[Prasówka #99] Nowy crawler od OpenAI

GPTBot to crawler od OpenAI, który wzbudza ostatnio wiele kontrowersji. Mimo że jego działanie może ułatwić tworzenie lepszych modeli językowych w przyszłości, to część firm rozważa zablokowanie mu dostępu do swoich witryn. Jaki jest tego powód? Sprawdź.
4 września 2023

GPTBot to innowacyjny robot sieciowy, przeznaczony do dynamicznego przeszukiwania sieci i działający na zasadach podobnych, jak GoogleBot, czy innego rodzaju crawlery. Jego zadaniem jest zbieranie informacji, które w przyszłości mogą zostać wykorzystane np. do usprawnienia modeli językowych, stworzonych przez OpenAI.

Wiele firm może jednak zdecydować się na to, by ograniczyć mu dostęp do swoich witryn, mając pewne obawy, związane z jego oddziaływaniem. Czego dokładnie obawiają się właściciele stron internetowych w kontekście działania GPTBota? Więcej informacji na ten temat w najnowszym wydaniu prasówki. 

Spis treści:


X zmienia sposób prezentowania linków w strumieniu, co może mieć wpływ na strategię publikowania


Elon Musk podejmuje działania na platformie X, celem wprowadzenia zmian, mających ograniczyć zasięg tweetów, pochodzących spoza Blue (np. subskrybentów) w celu zwiększenia atrakcyjności Blue. Platforma dąży także do  tego, by zachęcić użytkowników do bezpośredniego publikowania postów w aplikacji, zamiast korzystania z linków zewnętrznych.

Zmiany obejmują również modyfikację podglądu linków, polegającą na usunięciu nagłówków i fragmentów tekstu i skupieniu się tylko na obrazach nagłówka. Celem jest skompresowanie chronologii wydarzeń i przyciągnięcie większej liczby użytkowników do korzystania z aplikacji.

Zmiany te są jawne, jednak mogą negatywnie wpłynąć na doświadczenia influencerów, czy dziennikarzy, korzystających z platformy. Mimo ryzyka związanego ze zmianami Musk wierzy, że pozytywnie wpłyną one na platformę X.

Więcej: https://www.socialmediatoday.com/news/x-changing-how-link-previews-presented-stream-could-impact-posting/691459/


Instagram dodaje nową opcję odpowiedzi na komentarz i testuje naklejki związane ze znakami zodiaku


Instagram testuje nowe funkcje w celu zwiększenia zaangażowania użytkowników. Jedną z tych funkcji jest możliwość udostępniania komentarzy z postów lub rolek w swojej relacji, podobnie jak na TikToku i YouTube. Umożliwia to wyróżnienie interesujących komentarzy i zwiększa interakcje.

Dodatkowo Instagram eksperymentuje z interaktywną naklejką, związaną ze znakiem zodiaku. To specjalny element, zawierający symbol i nazwę znaku zodiaku użytkownika, ułatwiający sprawdzenie swojej zgodności astrologicznej.

Te nowe funkcje pozwalają na lepsze wyróżnienie pozytywnych komentarzy i produktów, a także wywołują większe zaangażowanie ze strony odbiorców. Możliwość wyróżnienia komentarzy i dodawania informacji o znaku zodiaku, może stanowić wartość marketingową dla platformy.   

Więcej: https://www.redmention.com/news/instagram-provides-new-remark-reply-possibility-exams-star-signal-associated-stickers/


Meta ogłasza pierwsze uruchomienie aplikacji internetowej Threads


Meta wprowadza aplikację internetową Threads, umożliwiającą przeglądanie i publikowanie postów na komputerze. Wprowadzenie tej funkcji jest odpowiedzią na potrzeby użytkowników i ma szansę zwiększyć zainteresowanie aplikacją. Choć obecnie funkcjonalność jest ograniczona, planowane są dodatkowe funkcje, takie jak m.in. wyszukiwanie postów. Działania te są zainspirowane zmianami, zachodzącymi na obecnej platformie X (Twitter), które przyczyniły się do wzrostu popularności Threads.

Wprowadzenie wersji internetowej Threads umożliwia publikację postów na komputerze, co może spowodować większą aktywność użytkowników i rywalizację, między nową aplikacją a X.

Więcej: https://www.socialmediatoday.com/news/meta-threads-web-app-launch/691558/


LinkedIn wprowadza tagi partnerstwa marki


LinkedIn wprowadza tagi partnerstwa marki, które użytkownicy mogą dodawać do postów, za które otrzymali wynagrodzenie. Nowa opcja umożliwia oznaczenie płatnych partnerstw, co ma zapewnić większą transparentność. Choć umiejscowienie tagu może być mylące, LinkedIn dąży do tego, by dostosować się do innych platform społecznościowych, ułatwiając identyfikację płatnych współprac.

