Google Ads – podsumowanie zmian w 2018 roku

Rok 2018 przyniósł wiele zmian i zapewne zostanie w pamięci wszystkich użytkowników systemu reklamowego Google. Niektóre z nich są kontynuacją zmian zapoczątkowanych już wcześniej, a niektóre to zupełnie nowe pomysły. Przypomnijmy najważniejsze z nich.
11 stycznia 2019

Koniec „Google AdWords”Google Ads

Zmianą, która z pewnością będzie mocno kojarzyła się z 2018 rokiem był rebranding. Po 18 latach nazwa Google AdWords została odesłana na półkę z eksponatami, a na jej miejsce zawitała nowa nazwa oraz nowe logo systemu. Jednym z zadań tej zmiany ma być podkreślenie szerokiej oferty reklamowej jaką niesie za sobą Google Ads. Nazwa „AdWords” mogła narzucać wyobrażenie o ograniczeniu funkcjonalności jedynie do linków sponsorowanych.

Więcej na ten temat pisaliśmy w tym artykule: https://www.ideoforce.pl/akademia/nowy-ekosystem-reklamowy-google-ads,179.html.

Pożegnanie ze starym panelem

Nowy interfejs Google Ads testowany był już w poprzednich latach i przez długie miesiące reklamodawcy mogli wybierać, w której wersji chcą pracować. Firma Google stopniowo przyzwyczajała nas do nowego wyglądu, niejako „wymuszając” korzystanie z niego, ponieważ część z nowych funkcjonalności nie była możliwa do „wyklikania” w starym interfejsie (np. rozszerzenia promocji). W 2018 zmiana panelu na nowy została obligatoryjnie wprowadzona na wszystkich kontach bez możliwości przełączenia widoku na wcześniejszy wygląd. Nowy panel to nie tylko zmiana wyglądu ale także zmiana kilku funkcjonalności. Warto tu wspomnieć o przebudowaniu keyword i display plannerów, nowej zakładce – „Przegląd”, czy też całkowitej rezygnacji z galerii reklam, która służyła wcześniej do generowania kreacji do sieci reklamowej, włączając w to szablony reklam do remarketingu dynamicznego. Odtąd do remarketingu dynamicznego z poziomu panelu możemy wybrać jedynie elastyczne reklamy z podpiętym feedem produktowym.

Dopasowanie ścisłe słów kluczowych

Kolejną z ważnych zmian, jaką firma Google ogłosiła w 2018 roku była zmiana w exact match.  Jest to jedna z tych zmian, która nie wszystkim reklamodawcom przypadła do gustu. Do tej pory dopasowanie ścisłe bardzo precyzyjnie określało frazy, na jakie chcieliśmy wyświetlać reklamy. Gigant z Kalifornii postanowił jednak wykorzystać machine learning, aby nieco rozszerzyć zakres działania tego dopasowania biorąc pod uwagę intencje użytkownika dokonującego wyszukiwania. Zmiana ta początkowo została wdrożona tylko w języku angielskim, jednak ma stopniowo obejmować inne języki.

Rozszerzenie reklam tekstowych

Rozszerzone reklamy tekstowe dostały dodatkowe pola, które mocno wpłynęły na wyobraźnię reklamodawców. Z trzecim nagłówkiem i drugą linią tekstu reklama może zajmować jeszcze większą powierzchnię, co przynajmniej w teorii mogłoby mieć pozytywny wpływ na wskaźnik CTR. Praktyka pokazuje jednak, że dodatkowe linie tekstu nie są tak często (jak moglibyśmy się tego spodziewać) wyświetlane w reklamach – to że zastosujemy je w reklamie nie daje bowiem gwarancji, że zawsze będą się wyświetlać wraz z pozostałą treścią (dlatego ich dodanie jest opcjonalne). Dodatkową zmianą w rozszerzonych reklamach tekstowych jest zwiększenie limitu znaków w tekście z 80 do 90.

Rozszerzenie reklam

Elastyczne reklamy w wyszukiwarce

Podstawową cechą elastycznych reklam tekstowych, dostępnych obecnie nadal w fazie beta jest ich większa elastyczność. Mamy możliwość dodania do niej aż 15 nagłówków i cztery teksty, które mogą pojawiać się na przemian – to tzw. system samouczący się decyduje, który z tych tekstów jest najlepiej dopasowany do zamiaru użytkownika wyszukiwarki Google.

elastyczne eklamy google ads

Nowe formaty reklam na YouTube

Zmiany w 2018 roku dotknęły także reklam wideo. Do dyspozycji reklamodawców firma Google oddała dwa nowe formaty reklamowe „True view for Action” oraz „True view for shopping”. Dodatkowo w kampaniach na YouTube pojawiła się możliwość targetowania na niestandardowych odbiorców o podobnych zamiarach, co w połączeniu z nowymi typami kampanii może przynieść bardzo dobre performance’owe efekty.

Więcej na ten temat pisaliśmy w sierpniowym artykule: https://www.ideoforce.pl/akademia/nowosci-youtube-do-celow-efektywnosciowych,184.html.

Inteligentne Kampanie Produktowe

Rok 2018 będzie się na pewno często kojarzył ze słowami „machine learning” oraz „automatyzacja”.  W nasze ręce oddany został potężny oręż w postaci inteligentnych kampanii produktowych - Smart Shopping Campaign. Oparty jest na wspomnianym już wcześniej systemie samouczącym się, który potrzebuje nieco czasu na to, aby kampania działała w optymalny sposób. Smart Shopping Campaign łączy zalety dotychczas znanych kampanii produktowych oraz remarketingu dynamicznego wykorzystując zautomatyzowane umieszczanie reklam w witrynach oraz automatyczne dostosowanie stawek do promowania produktów dodanych uprzednio do Google Merchant Center.

Telewizory - Nowa kategoria urządzeń

W sieci reklamowej i kampaniach wideo dostępna jest wreszcie nowa kategoria urządzeń – Telewizory. Obejmuje ona między innymi telewizory Smart TV i konsole do gier. „Wreszcie”, bo z aplikacji YouTube na telewizorze przecież można korzystać już od kilku dobrych lat. Dzięki wprowadzeniu tej zmiany możliwe jest dostosowanie stawek również dla tych największych ekranów.

Wycofanie wykluczenia mobile

To z pewnością jedna z tych zmian, które mogły zaskoczyć i wywołać zamieszanie wśród reklamodawców. Firma Google postanowiła bardzo utrudnić wykluczanie aplikacji mobilnych spośród miejsc docelowych kampanii w sieci reklamowej. Wiadomo nie od dziś, że targetowanie na miejsca docelowe w postaci aplikacji mobilnych nie zawsze przynosiło reklamodawcom pożądane efekty i ci często całkowicie rezygnowali z wyświetlania reklam na tych powierzchniach reklamowych.

Na szczęście nie wszystko stracone. W tym artykule https://www.ideoforce.pl/akademia/jak-wykluczyc-reklamy-w-aplikacjach-mobilnych,199.html podpowiedzieliśmy jak sobie z tym poradzić!

***

Rok 2018 był rokiem ekscytujących zmian w Google AdWords, a później w Google Ads. Było ich tyle, że nie sposób wymienić je wszystkie.  Z zainteresowaniem wchodzimy w 2019 rok i będziemy śledzić dalszy rozwój tego systemu reklamowego. 

A jakie zmiany w Google Ads w 2018 roku najbardziej wpłynęły na Twój sposób zarządzania kampaniami?

Zespół Ideo Force
AUTOR
tel.+48 17 860 09 59
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:

Inne wpisy