Jak promować sklep meblowy?

Jak w branży o sporej konkurencyjności, jaką jest niewątpliwe branża meblarska, promować sklep meblowy? Sposobów jest wiele. Marka, która chce być rozpoznawalna, musi opracować strategię marketingową i systematycznie wdrażać przyjęte rozwiązania.
11 października 2019

Stworzenie strategii marketingowej powinno być punktem wyjściowym budowania rozpoznawalności marki zarówno online, jak i offline.

Przygotowując strategię sklepu meblowego musimy wziąć pod uwagę prawa, jakimi rządzi się rynek meblarski. Pomimo tego, że formy promocji w e-commerce są zbliżone – a przemawiają za tym podobne cele, które mają do zrealizowania sklepy internetowe – branża meblarska należy do ważniejszych sektorów polskiej gospodarki. Dlatego też marka chcąca zaistnieć na tym rynku musi mieć siłę przebicia. Konkurencja jest na tyle spora, że plan marketingowy musi zostać przygotowany kompleksowo, a więc powinien zawierać również analizę dotychczasowych działań marki, obejmując swym zasięgiem badanie konkurencji.

sklepy meblowe na świecie

Źródło: Produkcja mebli na świcie, Branża meblarska. Wzrost znaczenia polskich producentów na świecie, PKO Bank Polski, luty 2019

Pewne jest, że rynek meblarski w Polsce ma się dobrze, co też potwierdzają corocznie przygotowywane  zestawienia i analizy. Według raportu  Branża meblarska. Wzrost znaczenia polskich producentów na świecie przygotowanego przez PKO Bank Polski, Polska jest 4. największym eksporterem mebli na świecie z udziałem 5,4% i na 18. miejscu pod względem importu (na podstawie danych za lata 2013-2017). Wartość rynku, biorąc pod uwagę dane z 2017 roku, szacowana jest na ponad 10 mld euro.

Powyższe dane jasno wskazują, że branża meblarska i to nie tylko w Polsce ma ogromne znaczenie dla gospodarki. Co to oznacza dla sklepów? Promowanie sklepu internetowego nie jest jedną z możliwości zaistnienia i utrzymania się na rynku, ale koniecznością. Nawet więcej – jest być albo nie być dla sklepu.

Spis treści:

  1. Kupowanie online czy offline?
  2. Metody promocji sklepu meblowego
  3. Streszczenie
  4. Podsumowanie

Kupowanie online czy offline?

Jak dotrzeć do klientów z ofertą, mając do czynienia z tak wieloma firmami, które chcą tego samego? Sukces na tym polu z pewnością nie będzie dotyczył firmy, która pominie w swoich działaniach opracowanie strategii marketingowej. Osiąganie spektakularnych efektów sprzedażowych obejmuje działania na płaszczyźnie online i offline. Od czego w takim razie zacząć?

Właściciel sklepu meblowego musi wiedzieć komu chce sprzedawać, a więc określić kim są jego klienci, czego oczekują, ile są w stanie przeznaczyć jednorazowo na zakupy, gdzie najczęściej finalizują transakcję, jaką formę dostawy preferują itp.

Informacje te pozwolą na przygotowanie strategii marketingowej, której założenia skupią się na realizowaniu potrzeb konsumentów, co jest przecież to istotą sprzedaży.

miejsca zakupów mebli

Źródło: Miejsca zakupów mebli, Rynek meblarski w Polsce, KPMG, czerwiec 2017.

