z linkiem do witryny. Poprzednio link do witryny był wyświetlany na samym dole ekranu. Teraz link będzie wyświetlany, jako button z wybranym CTA, który będzie zajmował znacznie więcej miejsca na kreacji reklamowej.

Meta zaleca, aby 20% dolnej części było dostosowane do wyświetlenia buttonu z linkiem. Co należy przez to rozumieć? Pamiętaj, żeby w tej części grafik/video reklamowego nie umieszczać tekstu, logo lub innych ważnych elementów. Zostaną one przysłonione przez button i nie będą czytelne. Może to również negatywnie wpłynąć na CTR (Click Through Rate) Twoich reklam. Ważne elementy umieszczaj w bezpiecznej części reklamy, czyli w jej środkowej części.

Źródło: Instagram Stories Ads Design Safe Zone dokument from Meta Business Partner


Microsoft Ads nawiązał współpracę partnerską z BigCommerce


Microsoft Ads ogłosił niedawno, że wspólnie z platformą BigCommerce rozpoczęli współpracę partnerską. BigCommerce to wiodąca platforma e-commerce typu Open SaaS, obsługująca ponad 65 000 sklepów internetowych.

Co nowego pojawi się w BigCommerce?

  • Synchronizacja katalogu produktów bezpośrednio z Microsoft Merchant Center.
  • Darmowe wyświetlanie produktów w całej sieci Microsoft.
  • Tworzenie inteligentnych kampanii zakupowych, promujących produkty z katalogu, bezpośrednio z panelu BigCommerce.
  • Analiza skuteczności prowadzonych kampanii reklamowych.

Aby wykorzystać nowe możliwości i zsynchronizować BigCommerce z systemem Microsoft Advertising, sprzedawcy mogą wykorzystać istniejące konto reklamowe lub utworzyć nowe. Dzięki temu poszerzą grono swoich odbiorców i będą docierać do potencjalnych klientów, prezentując swoje produkty w takich miejscach, jak Microsoft Bing, wyniki wyszukiwania, czy zakładka Grafiki i Zakupy oraz w Microsoft Audience Network. Sprzedawcy będą mogli podglądać statystyki, dotyczące wyświetlanych produktów, konfigurować inteligentne kampanie produktowe oraz analizować ich wyniki bezpośrednio w panelu BigCommerce. Takie rozwiązanie zdecydowanie usprawnia pracę managerów i ułatwia zarządzanie katalogiem produktów, ponieważ wszystkie działania będą dostępne w jednym narzędziu.

Źródło: Synchronizacja konta Microsoft Advertising w BigCommerce: https://about.ads.microsoft.com/en-us/blog/post/january-2023/new-partnership-between-microsoft-advertising-and-bigcommerce

Więcej: https://about.ads.microsoft.com/en-us/blog/post/january-2023/new-partnership-between-microsoft-advertising-and-bigcommerce


Podsumowanie

Szybka ewolucja technologii i coraz to nowsze rozwiązania dla branży powodują, że trudno nadążyć za wszystkimi wiadomościami. Jednak śledzenie trendów jest niezbędne dla firm, które chcą zachować swoją konkurencyjność. To właśnie z myślą o nich regularnie przygotowujemy prasówkę, będącą cennym źródłem informacji nie tylko o nowych rozwiązaniach, czy narzędziach, ale też praktykach, wykorzystywanych w świecie marketingu cyfrowego.

Zespół Ideo Force
AUTOR
tel.+48 17 860 09 59
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 3 ocen

Inne wpisy