To krok zgodny z planem LinkedIn, mającym na celu wspieranie twórców i umożliwienie im zwiększenia obecności na platformie. Wprowadzenie tagów jest także odpowiedzią na przepisy, dotyczące transparentności reklam w aplikacjach społecznościowych. Tagi mają pomóc również w efektywniejszej współpracy między markami a użytkownikami w aplikacji. Tagi Partnerstwa marki są teraz dostępne dla wszystkich użytkowników.

Więcej: https://www.socialmediatoday.com/news/linkedin-rolls-out-brand-partnership-tags/691582/


X wprowadza funkcję dodawania ofert pracy w wersji beta


X oficjalnie wprowadza funkcję dodawania ofert pracy w wersji beta, umożliwiając zweryfikowanym organizacjom dodawanie ogłoszeń o pracę na swoich profilach. Firmy ze złotym znaczkiem wyboru mogą teraz prezentować oferty pracy nad swoją osią czasu.

Funkcja jest częścią szerszego planu Elona Muska, którego celem jest uczynienie X kluczowym narzędziem w różnych dziedzinach, takich jak m.in. płatności, bankowość czy praca.

To kolejny krok w kierunku zrealizowania wizji "wszystko w aplikacji" Elona Muska.

Elon Musk ma nadzieję, że X stanie się wszechstronną platformą, a wprowadzanie nowych funkcji, takich jak oferty pracy, przyciągnie użytkowników i wzmocni atrakcyjność aplikacji.

Więcej: https://www.redmention.com/news/x-formally-launches-the-first-stage-of-job-listings-for-verified-organizations-2/


Indeksacja plików CSV przez Google, czy ogólna aktualizacja rdzenia w 2023 roku to tylko niektóre z tematów, rozgrzewających branżę w ostatnich tygodniach. Wiele mówi się także o GPTBot i możliwych skutkach jego oddziaływania na strony internetowe. Więcej w poniższym przeglądzie newsów z obszaru SEO.


Aktualizacja PageSpeed ​​Insights


Google wprowadziło aktualizację narzędzia PageSpeed ​​Insights, która obejmuje najnowszą wersję narzędzia Lighthouse. Zaktualizowana edycja została wzbogacona o dodatkowe audyty, korekty błędów oraz modyfikacje w sposobie przyznawania punktacji.

Słowem wyjaśnienia, Lighthouse jest narzędziem open source, wspomagającym proces wykrywania problemów związanych z wydajnością witryny. To także technologia leżąca u podstaw narzędzia PageSpeed ​​Insights oraz innych aplikacji, monitorujących kluczowe parametry sieciowe. 28 sierpnia firma Google wprowadziła do użytku najnowszą odsłonę narzędzia - Lighthouse o numerze 11.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Zmian w Lighthouse 11/PageSpeed ​​Insights jest naprawdę sporo. Warto zwrócić uwagę m.in. na poniższe modyfikacje:

  • dodano nowe audyty związane z dostępnością,
  • dokonano zmian w procesie oceny najlepszych praktyk,
  • skorygowano główny błąd w punktacji Contentful Paint,
  • zaktualizowano interakcję z INP, aby zaznaczyć, że nie ma już statusu eksperymentalnego.

Więcej: https://www.searchenginejournal.com/google-updates-pagespeed-insights-with-lighthouse-11/495011/#close


Indeksacja plików CSV przez Google


Google zaktualizowało swoją dokumentację, dotyczącą Centrum Wyszukiwarki, aby odnotować, że obecnie możliwe jest indeksowanie plików .csv. Ta zmiana otwiera nową perspektywę indeksowania treści. W przypadku, gdy autor zawartości nie życzy sobie indeksowania swoich plików .csv, może zdecydować się na aktualizację robots.txt, aby wykluczyć te konkretne typy zasobów.

Słowem wyjaśnienia, pliki CSV (wartości rozdzielane przecinkami) to format plików tekstowych, w których dane są zapisywane w strukturalnej formie tabelarycznej, co pozwala na ich prezentowanie w formie, przypominającej arkusz kalkulacyjny. Pliki te przechowują informacje w postaci tekstu o prostym układzie, pozbawionym elementów formatowania, takich jak zmiany czcionki. Nie zawierają także grafik, czy aktywnych hiperłączy. Są  powszechnie wykorzystywane w działaniach, takich jak np. udostępnianie listy adresów URL do analizy w narzędziach typu Screaming Frog. Dodatkowo, ich struktura jest przydatna do organizacji danych w formie arkusza kalkulacyjnego.

