SEO vs SEM. Co jest lepsze? Co najlepiej wybrać?

Płatna kampania reklamowa, czy wejścia i konwersje z wyników organicznych. Zastanawiasz się, co wybrać SEO? A może SEM? Mamy odpowiedź!
31 marca 2022

Spis treści:

  1. SEO vs SEM. Co jest lepsze? Co najlepiej wybrać?
  2. Co to jest SEO?
  3. Co to jest SEM?
  4. Różnice między SEO i SEM
  5. Co wybrać SEO, czy SEM?
  6. Streszczenie 
  7. Podsumowanie 

SEO vs SEM. Co jest lepsze? Co najlepiej wybrać?

SEO czy SEM; oto jest pytanie. Z pewnością na pewnym etapie prowadzenia działalności zadało je sobie wielu przedsiębiorców. Z drugiej strony, część z nich nigdy tego nie zrobiła, ponieważ nie widzi różnicy pomiędzy tymi pojęciami. Uważają, że SEO i SEM znaczą właściwie to samo. Jednak nic bardziej mylnego. Aby dobrze zarządzać swoimi finansami i biznesem niezbędne jest rozróżnienie tych dwóch pojęć, oraz analiza tego, które z tych działań lepiej sprawdzi się na naszej stronie.

W wyszukiwarce po wpisaniu interesującego nas hasła widzimy kilka typów wyników. Te najbardziej nam znane to bezpłatne wyniki organiczne, za pojawienie się w nich, naszej witryny odpowiadają właśnie działania SEO. Ich widoczność w Google nie wymaga żadnych płatności, a to czy znajdziemy się na wysokich pozycjach, wśród nich, zależy między innymi od tego jak dobrze zoptymalizowana jest nasza strona, ile linków zewnętrznych do niej prowadzi.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

W wyszukiwarce możemy zobaczyć także wyniki direct answear. Często są określane, jako „pozycje zero”, ponieważ zazwyczaj wyświetlają się nad całą resztą wyników i odpowiadają bezpośrednio, bez potrzeby wchodzenia na daną stroną, na zadane przez nas w wyszukiwarce pytanie. Zazwyczaj pojawiają się, kiedy nasze zapytanie zaczyna się od słów: „jak”, „gdzie”, „ile” etc.

Ostatnim typem wyników, jakie możemy znaleźć w wyszukiwarce są wyniki płatne. Mogą przybierać różną formę, dostosowywaną ręcznie przez specjalistę, między innymi kafelków z produktami, lub wyników, które wyglądają zupełnie jak organiczne, jednak znajduje się przy nich niewielki podpis „Reklama”.  Jak sama nazwa wskazuje płatne wyniki wyszukiwania wymagają określonego budżetu, który może wynosić więcej lub mniej w zależności do tego, jakie efekty chcemy uzyskać i jak konkurencyjna jest nasza fraza. 

Co to jest SEO?

Aby móc podjąć decyzję, która z tych dwóch rzeczy jest lepsza, którą z nich wybrać, najpierw musimy ustalić, czym jest SEO (ang. Search Engine Optimization).

W skrócie można powiedzieć, że SEO to optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek internetowych. Działania z tego zakresu mają prowadzić do uzyskania jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. W tym celu specjalista wprowadza zmiany w treści oraz kodzie strony, aby była zoptymalizowana i czytelna dla robotów wyszukiwarek internetowych. Jeśli optymalizacje są wdrożone poprawnie robot będzie w stanie rozpoznać treści na stronie oraz jej architekturę, jest wtedy większa szansa na to, że linki do naszej strony wyświetlą się w taki sposób i na takie frazy jak chcieliśmy.

Zamów audyt SEO Twojej witryny!
Zapytaj o ofertę!

Jedną z najważniejszych rzeczy jest optymalizacja treści, dodanie linków wewnętrznych, pogrubień najważniejszych fraz w treściach, atrybutów alt do zdjęć i wykonanie innych tym podobnych działań. To z kolei sprawia, że robot wyszukiwarki może zrozumieć, co chcemy przekazać naszym czytelnikom i rozpoznać kiedy i na jakie frazy podpowiedzieć im właśnie naszą treść. Podczas tych działań musimy pamiętać, że robot nie widzi strony w taki sposób jak my, on widzi kod strony, między innymi dlatego tak ważne są znaczniki alt przy zdjęciach, to za ich pomocą bot wyszukiwarki „widzi” daną grafikę.