Wykres jest informacją dla właścicieli sklepów, która jasno przedstawia siłę Internetu. Często bywa, że droga, którą konsument zapoczątkował w sieci, ma swój finał w salonie meblowym, głównie sieciowym. Oznacza to, że rozpoznawalność salonu meblowego w Internecie, a więc samej marki ma ogromne znaczenie podczas wyboru miejsca zakupu. W Polsce funkcjonują sklepy, które od wielu lat pracują na swoją renomę. Niewątpliwie większość z nich, jak nie wszystkie, korzystają z różnych form promocji. Z pewnością na wysokie pozycje marek w rankingach sklepów internetowych wpływają zakrojone na szeroką skalę działania marketingowe i wizerunkowe. Przykładem jednego z najpopularniejszych sklepów,  który oferuje meble online, jest Black Red White. W Rankingu sklepów internetowych 2018 opineo.pl., w kategorii Dom i wnętrze firma zajęła 3 miejsce.

brw

Metody promocji sklepu meblowego

Jak promować sklep meblowy? Oczywiście, przede wszystkim skutecznie! Metod promocji sklepu internetowego oferujące meble jest wiele. Najlepsze efekty uzyskamy dzięki łączeniu poszczególnych z udziałem różnych kanałów komunikacji – wszystko po to, by dotrzeć do jak największej liczby klientów. Część z nich sprawdzi się zwłaszcza podczas prowadzenia rozbudowanego e-commerce.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Niech o nas mówią!

1. Kampania wizerunkowa

Jeśli czerpać inspirację, to tylko od najlepszych. Do liderów branży w Polsce z pewnością należy wspomniana firma Black Red White, producent i dystrybutor mebli. W połowie kwietnia 2019 roku wystartowała kampania promocyjna marki pod hasłem „Robimy dom. Cały dom”, której bohaterami byli mistrzowie: Black, Red i White. Akcja filmu, czyli urządzanie pomieszczeń, toczy się w mieszkaniu czteroosobowej rodziny. Spoty emitowane były w telewizji do 19 czerwca przy jednoczesnym prowadzeniu działań w Internecie.

Marka buduje swój ekspercki wizerunek na Facebooku, polecając konkretne modele mebli przez postaci wykreowane na potrzeby kampanii. BRW działa również na innych kanałach społecznościowych (Instagram, Pinterest, YouTube) aktywnie prowadząc swoje profile firmowe i publikując treści na blogu.

Zmiany, zmiany

2. Rebranding, czyli zmiany wizerunkowe

Dobrym pomysłem na wypromowanie marki jest odświeżenie jej wizerunku, co też uczyniła kilka lat temu jedna ze znanych firm. W 2015 roku branżę meblarską obiegła informacja o zmianie nazwy (a właściwie skróceniu jej) przez salon Agata meble, na Agata. Firma zmieniała również swoje logo.

sklep agata meble
Źródło: brandingmonitor.pl/agata-meble-zmienia-nazwe-i-logo

Przeprowadzoną w kolejnym roku kontynuacją kampanii prezentującej nowy wizerunek była akcja promocyjna pod nazwą „Odsłaniamy się na nowo”. Klienci mieli okazję do płatności za produkty w nieoprocentowanych ratach. Hasłem przewodnim promocji było „40 rat 0%, 2 raty gratis” (dwie pierwsze raty finansowane rabatem 5%). Informacje o kampanii obiegły nie tylko Internet, ale również telewizję i radio.

Wyjdź do ludzi!

3. Promocja offline

Realizując zakrojone na szeroką skalę działania w sieci, nie możemy zapominać o reklamie outdoorowej. Pozostając przy formach promocji wspomnianego salonu meblowego Agata, warto wspomnieć o reklamie tego typ umieszczonej w podziemiach metra w Warszawie. Nie było to zwyczajne oklejenie ścian, bowiem plakaty przygotowano z wykorzystaniem druku soczewkowego. Jest to metoda, która umożliwia uzyskanie trójwymiarowego obrazu na płaskiej powierzchni lub  przechodzenie jeden obraz w drugi. W przypadku sklepów meblowych sprawdzają się również gazetki promocyjne, które klient może zabrać ze sobą i przeglądać w dowolnym czasie.  

