Funkcjonalności, które skracają odległość klient-produkt w sklepie online

15 sekund. Tyle wynosi średni czas spędzony przez użytkownika na stronie internetowej. 8 sekund. Tyle wynosi długość koncentracji przeciętnego człowieka. 3 sekundy. Po takim czasie konsument zazwyczaj już wie, czy wizyta w sklepie zakończy się zakupem.
27 sierpnia 2021

Niezależnie od tego, w które liczby najłatwiej Ci uwierzyć, te statystyki mówią głośno i wyraźnie o tym, jak ważny jest czas podczas podejmowania decyzji już na samym początku procesu zakupowego.

To, czy zatrzymasz klienta w swoim sklepie na dłużej, czy zacznie on szukać odpowiedzi na swoje potrzeby u konkurencji zależy od tego, jak szybko przyciągniesz jego uwagę do swojej oferty. W tym artykule podam Ci 8 przykładów funkcjonalności, które skutecznie skracają odległość na linii klient-produkt, przybliżając go do zapełnienia koszyka zakupowego.

Spis treści:

  1. Autocomplete w wyszukiwarce wewnętrznej 
  2. Rekomendacje produktowe w wyszukiwarce wewnętrznej 
  3. Obsługa błędów i synonimów w wyszukiwarce wewnętrznej
  4. Ramki rekomendacji
  5. Personalizowane ramki rekomendacji
  6. Personalizowany landing page z infinite scroll
  7. Segmentacja i personalizowane banery
  8. Pop-upy a cykl życia klienta w sklepie online
  9. Streszczenie 
  10. Podsumowanie 

Autocomplete w wyszukiwarce wewnętrznej

Wyszukiwarka wewnętrzna to temat dość często niedoceniany, w którym jednak drzemie ogromny potencjał sprzedażowy. Według raportu Forrester, 43% konsumentów po wejściu na stronę sklepu kieruje się od razu do paska wyszukiwania, którego działanie w 72% przypadkach całkowicie nie spełnia ich oczekiwań. Dlaczego tak się dzieje?

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Między innymi dlatego, że często, paradoksalnie, wcale nie upraszcza on procesu wyszukiwania – szczególnie wtedy, kiedy klient nie zna pełnej nazwy produktu lub jego konkretnego modelu. Wizja przewijania setek lub nawet tysięcy propozycji z konkretnej kategorii z menu w celu znalezienia tej, o którą mu chodzi, z całą pewnością nie zachęci go do pozostania w sklepie. Rozwiązaniem tego problemu jest zastosowanie funkcji autocomplete, która niezwykle ułatwia dotarcie do produktu, na bieżąco generując podpowiedzi do wpisywanego hasła.

Rekomendacje produktowe w wyszukiwarce wewnętrznej

Kolejnym punktem styku klienta z produktem w obrębie autocomplete jest funkcja rekomendująca produkty. Jeśli wzbogacisz swoją wyszukiwarkę o propozycje:

  • najczęściej wyszukiwanych przez użytkowników fraz,
  • bestsellerów, czyli produktów odpowiadających frazie, ale o najwyższej sprzedaży,
  • lub najpopularniejszych produktów w całym sklepie,

będziesz w stanie przedstawić klientowi atrakcyjność swojej oferty i zapoznać go z najbardziej popularną częścią asortymentu, zanim zdąży jeszcze pomyśleć, jakiego produktu właściwie szuka. Masz szansę znaleźć odpowiedź na jego potrzeby szybciej niż on sam, a także zbudować swoją wiarygodność poprzez wzbudzenie poczucia, że to, co oferujesz cieszy się uznaniem u reszty konsumentów.

narzędzie: AI Smart Search od QuarticOn; źródło: www.eveline.pl.

Obsługa błędów i synonimów w wyszukiwarce wewnętrznej

Redukcja wyszukiwań bez wyników to nie bez powodu jeden z głównych KPI wielu branżowców – w końcu zarówno z perspektywy klienta, jak i właściciela sklepu to typowa sytuacja win-win. Ten pierwszy nie mija się z produktem i dostaje odpowiedzi do każdego zapytania, a drugi rejestruje większą liczbę zamówień i mniejszą liczbę porzuceń strony.

Funkcjonalnością, która idealnie wpisuje się w założony cel jest obsługa synonimów i błędów we wpisywanych hasłach. Czy Twój klient odnalazłby sweter, gdyby wpisał kardigan? Czy otrzymałby propozycje produktów, gdyby, szukając walizka niechcący wpisał walzka? Jeśli uwzględnisz w działaniu swojej wyszukiwarce czynnik ludzki, czyli tok myślenia każdego pojedynczego klienta i ryzyko popełniania przez niego błędów, wówczas każde wyszukiwanie będzie generowało wyniki, stwarzając szansę na złożenie zamówienia. 39% e-konsumentów robi to właśnie pod wpływem trafnego procesu wyszukiwania.

narzędzie: AI Smart Search od QuarticOn; źródło: www.wittchen.com.