Więcej: https://www.searchenginejournal.com/google-is-now-indexing-csv-files/494847/


Ogólna aktualizacja rdzenia z sierpnia 2023 roku


Wyszukiwarka Google rozpoczęła wprowadzanie drugiej, głównej aktualizacji algorytmicznej na 2023 rok. Proces implementacji miał swój początek 22 sierpnia 2023 roku, około godz. 13:30 czasu wschodniego. Zgodnie z informacją wdrożenie ma potrwać przez około dwa tygodnie. Aktualizacja ma zasięg globalny, zatem wpływa na wszystkie regiony i języki. Chociaż Google nie udostępnia danych dotyczących odsetka zapytań lub wyszukiwani, których dotyczy ta aktualizacja, na chwilę obecną wydaje się, że jest to typowa aktualizacja bazowa. Warto zaznaczyć, że tego typu update ma wpływ między innymi na  Google Discover.

Więcej: https://www.seroundtable.com/google-august-2023-core-update-35927.html


Crawler od OpenAI


Na stronie dokumentacji ChatGPT platformy OpenAI, pojawiły się informacje na temat GPTBota, czyli innowacyjnego robota sieciowego. GPTBot jest przeznaczony do dynamicznego przeszukiwania sieci na żywo, działając analogicznie do obecnie stosowanych narzędzi, takich jak Googlebot czy też crawlery, takie jak np. Ahrefs. Zadaniem tego rozwiązania jest zbieranie danych z różnych stron, które w przyszłości mogą posłużyć do usprawniania modeli językowych stworzonych przez OpenAI.

Firma podkreśla, że umożliwienie GPTBotowi swobodnego dostępu do stron internetowych, pozwoli na tworzenie jeszcze lepszych modeli językowych w nadchodzących latach. Niemniej jednak istnieje prawdopodobieństwo, że więksi oraz bardziej świadomi właściciele stron, mogą zdecydować się na zablokowanie dostępu dla GPTBota. Taka reakcja może  wynikać np. z obawy o utratę unikalności treści, które znajdują się na ich stronach.

Więcej:  https://platform.openai.com/docs/gptbot


Czy przez zmiany w wyglądzie przycisku „Pomiń reklamę”, zmniejszy się liczba użytkowników, którzy decydują się na pomijanie komunikatów reklamowych? To jedno z pytań, na które będzie można odpowiedzieć dopiero po analizie danych z kampanii, jednak już teraz jest to jeden z tematów, budzący zainteresowanie w środowisku specjalistów PPC.


Nowy wygląd przycisku „Pomiń reklamę” w reklamach video



Google jest w trakcie testowania nowego wyglądu przycisku „Pomiń reklamę” w reklamach video. W nowej propozycji możemy zaobserwować m.in. mniejszy tekst oraz zwiększoną przeźroczystość tła, co sprawia, że przycisk jest mniej widoczny.

Więcej: https://searchengineland.com/youtube-trials-smaller-skip-ads-button-430998


Przeniesienie reklam Discovery do kampanii generujących popyt



Rejestrując się do testów beta, można uzyskać dostęp do nowych funkcji kampanii generujących popyt (Demand Gen). W przypadku skorzystania z tych funkcji aktywna na koncie kampania Discovery, zostanie automatycznie przekształcona w kampanię generującą popyt, bez żadnej przerwy w działaniu.

Od października kampanie Demand Gen będą dostępne dla wszystkich reklamodawców Google Ads, co umożliwi przekształcenie kampanii Discovery. Z kolei na początku 2024 r. Google rozpocznie automatyczne przekształcanie pozostałych kampanii tego typu.

Więcej: https://support.google.com/google-ads/answer/13859703


„Ideas to try”, czyli nowe karty informacyjne w Google Ads


W panelu Google Ads widoczne są już nowe typy rekomendacji, przedstawione w formie kart informacyjnych. Mają one zwiększyć skuteczność kampanii na YouTube. Pierwsza z nich jest związania z dodaniem narzędzia voice-over, natomiast druga – dotyczy dobrych praktyk ABCD w reklamach wideo.

Więcej: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7097472070418075648/


Podsumowanie


Regularne śledzenie newsów z obszaru social mediów, SEO czy PPC powinno być jedną z dobrych praktyk stosowanych przez każdego, kto chce efektywnie działać w obszarze digital marketingu. Zarówno szybki rozwój technologii, jak i wciąż pojawiające się trendy sprawiają, że firmy, które nie są na bieżąco z nowinkami, mogą bazować na mniej skutecznych rozwiązaniach niż konkurencja, narażając się przy tym na straty.

Zespół Ideo Force
AUTOR
tel.+48 17 860 09 59
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 3 ocen

Inne wpisy