Jak określić sytuację strony za pomocą Senuto?

Określenie bieżącej sytuacji strony internetowej to złożona kwestia. Trzeba znaleźć odpowiedź na pytanie, jak moja strona pozycjonuje się w Google. Z których fraz kluczowych łapie ruch, a z których nie. Jak wypada na tle konkurentów.
1 października 2020

Z pomocą przychodzi Senuto – narzędzie znane przede wszystkim z precyzyjnego określania pozycji stron w Google. Poniższy tekst pokaże Ci, jakie informacje możesz dzięki niemu uzyskać. Przyda Ci się to szczególnie, jeśli:

  • Jesteś marketingowcem i musisz na bieżąco monitorować sytuację tekstów czy stron, które tworzysz lub nad którymi sprawujesz opiekę,
  • Prowadzisz bloga i zależy Ci na tym, by świadomie kierować na niego ruch,
  • Jesteś właścicielem sklepu internetowego i chcesz mieć rozeznanie, jak Twój biznes radzi sobie na tle konkurencji,
  • Działasz w branży SEO,
  • Pasjonujesz się analityką internetową.
Senuto jest prostym narzędziem, w takim sensie, że nie trzeba dużo w nim ustawiać ani wpisywać. Przeważnie wystarczy wpisać tylko nazwę witryny, którą chcemy prześwietlić. Ewentualne trudności dotyczą raczej zrozumienia danych, jakie znajdziemy w poszczególnych sekcjach aplikacji. Wiedząc, gdzie zajrzeć i jak czytać przedstawione w tabelach i na wykresach informacje, z dużą dokładnością określisz sytuację wybranej strony w internecie.
 

Spis treści:

1. Analiza widoczności.
2. Pozycje.
3. Wzrosty/spadki fraz.
4. Konkurencja. Kto Ci podbiera ruch?
5. Jak radzą sobie fragmenty strony?
6. Kanibalizacja. Halo, proszę się nie bić.
7. Quick wins. Skąd wziąć więcej ruchu?
8. Długotermonowy wgląd w dane.
9. Ile pozycji zero zajmuje domena?
10. Streszczenie.
 

Analiza widoczności

To jeden z 4 modułów Senuto. Zgodnie z nazwą, narzędzie służy do analizowania widoczności witryny internetowej w wynikach wyszukiwania Google. W bazie Senuto jest aż 5 milionów domen i ponad 19 milionów fraz kluczowych. Można sprawdzać nie tylko swoją stronę www, ale również domeny konkurencji.

Pierwsze, co zobaczysz w Analizie widoczności, to wykres widoczności. Creme de la creme tego modułu i podstawa do działań SEO. Dzięki niemu sprawdzisz, jak dany serwis był widoczny w Google w danym okresie. Wygląda to tak:

Senuto wykres

Możesz przeanalizować raport tygodniowy lub dzienny, a także ustawić zakres czasowy dla wykresu. W kontekście analizowania sytuacji strony w Google, wykres ten jest absolutnie kluczowy. Zwłaszcza dlatego, że w jednym widoku możesz sprawdzić, jak Twój serwis radzi sobie na tle konkurencji – wystarczy dodać ich domenę na wykresie.

Zarazem Analiza widoczności oferuje znacznie więcej.

Przejdźmy po kolei przez informacje, jakie możesz wyciągnąć za pomocą tego modułu w Senuto.

Pozycje

Ten raport pokaże Ci wszystkie słowa kluczowe z bazy Senuto, na które dana strona pokazuje się w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Ale to nie wszystko. Znajdziesz tu również informacje o:

  • średniej miesięcznej liczbie wyszukiwań danej frazy,
  • pozycji wybranego serwisu na dane słowo kluczowe,
  • historii pozycji w podziale na miesiące,
  • CPC, czyli szacunkowej kwocie, jaką trzeba by zapłacić za kliknięcie w Twoją reklamę Google Ads w przypadku danej frazy.

Senuto rozkład pozycji
Rozkład pozycji - na ile fraz na poszczególnych pozycjach widoczna jest badana domena.

Co więcej, możesz dodać dowolne konkurencyjne domeny i w ten sposób sprawdzić, kto lepiej pozycjonuje się w Google na zadane frazy.

Zresztą, analiza konkurencji jest jedną z najważniejszych rzeczy, którą trzeba cyklicznie wykonywać, aby mieć jasność co do sytuacji swojej strony w Google. W końcu żadna witryna nie jest samotną wyspą. Wszystkie funkcjonują na niezmierzonym oceanie danych, jedne obok drugich, starając się zachęcić jak najwięcej osób do odwiedzin i zostania na dłużej. Żadna wyspa nie chce być bezludna.

Ładna metafora? No to płyniemy dalej, do kolejnego raportu w Analizie widoczności.

