Specjalista SEO a koszty działalności

Specjalista SEO rozwijający własną działalność gospodarczą może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wiele wydatków związanych z prowadzonym biznesem, o ile są one racjonalnie uzasadnione i mają bezpośredni związek z generowaniem przychodów.
28 lutego 2025

Czym dokładnie zajmuje się więc taka osoba i jakich narzędzi potrzebuje do realizacji codziennych zadań? To m.in. te kwestie wyjaśnia w gościnnym artykule Oliwia Józefowiak - Specjalistka ds. marketingu w IFIRMIE. 

Spis treści:

  1. Specjalista SEO - czym się zajmuje?
  2. Specjalista SEO a koszty działalności
  3. Co nie może być kosztem? 
  4. Optymalizacja kosztów specjalisty SEO 
  5. Streszczenie 
  6. Podsumowanie

Specjalista SEO - czym się zajmuje?

W najprostszym ujęciu specjalista SEO (ang. Search Engine Optimization) zajmuje się optymalizacją stron internetowych pod kątem wyszukiwarek internetowych (np. Google), aby zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Jego praca ma na celu przyciągnięcie szerszego grona użytkowników na stronę, co może się przełożyć między innymi na wzrost sprzedaży lub liczby leadów. Jednocześnie działania osób z tej branży skupiają się również na rozbudowanej analizie i badaniu słów kluczowych. Szczególnie istotny staje się tu dobór słów kluczowych do konkretnych podstron w oparciu o konkurencję i popularność fraz, wykorzystując odpowiednie narzędzia SEO, jak na przykład Ahrefs, SEMrush czy Google Keyword Planner.

Do podstawowych zadań specjalisty SEO zalicza się też optymalizację techniczną strony. Najczęściej odnosi się to do rozwiązywania różnego rodzaju problemów z indeksowaniem przez wyszukiwarki, implementacją odpowiednich znaczników oraz dostosowywaniem samej struktury URL, nagłówków czy metadanych.Dodatkowe wsparcie stanowi analiza techniczna strony pod kątem wydajności umożliwiająca monitorowanie wyników oraz śledzenie pozycji strony w wynikach wyszukiwania na określone słowa kluczowe. Duże znaczenie w kontekście pozycjonowania ma też umiejętne budowanie linków. Zarówno linki wewnętrzne, jak i te zewnętrzne pełnią rolę istotnego czynnika rankingowego dla wyszukiwarek.

Równolegle specjalista SEO odpowiada za tworzenie i optymalizację różnego rodzaju treści. Podstawowym elementem jest tu przygotowywanie wartościowych artykułów czy opisów produktów, dbając o unikalność tekstów. Można więc stwierdzić, że specjalista SEO skupia się na optymalizacji różnych aspektów strony, by zwiększyć ruch organiczny i uzyskać wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, wzmacniając pozycję całej marki.

Specjalista SEO a koszty działalności

Koszt uzyskania przychodu to wydatek poniesiony w związku z działalnością gospodarczą, który spełnia określone warunki i może zostać odliczony od przychodów w celu obniżenia podstawy opodatkowania. W efekcie specjaliście SEO przysługuje prawo, by zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wszelkie wydatki związane z prowadzoną działalnością, mające na celu osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie przychodów, które jednocześnie nie są wyłączone z kosztów podatkowych na mocy przepisów.

Chociaż konkretne koszty prowadzenia działalności różnych specjalistów SEO często różnią się w zależności od formy działalności oraz skali świadczonych usług, możliwe jest wyróżnienie kilku głównych kategorii. Wraz z założeniem działalności w tej branży, najpierw pojawią się koszty jednorazowe (na start). W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej rejestracja w CEIDG jest darmowa, jednak już dla spółki z o.o. opłata notarialna i rejestracyjna wynosi około 1 000–2 000 zł.

Na tym etapie mogą również wystąpić koszty związane z wynajmem i wyposażeniem biura lub przystosowaniem miejsca wykonywania zleceń, gdy podjęta zostanie decyzja o pracy z domu, włączając odpowiedni sprzęt komputerowy. Warto wspomnieć tu także o kosztach początkowych własnej strony internetowej - hosting, domena, projekt i wdrożenie.

