Instagram Reels vs TikTok - dwie platformy, jedno narzędzie. Co wybrać?

Content treści wideo to trend, który cały czas rozwija się w dynamicznym tempie i nabiera coraz większej popularności. Popyt zauważalny jest na przykład w zmianach, jakie wprowadzają serwisy społecznościowe.
8 września 2022

Użytkownicy chętnie konsumują treści w tej formie. Obecnie warto postawić na wideo, jeżeli chcemy przyciągnąć większą publiczność. TikTok i Instagram są najlepszym przykładem platform, które potrafią to wykorzystać.

Spis treści:

  1. Co to jest i jak działa TikTok?
  2. Instagram - co oferuje?
  3. Co to jest Instagram Reels?
  4. Instagram Reels vs TikTok w kontekście treści wideo
  5. Instagram audio Reels vs TikTok
  6. Narzędzia i funkcje do edycji Reels vs edycja video TikTok
  7. Zasięgi, wyświetlenia, polubienia - analityka
  8. Płatne reklamy wideo na Instagramie i TikToku
  9. Czy występują różnice między tymi narzędziami?
  10. Reels vs TikTok - którą platformę wybrać?
  11. Streszczenie
  12. Podsumowanie

Co to jest i jak działa TikTok?

TikTok to znana na świecie platforma do nagrywania, edytowania i oglądania krótkich treści wideo za pomocą urządzeń mobilnych. Jego użytkownicy mogą odkrywać miliony spersonalizowanych, krótkich filmów oraz mają możliwość komentowania materiałów, nagrywania własnych reakcji w formie wideo czy uczestnictwa w transmisjach na żywo. Powstał w miejsce innej aplikacji muzycznej Musical.ly, która w 2018 roku została przejęta przez chińską firmę ByteDance.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Szybki i wygodny mechanizm TikToka umożliwia tworzenie kreatywnych treści wideo. Kiedyś mówiono, że jeśli nie ma Cię na Facebooku, nie istniejesz. Obecnie ta reguła zaczyna sprawdzać się w przypadku TikToka.

Instagram - co oferuje?

Hashtagi, reposty, Instagram Stories i filtry, a od niedawna Instagram Reels. To pojęcia, z którymi utożsamiana jest ta platforma. Instagram to serwis społecznościowy stworzony do dzielenia się treściami wideo i zdjęciami. Obecnie najpopularniejszy portal spośród mediów społecznościowych z wachlarzem filtrów i dodatków, które pozwalają uatrakcyjnić twórczość użytkowników.

Cechą charakterystyczną i unikalną dla Instagrama jest obecność hashtagów – oznaczenia, które określają np. miejsce, atmosferę, pogodę i emocje, z jakimi powiązana jest publikowana treść, grafika czy wideo - #wakacje #warszawa #radość #słońce. Używanie hashtagów pozwala użytkownikowi szybko znaleźć interesujące go treści. 

Na Instagramie dostępny jest dodatkowy kanał publikowania treści za pomocą Instagram Stories. Jest to narzędzie informacyjne wyświetlane w górnej części strony. 

Źródło: https://www.instagram.com/instagram/.

Opublikowane materiały w stories żyją przez 24 godziny od momentu publikacji, a potem znikają. Dzięki dostępnym funkcjom stories pozwala angażować użytkowników za pomocą ankiet, quizów, a także umieszczać linki, które przekierowują do strony www. Warto pamiętać o tym, że relacje wcale nie muszą znikać. Istnieje coś takiego, jak wyróżnione relacje. Pozwalają one na utrwalenie najciekawszych i najbardziej wartościowych stories, które publikujemy na profilu. Pozwala to np. na zachowanie relacji Q&A, czy chociażby informacji o usługach i produktach.

Dostępna już od jakiegoś czasu w Polsce nowość Instagram Reels to odpowiedź platformy na cieszącego się coraz większą popularnością Tik Toka.

Co to jest Instagram Reels?

To zupełnie nowe narzędzie, które umożliwia publikowanie krótkich klipów wideo. Skutecznie przyciąga uwagę nowych obserwatorów, co wpływa na rozpoznawalność marki, a także pozwala budować jej wizerunek. 

Źródło: https://www.instagram.com/instagram/.

Instagram Reels to nie to samo co Instagram Stories. Porównywanie ich jest błędem, oba kanały znacznie się od siebie różnią. Różnice pojawiają już się na poziomie odbiorców. Adresatami stories są jedynie followersi, natomiast Instagram Reels skierowany jest do znacznie szerszego grona użytkowników, nie tylko followersów. Reels przeznaczone są wyłącznie do treści w formie wideo, które nie znikają, a mogą być odtwarzane bez limitów. 