Po prostu bądź widoczny

4. Pozycjonowanie i optymalizacja

Sklep internetowy, który chce generować sprzedaż musi być widoczny w wyszukiwarce. Pozycjonowanie to szereg działań, które mają doprowadzić do umieszczenia strony na wysokich miejscach w wynikach wyszukiwania. Dla firm, które obsługują e-commerce, zwłaszcza z szerokim asortymentem korzystne będzie pozycjonowanie szerokie, czyli na tzw. długi ogon. Słowa kluczowe są dłuższymi wyrażeniami i to właśnie one są najczęściej używane przez potencjalnych klientów.  Ten typ pozycjonowania daje wysokie wyniki sprzedaży, stabilne efekty, a użytkownicy spędzają na stronie więcej czasu. To jednak nie wszystko, musimy zadbać o opisy produktów oraz na bieżąco podejmować działania usprawniające funkcjonowanie witryny, nie zapominając  o urządzeniach mobilnych. To, jakie frazy są popularne wśród użytkowników możemy sprawdzić np. w Google Trends.

Specjalizujemy się w pozycjonowaniu stron internetowych i kompleksowo obsługujemy e-commerce. Wiemy jak zwiększać zyski i sprawiać, by każdy biznes był rozpoznawalny.
Skontaktuj się

Sprzedawaj w wyszukiwarce

5. Kampania produktowa Google

Jak wiemy, znaczna część Klientów rozpoczyna zakupy od wyszukiwarki, która jest dla nich pierwszym źródłem informacji. Warto więc skorzystać z narzędzi od Google, które pozwalają na przygotowanie i realizację kampanii produktowej. Reklamy tworzone z użyciem Google Ads zawierają dane na temat produktu, takie jak nazwa, cena i zdjęcie wraz z nazwą sprzedawcy. Użytkownik od razu widzi najistotniejsze informacje, które zdecydują o tym, czy przejdzie na stronę z ofertą. Kampanie produktowe realizowane dzięki Google Merchant Center pozwolą zaprezentować ofertę w wynikach wyszukiwania i zakładce Zakupy Google.

kampania produktowa

Wizytówka w Google

6. Google Moja Firma

Prowadząc sklep meblowy, nie sposób pominąć obecności w wyszukiwarce czy mapach. Profil firmy w Google można założyć bezpłatnie. Wizytówka sklepu zawiera najważniejsze dane z punktu widzenia klienta, a więc informacje kontaktowe, adres wraz z mapą, a nawet opnie – oczywiście im wyższe, tym marka jest lepiej postrzegana, co też stawia to przed sklepem niemałe wyzwanie. Klient, którego oczekiwania nie zostały spełnione, może w tym miejscu wyrazić swoje niezadowolenie.  Mimo wszystko warto dodać sklep do Google Moja Firma, ponieważ jest to sposób na większą widoczność w sieci. Wizytówka może wyświetlać się bezpośrednio obok wyników wyszukiwania (po prawej stronie) lub tuż nad nimi.