Do grupy kosztów stałych zalicza się koszty ponoszone regularnie, bez względu na liczbę klientów. W przypadku specjalisty SEO najczęściej mówi się tu o opłatach za narzędzia do SEO, subskrypcjach, hostingach i oprogramowaniach, kosztach usługi księgowej, własnego marketingu oraz ewentualnych kosztach biurowych, a także, uwzględniając samą formę prowadzenia działalności i łączące się z nią obowiązki, ZUS.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

W kontekście najpopularniejszych płatnych narzędzi do SEO najczęściej wymienia się  Ahrefs, SEMrush, Screaming Frog, Majestic, Moz. Równolegle ważną funkcję przy zarządzaniu treścią oraz projektami pełnią np. Asana, Trello, Slack. Praca specjalisty SEO wymaga inwestowania w odpowiednie oprogramowania do analizy danych, jak na przykład Excel czy Tableau. Nie bez znaczenia w tej branży pozostają też specjalistyczne programy do edycji grafik i wideo - np. Adobe Photoshop, Canva, Camtasia. Lista kosztów jest dodatkowo poszerzana przez różnego rodzaju usługi online. Eksperci z tego obszaru, pracujący na dużą skalę w sieci, muszą liczyć się z opłatami za hosting i domeny dla stron internetowych (np. własnych lub klientów), certyfikaty SSL, wirtualne serwery (VPS) czy chmury danych (np. Google Cloud, AWS, Dropbox).

W pracy specjalisty SEO ważną rolę odgrywają także działania marketingowe. Na koszty reklamy najczęściej składają się opłaty za kampanie reklamowe w Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads, zakupy linków sponsorowanych (jeśli są związane z prowadzoną działalnością) oraz usługi copywritingu, np. zamówienia na teksty SEO. Odmienną grupę stanowią koszty zmienne, czyli te uzależnione już od skali działalności i liczby klientów. Wraz z rozwojem biznesu może pojawić się konieczność rozbudowy własnego zespołu, co łączy się z dodatkowymi kosztami pracowniczymi, a czasami też outsourcingowymi.

Każdego rodzaju rozbudowa zasobów własnych stanowi więc koszt dla specjalisty SEO - zarówno w kontekście zatrudniania dodatkowych pracowników, jak i nabywania nowych narzędzi lub licencji. Sam rozwój biznesu wymaga również nakładów w obszarze zróżnicowanych szkoleń, co generuje kolejne koszty. Wszelkie kursy, konferencje branżowe czy subskrypcje edukacyjne (np. Coursera, Udemy) włączają się w koszty uzyskania przychodu, umożliwiając specjalistom SEO zwiększenie wartości własnego biznesu. W tym ujęciu kluczowe okazuje się także dbanie o współpracę z podwykonawcami i freelancerami, którym można zlecić przykładowo pisanie treści SEO, tworzenie grafik oraz innych multimediów. W zależności od konkretnych umów oraz samej skali współpracy specjalista SEO musi liczyć się z odmiennymi kosztami występującymi w tym obszarze.

Co nie może być kosztem?

Chociaż logicznym celem osób prowadzących własną działalność jest osiąganie jak najwyższych dochodów, każdy biznes równolegle generuje różnego rodzaju wydatki. Te ściśle związane z działalnością, których poniesienie jest niezbędne do utrzymania się na rynku czy zwiększania zysków, zalicza się do kosztów uzyskania przychodu (KUP).

Odpowiednio udokumentowane wydatki z tej grupy, w określonych sytuacjach, można odliczyć od podatku, równolegle pomniejszając samo zobowiązanie podatkowe. Jednak do kategorii tej nie zaliczają się wszystkie wydatki ponoszone w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Stworzymy skuteczną strategię e-marketingową dla Twojej marki!
Zapytaj o ofertę

 

Wyłączenie to dotyczy głównie:

  • wydatków o charakterze reprezentacyjnym, np. luksusowe gadżety, przyjęcia, alkohol;
  • mandatów i kar administracyjnych, 
  • wydatków prywatnych, które nie mają związku z działalnością (np. zakup sprzętu do użytku domowego).

