Czy firmy e-commerce potrzebują strategii?

Wizja i strategia rozwoju firmy to jedna z podstaw do osiągnięcia sukcesu, nie tylko w branży e-commerce. W przypadku e-biznesu, konkretny plan działań, może mieć jednak szczególne znaczenie, zwłaszcza w dobie wciąż rosnącej konkurencji.
18 października 2022

Zawirowania z czasu pandemii, zdecydowanie spowodowały przyspieszenie rynku e-commerce. To swoisty prezent od losu, który otrzymał cały obszar sprzedaży przez Internet. Z drugiej strony w tym samym czasie znacznie zwiększyła się liczba podmiotów, które dostrzegły szansę zaistnienia na tym rynku. W każdej branży mamy więc liderów rynkowych oraz całą masę już działających lub startujących pretendentów do tej pozycji.

Spis treści:

  1. Brak strategii, jako jeden z błędów popełnianych przez e-commerce
  2. Na którym z etapów rozwoju firma potrzebuje strategii? 
  3. Jak stworzyć skuteczną strategię? 
  4. Streszczenie
  5. Podsumowanie

Brak strategii, jako jeden z błędów popełnianych przez e-commerce

Na ostatniej Konferencji Lunch z e-commerce, organizowanej przez Ideo Force, głównymi błędami wskazanymi w działaniach firm z obszaru e-commerce były:
  1. Brak wizji i strategii rozwoju firmy 
  2. Brak USP (Unique Selling Proposition)
  3. Brak działań dosprzedażowych
  4. Brak działań posprzedażowych
  5. Brak focusu na klienta (Customer Centricity)

Według mnie wszystko zawiera się w punkcie pierwszym. Jak mówi znany cytat z „Alicji w krainie czarów” Lewisa Carroll’a: „Jeżeli nie wiesz, dokąd chcesz dojść, nie ma znaczenia, którą drogą pójdziesz!”.

Na którym z etapów rozwoju firma potrzebuje strategii?

Z reguły każda firma przechodzi przez trzy etapy:

  1. Na starcie, gdy zakładamy firmę, mamy jakiś pomysł, ideę, którą zaczynamy realizować. Wtedy działa tak zwane paliwo startowe właścicieli. Ten etap cechuje wyższość „działania” nad innymi elementami rozwoju firmy. Po prostu idziemy ścieżką - pomysł-akcja-reakcja, bo przecież nikt nie ma czasu na inne rzeczy. Właściciel robi prawie wszystko sam, a nawet jak ma pracowników, to i tak sam podejmuje decyzje. Ponadto na tym etapie często mówmy, że nie chcemy działać tak, jak wielkie korporacje… Tylko czy na pewno? Mało kto pamięta, że większość światowych korporacji zaczynała właśnie od działalności w garażu lub w mieszkaniu na piętrze. Powstaje więc pytanie, co one wiedzą? Co takiego zrobiły i nadal robią, że stały się tak duże i ciągle się rozwijają? Paliwo startowe właścicieli, działa przez jakiś czas. Jeżeli w tym czasie firma nie znajdzie swojego miejsca na rynku, po prostu znika, gdy jednak potrafi utrzymać się na rynku, to znaczy, że zaczyna działać na drugim poziomie.
  2. Powtarzalny model wzrostu – oznacza, że potrafimy w swojej branży rozwijać się, zwiększając swój biznes przez naturalny wzrost, zdobywanie kolejnych klientów, koncentrację, rozwój w innych obszarach, inwestycję w nowe branże lub rynki. Tutaj organizacja jest już większa i przechodzi często przeobrażanie od kultury „decyzji właściciel”, do „kultury odpowiedzialności” osób współzarządzających. Powstaje potencjał do dalszego rozwoju. 
  3. Etap trzeci to „doskonałość biznesowa”, która oznacza, że w pewnym obszarze potrafimy wytwarzać przewagi rynkowe, nadawać tempo w branży i wyprzedzać konkurencję. Rozumiemy także, co znaczy innowacyjność dla nas i dla naszej konkurencji. Tutaj firmy działają według zasady: misja, wizja, strategia, cele, plan, działania, monitoring, weryfikacja, rozwój ludzi i organizacji. Tak działają największe firmy na rynku, a my możemy zdecydować, co z tego może być dla nas przydatne, na każdym etapie rozwoju.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Mam więc pytanie. W której fazie rozwoju firma potrzebuje dobrej  strategii?… TAK, odpowiedź brzmi w każdej! Bo nawet zwykłe przemyślenie i zapisanie swoich celów i planów na kartce jest pierwszym krokiem ich realizacji.

