Google Discover

Google nie przestaje zaskakiwać. Okazuje się, że sprzedawanie, branding czy dostarczanie treści, może być jeszcze skuteczniejsze. Dzięki usłudze Google Discover użytkownik może otrzymać wyniki zgodne ze swoimi oczekiwaniami. Google stale pracuje nad rozwojem usług i funkcjonalności, ale również ciągle przekształca i testuje rozwiązania, o czym można było przekonać się już nie raz. Po zmianie nazw aplikacji, modyfikacjach poczty Gmail, a także znacznych zmianach w przeglądarce Chrome w 2018 roku, przyszedł czas na spore przeobrażenia w samej wyszukiwarce. Tak dobrze znany Google Feed przekształcił się w Google Discover w 2019 roku. Jest to znaczna przemiana, mimo że skierowana wyłącznie do użytkowników urządzeń mobilnych. Co obecnie wiadomo o tej zmianie? Jakie konsekwencje niesie ze sobą dla właścicieli stron internetowych, którzy starają się przyciągnąć użytkowników? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w dalszej części artykułu.

Spis treści:

  1. Google Discover – co to takiego?
  2. Jak działa Google Discover?
  3. Co zrobić, by Google Discover dostrzegło naszą stronę?
  4. Monitoring statystyk z Google Discover
  5. Streszczenie
  6. Podsumowanie

Google Discover – co to takiego?

Google Discover to rozwinięcie dobrze znanej funkcjonalności o nazwie Google Feed. Firmie zależało na dopracowaniu samego narzędzia i możliwości jego dalszego rozwoju. Jest to produkt przeznaczony dla urządzeń mobilnych i ma na celu dostarczanie użytkownikom treści ściśle dopasowanych do ich potrzeb i oczekiwań na stronach o potwierdzonej jakości. Discover wybiera treści, bazując na interakcji użytkowników z usługami Google i materiałami, które obserwują. Prezentuje odbiorcy nagłówek, krótkie podsumowanie artykułu, grafikę, a także nagłówki poszczególnych kategorii.

Źródło: https://support.google.com/webmasters/answer/9046777?hl=en

Co ważne, informacjami, które pojawiają się w Google Discover, wcale nie muszą być newsami. Bywa, że są to starsze informacje, z którymi użytkownik wcześniej nie miał do czynienia. Sposoby dopasowania wiadomości do użytkownika nie są w żaden sposób ograniczone. Mogą to być zarówno szerokie kategorie np. zdrowie, odżywianie, sport, motoryzacja, jak i wąskie, takie, jak tytuł filmu, serialu, bądź książki.

Dostosowanie strony pod mobile dzisiaj nie jest dodatkową opcją, a koniecznością.  

Google podczas indeksowania strony korzysta przede wszystkim z wersji mobilnej strony (algorytm Mobile-First Index). To jedna kwestia. Drugą jest korzystanie z urządzeń mobilnych w e-commerce. Ponad 60% użytkowników dokonuje zakupów z użyciem smartfona. Trend ten dotyczy zwłaszcza osób w wieku 15-24 lat. Aż 85% z nich przynajmniej raz dokonało zakupu za pomocą urządzenia tego typu. Warto o tym pamiętać, jeśli chce się generować sprzedaż, ponieważ wszystko wskazuje na to, że trend internetowych zakupów mobilnych zostanie z nami dłużej. Być może nawet w niedługim czasie wyprzedzi kupowanie za pośrednictwem komputera. Kwesta ta powinna być rozpatrywana również, jeśli mówi się o wartościowym ruchu w witrynie.

Jak działa Google Discover?

Jak wiadomo, Google potrafi zgromadzić wiele informacji o użytkowniku. Jego algorytmy doskonale znają zainteresowania, potrzeby oraz wyszukiwane tematy przez użytkowników. Analiza realizowana jest na podstawie takich danych jak historia wyszukiwań, interakcje z aplikacjami i innymi narzędziami Google, informacje o lokalizacji i adresie domowym oraz pracy użytkownika, a także danymi z urządzenia np. kontakty, aplikacje, kalendarz, odtwarzacze muzyki itp. Do prawidłowego działania narzędzia Google Discover wymagane jest uzyskanie zgody na dostęp Google do narzędzi i aplikacji urządzenia. Tylko wtedy zaczytane dane będą kompletne, narzędzie Discover będzie mogło dopasować odpowiednie treści.