Optymalizacja kosztów specjalisty SEO

Umiejętna optymalizacja kosztów to skuteczny sposób na zwiększenie rentowności całej działalności bez obniżania jakości oferowanych usług. Dążąc do takiego działania, specjalista SEO może przestawić się na więcej darmowych narzędzi, jak Google Search Console czy Google Analytics - darmowe i skuteczne w monitorowaniu efektywności SEO, a także Ubersuggest, AnswerThePublic - służące do analizy słów kluczowych w ograniczonym zakresie.

Ciekawą alternatywę stanowią też dzielone subskrypcje. Rozkładanie kosztów drogich narzędzi (Ahrefs, SEMrush) również na inne podmioty - freelancerów lub małe agencje, jeżeli regulamin narzędzi na to pozwala, to łatwy sposób na duże oszczędności. W tym ujęciu warto też postawić na narzędzia naprawdę dopasowane do potrzeb.

Dodatkowo koszty mogą zostać znacznie obniżone za sprawą oszczędności przestrzeni biurowej. W sytuacji gdy nie ma potrzeby organizacji osobistych spotkań z klientami, rozsądnym posunięciem jest zwrot w stronę pracy zdalnej. To eliminuje koszty wynajmu biura. Natomiast, kiedy biuro stanowi jednak konieczność, zamiast całego oddzielnego pomieszczenia, dużo lepiej wynająć przestrzeń coworkingową na godziny lub dni.

Proces zwiększania oszczędności można realizować również za pośrednictwem redukcji kosztów marketingowych. Zamiast płatnych kampanii na dużą skalę najpierw warto skupić się na inwestycji czasu w content marketing, prowadzenie bloga, optymalizację własnej strony internetowej oraz aktywność w mediach społecznościowych, które ostatnio stały się naprawdę silnym narzędziem marketingowym. Dużą rolę w tym obszarze odgrywa też sam networking. Budowanie sieci kontaktów w branży SEO poprzez grupy dyskusyjne, fora i konferencje często przyciąga klientów, minimalizując koszty reklamowe.

Streszczenie

  • Specjalista SEO zajmuje się optymalizacją stron internetowych pod kątem wyszukiwarek, takich jak Google, aby poprawić ich widoczność w wynikach wyszukiwania. Celuje w zwiększenie ruchu na stronie, co może przekładać się na wzrost sprzedaży lub liczby leadów.
  • Do głównych zadań należą optymalizacja techniczna strony, rozwiązywanie problemów z indeksowaniem, implementacja znaczników, analiza słów kluczowych, a także budowanie linków wewnętrznych i zewnętrznych.
  • Specjalista może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki związane z działalnością, które nie są wykluczone z kosztów podatkowych. Wstępne koszty mogą obejmować opłaty rejestracyjne, wynajem biura, zakup sprzętu oraz koszty strony internetowej.
  • Może także zwiększyć rentowność działalności poprzez wykorzystanie darmowych narzędzi, dzielone subskrypcje, oszczędności na przestrzeni biurowej oraz redukcję kosztów marketingowych, preferując działania o niskim koszcie, jak content marketing czy networking.
  • Niektóre wydatki, jak koszty reprezentacyjne czy prywatne, nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Podsumowanie 

Koszty uzyskania przychodu to wydatki, które ponosimy w związku z prowadzeniem działalności i które, po spełnieniu odpowiednich warunków mogą zostać odliczone od przychodów, aby obniżyć podstawę opodatkowania. Specjaliści SEO mają możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodu różnych wydatków związanych z prowadzeniem działalności i mających na celu np. osiągnięcie, zabeczpieczenie lub zachowanie przychódów, które jednocześnie nie są wyłączone z kosztów podatkowych. Wszytko to jednak na bazie obowiązujących przepisów, których należy przestrzegać. 

Oliwia Józefowiak
AUTOR
Specjalistka ds. marketingu w ifirma.pl
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 4 ocen

Inne wpisy