google moja ffirma

Baw i angażuj

7. Social media

Budowanie marki obejmuje wiele płaszczyzn. Każda z nich jest miejscem, w którym marka spotyka się z klientem, dlatego nie może jej zabraknąć w mediach społecznościowych. Dobrym posunięciem marketingowym sklepu meblowego jest zaangażowanie do kampanii reklamowej znanej osoby, co też wiele marek czyni. Oczywiście im większa popularność, tym większy zasięg. Firmy współpracują zarówno z osobami rozpoznawalnymi, jak i mikroinfluencerami (do 100 tys. obserwujących). Przykładem może być Ikea, która podjęła współpracę z blogerką Joanną Pachlą czy sklep meblowy Agata polecany przez Małgorzatę Sochę. W social media sklep może informować o nowościach w ofercie, prezentować aranżacje wnętrz wraz ze swoimi produktami i co niezwykle ważne, poprzez angażujące posty budować społeczność swojej marki.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ponoć prawdziwa miłość jest wtedy, kiedy Twój mężczyzna wejdzie z Tobą do IKEA i przy wyjściu nadal będzie Cię kochał. U nas to by się totalnie zgadzało, bo ja tam idę w te alejki jak dzika kuna w agrest albo dzik w kartofle. Wszystko muszę zobaczyć, wszystkiego muszę dotknąć i na pewno muszę coś kupić. A poziom frajdy najlepiej niech odda fakt, że w ostatnie urodziny zażyczyłam sobie w ramach romantycznej kolacji klopsiki - a jakże - z IKEA 😃 ———————— Teraz za nami domowa rewolucja, bo powymienialiśmy sobie co nieco i wszystkie światła mamy w domu sterowane pilotem. Profesjonalnie nazywa się to inteligentne oświetlenie, a nieprofesjonalnie to jest teraz nasza ulubiona zabawa domowa, która polega na tym, że ten ma władzę, kto ma aktualnie pilota 😃 ———————— PS. Po więcej chodźcie na bloga! ❤️ ———————— @ikeapolska #ikea #ikeapolska #ikealovers #home #homedecor #homesweethome #homedecoration #lightning #family #familytime #familyfun #familygoals #perfecttime #perfectday #shopping #shoppingtime #staś #staśkowelove #instamama #instamatki #instamom #instamoment #instadziecko #instatata #photooftheday #mojewszystko #interior #interiordesign #mylove

Post udostępniony przez wyrwanezkontekstu.pl (@joannapachla)

Treść pilnie poszukiwana

8. Content marketing

O tym, jakie korzyści przynosi content marketing w branży meblarskiej przekonał się jeden z naszych Klientów. Jako że blog firmowy jest jedną z najczęściej wykorzystywanych form contentu, dla marki  Meblemix stworzyliśmy Blog miłośników mebli – czyli miejsce, w którym osoby interesujące się trendami meblarskimi czy urządzaniem wnętrz znajdą potrzebne informacje. Opracowaliśmy również e-book z poradami, nie zapominając o działaniach uzupełniających w social media. Klienci doceniają treści, które niosą konkretną wartość, a więc są dla nich przydatne, zwłaszcza poradniki dotyczące wyboru mebli czy metod ich konserwacji. Popularnością cieszą się również darmowe materiały w formie infografik czy artykułów eksperckich. Sklep meblowy nie może zapominać o dokładnych opisach produktów na stronie, również ze względu na pozycjonowanie. Warto także uzupełnić zakładkę „O nas”, ponieważ klienci lubią wiedzieć, u kogo kupują.

Darmowy newsletter

Stwórz dobrą okazję

9. Promocje

Skuteczną formą zwiększania sprzedaży w sklepie meblowym są rabaty i promocje. Na ogół są one dostępne po zapisaniu się do newslettera, ale mogą przybierać formę sezonowych wyprzedaży. Klienci doceniają również obniżone koszty dostawy lub bezpłatną wysyłkę. Warto tworzyć promocję, która ma charakter ostatniej szansy, jednej w swojej rodzaju oferty, która prędko się nie powtórzy.

brw

A może Allegro?  

10. Marketplace

Biorąc pod uwagę to, jak wiele osób kupuje przez Internet, warto rozważyć różne opcje sprzedawania mebli.  Najbardziej znanym i odwiedzanym marketplace w Polsce jest Allegro.  W tym serwisie i podobnych,  w zależności od wybranej kategorii użytkownicy mają dostęp do szerokiego asortymentu.  Czy warto sprzedawać na platformie transakcyjnej tego typu? To zależy. Przykładowo, mniej znane lub zupełnie nowe sklepy nie są w stanie wygenerować sprzedaży na zadowalającym poziomie, a więc obecność na Allegro będzie jak najbardziej wskazana.

allegro

Łatwo i szybko

11. Funkcjonalna strona

Strona internetowa sklepu meblowego nie powinna wzbudzać w klientach dezorientacji. Chaos, trudność w znalezieniu produkt, brak dokładnego opisu, są wrogami sprzedaży. Im prościej, tym lepiej. Ta zasada sprawdza się zwłaszcza w sklepie z rozbudową ofertą. Przykładem jest Ikea, której branży meblarskiej, ale i klientom przedstawiać nie trzeba. Strona sklepu jest użyteczna i pozwala na sprawne wyszukanie produktu.

