Rosnąca popularność sklepów online jest sygnałem dla osób zajmujących się marketingiem sklepu internetowego do poszukiwania coraz lepszych rozwiązań mających poprawić wskaźniki sprzedaży. A na te składa się wiele czynników.
Główne z nich to rozpoznawalność na rynku i przewaga nad konkurencyjnymi markami. Biznes, który przynosi zyski, to biznes uwzględniający reklamę. Promocja w e-commerce jest ściśle związana z analizą konkurencji, również pod kątem reklamy. Jak w takim razie analizować reklamy, by dorównać w sprzedaży rywalom?
Spis treści:
- Analiza konkurencji w e-commerce - po co?
- Poznanie konkurentów
- Jak wykonać analizę konkurencji?
- Analiza strony internetowej
- Analiza cen produktów
- Reklama na Facebooku
- Streszczenie
- Podsumowanie
Analiza konkurencji w e-commerce
Reklama w przypadku sklepu internetowego stanowi podstawÄ™ jego bytu w sieci. ReklamujÄ… wszyscy – od maÅ‚ych lokalnych sklepów po znane e-commerce z rozbudowanÄ… ofertÄ…, obsÅ‚ugujÄ…ce rynek polski i zagraniczny. Dlatego, jeÅ›li prowadzisz sklep internetowy, nie możesz go nie reklamować. Stuart Henderson powiedziaÅ‚ kiedyÅ› „Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do dziewczyny po ciemku. Nikt poza nami nie wie, co robimy”.
Strategia promocji e-sklepu powinna w znacznym stopniu opierać się na analizowaniu na tej płaszczyźnie działań innych. Aby reklamy przynosiły wymierne korzyści, muszą być lepsze od reklam konkurencji, a przynajmniej na takim samym poziomie. Jeśli analizujesz konkurencję, skup się na tym, co jest naprawdę ważne dla użytkownika przy robieniu zakupów online, ale zwróć także uwagę na najważniejsze aspekty kampanii reklamowych. Mając informacje na ten temat, możesz próbować przewidzieć działania konkurencji w przyszłości i tak dostosować strategię promocji sklepu, by osiągać na polu sprzedażowym sukcesy.
Poznanie konkurentów
Kiedy dopiero zaczynasz przygodÄ™ z reklamÄ… e-sklepu, na samym poczÄ…tku musisz dowiedzieć siÄ™, kim jest główna konkurencja. Najszybciej zrobisz to bezpoÅ›rednio z wyszukiwarki Google. JeÅ›li sprzedajesz np. Å›wiece zapachowe, wpisz to hasÅ‚o i wejdź w zakÅ‚adkÄ™ „Zakupy”. W tym miejscu pojawi siÄ™ lista produktów i sprzedawców, którzy majÄ… w ofercie Å›wiece zapachowe.
Warto również sprawdzić reklamy tekstowe dla haseł związanych ze sklepem internetowym, szczególnie te pojawiające się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.
Jak widać, konkurencja dla tego zapytania jest spora. Nie oznacza to jednak, że nie da się zyskać nad nią przewagi. Prowadzenie procesów sprzedażowych w e-commerce wiąże się z ciągłą analizą (również firm konkurencyjnych) i optymalizacją wdrażanych rozwiązań, w tym reklamy.
Jak wykonać analizę konkurencji?
Analiza konkurencji nie jest jednorazowym procesem. Regularne obserwowanie poczynań innych firm przynosi wiele korzyści i daje inspiracje które pozwolą wdrożyć świeże pomysły w sklepie internetowym podczas prowadzenia płatnych kampanii Google Ads czy reklamy na Facebooku.
Dobrym pomysłem jest zapisywanie kluczowych punktów, które realizują rywale i które wpływają na proces podejmowania decyzji zakupowych, a następnie przyznanie im subiektywnych ocen. Przykładem tego jest zwykła tabelka z wypisanymi firmami i aspektami branymi pod uwagę w ocenie.
Analiza strony internetowej
Jeśli już wiemy, kto należy do naszej bezpośredniej konkurencji, przeanalizujmy sklepy internetowe, które prowadzą te firmy. Ważne będzie porównanie jak największej liczby elementów z naszą witryną, m.in.:
- przejrzystość i estetyka witryny,
- łatwość nawigowania,
- czytelność,
- szybkość wczytywania stron,
- obecność bloga,
- opisy produktów,
- zdjęcia produktów,
- ceny produktów,
- promocje,
- opcje płatności,
- opcje wysyłki,
- koszty wysyłki,
- opinie klientów.
