E-commerce B2B: jak się rozwija i na co warto postawić? Raport Tpay

Na polskim rynku e-commerce B2B apetyt na wzrost jest większy niż kiedykolwiek. Zgodnie z najnowszym raportem Tpay, aż 64% firm planuje zwiększyć swój udział w tym kanale sprzedaży. Dowiedz się więcej...
3 grudnia 2025

Zapraszamy do lektury gościnnego materiału przygotowanego przez Agatę Blachowską -  Strategic Marketing Manager w Tpay. Marka Tpay była jednym z partnerów 9. edycji Konferencji Lunch z e-commerce, organizowanej przez naszą agencję. 

Spis treści:

  1. E-commerce B2B ma apetyt na wzrost
  2. Sklep internetowy jako główny silnik sprzedaży B2B
  3. Płatności w B2B - czas na zmiany
  4. Rozwój e-commerce B2B

E-commerce B2B ma apetyt na wzrost

Polski e-commerce B2B przyspiesza i wiele wskazuje na to, że upodabnia do sektora konsumenckiego (B2C). Coraz częściej klienci biznesowi oczekują tej samej wygody, intuicyjności i mobilności, co wymusza na firmach wdrażanie rozwiązań znanych z najlepszych e-sklepów. Jednak e-commerce B2B ma swoją unikalną i bardziej złożoną specyfikę.

W B2B mamy do czynienia z wysokimi wartościami zamówień, skomplikowanymi, wielostopniowymi procesami zakupowymi oraz kluczową potrzebą budowania długoterminowych relacji opartych na zaufaniu i elastyczności finansowej. To właśnie ta specyfika - szczególnie wobec popularności kredytu kupieckiego i odroczonych terminów płatności - generuje firmom B2B zupełnie nowe wyzwania operacyjne.

Raport Tpay „E-commerce B2B. Apetyt na wzrost 2025/2026” to najnowsze dane o sektorze B2B, porady ekspertów i inspiracje. Czytaj dalej, jeśli Twoja firma jest gotowa na ambitne plany!

Sklep internetowy jako główny silnik sprzedaży B2B

Ewolucja handlu B2B idzie w parze z cyfryzacją. Badanie Tpay nie pozostawia złudzeń: e-commerce, czyli własny sklep internetowy, jest głównym silnikiem sprzedaży B2B i jest wykorzystywany przez wszystkich zbadanych przedsiębiorców. Ponadto ok. 85% firm aktywnie korzysta z kanału marketplace.

Te dane wyraźnie pokazują, że model sprzedaży B2B przestaje polegać wyłącznie na tradycyjnych metodach, takich jak przedstawiciele handlowi czy sprzedaż bezpośrednia. Klienci biznesowi oczekują wygody, szybkości i dostępu 24/7, do których przyzwyczaiły ich platformy B2C.

W efekcie, firmy w Polsce coraz częściej sięgają po rozwiązania dedykowane, by maksymalnie dopasować platformę do swojej unikalnej specyfiki biznesowej. Potwierdza to fakt, że aż 57% firm korzysta z autorskich rozwiązań e-commerce. Inwestycja w elastyczne platformy open source, takie jak Sylius, pozwala na tworzenie spersonalizowanych cenników, obsługę wielu użytkowników w ramach jednej firmy i integrację z systemami ERP/CRM, czyli funkcjonalności kluczowych w handlu B2B.

Płatności w B2B - czas na zmiany

Choć tylko 7% firm B2B uważa finanse i płatności za swoje największe wyzwanie, rzeczywistość operacyjna rysuje zupełnie inny obraz. Prawie 80% badanych przedsiębiorstw ma klientów, którzy proszą o wydłużenie terminu płatności za zamówienia. W konsekwencji, głównym wyzwaniem operacyjnym w obszarze płatności staje się „ściganie” zaległych należności, na które wskazało aż 42% firm.

To ogromne obciążenie dla zespołów i realne zagrożenie dla płynności finansowej. Dawid Cichy, Head of Sales w Tpay, zwraca uwagę, że ta rozbieżność wynika z niedostrzegania wpływu procesów płatniczych na efektywność. Usprawnienie i automatyzacja tych procesów, na przykład poprzez wdrożenie płatności odroczone dla B2B (Buy Now, Pay Later - BNPL), może znacząco odciążyć zespoły i poprawić cash flow.

Płatności odroczone polegają na sfinansowaniu zakupu przez instytucję finansową w momencie jego realizacji, co oznacza, że klient biznesowy otrzymuje towar natychmiast, a zapłata zostaje odroczona w czasie, często nawet o 30, 60 dni lub w formie dogodnych rat. Rozwiązanie to jest zatem idealną odpowiedzią na realia handlu B2B, gdzie aż 80% klientów prosi o wydłużenie terminu płatności.

Dla sprzedawcy korzyść z płatności odroczonych, np. PragmaPay od PragmaGO, także jest natychmiastowa, ponieważ środki ze sprzedaży trafiają na jego konto od razu po dokonaniu transakcji, a całe ryzyko niewypłacalności przejmuje partner finansowy. Dzięki BNPL przedsiębiorstwa mogą utrzymać lub zwiększyć płynność finansową, jednocześnie zwiększając wartość koszyka zakupowego i redukując liczbę tych porzuconych.

Rozwój e-commerce B2B

Sektor B2B doskonale rozumie konieczność transformacji. Raport Tpay pokazuje, że ponad połowa firm ma już strategię wzrostu dla obszaru B2B, a 64% planuje zwiększenie udziału tego kanału w najbliższym czasie.

Badane firmy uważają, że kluczem do realizacji planów jest inwestycja w następujące obszary:

  • Produkt i szybkość realizacji zamówień - według badanych firm to najważniejsze czynniki przewagi konkurencyjnej.
  • Logistyka i magazynowanie - one zajmują kolejną pozycję wśród tych elementów, które mają wpłynąć na sukces firmy.
  • Automatyzacja procesów i systemy e-commerce, co stanowi wyraźny sygnał o tym, że e-commerce B2B coraz mocniej opiera się na technologii czy doświadczeniu klienta, a nie tylko na produkcie i jego cenie.

Polski handel B2B ma ambitne plany rozwoju. Upodabniania się do B2C i zarazem mierzy z unikalnymi wyzwaniami. Warto śledzić aktualne dane na jego temat - wiele wskazuje na to, będzie stanowić coraz większy kawałek e-commerce!

Serdecznie zachęcamy do lektury artykułu!

Agata Blachowska
AUTOR
Strategic Marketing Manager, Tpay
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 4 ocen

Inne wpisy