Autentyczność w budowaniu marki osobistej – czy to dobra strategia?

Autentyczność w biznesie sposobem na wyrazistość marki osobistej. To taki sposób prowadzenia biznesu, który jest zgodny z Twoimi wartościami i przekonaniami.
28 maja 2021

Czy autentyczność w biznesie to dobra strategia działania i czy to się opłaca? Co to znaczy, że jest się osobą autentyczną i jaki to ma wpływ na biznes? Czy warto budować markę osobistą zgodnie z ideą autentyczności i w zgodzie z własnymi przekonaniami czy może lepiej kreować siebie na potrzeby określonej grupy odbiorców? Jakie korzyści wiążą się z byciem autentycznym w biznesie i dlaczego warto stosować to podejście i łączyć je ze swoją strategią marketingową?

Spis treści:

  1. Czym jest autentyczność?
  2. Wyrazistość poprzez autentyczność
  3. Personal branding w zgodzie ze sobą
  4. Budowanie autentycznej marki osobistej
  5. Czym jest marka osobista
  6. Znaczenie autentyczności w biznesie
  7. Autentyczność w biznesie
  8. Autentyczność - pomaga czy przeszkadza?
  9. Obawy związane z autentycznością
  10. Korzyści autentycznej marki osobistej
  11. O czym jeszcze pamiętać
  12. Przykład autentycznej marki osobistej
  13. Podsumowanie 

Czym jest autentyczność?

Autentyczność w ujęciu psychologicznym określana jest jako przede wszystkim szczerość wobec siebie i swoich działań. To w pełni swobodne bycie sobą i postępowanie w taki sposób w biznesie, by nigdy nie mieć żadnych wyrzutów sumienia z powodu jakiejś decyzji, zachowań czy działań.

To, co robisz – nie pozostaje bez echa. To ma również wpływ na innych i na tej podstawie ludzie kształtują swoje zdanie o Twojej marce i o wszystkim, co robisz.

Wyrazistość poprzez autentyczność

To taki sposób prowadzenia biznesu, który jest zgodny z Twoimi wartościami i przekonaniami. Właśnie z tego powodu mówi się, że marka osobista to marka unikatowa, której nie sposób podrobić przez kogoś innego. To dla mnie również bycie taką marką, która w stu procentach łączy sposób reklamowania się z tym, jakim jesteś człowiekiem i jest to na stałe osadzone w strategii marketingowej, a nie wykreowane na potrzeby konkretnej kampanii, mody czy wydarzenia. To nie sztuczna kreacja, a prawdziwość, która po prostu bije z Ciebie. Autentyczność w pewien sposób nadaje marce wyrazistość. Właśnie dla tych powodów warto budować biznes zgodnie z definicją autentyczności i w oparciu o własne wartości.

Autentyczność w biznesie oznacza dla mnie również prawdomówność w stosunku do innych, transparentność, uczciwość w każdym podejmowanym działaniu. Taka strategia postępowania wpływa korzystnie na Twoją wiarygodność i jednocześnie czyni Twoją markę godną zaufania i niepowtarzalną w oczach klientów.

Autentyczność polega na uważnym słuchaniu własnego, wewnętrznego głosu, postępowaniu zgodnie ze swoją intuicją i tym, w co najbardziej wierzysz w biznesie. Można to określić jako wszelkie działania, które są zgodne z Tobą, z którymi w pewien sposób się identyfikujesz. Tylko wtedy powstanie autentyczna marka osobista, która da Ci ogromne pole do rozwoju kompetencji i mnóstwo satysfakcji z własnej pracy.

Twórz personal branding w zgodzie ze sobą

Zastanawiasz się, czym jest personal branding i po co budować markę zgodnie z ideą autentyczności? Własna marka osobista wywołuje określone emocje u innych, skojarzenia, pokrywa się z tym, co obiecujesz klientom, dotyczy zakresu poszczególnych kompetencji. To również sposób na wyrażenie siebie w biznesie i wykorzystanie własnej osobowości ze wszystkimi tego konsekwencjami.

Przemyślana marka w oparciu o autentyczność pomoże Ci stworzyć pożądany wizerunek profesjonalisty w danej branży, który będzie zgodny z Tobą. To właśnie Twoja osobowość jest kluczowa w procesie budowania marki osobistej i na tej podstawie możesz zaproponować klientom konkretne rozwiązania i unikatową propozycję wartości.