Źródło: https://www.blog.google/products/search/introducing-google-discover/

Oprócz odnośników do standardowych artykułów w propozycjach można znaleźć materiały wideo, informacje o wydarzeniach (szczegóły dotyczące festiwali czy koncertów), a także notowania giełdowe, czy na żywo aktualizowane wyniki sportowe. Każdy ma możliwość dopasowywania tych newsów do własnych potrzeb. Wszystkie dane od Google mogą posłużyć do dokładniejszego personalizowania komunikatów marketingowych, a tymi są przede wszystkim treści. Potencjalni klienci, stali bywalcy strony firmowej mogą docierać do sklepu czy witryny różnymi ścieżkami, nie zawsze musi to być reklama internetowa.

Być może to właśnie interesujący content, dokładnie wpasowany w potrzeby użytkownika stanie się motywacją do wejścia w świat marki?

Co zrobić, by Google Discover dostrzegło naszą stronę?

Poniżej zostaną zaprezentowane porady na temat kwestii optymalizacyjnych oraz treści i wymogów Google, które mają wpływ na pojawienie się strony i osiągnięcie wysokich pozycji w Google Discover.

Optymalizacja treści pod kątem Google Discover

W procesie optymalizacji nie ma się do czynienia w żaden sposób z wyszukiwaniem, dlatego pod uwagę nie jest brana optymalizacja pod kątem fraz kluczowych. Algorytm nie jest oficjalnie znany, jednak Google twierdzi, że kluczowym parametrem branym pod uwagę podczas wyboru stron do wyświetlenia w Discover jest dopasowanie tematyki do potrzeb użytkownika, a także ogólna jakość serwisu. Skomplikowany algorytm oraz dobieranie stron do oczekiwań i wymagań użytkowników sprawia, że skuteczna optymalizacja oraz ukierunkowanie działań on site z zakresu SEO staje się niemożliwe.

Warto jednak pójść w kierunku publikowania aktualności, najnowszych doniesień z danej branży i budowania autorytetu strony. Kluczowym elementem tej układanki jest jakość grafik prezentowanych na stronie internetowej. Innymi słowy treść w serwisie powinna być wartościowa.

Jednak, jak w tym przypadku zdefiniować to pojęcie? Według Google tego typu strona musi być wiarygodna i pouczająca, interesująca dla użytkowników, zachęcająca do interakcji, a jej zawartość udostępniana pomiędzy czytelnikami w naturalny sposób. Bardzo ważne jest tutaj odpowiednie linkowanie, promowanie, a także udostępnianie w social media. Warto więc dbać o możliwie, jak najbardziej naturalny profil linkowania, jednocześnie zachęcając użytkowników do udostępniania danej treści w sieci.

Oczekiwania Google względem strony internetowej

Odpowiednie linkowanie, udostępnianie przez użytkowników, interakcje, ilość i jakość treści są ważnymi elementami branymi pod uwagę przez Google podczas typowania stron do wyświetlenia w Discover. Należy pamiętać o podstawowych warunkach, które trzeba spełnić, aby mieć szansę pojawić się wśród nich.

Źródło: https://www.blog.google/products/search/introducing-google-discover/

Google nie ukrywa, że kluczowymi elementami strony jest optymalizacja dla wersji mobilnej. Jeżeli strona ma problem techniczny podczas wyświetlania się na urządzeniach przenośnych, to automatycznie traci szansę na pojawienie się w Google Discover. Ważne jest także zastosowanie odpowiedniej jakości i formatu zdjęć – szerokość nie powinna być mniejsza niż 1200px. Jeśli chce się, aby treść wraz z grafiką pojawiła się w wynikach Discover, będzie konieczne dostosowanie się do powyższych wytycznych. Dlaczego? Google odrzuca ilustracje o niskiej jakości, złych proporcjach, niewyraźnych lub takich, do których nie ma dostępu lub praw. Należy zatem pamiętać, aby udostępniane przez grafiki, mogły zostać zaindeksowane, a prawa do nich umożliwiały ponowne wykorzystanie. To ostatnie można zweryfikować, wypełniając ten formularz.

Wiemy, jak wypromować firmę w organicznych wynikach wyszukiwania!
Zapytaj o ofertę

Obraz we współczesnej komunikacji marketingowej jest narzędziem do realizowania celów. Nie tylko Google ceni witryny wartościowe pod względem graficznym. Forma przekazywania informacji, czyli przede wszystkim zdjęcia i w kolejnym etapie zachęcające do czytania nagłówki, treść, następnie funkcjonalność strony, łatwa nawigacja i szybkie przechodzenie między podstronami, zapewnią zainteresowanie użytkowników. A już umiejętne pokierowanie relacją potencjalny klient-marka, przyniesie korzyści dla obu stron.