Wzrosty/spadki fraz

Sytuacja w Google z natury jest dynamiczna. Dziś Twój serwis jest na 3. pozycji na frazę kluczową „kluski z masełkiem”, jutro spada na 5. Mija miesiąc-dwa i już jest poza pierwszą dziesiątką. Czyli w praktyce przestaje istnieć, bo druga strona wyników wyszukiwania w Google to miasto duchów i trzeba to przyjąć jako generalną zasadę.

Ale zasada działa też w drugą stronę: dziś jesteś na 11. pozycji, jutro wskakujesz to TOP 10. Mija trochę czasu i jesteś w pierwszej trójce.

Pozycja w Google – dobra czy kiepska – nigdy nie jest posiadana na stałe. Dlatego monitorowanie, jak zmienia się pozycja na dane frazy w Google, jest istotnym elementem całościowego wglądu w sytuację strony.

W Senuto zmiany pozycji można analizować w porównaniu do wczoraj lub do poniedziałku w zeszłym tygodniu. W tabeli ustawisz dowolne filtrowanie, na przykład po konkretnym słowie kluczowym, URL, średniej miesięcznej liczbie wyszukiwań czy zajmowanych pozycjach.

Wzrosty i spadki

Wyniki zaś łatwo wyeksportujesz do wygodnego pliku .XLSX. Otworzywszy dokument w Excelu, można go następnie wydrukować, kolorowym markerem zaznaczyć sobie wzrosty pozycji, powiesić kartkę na lodówce i zerkać na nią z zadowoleniem za każdym razem, gdy ze środka wyjmujemy idealnie schłodzoną maślankę, kawałek czekolady bądź kluseczki do odgrzania na maśle.

Wiele osób raportowało, że kiedy pozycje rosną, życie nabiera smaku. Spróbujcie sami.

Konkurencja. Kto Ci podbiera ruch?

To kolejny raport dostępny w module Analiza widoczności. Pozwoli Ci poznać swoją konkurencję i sprawdzić, jak radzi sobie w Google w porównaniu do wybranej domeny. Wyciągniesz stąd następujące informacje:

  • wykaz fraz, na które domena konkurencyjna widoczna jest w TOP 10, natomiast Twoja domena w TOP 50. Warto zwrócić na to szczególną uwagę – to są bowiem frazy, z których potencjalnie ucieka Ci ruch na rzecz konkurencji!
  • całkowita liczba fraz kluczowych, na które domena konkurencyjna jest widoczna na pozycjach 1-50.

Słowa kluczowe konkurencyjne

Poniżej wykresu konkurencji znajdziesz również tabelę porównawczą, która podsumowuje kluczowe dane dotyczące Twojej domeny oraz domen konkurentów. Znajdziesz tam dane dotyczące:
  • fraz wspólnych (i Ty, i konkurenci jesteście na nie widoczni w TOP 50)
  • współczynnika widoczności (szacowanego miesięcznego ruchu ze wszystkich fraz, na które domena jest widoczna w TOP50)
  • ekwiwalent w Google Ads (ile musielibyśmy zainwestować w Google Ads, aby z reklamy wygenerować taki sam ruch, jaki obecnie pochodzi z wyników organicznych)
  • liczbę fraz w TOP10 oraz TOP50 
  • pozycję w ogólnym rankingu widoczności domen.

W Senuto, poza Analizą widoczności, znajdziesz też osobne narzędzie (nie raport) Analiza konkurencji, z którego wyciągniesz jeszcze więcej danych.

  • wspólne słowa kluczowe ‒ frazy, na które widoczna jest zarówno Twoja domena, jak i domeny konkurencji;
  • słowa kluczowe konkurencji ‒ frazy, na które widoczni są konkurenci, a Twoja domena nie jest;
  • moje słowa kluczowe ‒ frazy, na które widoczna jest Twoja domena, a domeny konkurencji nie są.
Jesteśmy skuteczni w SEO!
Osiągamy wysokie pozycje w Google!
Skontaktuj się

Jak radzą sobie fragmenty strony?

Jak sprawdzić, jak radzą sobie w Google subdomeny, katalogi czy URL-e wybranej domeny? Łatwo – wystarczy wejść w raport Sekcje w Analizie widoczności w Senuto.

Przykładowo, nie interesuje nas strona główna, a jedynie frmowy sklep, znajdujący się pod adresem http://sklep.twojadomena.pl/. Albo wybrany artykuł znajdujący się na blogu. Albo tylko angielska wersja naszej kilkujęzycznej strony. Raport Sekcje daje szybki wgląd w dane dotyczące poszczególnych zakamarków strony www.

Kanibalizacja. Halo, proszę się nie bić

Raport Kanibalizacja pozwala zdiagnozować pewne problemy, po to, aby po usunięciu ich strona lepiej się pozycjonowała.

Kanibalizacja

Do kanibalizacji dochodzi wtedy, kiedy dwa adresy URL jednej domeny wyświetlają się na to samo słowo kluczowe. W ten sposób dochodzi niejako do wewnętrznego starcia o to, który z tych adresów Google ma pokazać użytkownikowi. W efekcie na takiej „walce” często tracą obie podstrony. Potencjalne skutki to:

  • Spadek ruchu z wyszukiwarki,
  • Wahania pozycji w wynikach wyszukiwania.

