Przyczyną utraty klientów w większości przypadków jest nieodpowiednia obsługa. Według badań, prawdopodobnie aż 93% klientów dokona kolejnych zakupów w firmach, które oferują im doskonałą obsługę klienta, a ponad połowa zostanie klientami dzięki opinii. Badanie jako tajemniczy klient wskaże Ci, co warto poprawić, by zatrzymać klientów.
Spis treści:
- Mystery shopping
 - Korzyści z mystery shopping
 - Badanie jakości obsługi
 - Badanie kontaktu klienta ze sklepem
 - Streszczenie
 - Podsumowanie
 
Mystery shopping
Niewielu klientów informuje sklep lub firmę o swoim niezadowoleniu z obsługi. Wyrazem tego jest przerwanie zakupów, przejście do konkurencji, wyrażanie niepochlebnej opinii wśród rodziny i znajomych lub napisanie jej w internecie, np. na Facebooku. Jednak dopiero to, co przekażą nam klienci, pozwoli poprawić jakość obsługi.
To samo dotyczy strony internetowej, która nie sprzedaje. Jeśli nie wiemy, co tak naprawdę zatrzymuje użytkowników i powoduje, że nie wracają, nie możemy tego poprawić.
A kim jest tajemniczy klient? Tajemniczy klient (mystery shopper, audytor) to osoba, która dokonuje oceny jakości obsługi klienta w placówkach lub w sklepie internetowym.
Korzyści z mystery shopping
Uczynienie potencjalnego klienta lojalnym orędownikiem marki jest w zasięgu każdej firmy. Czasami niewielkie zmiany na poziomie obsługi są w stanie całkowicie zmienić opinie klientów i postrzeganie sklepu na tle konkurencji. Cena nie jest głównym czynnikiem wpływającym na sprzedaż. To, co myślą i czują klienci w trakcie i po zakupach będzie kluczowe dla ich późniejszych decyzji. Wracający klienci, czyli chcący ponownie kupować, potwierdzają nie tylko jakość oferowanych produktów i usług, ale również wysoki poziom obsługi.
Badanie jako tajemniczy klient daje następujące korzyści:
- podniesienie jakości usług na podstawie wniosków z badania,
 - informacje o relacjach pracowników obsługi z klientami,
 - wiedzę o tym, jak klienci postrzegają firmę poprzez kontakt z jej przedstawicielami (obsługą),
 - ocenę skuteczności działań marketingowych, w tym prezentacji produktu i działań posprzedażowych,
 - poznanie potrzeb i zachowań klientów na podstawie analizy ścieżki zakupowej i komunikacji,
 - wskazanie punktów styku klienta z firmą wymagających poprawy (w tym funkcjonalności i informacji na stronie niezbędnych do zakupu),
 - spojrzenie na kupowanie, płatność i dostawę z perspektywy klienta – czyli, co tak naprawdę zniechęca go do kupienia, a co powoduje, że właśnie u nas chce robić zakupy,
 - wyeliminowanie elementów utrudniających korzystanie ze strony i przeszkadzających w zakupach,
 - informacje pomocne w opracowaniu strategii angażowania klientów i przekształcania ich w orędowników marki.
 
Zmiany wprowadzone na podstawie wyżej wymienionych danych uzyskanych podczas badania przełożą się na sprzedaż, zaangażowanie konsumentów, zachowania mające dla firmy konkretną wartość – nawiązanie kontaktu, zapisanie się do newslettera, wypełnienie ankiety czy zostawianie opinii.
Badanie jakości obsługi
Mystery shopping bazuje na obserwacji osób biorących udział w procesie sprzedaży i ocenie metod, za pomocą których realizowane są cele firmy wpływające na poziom usług. Badania jakości obsługi obejmują ścieżkę zakupową klientów – od poszukiwania produktu po kupowanie i to, co dzieje się po zapłaceniu i dostarczeniu towaru.
Pracę warto zacząć od poznania standardów obsługi w firmie, co posłuży do ustalenia kierunku badań i opracowania mechanizmów oceny.
Na etapie poszukiwania przez klienta produktu warto zbadać:
- elementy sklepu internetowego, takie jak wyszukiwarka produktów i nawigacja (tzw. breadcrumbs),
 - widoczne dla użytkownika cechy produktu pozwalające na pełne zapoznanie się z ofertą (szczegóły produktu, zdjęcie/zdjęcia, cena, stan magazynowy itp.),
 - użyteczność strony, czyli np.: intuicyjność, prawność działania funkcjonalności, układ elementów witryny.
 