Instagram to bardzo popularne medium społecznościowe, pełne potencjalnych klientów. Dlatego warto korzystać z narzędzi, jakie oferuje nam ta platforma. 

Instagram Reels vs TikTok w kontekście treści wideo

Zarówno Reels jak i TikTok opierają się na tej samej idei, a współzawodnictwo między nimi prowadzi do ciągłych nowości, jakie wprowadzają na przemian, ścigając się tym samym o publiczność. Mimo że działają bliźniaczo i przedstawiają podobną zawartość, istnieje kilka różnic. 

TikTok pozwala na tworzenie klipów wideo aż do 10 minut, pozostawiając miejsce na mini seriale. Natomiast 90-sekundowy Reels ogranicza trochę użytkowników do tworzenia szybkich i prostych treści wideo.

Instagram audio Reels vs TikTok

Instagram Reels posiada szeroką gamę dźwięków i muzyki, ale w porównaniu z TikTokiem to dość uboga biblioteka audio. Dlatego wiele dźwięków używanych w rolkach pochodzi z filmów TikTok. To pokazuje, jak bardzo Reels i jego publiczność są zdominowani przez TikToka. 

Ograniczenia dźwiękowe w Instagram Reels dotyczą kont biznesowych ze względu na komercyjne wykorzystanie muzyki, co oznacza, że marka będzie musiała użyć swojego oryginalnego dźwięku. Konta osobiste mogą swobodnie korzystać z dostępnej biblioteki muzycznej. 

W przypadku TikToka biblioteka dźwięków nie ogranicza się do muzyki z list przebojów. Użytkownicy tej platformy mają możliwość tworzenia nowych własnych dźwięków, które czasami wpisują się w obecne trendy. Zarówno konta biznesowe jak i osobiste mają dostęp do utworów znajdujących się w bibliotece audio.

Narzędzia i funkcje do edycji Reels vs edycja video TikTok

Wbudowany edytor TikToka oferuje szeroką gamę efektów, filtrów, rozmycia, naklejek, dźwięków i narracji, które uatrakcyjniają platformę. Możliwa jest także kontrola prędkości nagrania wideo oraz dodawanie warstw tekstowych. Oferuje szereg narzędzi do tłumaczenia i napisów, aby pomóc większej liczbie użytkowników w korzystaniu z najnowszych klipów, które zyskują popularność w aplikacji. Obowiązujące trendy TikToka często wynikają z określonych efektów wideo.

Instagram Reels pozwala użytkownikom montować wideo, wykorzystując muzykę, którą można przycinać dowolnie, można przyśpieszać lub dodawać efekt zwolnionego tempa, wykorzystywać dostępne filtry. Jedną z funkcji, która nie jest dostępna na TikToku, jest wyrównanie, dzięki któremu można uzyskać efekt płynnego przejścia. Od niedawna Reels oferuje funkcję zmiany układu wideo.

Instagram chcąc bardziej zachęcić użytkowników do tworzenia wideo na ich platformie, wprowadził gotowe szablony do Reels. Jednym kliknięciem można zdobyć gotowy do użycia szablon z fragmentami klipu wraz z sygnaturami czasowymi, które pomogą w tworzeniu własnych treści wideo.

Zasięgi, wyświetlenia, polubienia – analityka 

Dla twórców platform to świetna wiadomość, zarówno Instagram Reels, jak i TikTok oferują dokładną analizę skuteczności każdej treści wideo. Dzięki TikTok Creator lub Business Pro można uzyskać szczegółowe dane na temat wydajności filmu, w zakresie między innymi: liczby wyświetleń, polubień, komentarzy i udostępnień oraz źródle ruchu i danych demograficznych odbiorców. 

Analityka Reels opiera się na możliwości przeglądania danych twórcy, w tym liczby odtworzeń, polubień, komentarzy, zapisów i udostępnień. Autor ma również dostęp do danych demograficznych. W zestawieniu obu aplikacji analityka TikToka stwarza wrażenie bardziej szczegółowej.

Płatne reklamy wideo na Instagramie i TikToku

Na TikToku wyświetlane są zarówno reklamy płatne, jak i treści sponsorowane, których jest naprawdę dużo. Zaletą Reels dla odbiorców jest niewielka liczba pojawiających się reklam.

Treści sponsorowane na TikToku najczęściej oferowane są przez większe firmy, które nawiązują współpracę z influencerami, przynosząc korzyści obu stronom. Reklamy są spersonalizowane do kanałów. Kampanie reklamowe na TikToku można realizować w celu zasięgu, wyświetlenia wideo, ruchu, instalacji aplikacji oraz konwersji i generowania leadów.