To, co najważniejsze – już masz. To Twoja osobowość. Grzechem by było jej nie wykorzystać w biznesie.

Budowanie autentycznej marki osobistej

Proces budowania marki osobistej wymaga mnóstwa pracy, ale zawsze musi go poprzedzać starannie przemyślana strategia, czyli plan tego dokąd zmierzasz i co chcesz osiągnąć na swojej biznesowej drodze. Warto to właśnie od niej zacząć, jeśli nie chcesz błądzić po omacku jak dziecko we mgle. Zastanów się nad tym, jakie masz cele biznesowe i co chcesz osiągnąć. Gdy już je określisz, pomyśl o tym, do jakich osób chcesz dotrzeć ze swoją ofertą. Jakie kroki musisz wykonać, by te cele osiągnąć? Określenie tego, z kim chcesz pracować i jaki masz pomysł na swoją markę pozwoli Ci lepiej i łatwiej komunikować ją w sieci.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Tutaj bardzo istotne jest to, co chcesz przekazać innym i w jaki sposób to zrobisz, a w tym pomoże Ci strategia komunikacji marki. Na markę składa się nie tylko logo czy slogan reklamowy, ale też określone zwroty, kolorystyka, spójność identyfikacji wizualnej, a także kreatywność, którą możesz wykorzystywać np. do przygotowania różnych kreacji w mediach społecznościowych swojej marki, by marka zakotwiczyła się w umysłach odbiorców. Wszystko to, co Cię w pewien sposób odróżnia od konkurencji – to tzw. wartość dodana marki, którą możesz wykorzystać np. do budowania przewagi konkurencyjnej na rynku, ale też podkreślać te atuty w swojej komunikacji, by dotrzeć do podobnych ludzi.

Wszystko dzieje się po coś i z czegoś wynika. Niech każda Twoja obecność w sieci służy budowaniu dobrych i wartościowych relacji, zaangażowaniu i skupia się na tym, by pomagać innym ludziom. Jestem pewna, że taka strategia długoterminowa przyniesie Twojej marce mnóstwo korzyści i sprawi, że inni szybko zauważą i docenią to, co robisz. Jeśli autentyczność będzie Twoim drogowskazem w budowaniu marki, to jestem pewna, że dzięki takiemu podejściu zdecydowanie będzie Ci łatwiej opowiadać na luzie o tym, co robisz, sprzedawać swoje produkty i usługi, a praca dostarczy Ci ogromnej satysfakcji.

Czym jest marka osobista

Wyobraź sobie, że tworzysz markę, a Twój unikatowy sposób komunikacji z każdym dniem przybliża Cię do klientów, do których chcesz docierać. Piękna wizja, prawda? Jeśli zaczniesz stosować strategię w oparciu o szczerość w swojej komunikacji i autentyczność we wszystkim, czego się podejmiesz – ta wizja będzie urzeczywistnieniem Twojego sposobu działania i dzięki niej przyciągniesz do siebie klientów. Najważniejsze jest to, aby wszystko było spójne i zgodne z Tobą.

Od kilku lat możesz zaobserwować, że coraz więcej osób decyduje się na to, by tworzyć swoje marki osobiste. Pewnie zastanawiasz się dlaczego. Mam rację? Głównym powodem jest łatwość budowania eksperckiego wizerunku  w konkretnej dziedzinie. Poprzez dzielenie się wiedzą, ludzie mogą w pewien sposób zareklamować to, co potrafią, a dzięki temu również o wiele łatwiej trafić do klienta, z którym chcą pracować, nawiązać relacje biznesowe i zarabiać pieniądze.

Marka osobista, czyli personal branding jest więc niezbędna, jeśli zależy Ci na zdobywaniu dobrych współprac, klientów i projektów. Gdy masz wypracowaną renomę, czyli wyrobioną już markę osobistą – wszystko jest o wiele łatwiejsze:  łatwiej o zdobywanie klientów. Gdy dopiero zaczynasz – zrób wszystko, co w Twojej mocy, by poprzez rozmaite działania dotrzeć do ludzi, z którymi chcesz pracować, tworzyć różne projekty czy być z nimi w stałym kontakcie.

