Jak analizować konkurentów PPC w e-commerce?

Zwiększanie sprzedaży wymaga od specjalistów szerokiego spojrzenia. Analiza konkurencji w e-commerce pod kątem reklamy, social media, cen i funkcjonalności witryny, stanowi źródło informacji pomocnych w tworzeniu rozwiązań generujących przychód.
27 kwietnia 2020

Rosnąca popularność sklepów online jest sygnałem dla osób zajmujących się marketingiem sklepu internetowego do poszukiwania coraz lepszych rozwiązań mających poprawić wskaźniki sprzedaży. A na te składa się wiele czynników.

Główne z nich to rozpoznawalność na rynku i przewaga nad konkurencyjnymi markami. Biznes, który przynosi zyski, to biznes uwzględniający reklamę. Promocja w e-commerce jest ściśle związana z analizą konkurencji, również pod kątem reklamy. Jak w takim razie analizować reklamy, by dorównać w sprzedaży rywalom?

Spis treści:

  1. Analiza konkurencji w e-commerce - po co?
  2. Poznanie konkurentów
  3. Jak wykonać analizę konkurencji?
  4. Analiza strony internetowej
  5. Analiza cen produktów
  6. Reklama na Facebooku
  7. Streszczenie
  8. Podsumowanie

Analiza konkurencji w e-commerce

Reklama w przypadku sklepu internetowego stanowi podstawÄ™ jego bytu w sieci. ReklamujÄ… wszyscy – od maÅ‚ych lokalnych sklepów po znane e-commerce z rozbudowanÄ… ofertÄ…, obsÅ‚ugujÄ…ce rynek polski i zagraniczny. Dlatego, jeÅ›li prowadzisz sklep internetowy, nie możesz go nie reklamować. Stuart Henderson powiedziaÅ‚ kiedyÅ› „Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do dziewczyny po ciemku. Nikt poza nami nie wie, co robimy”.

Strategia promocji e-sklepu powinna w znacznym stopniu opierać się na analizowaniu na tej płaszczyźnie działań innych. Aby reklamy przynosiły wymierne korzyści, muszą być lepsze od reklam konkurencji, a przynajmniej na takim samym poziomie. Jeśli analizujesz konkurencję, skup się na tym, co jest naprawdę ważne dla użytkownika przy robieniu zakupów online, ale zwróć także uwagę na najważniejsze aspekty kampanii reklamowych. Mając informacje na ten temat, możesz próbować przewidzieć działania konkurencji w przyszłości i tak dostosować strategię promocji sklepu, by osiągać na polu sprzedażowym sukcesy.

Poznanie konkurentów

Kiedy dopiero zaczynasz przygodÄ™ z reklamÄ… e-sklepu, na samym poczÄ…tku musisz dowiedzieć siÄ™, kim jest główna konkurencja. Najszybciej zrobisz to bezpoÅ›rednio z wyszukiwarki Google. JeÅ›li sprzedajesz np. Å›wiece zapachowe, wpisz to hasÅ‚o i wejdź w zakÅ‚adkÄ™ „Zakupy”. W tym miejscu pojawi siÄ™ lista produktów i sprzedawców, którzy majÄ… w ofercie Å›wiece zapachowe.  

analizowanie konkurencji w e-commerce

Warto również sprawdzić reklamy tekstowe dla haseł związanych ze sklepem internetowym, szczególnie te pojawiające się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.

wyniki organiczne

Jak widać, konkurencja dla tego zapytania jest spora. Nie oznacza to jednak, że nie da siÄ™ zyskać nad niÄ… przewagi. Prowadzenie procesów sprzedażowych w e-commerce wiąże siÄ™ z ciÄ…głą analizÄ… (również firm konkurencyjnych) i  optymalizacjÄ… wdrażanych rozwiÄ…zaÅ„, w tym reklamy.

Jak wykonać analizę konkurencji?

Analiza konkurencji nie jest jednorazowym procesem. Regularne obserwowanie poczynań innych firm przynosi wiele korzyści i daje inspiracje które pozwolą wdrożyć świeże pomysły w sklepie internetowym podczas prowadzenia płatnych kampanii Google Ads czy reklamy na Facebooku.

Dobrym pomysłem jest zapisywanie kluczowych punktów, które realizują rywale i które wpływają na proces podejmowania decyzji zakupowych, a następnie przyznanie im subiektywnych ocen. Przykładem tego jest zwykła tabelka z wypisanymi firmami i aspektami branymi pod uwagę w ocenie.

analiza konkurencji w e-commerce

Analiza strony internetowej

Jeśli już wiemy, kto należy do naszej bezpośredniej konkurencji, przeanalizujmy sklepy internetowe, które prowadzą te firmy. Ważne będzie porównanie jak największej liczby elementów z naszą witryną, m.in.:

  • przejrzystość i estetyka witryny,
  • Å‚atwość nawigowania,
  • czytelność,
  • szybkość wczytywania stron,
  • obecność bloga,
  • opisy produktów,
  • zdjÄ™cia produktów,
  • ceny produktów,
  • promocje,
  • opcje pÅ‚atnoÅ›ci,
  • opcje wysyÅ‚ki,
  • koszty wysyÅ‚ki,
  • opinie klientów.