Z tego samego powodu ważna jest optymalizacja techniczna, poprawienie szybkości działania strony, czy czytelności kodu. Jest to klucz do tego, aby wszystkie działania prowadziły do stworzenia sytuacji, w której bot wie, co zawiera nasza strona, co może dać potencjalnym użytkownikom i chętnie im tę wiedzę przekazuje, poprzez umieszczanie na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania.

W tym miejscu warto też podkreślić, że SEO i pozycjonowanie to pojęcia, (choć często używane zamiennie), pod którymi kryją się różne od siebie działania. SEO skupia się na optymalizacji kodu strony, oraz treści, które na niej publikujemy. Pozycjonowanie strony internetowej to o wiele szersze pojęcie, które zawiera w sobie zarówno działania z zakresu SEO, ale rozszerza je o content marketing, link building, oraz analitykę internetową.

UWAGA! W języku polskim SEO to głównie działania on-site, które mają poprawić kondycję strony, jej wydajność, to czy jest ona przyjazna dla robotów Google, pozycjonowanie z kolei to wszystkie działania on-site oraz off-site.

Natomiast za granicą, zwłaszcza w języku angielskim nie ma odpowiednika słowa „pozycjonowanie”, w anglojęzycznych artykułach spotkasz się więc z terminem SEO, jako określenia wszystkich działań wypisanych powyżej.

Co to jest SEM?

Skoro już wiemy, czym jest SEO i pozycjonowanie, musimy zastanowić się, czym w takim razie są działania SEM (ang. Search Engine Marketing). W jednym zdaniu można powiedzieć, że jest to tak naprawdę połączenie SEO oraz PPC. W tym momencie możecie zacząć się zastanawiać „W porządku, ale czym w takim razie jest to PPC?”. PPC to między innymi płatne wyniki wyszukiwania (bardzo często określane, jako „ads’y” (od angielskiego Ad = Reklama)), czyli inaczej mówiąc reklamy w wyszukiwarce, które wyświetlają się użytkownikom nad organicznymi wynikami wyszukiwania:

Gdybyśmy mieli rozpisać to, czym jest SEM na równaniu matematycznym wyglądałoby to następująco:

Możemy więc łatwo dojść do wniosku, że SEM to nic innego jak połączenie SEO i PPC. Są to działania, które skupiają się zarówno na tym, aby strona była poprawnie zoptymalizowana i dostosowana do wymagań wyszukiwarek, ale też pojawiała się na odpowiednie frazy w reklamach na samej górze wyników wyszukiwania.

Coraz częściej jednak tego terminu używa się do określenia wszystkich działań związanych z płatnymi kampaniami, dzieję się tak, ponieważ w ten sposób łatwiej jest odróżnić je od działań SEO. Należy jednak pamiętać, że działania SEM to coraz częściej nie tylko reklamy w wyszukiwarce, ale też na YouTube czy Google Display Network. 

Różnice między SEO i SEM

Pierwszą zasadniczą różnicą, o której wie każdy, kto miał jakąkolwiek styczność z SEO, jest czas. Płatne działania PPC mają skutek niemal natychmiastowy, po ustawieniu kampanii, wybraniu fraz oraz opłatach, twój wynik jest widoczny w Google. Działania, które są prowadzone w zakresie pozycjonowania to długi i pracochłonny proces, na którego efekty widoczne w wyszukiwarce czasem można czekać nawet kilka miesięcy. 