Ramki rekomendacji

Rekomendacje produktowe sprawdzą się nie tylko w wyszukiwarce, ale i na poszczególnych podstronach Twojego sklepu, np. stronie głównej, karcie produktu lub stronie koszyka. Analogicznie do rekomendacji w autocomplete, możesz wyświetlić klientom produkty najczęściej oglądane przez innych użytkowników, produkty przecenione, bestsellery lub, idąc w przeciwnym kierunku, produkty, które cieszą się najmniejszą popularnością.

Umieszczając ramki rekomendacji w strategicznych miejscach, szybko wzbudzisz u klienta impuls zakupowy i zachęcisz go do eksplorowania całej oferty.

narzędzie: Silnik rekomendacji produktowych od QuarticOn; źródło: https://www.fiszki.pl.

Personalizowane ramki rekomendacji

Personalizacja to jeden z najmocniej utrzymujących się trendów w dzisiejszym e-commerce. Według statystyk, prawie 60% kupujących online uważa, że ​​w sklepach, w których jest ona stosowana, łatwiej jest znaleźć produkty, a sama technologia jest na tyle przyjazna konsumentowi, że zachęca go do ponownych odwiedzin. Postaw zatem na dodanie odrobiny szaleństwa w postaci algorytmów sztucznej inteligencji i machine learning do funkcjonalności opisanej w punkcie wyżej, a otrzymasz spersonalizowane propozycje produktowe.

Z powodzeniem przejmą one rolę niewidzialnego doradcy w Twoim sklepie, skracając czas szukania produktów, które z dużym prawdopodobieństwem spełnią oczekiwania klienta i wpiszą się w jego gust. Wybór logik, czyli kryteriów doboru wyświetlanych produktach, jest szeroki. Do dyspozycji masz m.in.:

  • Wybrane dla ciebie, czyli produkty dopasowane do oczekiwań i zainteresowań klienta w oparciu o jego ścieżkę interakcji na stronie sklepu,
  • Produkty podobne do aktualnego oglądanego,
  • Ostatnio oglądane/kupowane,
  • Ponieważ ostatnio interesowałeś/aś się lub kupiłeś/aś produkt X, może zainteresują cię również,
  • Cross-selling, czyli produkty uzupełniające ten aktualnie oglądany lub dodany do koszyka.

Personalizując ofertę sklepu online, należy pamiętać o całej jego przestrzeni. W przypadku tego typu rekomendacji masz jeszcze większe pole do popisu, możesz więc zaskoczyć klienta trafnymi propozycjami produktowymi w najmniej spodziewanych przez niego momentach – kiedy trafia na stronę z błędem 404, produktem niedostępnym lub pustym  koszykiem. Zastosowanie ramek w tzw. pustych miejscach na stronie ma jeszcze jedną zaletę: generowanie sprzedaży tam, gdzie z założenia nie ma ona racji bytu.

narzędzie: Silnik rekomendacji produktowych od QuarticOn; źródło: https://www.chilternoakfurniture.co.uk/.

Personalizowany landing page z infinite scroll

Inną, bardziej rozbudowaną formą personalizowanych ramek rekomendacyjnych jest personalizowany landing page dostępny na stronie Twojego sklepu online pod wybraną przez Ciebie nazwą zakładki. Dla każdego klienta znajdzie się pod takim samym adresem i każdemu z nich wyświetli indywidualną ofertę produktową zbudowaną z różnych logik rekomendacji np. Wybrane dla Ciebie czy Ostatnio oglądane. Takie rozwiązanie powoli Ci maksymalnie skupić uwagę klienta na ofercie, która nawiązuje do jego wcześniejszych działań na stronie sklepu, zainteresowań i dokonanych wyborów.

Wyposażenie landing page’a w dodatkową funkcjonalność w postaci infinite scroll, czyli możliwości nieskończonego przewijania produktów, oszczędza czas klienta i stwarza szanse na to, że zobaczy on więcej produktów niż w przypadku tradycyjnej paginacji.

narzędzie: Silnik rekomendacji produktowych od QuarticOn; źródło: www.duka.com.

Segmentacja i personalizowane banery

Segmentacja użytkowników, czyli dopisywanie ich do grup na podstawie historii zakupowej, zachowania na stronie sklepu, częstotliwości wizyt, ich źródła itp. to jeden z czynników, od którego w dużej mierze zależy efektywność komunikacji w e-commerce. To właśnie na niej opiera się wiele scenariuszy kampanii e-mailingowych, ale nie tylko, bo swoje zastosowanie ma także w przypadku banerów.