Wpływ na sposób wyświetlania się strony w Discover

Niestety nie można mieć bezpośredniego wpływu na to, jaką formę przybiera strona w wynikach wyszukiwania w ramach usługi. Podobnie jest w kwestii rankingu i częstotliwości wyświetlania. Rolą osoby zarządzającej stroną pod kątem wartości marketingowej contentu na stronie, jest jak najlepsze dopasowanie obrazów ilustrujących dany artykuł mieszczący się w witrynie. Google mówi o 2 sposobach na polepszenie rankingu. Pierwszym są treści, które zainteresują użytkowników, drugim umieszczanie w materiałach obrazów wysokiej jakości. W większości przypadków w wyniku pojawi się określona na stronie miniaturka, jednak kontaktując się z Google, można to zmienić.

Należy nadmienić, iż uczestnictwo w ubieganiu się o pojawienie się strony w Google Discover, nie wymaga dokonywania żadnych dodatkowych kroków ze strony właścicieli witryn. Każda zaindeksowana strona, która spełnia wymogi polityki treści Wiadomości Google, może pojawić się w wynikach Google Discover.

Do wytycznych polityki treści zalicza się m.in. oryginalną i nienaruszająca praw własności intelektualnej treść czy informacje o autorze publikacji wraz z datą, wydawcą, danymi kontaktowymi.

Monitoring statystyk z Google Discover

Jedynym sposobem na śledzenie skuteczności oraz wydajności strony w Google Discover jest odpowiedni raport w Google Search Console. Jest to jedna z nowszych opcji, która za pomocą czytelnego wykresu prezentuje dane o kliknięciach oraz wyświetleniach treści w tym elemencie. W raporcie znajdziemy również takie informacje, jak lista podstron, która wygenerowała największy ruch z Google Discover kraje, z których pochodzą użytkownicy wyświetlający te informacje, a także wygląd w wynikach Discover artykułu pochodzącego ze strony. To wszystko sprawia, że można stale monitorować wyniki i dynamicznie dopasowywać charakter oraz rodzaj informacji, którymi jest się w stanie dotrzeć do największej liczby użytkowników przy użyciu tej platformy.

Warto pamiętać, że raport w Search Console dostępny jest tylko dla stron, które już pozyskały nieco ruchu z tego źródła. W innych przypadkach jest on ukryty i nawet jeśli będzie się ubiegało o umieszczenie strony w Discover, nie będzie można mieć wgląd do żadnych statystyk. Na poniższym zrzucie ekranu prezentuje się widok raportu Discover w Google Search Console.

Źródło: Google Search Console.

Monitorowanie ruchu pochodzącego z tej platformy nie będzie wykonalne przy użyciu Google Analytics. Jest on określany jako ruch organiczny, jednak kwalifikowany jako źródło Odesłanie lub Bezpośrednie. Zależne jest to od ustawień pola User Agent, które znajduje się w odesłaniu.

Podsumowanie

Discover to najnowsza i jak widać najskuteczniejsza odsłona dobrze znanego produktu od Google. Jest z pewnością najbardziej rozwiniętą w działaniu i ukierunkowaną na potrzeby użytkownika usługą. Daje również możliwość skutecznego promowania publikowanych treści, czego konsekwencją będzie znaczący przyrost ruchu na stronie internetowej. Google Discover jest cennym rozwiązaniem dla przeciętnych użytkowników i dla twórców, którzy starają się swoimi publikacjami dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców.

Korzystanie z tego rozwiązania sprawdzi się zawsze tam, gdzie spełnienie potrzeb użytkownika jest celem nadrzędnym. Dzięki Google można dowiedzieć się, czy tematy, które są publikowane na stronie, cieszą się popularnością, czy trafiają w gusta grupy docelowej, a przy tym zweryfikować ich jakość. Warto pamiętać, że sprzedaż jest pojęciem szerokim, a więc nie oznacza tylko kupowania w sklepie online, a kanałem dotarcia do potencjalnego konsumenta, jest nie tylko reklama w wyszukiwarce czy social media. Korzystanie z usług Google przeznaczonych dla właścicieli witryn zwiększa rozpoznawalność, a ta jest niezbędna do przyciągnięcia użytkownika. To, co wydarzy się po przejściu na stronę, zależy już tylko od właścicieli witryn internetowych.


Powiązane frazy