To skrócony i uproszczony opis kanibalizacji – temat ten wymaga osobnego artykułu, najlepiej od razu z wyjaśnieniem, jak usuwać problem na stronie, gdy się pojawi. Na pewno jednak zapoznanie się już z samym raportem w Senuto rzuca sporo światła na sytuację.

Quick wins. Skąd wziąć więcej ruchu?

„Szybkie wygrane” nie są konkretnym raportem ani narzędziem w Senuto – ale sama apka umożliwia łatwe wyciągnięcie danych właśnie o quick wins dla naszej witryny.

Czym są quick wins? Chodzi o frazy, na które dana domena pozycjonuje się w Google poza pierwszą dziesiątką, na pozycjach 11-20. Warto poświęcić uwagę tym słowom kluczowym, ponieważ wypchnięcie ich na pierwszą stronę wyników wyszukiwania – a tym samym zgarnianie dzięki nim ruchu na stronę – może okazać się stosunkowo proste i mało kosztowne. Na przykład odświeżysz stary wpis na firmowym blogu, lekko go zoptymalizujesz i już wskoczy na pierwszą stronę wyników wyszukiwania. Ot, szybka wygrana.

Quick wins można łatwo sprawdzić w raporcie Pozycje w Analizie widoczności. Tam w filtrach ustawiamy pokazywanie pozycji dalszej lub równej 11, a zarazem bliższej lub równej 20. Wygląda to w ten sposób:

  • Pozycja: >=11
  • Pozycja: <=20

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Długoterminowy wgląd w dane

Monitoring to kolejny, obok Analizy widoczności, moduł w Senuto. Oferuje zestaw zbliżonych funkcji – również tu są raporty Pozycje, Konkurencja, Kanibalizacja itd. - zarazem dostarczając inne dane.

Zasadnicza różnica polega na tym, że Analiza widoczności działa w oparciu o słowa kluczowe, które znajdują się w bazie słów kluczowych. W Monitoringu zaś możesz wskazać do obserwowania zupełnie dowolne frazy, również te, których nie ma w bazie Senuto.

Dla danej domeny wybierasz frazy, na których chcesz trzymać oko i każdego dnia dostajesz rzetelne dane dotyczące pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

Dodatkowo w Monitoringu sprawdzisz, czy Twoja strona wyświetla się w mapach Google lub w Direct Answer, a także dowiesz się, jakie są pozycje Twojego serwisu w konkretnym mieście lub dzielnicy.

Ile pozycji zero zajmuje domena?

Obecność w snippecie Direct Answer to kolejna rzecz, którą warto sprawdzić, badając sytuację swojej (lub jakiejkolwiek innej) strony w Google.

Słowem wyjaśnienia: Direct Answer nazywany jest również pozycją zero; to bezpośrednia odpowiedź na pytanie zadane przez użytkownika w wyszukiwarce.

Wyszukiwanie bób

Sprawdzenie, na ile fraz strona pokazuje się w DA, jest banalnie proste. W Senuto, w narzędziu o tej samej nazwie, wpisujesz wybraną domenę i proszę, wszystkie informacje o wszystkich pozycjach zero:

Wyniki organiczne wyszukiwania

Direct answer Senuto

I tak to właśnie wygląda z tym Senuto: jedno narzędzie, dużo interesujących danych. Praktyczne wykorzystanie ich to osobna historia. Na kolejny raz.

Streszczenie

  1. Senuto to urządzenie do precyzyjnego określania pozycji stron w Google.
  2. Jednym z modułów Senuto jest Analiza widoczności, dzięki której można sprawdzić informacje takie jak wzrosty lub spadki fraz lub o tym, kto z konkurencji jest największym zagrożeniem.
  3. Quick wins, czyli frazy pozycjonowane w Google na miejscach od 11 do 20, które mogą zapewnić ,,szybkie wygrane”, czyli więcej odsłon naszej witryny.
  4. Kolejny moduł Senuto to Monitoring, który w odróżnieniu od Analizy widoczności nie bazuje na słowach kluczowych, a na dowolnej frazie.
  5. Pozycja zero (lub Direct Answer), jest to bezpośrednia odpowiedź na pytanie zadane w pasku wyszukiwarki.

 

Autorem tekstu jest 
Wojciech Maroszek, Twórca treści w Senuto

Dziś przede wszystkim w marketingu, jednak przez lata związany z branżą mediów. Pisał między innymi dla "Forbesa" i "Rzeczpospolitej". Jest współautorem książki psychologiczno-biznesowej "Ściana". Jak nie pisze to czyta, łazi, ogląda seriale, uprawia sport i w sumie to nawet jest zadowolony. 

Wojciech Maroszek
AUTOR
Content Marketing Specialist
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 1 ocen

Inne wpisy