Znaczenie autentyczności w biznesie

Od pewnego czasu możesz zaobserwować pewien trend w biznesie, a mianowicie to, że coraz więcej ludzi wybiera świadomie autentyczność by budować swój ekspercki wizerunek. Od wielu lat mówi się właścicielom biznesów, by byli bardziej autentyczni, ludzcy i nie bali się mówić o swoich słabościach czy wątpliwościach, bo takie podejście uwiarygadnia markę. Pomaga też innym nawiązywać nowe znajomości, współprace i sprawia, że łatwiej zjednać sobie ludzi. Niemal zewsząd atakują nas komunikaty, które co jakiś czas – niczym rada dobrego ojca – przypominają: "Bądź sobą!". A czy w biznesie łatwo być sobą? Łatwo, ale tylko pod warunkiem, że od samego początku stosujesz spójną strategię komunikacji i działasz zgodnie z własnym sumieniem.

Case study

Wypromowanie wizerunku firmy jako przyjaznego pracodawcy za pomocą social media.

Sprawdź! 

Czy tego chcesz, czy nie – wszystko to, co Cię otacza, wywiera w pewien sposób wpływ na Twój sposób myślenia, nastawienie, odczucia, emocje, perspektywy, pomysły, a nawet tzw. styl prowadzenia biznesu i energię. Od Ciebie zależy, co z tego wybierzesz dla siebie i swojej działalności, jakich skojarzeń użyjesz, by zbudować swoją markę, która raz na zawsze zapadnie w pamięć odbiorcom.

Dlaczego warto mieć markę autentyczną? Bo to, jakim jesteś człowiekiem – przyciąga do Ciebie innych niczym magnes i sprawia, że z jakiegoś powodu chcą z Tobą pracować. W biznesie bycie prawdziwym jest znacznie lepsze niż kreowanie się na potrzeby konkretnych kampanii czy wyłącznie po to, by być lubianym przez określoną grupę docelową. W dodatku klienci oczekują dziś prawdziwości i ufają wszystkiemu, co jest prawdziwe, dlatego budowanie autentycznej marki osobistej i rozwijanie swojej wiedzy o personal brandingu na pewno Ci się przysłuży.

Autentyczność w biznesie

Autentyczność doskonale sprawdza się w biznesie. Takie podejście  ułatwia przyciąganie odpowiednich osób, z którymi nadajemy na tych samych falach. Bycie autentycznym w biznesie sprawia, że skraca się pewien dystans między Tobą a klientem, dzięki czemu można łatwiej złapać wspólny język, porozumieć się, a zarazem nawiązać dobre i trwałe relacje, a także dać się poznać bardziej od ludzkiej strony. Pamiętaj tylko o tym, że jeśli skrócisz ten dystans – nie oznacza to, że jako marka masz nie mieć własnych zasad we współpracach z klientami. Wręcz przeciwnie!

Autentyczność w biznesie dla mnie oznacza swobodne bycie sobą w każdej sytuacji, czyli nieudawanie kogoś, kim się nie jest. Wierzę, że właśnie tak autentyczne podejście w biznesie pozwala innym przyciągać osoby, z którymi warto pracować i z którymi ta praca jest po prostu przyjemnością.

Postaw na content marketing
i wyprzedź swoją konkurencję!
Skontaktuj się

Dla mnie to również większa wiarygodność. Niektórzy do budowania marki wykorzystują swoje zdjęcia, aby zwiększyć zaufanie innych, przekonać ich do siebie i po to, by zwiększyć własną wiarygodność w sieci. Budowanie marki osobistej, czyli personal branding to bardziej świadome zarządzanie własnym wizerunkiem w sieci. Autentyczna marka osobista to taka, która wymaga pokazywania się od swojej prawdziwej strony w biznesie, a nie specjalnego kreowania się np. na eksperta w jakiejś dziedzinie, o której nie masz pojęcia.

Autentyczność - pomaga czy przeszkadza?

Pomyśl przez chwilę. Ile razy chciałeś/aś coś napisać, ale po chwili namysłu zrezygnowałeś/aś z tego w obawie przed tym, co pomyślą inni na Twój temat? Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się zrezygnować z czegoś, bo mogłoby to zaszkodzić Twojej marce osobistej? O ile byłoby prościej i łatwiej, gdyby Twoje budowanie marki od samego początku rezonowało z Tobą?