Analiza wymienionych czynników pozwoli Ci poznać mocne i słabe punkty stron konkurencyjnych oraz wymyślić nowe lub przeorganizować dotychczasowe funkcjonalności, tak by jeszcze skuteczniej walczyć o uwagę klienta. Użyteczna strona w e-commerce to strona, która pozwala konsumentowi zarówno łatwo, szybko i bezpiecznie zrobić zakupy, ale i dowiedzieć się możliwie jak najwięcej o produktach.

Obecnie nie wystarczy, by kupowanie uczynić bezproblemowym. Wraz z rozwojem e-commerce rosną wymagania klientów, ale i ich uwaga ulega rozproszeniu. Na szczęście branża oferuje szereg rozwiązań czyniących reklamę internetową atrakcyjną dla użytkowników i wręcz oczekiwaną, bo dająca możliwość wyboru konkretnego produktu spośród wielu.

Specjalizujemy się w promocji e-commerce. Na koncie mamy setki zadowolonych Klientów i Ty możesz do nich dołączyć. Zaufaj nam! Wypromujemy Twój sklep internetowy!
Skontaktuj siÄ™

Analiza cen produktów

Cena produktu to obok reputacji sklepu i rozpoznawalnoÅ›ci, jeden z głównych czynników decydujÄ…cych o wyborze sklepu internetowego przez konsumenta.  Ważne jest, aby nie byÅ‚a znaczÄ…co wyższa od ceny w ofercie konkurencji. Oprócz porównania cen produktów bezpoÅ›rednio na stronach konkurencji możesz tego dokonać w inny sposób.

Wpisanie numeru GTIN w wyszukiwarce

Porównać ceny konkretnych produktów bezpośrednio jesteśmy w stanie zrobić w wyszukiwarce Google, wpisując numer GTIN.

analiza konkurencji ppc w e-commerce

Na przykÅ‚ad, produkt o numerze GTIN „05906927020785” sprzedawany jest przez 3 sklepy, a najniższÄ… oferuje sklep Bispol.

konkurencyjnosc cenowa w e-commerce

Konkurencyjność cenowa w Google Merchant Center

JeÅ›li już prowadzisz swoje kampanie produktowe w Google, możesz dołączyć do programu „Trendy rynkowe” w Google Merchant Center (tutaj znajdziesz wiÄ™cej szczegółów). Raport „Konkurencyjność cenowa” porównuje ceny produktów na naszym koncie z cenami konkurencyjnych sklepów.  

analiza cen w e-commerce
merchants.google.com

analiza konkurencji ppc
merchants.google.com

Jest to stosunkowo nowa funkcjonalność, dlatego danych jest na ten moment niewiele. Z czasem, gdy do programu dołączą kolejne sklepy, raport powinien zawierać więcej informacji.

Analiza aukcji w Google Ads

Jeśli masz już na koncie kampanie produktowe, możesz sprawdzić jak wypadają Twoje reklamy na tle konkurencji.

analiza aukcji google ads
ads.google.com

Udział w wyświetleniach to liczba wyświetleń produktów podzielona przez szacunkową liczbę możliwych wyświetleń. W kampaniach produktowych, które nastawione są na generowanie sprzedaży, nie warto zwracać zbyt dużej uwagi na ten wskaźnik. Jeśli jednak Twoje kampanie przynoszą dobre efekty, to podniesienie go jest wskazane poprzez zwiększenie budżetu i/lub stawek.

Pokrywające się aukcje to procent aukcji, w których reklama konkurencji wyświetliła się równocześnie z Twoją reklamą. Wysoki wskaźnik może świadczyć o bardziej zbliżonym asortymencie produktów u konkurenta.

UdziaÅ‚ wygranych aukcji pokazuje, jak czÄ™sto Twoja reklama uzyskaÅ‚a w aukcji wyższÄ… pozycjÄ™, niż reklama konkurenta lub wyÅ›wietlaÅ‚a siÄ™, gdy reklama innego reklamodawcy już nie. 

Analiza mediów społecznościowych

Social media skupiajÄ… wokół marek miliony ludzi. Nic dziwnego, że promocja w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych jest kluczowÄ… częściÄ… marketingu cyfrowego w e-commerce. Mówi siÄ™, że jeÅ›li czegoÅ› nie ma na Facebooku czy Instagramie, to, to nie istnieje. Jest w tym sporo prawdy, również jeÅ›li mówmy o e-commerce. Zakupy mogÄ… mieć poczÄ…tek w Google, ale i w social media. Portale tego typu sÄ… dla sklepów wizytówkÄ… i miejscem budowania zaangażowanej spoÅ‚ecznoÅ›ci klientów. DajÄ… szansÄ™ na zaprezentowanie szerszej publicznoÅ›ci produktów i usÅ‚ug wprowadzanych na rynek oraz reklamowanie zasobów staÅ‚ej oferty.  