Gdybyśmy pozostali jedynie przy tym jednym argumencie wniosek byłby prosty, działania SEM są o wiele korzystniejsze, ponieważ efekty są szybsze. Nie jest to jednak tak czarno-białe jak mogłoby się wydawać. Wszystko dlatego, że płatne wyniki wyszukiwania to o wiele większy koszt, który nie zostanie z nami na dłużej. Jeśli przestaniesz opłacać daną kampanię, twój link po prostu przestanie się wyświetlać. Koszty SEO z kolei są stałe (najczęściej płatność działa na zasadzie comiesięcznego abonamentu), łatwo je kontrolować, a wyniki, które osiągniesz zostaną widoczne w wyszukiwarce na dłużej. 

Wielu właścicieli stron internetowych zapomina także o tym, że chcąc nie chcąc, użytkownicy korzystają z wtyczek oraz programów typu „adBlock”, które blokują wyświetlanie się reklam, także tych które pojawiają się w wyszukiwarce Google. Nie możemy zapominać o tych internautach, ponieważ wielu z nich będzie chciało zrobić zakupy w naszym sklepie, lub skorzystać z naszych usług. Jeśli będziemy chcieli do nich dotrzeć najlepiej zrobić to właśnie za pomocą działań SEO.

Zakładając jednak, że dotarliśmy już z naszymi płatnymi wynikami do pewnego grona odbiorców, nadal nie mamy pewności, że klikną oni w link do naszej strony. Przede wszystkim dlatego, że wielu użytkowników ma mniejsze zaufanie do tego co oznaczone jest jako reklama, a więc może pominąć twoje kampanie i szukać interesujących wyników poniżej. Jeśli zainwestowałeś także w SEO twój wynik prawdopodobnie znajduje się też tam i nie straciłeś klienta.

Podczas prowadzenia kampanii SEM niemożliwa jest sytuacja, w której „przy okazji” pozycjonowania i ulepszania swojej strony www uda się wbić na inne, niż zaplanowane frazy, o których być może nawet nie pomyślałeś. Jeśli jednak działasz w zakresie SEO bardzo prawdopodobne jest, że podczas tworzenia merytorycznych, ciekawych artykuły, odpowiednio zoptymalizowanych oraz jeśli zadbasz o linki z zewnętrznych witryn, możesz pojawić się w wynikach wyszukiwania na wiele niszowych i mocnych fraz. Podczas prowadzenia kampanii SEM liczba słów kluczowych zawsze jest ograniczona, a co za tym idzie pojawiasz się w wyszukiwarce na mniejszą ilość słów kluczowych.

Jeśli interesujesz się marketingiem w wyszukiwarkach internetowych to na pewno słyszałeś kiedyś o magicznym pojęciu „algorytm Google”. Tak naprawdę jest to szereg algorytmów, które stale analizują wyszukiwania użytkowników oraz strony internetowe, tak aby później móc je odpowiednio uszeregować w wynikach wyszukiwania.

Ten algorytm ma ogromny wpływ na to czy, i na jakich pozycjach wyświetla się nasza witryna w wyszukiwarce. Prawdopodobnie nie ma jednej osoby, która znałaby tak rozległe i ogromne algorytmy, jednak aby działania pozycjonerskie przynosiły faktyczne korzyści, konieczna jest próba zrozumienia go, i ciągła aktualizacja swojej wiedzy.

W przeciwieństwie do pozycjonowania, w SEM algorytmy Google nie mają znaczenia. To ty określasz na jak długo ma wyświetlać się link, czy ma się obok niego pojawić grafika, w jakim miejscu ma pojawić się produkt, algorytmy nie wpływają na pozycję płatnych wyników wyszukiwania. 

Co wybrać SEO, czy SEM?

Kiedy już wiesz, czym jest SEO i SEM nadszedł czas na decyzję, co wybrać? Musisz zastanowić się nad swoim celem, nad tym co chcesz osiągnąć, później przenalizować różnice między jednym a drugim i zadecydować, co będzie dla ciebie korzystniejsze.

Musisz pamiętać o tym, że wybicie się jedynie z pomocą SEO na bardzo trudne i konkurencyjne frazy mogą okazać się ciężkie do wypozycjonowania i wymagać dłuższego oczekiwania na efekty, w takiej sytuacji kampania PPC może się sprawdzić o wiele lepiej, zwłaszcza jeśli twoja witryna jest „świeża” i dopiero wkracza na rynek.

