Webinar w ramach Cyfrowych rewolucji mBanku

23 września odbył się webinar „Pierwsze kroki w e-biznesie” w ramach cyklu bezpłatnych webinarów organizowanych przez mBank. Ideo Force, jako partner wspiera merytorycznie najnowszą kampanię mBanku. Cyfrowe rewolucje to projekt skierowany do firm, które już działają w Internecie lub dopiero myślą o wejściu z biznesem do sieci.

Kampania społeczna ma na celu wspieranie mikro, małych i średnich firm w rozwijaniu się w e-commerce. Bez wątpienia akcja jest potrzebna, zwłaszcza dziś, kiedy tak wiele firm wchodzi ze sprzedażą do świata online. Co więcej, kupowanie przez Internet stało się normą, o czym świadczy chociażby zainteresowanie inicjatywą.

webinar dla mBank

Tym razem omawiane tematy dotyczyły narzędzi marketingu online. Jednym z prelegentów był prezes Ideo Force, Wojciech Szymański. Zaprezentował słuchaczom temat Dlaczego Customer Journey jest kluczowe do pozyskiwania klientów w Internecie?

Wojciech w swoim wystąpieniu poruszył tematy, takie jak:

  • znaczenie Customer Journey,
  • narzędzia i taktyki budowania  persony,
  • najbardziej konwertujące kanały,
  • najczęściej popełniane błędy w marketingu sklepów internetowych.

Na początek wskazał na rolę Customer Journey, również w postaci mapowania podróży klienta (Customer Journey Map). Ścieżki klientów nie zaczynają się i nie kończą jedynie w Internecie. Dlatego konieczne jest sięganie dalej, poza sieć. Wojciech zaznaczył, że skuteczne określenie ścieżki klienta musi mieć konkretne podłoże. Z tego też względu nie możemy zapominać o touchpointach, wszystkich etapach lejka sprzedażowego i działalności marketingowej, przede wszystkim w miejscach styku klienta z firmą.

Kolejnym zagadnieniem były persony. Jak wiemy persona to modelowy przykład naszego klienta. Jak w takim razie opracować personę i skąd czerpać wiedzę o klientach, ich potrzebach, zainteresowaniach czy danych umożlwiających przypisanie ich do grupy docelowej? Z pomocą przychodzą narzędzia, takie jak np. Google Analytics, Senuto, Hotjar, SimilarWeb oraz obserwacje i rozmowy z obecnymi klientami. Stworzenie persony możliwe jest także dzięki narzędziom. Najbardziej znane to personapp i rozwiązanie od HubSpot.

Istotną kwestią w pozyskiwaniu klientów jest dopasowanie odpowiednich kanałów, a więc takich, które będą konwertować. Sklepy mogą docierać do klientów poprzez media społecznościowe, organiczne wyniki wyszukiwania, reklamę (w tym płatne wyniki Google), newslettery i mailingi, własną stronę internetową. W mierzeniu skuteczności poszczególnych kanałów pomogą nam narzędzia: Google Analytics, Search Console, Brand24, SEMSTORM. Przykładowo, w Google Analytics sprawdzimy liczbę użytkowników (w tym nowych) i długość sesji, zachowania, czyli współczynnik odrzuceń czy średni czas trwania sesji, a także konwersję, w tym współczynnik konwersji w e-commerce, transakcje i przychody.

Na koniec Wojciech wskazał najczęstsze błędy popełniane przez marketingowców w e-commerce, czyli:

  • niekorzystanie z potencjału Customer Journey,
  • źle dobrane kanały marketingowe,
  • skupienie się głównie na wizerunku, a nie na sprzedaży,
  • wdrażanie zbyt wielu innowacji,
  • brak inwestowania w marketing,
  • pomijanie testowania zarówno koszyka zakupowego, jak i witryny,
  • brak określenia jasnego celu i wskaźników sukcesu,
  • pomijanie analizy rynku i konkurencji,
  • omijanie kontroli nad działaniami firmy w zakresie e-marketingu.
     

Dla wszystkich, którzy nie widzieli webinaru zostawiamy adres, pod którym można zobaczyć wszystkie dotychczasowe wystąpienia: https://www.mbank.pl/cyfrowerewolucje/webinary/archiwum/.