Dlaczego warto budować markę osobistą w sposób autentyczny? Świetnie wyjaśnia to cytat, który pochodzi z książki "Autentyczność przyciąga. Jak budować swoją markę na porywającym przekazie" Anny Piwowarskiej:

“To, jacy jesteśmy nie oznacza, że jesteśmy dla wszystkich”.

Jeśli więc zależy Ci na tym, aby nawiązywać relacje z klientami – warto być autentycznym we wszystkim, co robisz i pokazywać w sieci i poza nią – zawsze swoje prawdziwe oblicze. Taka prawdziwość w działaniach zaprocentuje wiarygodnością i większym zaufaniem klientów w stosunku do Ciebie. Dzięki takiemu podejściu wspólna praca staje się przyjemnością, pod warunkiem, że obie strony będą akceptowały ustalone oczekiwania.

Obawy związane z autentycznością

Strach przed odrzuceniem, zbyt wielkim odsłonięciem swojego prawdziwego oblicza w sieci, krytyką innych, wyśmianiem, lęk przed tym, co powiedzą inni – to wszystko towarzyszy ludziom od pokoleń. Jeśli jednak decydujesz się na budowanie swojej marki w sieci w sposób autentyczny – uwierz mi, nie masz się czego bać, a strach – zawsze ma tylko wielkie oczy!

Co tak powstrzymuje ludzi przed budowaniem marki osobistej w sposób autentyczny? Głównie jest to właśnie wspomniany strach, obawa przed krytyką i początkowe przekonanie, że autentyczna, szczera komunikacja w subiektywny sposób nie brzmi dobrze, ale to wiążę się z własnymi przekonaniami.

"Nie będę pokazywał swoich zdjęć w sieci, bo mój wygląd nie powala na kolana". Brzmi znajomo?

"Nie, nie będę w taki sposób opowiadał o swoich sukcesach czy wszystkim, co wyszło mi dobrze, bo ktoś może te informacje odebrać jako przechwałki".

Oto tylko kilka przykładów reakcji ludzi, którzy ze względu na strach przed krytyką i przed tym, co pomyślą inni, mają obawy w budowaniu marki w sposób autentyczny. Skąd takie obawy? Moim zdaniem duże znaczenie ma sposób wychowania, wzorce społeczne i to, jak bardzo jesteś otwarty/a w procesie budowania marki oraz na drugiego człowieka. 

W długotrwałym procesie budowania tworzenia swojego brandu w sieci wciąż niektórym towarzyszy pewien trudny do okiełznania strach. Warto dowiedzieć się, jaki jest konkretny powód, który powstrzymuje Cię przed działaniem i komunikowaniem swojej marki w sposób autentyczny.

Jeśli należysz do takich osób, to wiedz, że więcej korzyści wiąże się z budowaniem marki osobistej na autentycznym przekazie reklamowym niż konsekwencji, które mogłyby Ci zaszkodzić. Wszelkie blokady, które Cię przed tym powstrzymują – masz tylko w głowie, dlatego warto to przepracować i od teraz już zawsze wykorzystywać autentyczność we wszystkim, co robisz.

Korzyści autentycznej marki osobistej

Zastanawiasz się, dlaczego warto budować swoją markę osobistą w oparciu o autentyczność? Jest co najmniej kilka powodów, dla których warto to zrobić.

Pierwszy i najważniejszy powód jest taki, że taka strategia biznesowa bardziej przybliża Cię do klientów, do których chcesz docierać. Im bardziej w biznesie pokazujesz swoje prawdziwe oblicze, tym bardziej jesteś wiarygodnym człowiekiem, a stąd już łatwiej trafić do osób, z którymi chcesz pracować. Następna korzyść to po prostu to, że łatwiej ich przekonać do siebie i ustalać korzystne warunki współprac. Ludzie lubią pracować z osobami, które są wiarygodne i prawdziwe, dlatego właśnie polecam Ci budowę własnej marki osobistej zgodnie z tym podejściem.

Najważniejszą zaletą w autentycznym budowaniu marki jest to, że możesz znacznie szybciej dotrzeć do klientów, a Twój biznes ma "ludzką twarz", co ma też wpływ na sposób, w jaki ją komunikujesz.