ikea

W trakcie przeglądania strony pojawiają się oferty, które również mogą zainteresować klienta. Ikea sprawnie prowadzi cross selling, który polega na oferowaniu produktu będącego dodatkiem do głównego zakupu (np. kupując sofę możemy potrzebować lampy lub stolika). 

sklep meblowy

Ikea wie, że maksymalne ułatwienie klientom zakupów przynosi realne korzyści. Jedną z funkcjonalności na stronie sklepu meblowego jest możliwość zapisania produktów na listę, do której mogą w każdej chwili wrócić. Sklep, który upraszcza klientowi ścieżkę zakupową, jest postrzegany jako przyjazny, co sprzyja powrotom na kolejne zakupy.

moja lista zakupów ikea

Opinia ma znaczenie

12. Porównywarki cen i sklepów

W dobie Internetu, dotarcie przez klientów do konkurencyjnych ofert, porównanie cen i sprawdzenie opinii o produktach nie stanowi najmniejszego problemu. Sprawę ułatwiają serwisy takie jak Opineo, Skąpiec, Ceneo i wiele innych. Pomimo, że obecność w serwisie tego typu jest płatna, z pewnością zwiększa szansę na pozyskanie klientów, ale pozwala budować rozpoznawalność. To, czy warto korzystać z takiej formy promowania sklepu meblowego jest kwestią indywidulaną. Z pewnością za współpracą tego typu przemawia stosunkowo niski koszt dotarcia do potencjalnego klienta i ułatwienie mu zakupu.  

skapiec

Streszczenie

  • Stworzenie strategii marketingowej powinno być punktem wyjściowym budowania rozpoznawalności marki zarówno online, jak i offline.
  • Sukces na tym polu z pewnością nie będzie dotyczył firmy, która pominie w swoich działaniach opracowanie strategii marketingowej.
  • Z pewnością na wysokie pozycje marek w rankingach sklepów internetowych wpływają zakrojone na szeroką skalę działania marketingowe i wizerunkowe.
  • Metod promocji sklepu internetowego oferujące meble jest wiele. Najlepsze efekty uzyskamy dzięki łączeniu poszczególnych z udziałem różnych kanałów komunikacji – wszystko po to, by dotrzeć do jak największej liczby klientów.

Podsumowanie

Promocja sklepu meblowego to również promocja marki. Każde działanie wymaga opracowania koncepcji, która będzie przybierała różne formy i obejmowała więcej niż jeden kanał. Wiemy, że nic tak nie przyciąga jak obniżki cen, ale metod na rozreklamowanie sklepu i wygenerowanie sprzedaży jest znacznie więcej. Obok działań w wyszukiwarce, takich jak pozycjonowanie i optymalizacja, prowadzenie kampanii produktowej, dodanie firmy do Google oraz tych w obrębie witryny, a więc dotyczących jej funkcjonalności czy tworzenia treści – firmy nie może zabraknąć w social media i poza internetową przestrzenią. Warto rozważyć obecność sklepu w marketplace czy porównywarkach cen.

Zbudowanie silnej marki, która kojarzy się ze solidnością i doskonałą jakością (co w branży meblarskiej ma szczególne znaczenie) wymaga niemałego wysiłku marketingowego, ale i czasu. Ma to miejsce zarówno w przypadku sklepów meblowych, które oferują produkty różnych marek, jak i firm produkujących i jednocześnie sprzedających swoje wyroby. Sposobów promocji jest tak wiele, że z pewnością każdy sklep jest w stanie znaleźć te z pomocą, których zrealizuje swoje cele sprzedażowo-wizerunkowe.

Zespół Ideo Force
AUTOR
tel.+48 17 860 09 59
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:

Inne wpisy