Musisz jednak pamiętać o stałym monitorowaniu efektów, tego czy kampanie, które wdrożyłeś przynoszą konwersję, jeśli nie warto zastanowić się nad zmianą słów kluczowych, lub treści reklam. Podczas działań zarówno SEO jak i SEM wysokie pozycje nie są celem samym w sobie. Najważniejsze jest to, czy klienci będą zainteresowani naszą ofertę, czy klikną w nasz link, a co za tym idzie dokonają zakupów, lub skorzystają z oferty.

Na koniec dnia, w biznesie to właśnie konwersja jest najważniejsza, żaden klient nie będzie cieszył się jedynie wysokimi pozycjami, za którymi nic nie stoi. Liczy się przede wszystkim zysk, który może zostać wygenerowany zarówno za pomocą działań SEO jak i SEM.

Płatne reklamy nie sprawdzą się zazwyczaj, jeśli już pojawiasz się na pierwszej pozycji w wynikach organicznych na daną frazę. Ponad połowa użytkowników i tak zignoruje płatne wyniki i od razu przejdzie do tych organicznych. Nieświadomy klient za to kliknie w reklamę, za którą będziesz musiał zapłacić, a gdyby jej nie było prawdopodobnie wybrałby właśnie wynik organiczny.

Streszczenie 

  • W wyszukiwarce znajdziemy kilka rodzajów wyników wyszukiwania: organiczne, direct answear oraz tzw. „ads’y”, czyli płatne wyniki wyszukiwania.
  • Działania SEO opierają się optymalizacji kodu strony, oraz treści znajdujących się w witrynie.
  • W Polskiej nomenklaturze należy rozróżnić SEO oraz pozycjonowanie. Pozycjonowanie to wiele większy zakres działań, który polega na połączeniu działań SEO oraz content marketingu, link buildingu oraz analityki internetowej.
  • SEM to inaczej połączenie działań SEO oraz PPC, czyli płatnych kampanii, obecnie ten termin stosuje się zazwyczaj do określenia jedynie płatnych kampanii.
  • SEO i SEM różnią się od siebie między innymi czasem, jaki jest potrzebny na zobaczenie efektów, w SEO często jest to nawet kilka miesięcy, SEM to efekty niemal natychmiastowe.
  • Podczas płatnych kampanii niemożliwe jest wypozycjonowanie się „przypadkowo” na frazy, które pojawiają się w naszych treściach, w SEO zdarza się to często.
  • Wybór kampanii należy dostosować do tego, jakie efekty chcemy osiągnąć. 
  • Najlepiej sprawdza się model, kiedy działania SEM i SEO są prowadzone równolegle.

Podsumowanie

Odpowiadając na pytanie z tytułu należałoby, więc powiedzieć: „to zależy”. A zależy przede wszystkim od tego, jakie efekty chcesz osiągnąć oraz w jakim czasie. Umiejętne wykorzystanie kampanii SEM może przynieść ogromne korzyści dla sklepu, lub firmy świadczącej usługi. Bez konsultacji, lub współpracy ze specjalistą może okazać się jednak, że przepalisz ogromny budżet i nie osiągniesz oczekiwanych zysków z reklam. Ich tworzenie może wydawać się proste, wymaga jednak bardzo dużej wiedzy i doświadczenia. 
 
Najlepiej jednak sprawdzają się działania, które są połączeniem SEO oraz SEM, prowadzonego równolegle, przy wzajemnym wsparciu oraz zrozumieniu. Najlepiej kiedy te dwie, jak już ustaliliśmy różne od siebie, strategie działają w symbiozie. Dzięki temu klient będzie mógł cieszyć się z szybkich efektów wtedy, kiedy jest to konieczne (np. podczas jakiegoś nieoczekiwanego wydarzenia, które generuje nagle duży ruch na daną frazę). Równocześnie jednak nie zostanie pozbawiony niemal zupełnie ruchu po zakończeniu kampanii, ponieważ przez cały ten czas w obrębie jego strony były prowadzone działania SEO. 

 

Anita Gac
AUTOR
SEO Specialist
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 8 ocen

Inne wpisy