W social media możemy z Å‚atwoÅ›ciÄ… dotrzeć do klientów wedÅ‚ug ich zainteresowaÅ„, danych demograficznych itp. i tym samym prowadzić spersonalizowanÄ… promocjÄ™. Obserwacja w social media stanowi nieodłącznÄ… część planowania rozwiÄ…zaÅ„ reklamowych w e-commerce.  Najważniejsze dane o konkurencji z punktu naszej widzenia strategii sprzedażowej sÄ… Å‚atwo dostÄ™pne.

Na profilach marek warto sprawdzić następujące informacje:

  • liczba fanów,
  • reakcje użytkowników na posty,
  • sposób komunikacji z fanami,
  • reklama i jej formy, np. rabaty, konkursy.

reakcje na facebooku

Reklamy na Facebooku

Facebook udostÄ™pnia bezpÅ‚atne narzÄ™dzie, dziÄ™ki któremu możemy podejrzeć reklamy dowolnego fanpage’a.

biblioteka reklam na facebooku

Wystarczy wejść do Biblioteki reklam na Facebooku i wyszukać reklamodawcę.

Dla przykÅ‚adu sprawdźmy, czy i jak reklamuje siÄ™ na Facebooku firma „Bispol Candles”. W momencie pisania tego artykuÅ‚u profil ten miaÅ‚ 14 aktywnych  reklam.

reklamy na faceooku
facebook.com/ads/library

Wszystkie reklamy można w łatwy sposób podejrzeć, sprawdzić datę rozpoczęcia wyświetlania, platformy, na których pojawiają się (Facebook, Instagram, Audience Network, Messenger), a co najważniejsze treści i materiały reklamowe.

Na przykładach widzimy, że firma przedstawia swoje produkty w różnej scenerii i stara się nawiązać dialog z fanami. Używa również emoji, które nadają treści kolorytu. Ważnym elementem jest zachęcenie użytkowników do działania, czyli zakupów w sklepie internetowym. W tych przykładach firma Bispol Candles stosuje promocję na jedną z linii zapachowych oraz darmową dostawę zamówień o wartości minimum 200 zł.

aktywne reklamy
facebook.com/ads/library

W ten sposób możesz przeanalizować działania konkurencji na Facebooku i znaleźć wiele inspiracji, które po wprowadzeniu do własnego e-commerce, czy kampanii PPC pomogą wygenerować wysoki zysk ze sprzedaży. Oczywiście nie każdy pomysł musi okazać się skuteczny, dlatego ważne jest, aby testować wiele opcji, takich jak:

  • przekazy reklamowe,
  • formaty reklam,
  • grafiki,
  • promocje/rabaty,
  • strategie ustalania stawek PPC,
  • targetowanie,
  • sÅ‚owa kluczowe,
  • wyglÄ…d strony internetowej.

Streszczenie

  • Reklama w przypadku sklepu internetowego stanowi podstawÄ™ jego bytu w sieci. ReklamujÄ… wszyscy – od maÅ‚ych lokalnych sklepów po znane e-commerce z rozbudowanÄ… ofertÄ…, obsÅ‚ugujÄ…ce rynek polski i zagraniczny.
  • Kiedy dopiero zaczynasz przygodÄ™ z reklamÄ… e-sklepu, na samym poczÄ…tku musisz dowiedzieć siÄ™, kim jest główna konkurencja.
  • Analiza konkurencji nie jest jednorazowym procesem.
  • Analiza wymienionych czynników pozwoli Ci poznać mocne i sÅ‚abe punkty stron konkurencyjnych oraz wymyÅ›lić nowe lub przeorganizować dotychczasowe funkcjonalnoÅ›ci, tak by jeszcze skuteczniej walczyć o uwagÄ™ klienta.
  • Cena produktu to obok reputacji sklepu i rozpoznawalnoÅ›ci, jeden z głównych czynników decydujÄ…cych o wyborze sklepu internetowego przez konsumenta.
  • Facebook udostÄ™pnia bezpÅ‚atne narzÄ™dzie, dziÄ™ki któremu możemy podejrzeć reklamy dowolnego fanpage’a.

Podsumowanie

Celem reklamy w e-commerce jest sprzedawanie, które ściśle wiąże się z przewagą konkurencyjną. Nowych firm rynku e-commerce przybywa z tygodnia na tydzień. Część z nich już na początku swojej działalności ma świadomość, że to właśnie reklama wprowadzi ich sklep internetowy na rynek.

Każdy kto ma doświdczenie w zarządzaniu promocją sklepu, chciałby, aby reklama była widoczna w wyszukiwarce Google, social media czy na innych witrynach. I jak najbardziej jest to możliwe do zrealizowania. Elastyczność, analiza i obserwacja ruchów konkurencji będą niezbędne do wypracowania form promocji zgodnej z oczekiwaniami grupy docelowej. Pamiętajmy, że to klienci dyktują warunki. Działania te pomogą również w poszukiwaniu inspiracji do reklamowania sklepu i poznawania rynku, na którym sprzedajemy. W ten sposób możemy nie tylko dogonić konkurencję, ale i wyprzedzić, budując tym samym pozycję lidera.

Marek Dubis
AUTOR
Online Advertising Specialist
tel.605 627 115
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 1 ocen

Inne wpisy