Analiza wymienionych czynników pozwoli Ci poznać mocne i słabe punkty stron konkurencyjnych oraz wymyślić nowe lub przeorganizować dotychczasowe funkcjonalności, tak by jeszcze skuteczniej walczyć o uwagę klienta. Użyteczna strona w e-commerce to strona, która pozwala konsumentowi zarówno łatwo, szybko i bezpiecznie zrobić zakupy, ale i dowiedzieć się możliwie jak najwięcej o produktach.
Obecnie nie wystarczy, by kupowanie uczynić bezproblemowym. Wraz z rozwojem e-commerce rosną wymagania klientów, ale i ich uwaga ulega rozproszeniu. Na szczęście branża oferuje szereg rozwiązań czyniących reklamę internetową atrakcyjną dla użytkowników i wręcz oczekiwaną, bo dająca możliwość wyboru konkretnego produktu spośród wielu.
Analiza cen produktów
Cena produktu to obok reputacji sklepu i rozpoznawalności, jeden z głównych czynników decydujących o wyborze sklepu internetowego przez konsumenta. Ważne jest, aby nie była znacząco wyższa od ceny w ofercie konkurencji. Oprócz porównania cen produktów bezpośrednio na stronach konkurencji możesz tego dokonać w inny sposób.
Wpisanie numeru GTIN w wyszukiwarce
Porównać ceny konkretnych produktów bezpośrednio jesteśmy w stanie zrobić w wyszukiwarce Google, wpisując numer GTIN.
Na przykÅ‚ad, produkt o numerze GTIN „05906927020785” sprzedawany jest przez 3 sklepy, a najniższÄ… oferuje sklep Bispol.
Konkurencyjność cenowa w Google Merchant Center
JeÅ›li już prowadzisz swoje kampanie produktowe w Google, możesz dołączyć do programu „Trendy rynkowe” w Google Merchant Center (tutaj znajdziesz wiÄ™cej szczegółów). Raport „Konkurencyjność cenowa” porównuje ceny produktów na naszym koncie z cenami konkurencyjnych sklepów.
merchants.google.com
merchants.google.com
Jest to stosunkowo nowa funkcjonalność, dlatego danych jest na ten moment niewiele. Z czasem, gdy do programu dołączą kolejne sklepy, raport powinien zawierać więcej informacji.
Analiza aukcji w Google Ads
Jeśli masz już na koncie kampanie produktowe, możesz sprawdzić jak wypadają Twoje reklamy na tle konkurencji.
ads.google.com
Udział w wyświetleniach to liczba wyświetleń produktów podzielona przez szacunkową liczbę możliwych wyświetleń. W kampaniach produktowych, które nastawione są na generowanie sprzedaży, nie warto zwracać zbyt dużej uwagi na ten wskaźnik. Jeśli jednak Twoje kampanie przynoszą dobre efekty, to podniesienie go jest wskazane poprzez zwiększenie budżetu i/lub stawek.
Pokrywające się aukcje to procent aukcji, w których reklama konkurencji wyświetliła się równocześnie z Twoją reklamą. Wysoki wskaźnik może świadczyć o bardziej zbliżonym asortymencie produktów u konkurenta.
Udział wygranych aukcji pokazuje, jak często Twoja reklama uzyskała w aukcji wyższą pozycję, niż reklama konkurenta lub wyświetlała się, gdy reklama innego reklamodawcy już nie.
Analiza mediów społecznościowych
Social media skupiają wokół marek miliony ludzi. Nic dziwnego, że promocja w mediach społecznościowych jest kluczową częścią marketingu cyfrowego w e-commerce. Mówi się, że jeśli czegoś nie ma na Facebooku czy Instagramie, to, to nie istnieje. Jest w tym sporo prawdy, również jeśli mówmy o e-commerce. Zakupy mogą mieć początek w Google, ale i w social media. Portale tego typu są dla sklepów wizytówką i miejscem budowania zaangażowanej społeczności klientów. Dają szansę na zaprezentowanie szerszej publiczności produktów i usług wprowadzanych na rynek oraz reklamowanie zasobów stałej oferty.
W social media możemy z łatwością dotrzeć do klientów według ich zainteresowań, danych demograficznych itp. i tym samym prowadzić spersonalizowaną promocję. Obserwacja w social media stanowi nieodłączną część planowania rozwiązań reklamowych w e-commerce. Najważniejsze dane o konkurencji z punktu naszej widzenia strategii sprzedażowej są łatwo dostępne.