Kolejny powód, dla którego warto budować swoją markę w sposób autentyczny, to szczerość i spójność w komunikacji. Szczerość w kontaktach biznesowych jest dość ważną cechą. Jeśli zawsze piszesz i mówisz to, co myślisz, to zwiększasz swoje szanse na to, że inni Cię zauważą. Dzięki temu też w pewien sposób masz szansę na naprawdę dobre współprace, a w efekcie docierasz do takich klientów, z którymi chcesz po prostu pracować.

Korzyści autentycznej marki osobistej to:

  • skuteczny sposób, by dać się poznać i zyskać sympatię innych
  • wiarygodność, która skutecznie przekonuje klientów, że warto Ci zaufać, dzięki czemu łatwiej podejmują decyzje zakupowe i chcą z Tobą pracować
  • większa pewność siebie i świadomość tego, w jaki sposób chcesz komunikować swoją markę w sieci, dbać o wizerunek i lepiej nim zarządzać
  • szansa na to, że klienci dzięki skojarzeniom łatwiej zapamiętają Twoją markę i wszystko, co robisz
  • sprawia, że możesz łatwiej wyróżnić się na zatłoczonym i konkurencyjnym rynku
  • pewność, że budujesz markę dokładnie tak, jak tego chcesz.
  • możliwość wypracowania jedynej w swoim rodzaju komunikacji, która będzie wyrazista, szczera i po prostu prawdziwa i która sprawi, że nie będziesz marką, która jest dla wszystkich
  • szybciej dotrzesz tylko do tych klientów, z którymi chcesz pracować. 

O czym jeszcze pamiętać?

Jeśli w biznesie wykorzystasz własną osobowość, to takie podejście sprawi, że wyróżnisz się od konkurencji, a Twoja marka na tym zyska. Nawet jeśli większość Twoich konkurentów również zacznie wyrażać siebie dzięki autentyczności.

Autentyczność zwiększy Twoją pewność siebie w biznesie, dodaje spójności, czyni życie zawodowe pełniejszym i bardziej satysfakcjonującym. Jest jak tajemniczy składnik dodany do tortu, który czyni go niepowtarzalnym i sprawia, że ma się ochotę na każdy kolejny kęs. Gdy go tylko spróbujesz, zastanawiasz się, dlaczego tort był tak dobry i czym jest owy składnik. Tak samo jest z markami, które są autentyczne – magnetyzują klientów, nie dają o sobie zapomnieć, a to, z czym się identyfikują – często jednoczy nas z innymi, pomaga tworzyć społeczności i zyskać sympatię innych.

Przykład autentycznej marki osobistej

Qczaj – Daniel Józek Qczaj stworzył unikatową markę osobistą i motywuje tysiące kobiet do tego, by wstały z kanapy, zadbały o swoją figurę i zdrowie. Co go wyróżnia? Łączy motywację ze swoim unikalnym poczuciem humoru. Nikomu nie przeszkadza to, że w krótkich filmach video czasami nawet wyskakuje z lodówki z jakimś motywującym przekazem, a nawet rymowankami, które angażują jego społeczność i inspirują do dobrych zmian! 

To świetny przykład tego, jak zbudować markę osobistą jako trener personalny i robić to z dobrym humorem! Na swojej stronie internetowej zachęca również kobiety do autentyczności w taki dość refleksyjny sposób: "Bądź najbardziej jak się da. Bo kto będzie Tobą, jak Ty nie będziesz?" Źródło: https://qczaj.pl 

Podsumowanie

Budowanie marki osobistej w oparciu o autentyczność, czyli to, jakim jesteś człowiekiem, to bardzo dobra strategia biznesowa, ponieważ wiążę się z wieloma korzyściami. Jedną z nich jest to, że ułatwia budowanie relacji z klientami, skraca pewien dystans, pokazuje, że marka jest godna zaufania, szczera, a Twój biznes dzięki takiej strategii  umożliwia poznanie się od innej strony niż tylko zawodowej. Zbliża, sprawia, że łatwiej się komunikować, skraca też dystans do siebie nawzajem. Dziś łatwo nazwać się ekspertem, ale prawdziwa trudność polega na tym, by przebić się przez szum informacyjny, nie ulegać presji społecznej i zawsze słuchać swojego wewnętrznego głosu we wszystkim, co robisz.

Małgorzata Kalbarczyk-Leonczuk
AUTOR
Freelance Senior Copywriterka
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 1.8 na podstawie 6 ocen

Inne wpisy