Dzięki odpowiedniemu zdefiniowaniu grup odbiorców, do których chcesz skierować swoją wiadomość, jesteś w stanie zaprojektować banery, które na bieżąco będą reagować na kroki, które podejmuje Twój klient na Twojej stronie. Możesz, na przykład, stworzyć baner dla użytkowników, którzy odwiedzili konkretną kategorię produktową i przypomnieć im o trwających w niej wyprzedażach. Możesz też wyświetlić baner z produktami dopasowanymi do zainteresowań danego segmentu. Podobnych scenariuszy może być naprawdę dużo – pod tym względem ogranicza Cię jedynie wyobraźnia i ilość zebranych danych.

Pop-upy a cykl życia klienta w sklepie online

Pop-upy to dość niepozorna, ale skuteczna forma powiadomień, dzięki której jesteś w stanie na bieżąco odpowiadać na działania Twoich użytkowników i budować z nimi długotrwałe relacje na każdym etapie ich cyklu życia w sklepie internetowym. Z powodzeniem wykorzystasz je także do promowania własnej oferty produktowej.

Postaw w tym celu, na przykład, na pop-up powitalny, który wyświetlany jest od razu po wejściu konsumenta na stronę sklepu lub po jakimś czasie od tego wejścia. Jeśli zamieścisz w nim formularz zapisu do newslettera, masz pewność, że regularnie będziesz przypominać o swojej ofercie przez wysyłkę komunikacji mailowej. Jeśli podarujesz w nim kod zniżkowy na zakupy, sprawisz, że użytkownik szybciej przejdzie do przeglądania oferty produktowej, sprawdzając, czy znajdzie w niej coś, na co może wykorzystać rabat. Jeśli z kolei wzbogacisz pop-up o rekomendacje produktowe, być może już od razu klient zobaczy coś, co wzbudza jego zainteresowanie. Idąc tropem rekomendacji, możesz także zastosować pop-up cross-selling, który wyświetli użytkownikowi propozycje produktów uzupełniających ten, który właśnie dodał do koszyka. Dzięki niemu wywołasz ponowny impuls zakupowy u konsumenta i zmaksymalizujesz zysk z jednej transakcji.

narzędzie: Silnik rekomendacji produktowych i Marketing automation od QuarticOn; źródło: www.wittchen.com.

Streszczenie

  • 15 sekund. Tyle wynosi średni czas spędzony przez użytkownika na stronie internetowej. 8 sekund. Tyle wynosi długość koncentracji przeciętnego człowieka. 3 sekundy. Po takim czasie konsument zazwyczaj już wie, czy wizyta w sklepie zakończy się zakupem.
  • Ważny jest czas podczas podejmowania decyzji już na samym początku procesu zakupowego.
  • 43% konsumentów po wejściu na stronę sklepu kieruje się od razu do paska wyszukiwania, którego działanie w 72% przypadkach całkowicie nie spełnia ich oczekiwań.
  • Zastosowanie funkcji autocomplete, która niezwykle ułatwia dotarcie do produktu, na bieżąco generując podpowiedzi do wpisywanego hasła.
  • Punktem styku klienta z produktem w obrębie autocomplete jest funkcja rekomendująca produkty.
  • Redukcja wyszukiwań bez wyników to jeden z głównych KPI wielu branżowców. 
  • Rekomendacje produktowe sprawdzą się nie tylko w wyszukiwarce, ale i na poszczególnych podstronach Twojego sklepu.
  • Umieszczając ramki rekomendacji w strategicznych miejscach, szybko wzbudzisz u klienta impuls zakupowy i zachęcisz go do eksplorowania całej oferty.
  • Personalizacja to jeden z najmocniej utrzymujących się trendów w dzisiejszym e-commerce.
  • Bardziej rozbudowaną formą personalizowanych ramek rekomendacyjnych jest personalizowany landing page dostępny na stronie Twojego sklepu online pod wybraną przez Ciebie nazwą zakładki.
  • Segmentacja użytkowników, czyli dopisywanie ich do grup na podstawie historii zakupowej, zachowania na stronie sklepu, częstotliwości wizyt, ich źródła itp. to jeden z czynników, od którego w dużej mierze zależy efektywność komunikacji w e-commerce.
  • Dzięki odpowiedniemu zdefiniowaniu grup odbiorców, do których chcesz skierować swoją wiadomość, jesteś w stanie zaprojektować banery, które na bieżąco będą reagować na kroki, które podejmuje Twój klient na Twojej stronie.

Podsumowanie 

Jak widzisz, potencjał w zakresie działań marketingowo-sprzedażowych na stronie sklepu online jest ogromny. Wykorzystując funkcjonalności, które pomogą Ci przybliżyć klienta do produktu i produkt do klienta, pozostaniesz kilka kroków przed konkurencją, utrzymasz ruch w swojej witrynie, zanotujesz większą liczbę zamówień i sprawisz, że klienci chętnie będą do Ciebie wracali.

Martyna Woźniszczuk
AUTOR
Content Marketing Coordinator
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 8 ocen

Inne wpisy