Na profilach marek warto sprawdzić następujące informacje:
- liczba fanów,
- reakcje użytkowników na posty,
- sposób komunikacji z fanami,
- reklama i jej formy, np. rabaty, konkursy.
Reklamy na Facebooku
Facebook udostÄ™pnia bezpÅ‚atne narzÄ™dzie, dziÄ™ki któremu możemy podejrzeć reklamy dowolnego fanpage’a.
Wystarczy wejść do Biblioteki reklam na Facebooku i wyszukać reklamodawcę.
Dla przykÅ‚adu sprawdźmy, czy i jak reklamuje siÄ™ na Facebooku firma „Bispol Candles”. W momencie pisania tego artykuÅ‚u profil ten miaÅ‚ 14 aktywnych reklam.
facebook.com/ads/library
Wszystkie reklamy można w łatwy sposób podejrzeć, sprawdzić datę rozpoczęcia wyświetlania, platformy, na których pojawiają się (Facebook, Instagram, Audience Network, Messenger), a co najważniejsze treści i materiały reklamowe.
Na przykładach widzimy, że firma przedstawia swoje produkty w różnej scenerii i stara się nawiązać dialog z fanami. Używa również emoji, które nadają treści kolorytu. Ważnym elementem jest zachęcenie użytkowników do działania, czyli zakupów w sklepie internetowym. W tych przykładach firma Bispol Candles stosuje promocję na jedną z linii zapachowych oraz darmową dostawę zamówień o wartości minimum 200 zł.
facebook.com/ads/library
W ten sposób możesz przeanalizować działania konkurencji na Facebooku i znaleźć wiele inspiracji, które po wprowadzeniu do własnego e-commerce, czy kampanii PPC pomogą wygenerować wysoki zysk ze sprzedaży. Oczywiście nie każdy pomysł musi okazać się skuteczny, dlatego ważne jest, aby testować wiele opcji, takich jak:
- przekazy reklamowe,
- formaty reklam,
- grafiki,
- promocje/rabaty,
- strategie ustalania stawek PPC,
- targetowanie,
- słowa kluczowe,
- wyglÄ…d strony internetowej.
Streszczenie
- Reklama w przypadku sklepu internetowego stanowi podstawÄ™ jego bytu w sieci. ReklamujÄ… wszyscy – od maÅ‚ych lokalnych sklepów po znane e-commerce z rozbudowanÄ… ofertÄ…, obsÅ‚ugujÄ…ce rynek polski i zagraniczny.
- Kiedy dopiero zaczynasz przygodę z reklamą e-sklepu, na samym początku musisz dowiedzieć się, kim jest główna konkurencja.
- Analiza konkurencji nie jest jednorazowym procesem.
- Analiza wymienionych czynników pozwoli Ci poznać mocne i słabe punkty stron konkurencyjnych oraz wymyślić nowe lub przeorganizować dotychczasowe funkcjonalności, tak by jeszcze skuteczniej walczyć o uwagę klienta.
- Cena produktu to obok reputacji sklepu i rozpoznawalności, jeden z głównych czynników decydujących o wyborze sklepu internetowego przez konsumenta.
- Facebook udostÄ™pnia bezpÅ‚atne narzÄ™dzie, dziÄ™ki któremu możemy podejrzeć reklamy dowolnego fanpage’a.
Podsumowanie
Celem reklamy w e-commerce jest sprzedawanie, które ściśle wiąże się z przewagą konkurencyjną. Nowych firm rynku e-commerce przybywa z tygodnia na tydzień. Część z nich już na początku swojej działalności ma świadomość, że to właśnie reklama wprowadzi ich sklep internetowy na rynek.
Każdy kto ma doświdczenie w zarządzaniu promocją sklepu, chciałby, aby reklama była widoczna w wyszukiwarce Google, social media czy na innych witrynach. I jak najbardziej jest to możliwe do zrealizowania. Elastyczność, analiza i obserwacja ruchów konkurencji będą niezbędne do wypracowania form promocji zgodnej z oczekiwaniami grupy docelowej. Pamiętajmy, że to klienci dyktują warunki. Działania te pomogą również w poszukiwaniu inspiracji do reklamowania sklepu i poznawania rynku, na którym sprzedajemy. W ten sposób możemy nie tylko dogonić konkurencję, ale i wyprzedzić, budując tym samym pozycję lidera.



