Budowa strategii i jej realizacja, sprawdza się w każdej firmie. Zarówno w dużej, średniej, jak i w małej. Warto jednak wiedzieć, jak do tego podejść.

Jak stworzyć skuteczną strategię?

Sposobów na stworzenie strategii jest wiele, jednak w tak zmiennych i dynamicznych czasach, jej budowę opieramy o metodologię STOP - LOOK - GO!

  1. STOP – DIAGNOZA- oznacza zatrzymanie i odpowiedzenie sobie na pytanie: Jak jest? Gdzie Jesteśmy? Co osiągamy? Co robimy dobrze, a co nam się nie udaje? Patrzymy, na jakim jesteśmy etapie i wyciągamy wnioski.
  2. LOOK around – POTENCJAŁ – rozglądamy się wokoło. Analizujemy, jaki jest rynek? Gdzie jest konkurencja? Co jest przełomowego na naszym rynku lub na innych rynkach? Odpowiadamy sobie na pytanie, gdzie chcemy być? Gdzie powinniśmy być? Spoglądamy na rynek oczami klienta, stawiamy pytania, badamy, co dla nas lub naszego rynku mogą znaczyć wciąż pojawiające się nowe technologie. Zapraszamy także doradców zewnętrznych do dyskusji, aby poznać inne spojrzenie na nasz rynek. Nakreślamy kierunki, właściwe perspektywy oraz planujemy obszary do rozwoju. 
  3. GO - DZIAŁANIE – w tym miejscu odpowiadamy sobie na pytania: jak to zrobimy? I dlaczego? Tutaj już budujemy strategię, nakreślamy plany i precyzujemy sposoby ich realizacji. Na tym etapie mamy już zestaw inicjatyw, projektów i działań do wdrożenia, które mają nas przesunąć w inne miejsce. 

 

Stworzymy skuteczną strategię dla Twojej marki!
Zapytaj o ofertę

 

Jednym z istotniejszych elementów budowania strategii, zwłaszcza w tak zmiennych czasach, jest umiejętność przygotowania jej w tzw. dynamicznych cyklach tj.:

  • cyklu strategicznym, gdzie działania ujmujemy w dłuższej perspektywie, od 3 do 5 lat,
  • cyklu operacyjnym, obejmującym perspektywę od roku do 2 lat,
  • cyklu działania – to nasz obecny cykl rozliczeniowy, który stosujemy od miesiąca do 6 miesięcy.

Oczywiście podane okresy są umowne i powinny być dostosowane do branży, w której działamy.

Mamy również świadomość, że rynek nie stoi w miejscu, więc gdy tylko zaczniemy wdrażać nowe rozwiązania, zauważymy, że otoczenie się zmienia, reaguje na nasze działania itd. Tutaj pomaga praca ze sprzężeniami zwrotnymi i wiedzą o tym, że podejmowane inicjatywy i wdrażane zmiany wymagają czasu, konsekwencji i wytrwałości.

Jak mawia Brian Tracey „SUKCES to osiąganie celów i tego czego pragniesz. Mistrzostwo to umiejętność powtarzania sukcesu”.

Streszczenie 

  • Główne błędy firm działających w obszarze e-handlu, to m.in. brak wizji i strategii rozwoju działalności, brak USP (Unique Selling Proposition), brak działań dosprzedażowych i posprzedażowych oraz brak skupienia uwagi na klientach (Customer Centricity).
  • Większość firm z reguły przechodzi przez 3 etapy. Pierwszym z nich jest etap startowy, gdy e-commerce zaczyna realizować wizję związaną z funkcjonowaniem firmy. Kolejnym z etapów jest ten, nazywany powtarzalnym modelem wzrostu, a ostatnim, etap oznaczający doskonałość biznesową.
  • Budowę strategii warto oprzeć o metodologię: STOP - LOOK - GO! W jej ramach należy odpowiedzieć sobie na szereg pytań, które pomogą określić, w jakim miejscu aktualnie znajduje się e-biznes oraz, jaki kierunek rozwoju będzie dla niego optymalny.

Podsumowanie

Dziś zachęcam każdego właściciela biznesu e-commerce, aby się zatrzymał, zobaczył, gdzie jest, rozejrzał dookoła i zainicjował szerszą dyskusję, aby nakreślić następne kroki, w drodze do rozwoju i osiągania sukcesów. Dyskusja wokół wizji i strategii firmy potrafi nadać  jej nową dynamikę i sprawić, że kierunki rozwoju będą bardziej przejrzyste.

Andrzej Kochanek
AUTOR
Dyrektor Generalny i współwłaściciel 4VALUE Business Consulting
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 3 ocen

Inne wpisy