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Podczas analizowania procesu zakupowego warto sprawdzić:
- czas przechodzenia przez ścieżkę zakupową (dotyczy również występowania trudności),
 - przystosowanie witryny do potrzeb użytkownika, np. kilka opcji dostawy towaru i płatności, strona dostosowana do urządzeń mobilnych,
 - kontakt z obsługą poprzez e-maila, infolinię lub chatbota oraz czas oczekiwania na połączenie bądź odpowiedź.
 
W zakresie obsługi potransakcyjnej warto przeanalizować:
- możliwość śledzenia przesyłki i posiadanie aktualnej informacji o terminie dostawy,
 - otrzymanie dokumentu sprzedaży w formie elektronicznej i/lub tradycyjnej,
 - opcje łatwego zwrot towaru niespełniającego oczekiwań,
 - formę odstąpienia od umowy, np. zaniesienie produktu do pobliskiego salonu sprzedaży, otrzymanie formularza zwrotu w przesyłce lub w wiadomości podsumowującej zakupy oraz czas oczekiwania na zwrot pieniędzy.
 
Na etapie zakupów i obsługi posprzedażowej nalezy ocenić jakość kontaktu telefonicznego i komunikacji za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Istotne jest, ile klienci czekają na informację zwrotną oraz w jakim stopniu kontakt z przedstawicielami firmy wpływa na ich decyzje zakupowe.
Badanie kontaktu klienta ze sklepem
Kontakt klienta z obsługą może mieć miejsce już na etapie poszukiwania produktów, a więc jeszcze przed podjęciem decyzji o zakupie. Doświadczenie klienta (customer experience) obejmuje wszystkie punkty styku klienta z firmą, czyli również miejsca interakcji z obsługą. Ocena obsługi klienta świadczy o poziomie spełnienia oczekiwań konsumenta.
Podczas audytu online należy zbadać:
- Kontakt ze sklepem lub firmą za pomocą dostępnych kanałów komunikacji (np. infolinia, e-mail, Messenger) i w przypadkach, takich jak zwrot towaru czy pytania o szczegóły oferty.
 - Czas oczekiwania klienta na otrzymanie informacji, np. odpowiedź na wiadomość dotyczącą reklamacji.
 - Dostarczenie klientowi zadowalającej go odpowiedzi, a więc rozwiązującej jego problem (ile trwa i w jaki sposób zostaje udzielona).
 - Jakość komunikacji z klientami, czyli kultura wypowiedzi, fachowość, życzliwość, profesjonalizm.
 - Techniczne aspekty, czyli widoczność danych kontaktowych na stronie (numer telefonu, formularz kontaktowy, e-mail itp.) oraz zgodność oferowanych form z oczekiwaniami klientów.
 - Zachowanie obsługi podczas trudnych sytuacji w sklepie internetowym, np. problemy z płatnością, pomyłki w zamówieniu (np. klient otrzymuje inny produkt, niż ten za który zapłacił).
 - Sposób zaprezentowania klientom informacji o firmie, sklepie, ofercie, korzystaniu z usług, czego przykładem są elementy na stronie takie, jak „kontakt”, „sposoby dostawy i płatności” czy FAQ – Często Zadawane Pytania.
 - Opinie, oceny i wzmianki o marce w Internecie oraz o jej konkurencji – zarówno pozytywne, jak i negatywne posłużą do stworzenia nowych standardów obsługi klienta lub ulepszenia obecnych.
 
Streszczenie
- Przyczyną utraty klientów w większości przypadków jest nieodpowiednia obsługa.
 - Według badań, prawdopodobnie aż 93% klientów dokona kolejnych zakupów w firmach, które oferują im doskonałą obsługę klienta, a ponad połowa zostanie klientami dzięki opinii.
 - Czasami niewielkie zmiany na poziomie obsługi są w stanie całkowicie zmienić opinie klientów i postrzeganie sklepu na tle konkurencji.
 - Badanie jako tajemniczy klient wskazuje, co warto poprawić, by zatrzymać klientów.
 - Tajemniczy klient (mystery shopper, audytor) to osoba, która dokonuje oceny jakości obsługi klienta w placówkach lub w sklepie internetowym.
 - Mystery shopping bazuje na obserwacji osób biorących udział w procesie sprzedaży i ocenie metod, za pomocą których realizowane są cele firmy wpływające na poziom usług.
 
Podsumowanie
Na konkurencyjnym rynku jakość obsługi często jest jednym z najważniejszych determinantów sprzedaży i powrotu do sklepu. Wdrożenie badań Mystery Shopping to praktyczna i użyteczna metoda testowania i długoterminowego zapewniania ponadprzeciętnej jakości usług.