Poprowadzimy Twój profil w social media!
Zapytaj o ofertę.

Reklamy Instagram Reels podobnie, jak reklamy Instagram Stories wyświetlają się pomiędzy zwykłymi niesponsorowanymi rolkami. Względem tradycyjnych Adsów na Instagramie rolki mają pewne ograniczenia. Kampanie reklamowe na Instagram Reels można realizować w celu rozpoznawalności marki, zasięgu, ruchu, instalacji aplikacji oraz wyświetlenia filmu i konwersji.

Czy występują różnice między tymi narzędziami?

Pewne różnice są i to wyraźne! Przede wszystkim treści wideo są specjalnością TikToka. W przeciwieństwie do Instagrama nie próbuje być we wszystkim dobry i niezastąpiony. Zamiast tego skupia się na treściach wideo.  

Do różnic możemy zaliczyć wymienione wcześniej funkcje i narzędzia do edycji wideo. TikTok umożliwia użytkownikom tworzenie duetów i łączenie filmów innych twórców. Dzięki nowej funkcji Stitch mogą oni tworzyć reakcje i nowe treści na podstawie tych opublikowanych przez innych użytkowników. 

Rolki na Instagramie mają bardziej ograniczone funkcje niż TikTok. Instagram jako aplikacja początkująca w contencie krótkich filmów wideo wciąż musi rozwijać pewne użytecznosci, na przykład znikomą do tej pory bibliotekę filtrów, funkcji do edycji i efektów dźwiękowych.

Reels vs TikTok -  którą platformę wybrać?

Po przeanalizowaniu wszystkich aspektów należy zadać sobie pytanie, czy TikTok jest lepszy niż Reels na Instagramie? Padają stwierdzenia, że algorytm TikToka działa lepiej i faworyzuje twórców, natomiast Instagram zwiększa zasięgi. Reels bardziej niż kiedykolwiek konkuruje z wirusowością TikToka. 

TikTok to bez wątpienia najlepsza platforma do krótkich treści wideo. Reels to wyraźna próba odzyskania odbiorców przez Instagram, ale też z pewnością przydatne narzędzie, z którego warto czerpać jak najwięcej.

Nie mniej obie aplikacje świetnie nadają się do promocji firmy. Większość marek będzie skłonna korzystać z jednej z nich. Jednak najlepszą strategią dla rozwoju i zwiększenia zasięgu oraz liczby odbiorców jest rozważenie wykorzystania obu platform. 

Streszczenie 

  • Instagram Reels skutecznie przyciąga uwagę nowych obserwatorów, co wpływa na rozpoznawalność marki, a także pozwala budować jej wizerunek.
  • Szybki i wygodny mechanizm TikToka umożliwia tworzenie kreatywnych treści wideo.
  • Obie platformy oferują dokładną analizę skuteczności każdej treści wideo.
  • Instagram Reels i TikTok są odpowiednią strategią dla rozwoju wizerunku i zwiększenia zasięgów oraz liczby odbiorców.
  • Edytor TikToka oferuje szeroki wachlarz funkcji i narzędzi do edycji wideo.
  • Content treści wideo rozwija się dynamicznie i staje się przyszłością w mediach społecznościowych, dlatego warto w to brnąć.

Podsumowanie

Instagram stał się bardziej konkurencyjny względem TikToka, wprowadzając zmiany, w wyniku których wszystkie filmy są automatycznie zmieniane w rolki. Aktualnie obie platformy toczą zaciętą bitwę. Od kiedy sukces TikToka rozprzestrzenił się dynamicznie z pokolenia Z na różne grupy wiekowe, Instagram wprowadza Reels, chcąc odzyskać użytkowników, których stracił na rzecz swojego konkurenta. 

Wciągający ruchomy content to przyszłość w mediach społecznościowych! TikTok jest tym miejscem, w którym można go odkrywać. Natomiast nowym i świetnym sposobem na rozszerzenie swojego konta na Instagramie jest Reels, który może stanowić prezentację marki w formie wideo. 

TikTok i Instagram Reels są dopełniającymi elementami, które służą do reklamowania firmy. Stwarzają nowe możliwości dla biznesu, są świetnym narzędziem promocyjnym i wizerunkowym. Pozwalają dotrzeć do większego grona odbiorców, co przekłada się na przychody firmy, a marka staje się bardziej rozpoznawalna. Teraz jest odpowiedni czas, aby wejść na obie platformy i wykorzystać możliwości jakie nam oferują.

Izabela Wolak
AUTOR
Junior Social Media Specialist
tel.665 187 040
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 4 ocen

Inne wpisy